{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

Ca budget {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Hvor mange penge bruger i sådan ca på en hest hver måned?
Altså hvis den skal have massør og alt det der?
Og hvad koster en opstaldning i fløjstrup (der ved moesgaard museum) med selvpas og ridehus? Og hvad er biligst, det foder der er på stedet, eller at have sit eget med? Håber virkelig at i vil svarer på så meget af det som i kan <3.

Kommentarer på:  Ca budget
  • #1   7. aug Og hvad vil det koste hvis man skal have en til at lægge en foderplan?

• #2   7. aug I de måneder hvor min hest både får massør og smed tror jeg det er oppe på omkring de 2700 kr.

men hvis man skal tage et gennemsnit så er det omkring de 2000 kr. pr. måned

• #3   7. aug Jeg bruger i gennemsnit 2000kr mnd på 2,5 heste der står hjemme.(wrap ad libitum, strøelse, foder, smed, vaccine, tandrasp, ormeprøve/kure) Dette er eksklusive uforudsette udgifter til behandling og ekstra dyrlæge osv. Så i gennemsnit hvis jeg tager med udstyr, ekstra udgifter så ca 2500kr.
    Det andet kan jeg ikke svare på.
    Da jeg havde min ældste opstaldet ude i byen kostet han mig 2000kr i gennemsnit i mnd.

Mvh TT

• #4   7. aug Ok, tusind tak for svar begge to . Ville det være en god idé at få lavet sådan en foderplan? Jeg aner intet om foder, andet end at de skal have alt det hø/wrap de kan spise . Hvad er egenligt bedst, hø eller wrap?

• #5   7. aug Jeg vil også sige omkring de 2000 kr. Men igen, + uforudsete udgifter...
    Jeg vil altid vælge mit eget foder, med mindre det der er på stedet er det samme og incl. I prisen.
    Men ofte er det et billigt pilleteret fuldfoder som de skal have stor mængde af for at være dækket ind, som, som regel er valgt, da det ikke kan løbe rundt for opstaldningsstederne med et dyre (bedre) produkt. Derfor vil jeg altid have mit eget foder med
    Kan ikke svare på prisen på opstaldning i det område...

• #6   7. aug Ok, tusind tak for svar

• #7   7. aug En foderplan tager kun udgangspunkt i hvilken race din hest er (og alle heste er forskellige) og regner ud fra dit hø/wrap sit næringsindhold og sammensætter en foderplan ud fra hvad de TROR din hest har brug for.
    Så jeg mener det er spild af penge medmindre du også vil betale for en håranalyse hvor de kan se hvad din hest har behov for, noget der er ret omstændigt.
    Jeg har i alle år på trods af analyse fodret med et fuldfoder med lav på sukker og stivelse og mine heste er blanke, flotte i pelsen og i godt huld

Jeg ville vælge en næringsfattig wrap da jeg synes det er bedre end hø da det ikke støver, er nemmere at opbevare, og nemmere at få fat på også er det ligeså godt året rundt da hø mister næring jo længere det ligger.

Mvh TT

• #8   7. aug Ok, hvor meget wrap skal man ca give?

• #9   7. aug Alt for mange penge.

Jeg antager du ikke er alene om det evt hesteprojekt, der må være nogle forældre indover?
    Du blir nok nødt til, at ringe til det ønskede opstaldningssted, de ka bedst svare på spørgsmålet.
    Hø og wrap, det er vist hvem man er.
    Foderplan ka være en go ide, hvis ikke opstaldningsstedet ka hjælpe.

• #10   7. aug Jeg er ikke helt alene men lidt og tak for svar

• #11   7. aug Mængden af hø/wrap kommer helt an på hestens huld, men man anbefaler min. 1,5 gerne 2 kg hø pr. 100 kg. hest i døgnet, wrap er lidt mere men da jeg aldrig rigtig har fodret med wrap ved jeg ikke hvad anbefalingerne er, måske TT kan svare på det.
    Når det så er sagt, går jeg ind for at de har hø/wrap ad libitum hvis de kan tåle det.

• #12   7. aug Okay tak for svar

• #13   7. aug Jeg har en heste-konto. Der bliver overført 5.000 kr. hver mdr. Det passer meget godt.
    3.000 kr. for opstaldning (fuldpas) og gennemsnitlig 2000 kr. pr. mdr. til smed, vacc., tandrasp, massør/kiropraktor, undervisning osv.

• #14   7. aug Ok

• #15   7. aug Hvor køber i jeres wrap eller hø?

• #16   7. aug Opstaldning : 1990 kr pr måned.
    Wrap: 350 pr måned (alt det wrap hun kan spise)
    Foder: ca 285 kr pr ?? Ved ikke lige hvor længe hendes foder holder, har nemlig lige fået hende hjem
    Så er der forsikring og det står min mor for.
    Smed står min mor også for, men dette er nok kun hver anden måned.
    Behandler (massør, KST osv): omkring 600kr efter behov.

