{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør i for at holde hesten rask?
  • #1   24. jul 2017 Jeg gør ikke noget specielt, andet end varieret træning.

    Regelmæssig smed, sadel tjek, og dyrlæge efter behov.


  • #2   24. jul 2017 Lader dem leve så naturligt som muligt


  • #3   24. jul 2017 Mille passes såmænd bare med smed dyrlæge osv. efter bogen. Derudover får hun behandling af massør regelmæssigt efter behov, jeg sørger for at hun får det rette foder med nok vitaminer og så får hun hø ad libitum for at holde maven i orden. Supplerer med diverse tilskud efter behov.

    Køler ben efter træning og giver mash i de varme måneder med elektrolytter og så strækker jeg hende ud før og efter træning.

    Rutiner tror jeg også medvirker til en sund og velfungerende hest.


  • #4   24. jul 2017 faste rutiner i hverdagen, optimalt foder og træning der passer til hver enkel hest.
    løsdrift eller fold/bevægelse så meget som muligt - gør et forsøg på at lad hesten være hest som hvis den var i naturen.
    passer dem med vacc., tænder og smed og har de ellers brug for dyrlægen for deselvfølgelig det men det er meget sjælden;)
    Har den enkele hest behov for massør eller anden behandler så for den det men det er ikke noget fast.


  • #5   24. jul 2017 Min får massage hvert halve år, som passer med at det er hendes jule og fødselsdagsgaver. Så får hun biotin til hovene og varieret træning så hun ikke mister lysten:)

  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #6   24. jul 2017 Jeg forsøger at emittere naturen så vidt muligt ved at lade mine heste gå på vandrefold med naturlige læsteder i form af skov. Hestene vandre på systemet omkring 30 km i døgnet op og ned af bakker ud og ind imellem træerne. Det kan tydeligt ses på deres kroppe, hove og ikke mindst deres ro at de får tilfredsstillet deres naturlige behov.
    Dertil sørger jeg for, at deres kroppe er uden spændinger ved jævnligt at sørge for de får massage og KST. Sørger for deres tænder er i orden og ikke mindst passer deres hove med 1-2 ugers mellemrum.


  • #7   24. jul 2017 Sørger for smed fast hver 8 uge, dyrlæge ved behov (mindst 1 gang om året til tandtjek og vaccination) og massør hver 3 måned oftere hvis jeg føler der er behov.

    Derudover er de lang tid på fold, varieret træning og foderplaner lavet til den enkelte hest smiley


  • #8   24. jul 2017 Vitaminer, grovfoder, stivelses- og sukkerfattigt kraftfoder (kun vinter), dygtig smed hver 6. uge, tænder en gang årligt (og vaccine), masser af foldtid, sadeltjek og kiropraktor efter behov, massør hvis hun virker til at blive stiv.
    Og så rider jeg kun hvis jeg selv er 100% med, så vi ikke får for mange miskommunikationer og hun derved kører sur smiley


  • #9   24. jul 2017 Jeg personligt har altid sørget for lang fold tid, lækker boks og en ren stald.

    Sadelmager er jeg nu påbegyndt på, da jeg købte ny hest. Vil fremadrettet have den tjekket minimum 1 gang årligt, har overvejet også at få lavet kiropraktisk gennemgang 1 gang årligt..

    Men hvad med mavesår? Nogle der for tjekket for det - rutine agtigt. Det er over 50% af alle heste der har mavesår, så har gået og tænkt meget over om man endelig burde tjekke det?? smiley


  • #10   24. jul 2017 Selvfølgelig vaccine og tænder ordnes 1 gang i året og smed hver 6-8 uge. smiley

  • #12   24. jul 2017
    Hvis man har en hest der; taber sig/er svær og holde huld på, er "kræsen" - ikke gider foder efter x antal tid eller kun gider stivelsesrigt foder, er sur på gjord og/eller sadel, ser mat og kedelig ud, er sur på ens ben under ridning eller krybbebider ville jeg tjekke for mavesår - ikke nødvendigvis alle tegn, men en af tegnene.