• #17   7. aug Hvor meget wrap kommer også an på tørstoffindholdet (hvor meget vand det indeholder) men jeg anbefaler ikke at fodre med andet end meget tørr wrap da rigtig mange heste får dårlig mave af det, ligeledes hvis wrappen indeholder for meget sukker. Jeg anbefaler ligeledes ad libitum (alt de kan æde) men i småmasket hønet medmindre hesten ikke kan holde huld. Jeg oplever at der spises Ca 13kg tør wrap i døgnet af en hest på 500kg i et småmasket hønet. Mere hvis det er frit tilgængelig fra jorden.
    Sådan havde min ældste sine net (2stk) hængende i boksen da han stod opstaldet ude i byen

Mvh TT

• #18   8. aug Min koster ca 3500,- om måneden. Jeg bor i et semi-dyrt område (jeg bor på "landet" så det er billigt i forhold til inde mod byerne, men Nordsjælland så det er dyrt i forhold til samme opstaldning på landet i fx Sønderjylland) og har opstaldet i selvpas, intet ridehus, et sted der er billigt i forhold til området. Ville jeg have fuldpas eller delvis selvpas, eller ridehus, så havde det også hurtigt været oppe mellem 4000-5000 om måneden

• #19   8. aug Hejsa.
    Hvis du vil have hjælp til et budget, så skal du vel have alle posterne med.
    Opstaldning. (Det varierer meget hvad der er inkluderet, de kommende poster kan være inkluderet)
    Kraftfoder
    Grovfoder (1-2 kg grovfoder pr 100 kg hest anses for normal)
    Smed (6-12 ugers interval, med/uden sko evt special beslag)
    Kort til ridehallen / ridebane / skov
    Undervisning
    Er fodring, mugning, ind/ud fra fold inkluderet? Hvis det er selvpas, kan du så altid selv eller skal du ind imellem betale en bekendt for at gøre det?
    Dyrlæge. Minimum er årlig vaccine. Mange rasper tænder. Hav altid rede penge til en weekend med sygdom og dyr læge.. Jeg mener, at man skal kunne have råd til at betale 10-20.000 kr på en uge ved akut, reversibel sygdom. Ved forsikring så tag stilling til hvad der ikke dækkes/hvis forsikringen afviser.
    Undervisning.
    Evt gebyr til konkurrence starter mv
    Udstyr til hest og rytter. Ved køb af hest skal der sikkert købes en del udstyr. På sigt skal der løbende fornyes.

Jeg regnede ud i vinters, at hvis jeg købte egen hest, så ville det koste ca 2500 kr pr måned.
    Det er eksklusiv dyrlæge og nyt udstyr.

• #20   8. aug Dr.Who - Hvad der anses som normalt ift grovfoder kommer jo an på normalitetsbegræbet i det miljø man færdes i. Næsten alle hestemennesker jeg kender fodrer ad libitum hvor de 2 kg pr 100kg hest i døgnet for længst er passé da det overhovedet ikke er nok hvis man skal tænke på hestens fordøjelsessystem så for mig er ad libitum normalt

Mvh TT

• #21   8. aug Tjae.
    1) Der tales om tørvægt. Vandindholdet kan variere meget, så ikke - tør vægt er svær at sammenligne.
    2) De folk jeg kender anvender alle løsdrift, så græs er en stor del af foderet.

• #22   8. aug Tak for svar

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 3 Følgere: 6 Emner: 50 Svar: 831
    #23   8. aug Med hensyn til foderplaner, er jeg som sådan enig med TT, og at det erfaren øje kan være lige så godt.

MEN da du endnu ikke har erfaringen, vil jeg klart anbefale dig at få langt en foderplan, så du ved hvad du har med at gøre, som har mulighed for at stille alle spørgsmålene.

Hvis du ved hvilket foder du ønsker at bruge, i hvilken prisklasse, laver de fleste firmaer gratis foderplaner. Der findes som sådan ikke dissideret dårligt foder på markedet, så du kan vælge det du synes bedst om. Hvis det så viser sig at din hest ikke fungere på det, så er du jo ikke mere låst fast, end du kan ændre det igen.

• #24   8. aug Jeg har hest i Århus N med ridehal og delvis selvpas (vi skal selv muge og indimellem hjælpe med at lukke ind) og den koster mig ca. 3000 om måneden med opstaldning, foder, grovfoder, smed og forsikring. Herudover kommer dyrlæge, andre behandlere, undervisning, udstyr osv. Jeg har også haft hesten stående i 100 % selvpas i Århus uden ridehal, det kostede mig ca. 2500 om måneden med de ovenstående ting.