    Jeg gør ikke noget bestemt for at holde hesten rask, andet end at tilpasse tingene efter hvad hesten trives med. Min trives med dækken og kort foldtid i dårligt vejr, fryser let så hun er ikke meget ude i regn eller slet ikke. Hun får stivelsesfattigt foder og ad lbitium grovfoder fordi hun har haft mavesår ( trods korrekt fodring, mavesåret er højest sandsynligt gammelt ).

    Og ellers sadelmager, tjekkes fysisk hver 4-5-6 måned afhængigt af hvad jeg lige mærker af en der kan låse op og rette skævheder.
    Smed, tandtjek hvert ½ år af dyrlæge med videre uddannelse.


  • #13   24. jul 2017 Min mand siger jo lige nøjagtig det vigtigste ord på din overskrift: ALT DER SKAL TIL! Men for at pensle det ud..

    Ja pt, så føler jeg egentlig ikke at jeg har ret til at udtale mig da jeg står med en hest uden energi og arbejdsvilje.. Han har altid været lidt af den type der helst vil undgå at lave noget på en bane, men nu har jeg kontaktet dyrlægen hvor vi tager tingene fra en ende til den anden da han nu virkelig viser en underlig energiløs tilstand.. Også udenfor banen.

    Jeg har ellers altid haft fokus på grovfoder ad libitum i småmasket hønet/græs ad libitum da hestene er skabt til at småspise ca 18 timer i døgnet. Jeg fodrer med lav procent af stivelse og sukker, og bruger hvidløg imod immunforsvaret. Og skifter fodertype hvert år da det er kedeligt at spise det samme år efter år. Også tilsætter jeg et tilskud hvis hesten viser tegn på mangler af en kendt karakter. Mine heste går i løsdrift hvor vand og mad er placeret forskellige steder så de skal bevæge sig rundt. Jeg har flere forskellige underlag for at stimulere hovene. Jeg træner varieret og med fokus på biomekanik og indlæring og efter hvad hesten formår. Jeg har beskæring efter behov der er ca hver 12 uge. Jeg vaccinerer hvert år, tager ormeprøver 2x årligt. Får ordnet tænder hvert år fra det år de bliver rideheste, og får behandling efter behov/når jeg mærker anormaliteter i bevægelsesapparatet.
    Jeg har tilpasset udstyr og jeg er meget obs på hvis hestene ikke bryder sig om noget af det. Pt skal Tindur have ny gjord til den nye dressur sadel da han ikke bryder sig om den eneste gamle jeg havde, og Rocky sit trænings hovedtøj måtte jeg kassere da han ikke kunne lide at der ikke var polstring på nakke og næsebånd. Jeg laver stræk øvelser før jeg rider for at opdage anormaliteter der gør at jeg evt vurderer at jeg skal have særlig fokus på noget. Hestene kommer før mig selv.
    Tror jeg kom over det hele smiley

    Mvh TT


  • #14   24. jul 2017 Uha, ja, jeg er lidt en hystade med min hest - for jeg har bare lært, hvor vigtigt det er, man er omhyggelig med at "holde hesten rask". Min hest er 4 år gammel pt. og lidt af en barbie. Han rides 4 gange om ugen, hvor jeg trækker for i hvert fald 10 min og 9/10 tilfælde bliver han også trukket af - så varmer ryggen op og slapper af igen, uden han skal bære på mig. Rider aldrig mere end 30 min. Arbejdet varieres - nogle dage øver vi lidt mere bæring og rider lidt længere inkl. nedsidning og lidt nye øvelser. Andre dage traver vi løst, dybt og bare letridning. Vi skridter også bare nogle gange - bare for at få bevæget fusserne smiley På fridage laver vi også øvelser - små volter for lænden, bakker osv. osv. øvelser fra fys.


    Sadelmager er inde over jævnligt. Vi rider pt. med X-pandgjord, da han har lidt med sit brystben og ellers bare er ENORMT følsom og ikke mindst på maven. Får altid strukket ben, inden ridning. Udover det har han en Acavallo pad under sadlen, den tager tryk - også vigtig, når han er så følsom. Rides ALTID med bandager, bandageunderlag og klokker eller gamacher og klokker. Han bliver gået med 15-30 min, når han har fridage. Får vitaminer som tilskud og elektrolytter, når han har svedt.
    Vi har haft berider på lige siden, han var redet 1 mdrs tid - sindssyg vigtig ting ift. at holde ham sund, rask og få den hjælp, der skal til smiley

    Han får fys/osteopat ud, når det er nødvendigt - gerne 1 gang om året minimum, men i år har han haft besøg 3 gange pga. lidt bøvl med lænden. Dyrlæge så snart, der er det mindste. Dyrlæge 1 gang om året til vaccine og 1-2 gange om året m. tandrasp. Massør sjældent, men har da fået i ny og næ. Han går med 4 sko, selvom han ikke er ret gammel, anbefalet af dyrlæge, selvom hans benstilling ellers er super. Skiftes hver 5-6. uge. Får skyllet ben om vinteren - 4 hvide fusser.

    Går pt. med insektdækken, da han er fuldstændig hysterisk med dyr... han er bare så følsom på kroppen. Solcreme på mulen - lyserød.

    Ja alt i alt, jeg har virkeligt en sart musse, der bare ikke er en ude-hest. Og ja, det er alle heste da, og ja, han er bestemt også på fold, men han kræver lige lidt hensyn smiley Har sikkert glemt en masse ting, vi også gør i hverdagen og på årsbasis, men som jeg slet ikke tænker over mere smiley

    Herhjemme hedder det for mig, at hesten IKKE skal gå på kompromis, selvom dens mor er på SU smiley


  • #15   24. jul 2017 Prøver at skabe så naturligt et hesteliv som muligt, masser af foldtid, døgnfold i sommer,, samvær med andre heste, ad libitum stråfoder og ellers passer den med smed. Dyrlæge, massage mv. Og self motion:)

  • #16   25. jul 2017 Nu har min basse ikke den bedste sygehistorie, men ud over benskader (lavet på fold) har han ikke rigtig været syg.

    Han går i løsdrift med hø ad libitum får et godt foder der dækker ham ind + div. tilskud når det er nødvendigt. (Jeg er lidt hysterisk med ham så bare de mindste tegn, så finder jeg noget til at afhjælpe)
    Om vinteren får han også roepiller for at forebygge "vintermave"
    Han får linustar for at forebygge sandkolik.
    Smed hver 8. Uge
    Ordnet tænder hver 8.-9. måned samt vacc.
    Dyrlæge hvis nødvendigt og der går jeg ikke på kompromis, er der tvivl om diagnose fortsætter vi til vi finder den.
    Dækken på om vinteren for ikke at blive kold over ryggen (Han har en dårlig bygning der giver sig til udtryk i lang og lidt skrøbelig ryg, derfor holder jeg den varm og tør)
    Kiro/kst/fys/massør når nødvendigt.
    Undervisning af dygtig og veluddannet underviser, når han ikke er skadet, hvor vi så nøjes med at lave øvelser for bl.a. ryg.
    Og så en masse kærlighed, opmærksomhed og godbidder ??
    Her i huset hedder det dyrene først, også selvom min mand syns det er træls og dyrt smiley


  • #18   25. jul 2017 Først og fremmest, så er det kvalitetsheste, jeg har. Deres eksteriør er velegnet til de opgaver, de bliver stillet overfor.
    Det nytter ike noget at købe en hest, der "vender forkert" i halsen og svinger mystisk med benene eller har et dårligt kryds, og så bagefter tro at man kan gøre en dressurstjerne ud af den smiley

    Dernæst fodrer jeg med masser af grovfoder og lige tilpas af kraftfoder, så der er energi til opgaverne, samt et vitamin-/mineralprodukt, som passer til danske jordbundsforhold.

    Hestene bliver brugt meget afvekslende, både til ridning og kørsel, så de belastes på flere forskellige måder - og de bliver aldrig budt mere, end de er i form til at honorere.

    De bliver vaccineret og får ordnet tænder når de trænger, og de har smed hver 6.-8. uge. Jeg kender mine heste, og kan se hvis der er noget galt et sted - og så ringer jeg efter vores dygtige dyrlæge eller anden fagmand.
    Seletøj kan tilpasses næsten uendeligt, men sadlerne rører jeg ikke selv. De bliver stoppet om, hvis de holder op med at ligge godt.


  • #19   25. jul 2017 jamen ved ikke om tingene er dirkete for at holde dem raske, men i hvertfald for at trives bedst muligt smiley

    vi foder med stråfoder ad libitum i slowfeeder, giver organiske vitaminer, giver loppefrø hver vinter hvor de går på sandfold.
    de bliver vaccineret, får smed hver 8 uge, får ordnet tænder, får fys når de har brug for det, og er lige begyndt at bruge en der kan kst.
    udover det bliver der samlet pærer hver dag i boks og på sandfold, der bliver tjekket folde for giftige planter, og der er sat hegn op så det er nemt at se og uden for dumme hjørner.
    vi laver selv grovfoder hvor der er analyse på så vi har en ide om hvor meget sukker der er i, og hvilke tilskud de evt skal have
    de har løsdrift de kan gå i hele året når de er på fold. vi har bremsefælde, og de får fluemasker på de enkelte dage fælden ikke tager nok, og de får fjernet bremseæg.
    vi brakpudser vores folde hver gang de holder pause for at holde ukrudt osv nede.
    udstyr bliver tit rengjort og der bliver købt ordenligt udstyr der ligger ordentligt

    altså man kan jo faktisk blive ved smiley altså det kommer jo an på hvad man mener med rask, for er det at man prøver at undgå for mange orm, er det maveproblemer pga foderet eller stress, er det øjenbetændelse hvis der går fluer i øjnene, eller er det feks gjordsår? smiley


  • #20   25. jul 2017 Nårh Ja, vi fjerner også klatter på fold og i løsdrift hver dag, sørger for at hegn er intakt og synligt.
    De har aldrig grime på på fold.
    Sørger for at udstyr er vel tilpasset og vedligeholdt.
    Men ja, vi gør nok meget mere en beskrevet...


  • #21   25. jul 2017 Ja jeg fjerner også klatter på foldene smiley

    Mvh TT


  • #22   25. jul 2017 Jeg har 3 robuste fjollere gående, som har generne med sig.

    Ellers foder jeg med St. hyppolyt Struktur E, da jeg er af den overbevisning af det urtebasseret foder, gør noget godt for dem. (der var tydelige ændringer, da jeg skiftede foder) og self. godt grovfoder i rigelige mængder, og vitaminer/mineraler.

    De går i løsdrift, har adgang til store græsfolde året rundt 24/7/365, i bakket terræn, der er altid læg og skygge på folden. Via skov og tætte læhegn omkring og på foldene

    Rent træningsmæssigt, bruger jeg min viden fra min løbetræning, om muskler, led og restitution, som jeg træner mine heste efter.

    Jeg bruger meget energi på mine hestes sind, at de er afbalanceret, hviler i sig selv, er rolige, og harmoniske.


  • #23   25. jul 2017 Jeg gør ikke noget vildt specielt.
    Køler scenerne med vand, efter endt træning.
    Så meget foldtid som muligt, varieret træning, KST behandling når det er nødvendigt, ellers 4-6 måned.
    Sadelmager osv, når det er ved at være tid til tjek.
    God bund i boksen, striglning hver dag. smiley

    Ellers alt det der er vaner at gøre, holde udstyret rent osv.. smiley


  • #24   25. jul 2017 At holde hesten sund og rask i den moderne hesteverden, handler faktisk mest om ikke at være for moderne smiley
    Lad hesten være hest, store folde, lang tid ude, varieret træning med skovture og massere af skridt, især inden træning.
    Jeg har aldrig haft en skadet hest, og de går på kæmpe folde med massere af græs og er ude det meste af dagen. Både ungheste, avlsheste og topheste smiley

    Selvfølgelig er det vigtigt at holde udstyret, især sadel opdateret, så den altid ligger optimalt på hesten.
    Holde øje med at biddet ligger ordenligt, i takt med hesten bliver ældre(især på de helt unge).

    Men generelt skal man bare passe på med ikke at pakke dem for meget ind. De skal have lov at være heste, man skal ikke menneskeliggøre dem. smiley


Kommentér på:
Hvad gør i for at holde hesten rask?

Annonce