Det er mit indtryk at mange steder hvor der er foder med i prisen, er det havre og andet korn-baseret pillefoder som f.eks. Grøn Pegasus. Hvis ens hest kan fungerer på dette, er det jo udmærket, jeg ville bare aldrig fodre min hest med det. Jeg har ikke hørt om at man får prisreduktion hvis man selv medbringer foder, så det er naturligvis billigere at fodre med det foder der evt. er med i prisen.

Der er en facebook-gruppe for ryttere i Fløjstrup, "Fløjstrup-rytterne", hvor det måske er en idé at spørge efter priser, når det er så specifikt et område du søger. Mit indtryk er at det koster nogenlunde det samme som andre steder i Århus, men at det primært er islændersteder der holder til i området. Jeg har haft min hest på sommergræs lige ved siden af museet, send en pb hvis du vil høre mere om det

• #25   8. aug Jeg bruger gennemsnitligt 2500 om måneden. Denne måned ramler alt bare sammen så den kommer til at ligge på omkring 5000. Har jo så en opsparing til netop at dække sådanne måneder, samt hvis hesten skulle blive syg (eller en af vores andre dyr for den sags skyld).
    Min hest for smed hver 2 Måned og fysiurgisk hesteterapeut hver 3. Til 4. Måned efter behov.

• #26   8. aug Tak for svar begge to . Har fundet et sted i fensholdt som jeg syntes ser ret godt ud

• #27   8. aug Bruger nok i gennemsnit 4-5000 kr pr hest om mdr. hvis dyrlægeregninger, opstaldning, kursuser, undervisning osv. er regnet med. Bruger nok over det, og det er kun en shetlænder jeg har. Men det er et stort ansvar at have en hest. Fx. fik han et lille sår i øjet for nogle mdr. siden, og der ryger pænt mange tusinde kroner til dyrlægen der. Også har jeg lige betalt for undervisning, der er røget 9000 på knap 3 mdr. Så alle mine penge går stort set til hestene. Men det er hver en krone værd. Jeg ringer også hellere en gang for meget til dyrlægen, en engang for lidt.

• #28   8. aug Tak for svar

• #29   8. aug Jeg giver ca 1000 kr i måneden for at have hest.

• #31   8. aug Måneder uden smed/KST, er det 2500,-

Måneder med, er det 4200,-

• #32   8. aug min gennemsnit pris er ca 2500 pr måned om vinteren. men det er svingende, alt efter hvad der skal købes, tilskud mm.

• #33   12. aug jamen opstaldning, prisen er afhængig af hvor i landet du og om Det er i byen eller udenfor byen. men den plejer at ligge fra i alt mellem 1500 til 2200 med med fuldpas.
    min får alt det hø hun kan spise.
    hun får foder fra Champ.
    der skal inkluderes, dyrlæge, smed, kiropraktor, massør, tandlæge, og andet.

Der skal være råd til uforsete udgifter.
    Små som store.

har lige haft massør til min 5 års igen, så nu står vi med en Detox tur indtil bøtten er tom, og så skal jeg have massør 2 dage før den er tom.
    så skal jeg have kiropraktor ud.
    (styrtede med saddel)

har lige haft kiropraktor og tandlæge.
    alt det skal regnes med. du kan aldrig regne med den samme udgift hver måned.
    udover opstaldning.

så kommer udstyr, hvilket jeg faktisk bruger mange penge på hver måned.

undervisning, og hal kort skal betales.
    for undervisning giver jeg 200 kroner for en halv time.

man skal have råd til at få akut dyrlæge i weekenderne. som hurtig kan komme op på 10.000 eller over.

• #34   12. aug Jeg kan se, at du ikke er så gammel, og du skriver at du er lidt alene om det - det tolker jeg som at dine forældre ikke er "heste-folk".

At have sin egen hest/pony er/kan være en dyr hobby, og man SKAL have råd til at fodre, have smed og få dyrlægen uden. Udstyr kan man spare på - et underlag til sadlen kan fint være et "No-name" og behøver ikke være RBH ect. En sadel kan købes brugt af en sadelmager, og nogle steder kan man stå billigere opstaldetved fx at tage staldvagter - men det er du formentligt for ung og urutineret til at få lov til i starten/uden hjælp.

Er man selv og ens forældre urutineret, så er det bedst at stå opstaldet et sted med hel/næsten hel fuldpasning og erfarne hesteejere omkring en, som kan hjælpe og rådgive ved fx sygdom. Desuden har man brug for hjælp/undervisning i at lærer at håndterer alt omkring hesten/ponien samt at ride korrekt.

Århus syd er "dyrt" - og du kan formentlig få det lidt billigere, hvis du finder en gård med delvis selvpas i Fensholt.
    Men ellers synes jeg da du og dine forældre skulle besøge Halsgaard i Fensholt - her er alt fra hel til delvis selvpas, erfarne ejere og gode forhold :
    http://www.haldsgaard-hestepension.dk/12434733

Ca budget for hest/pony pr måned ville jeg ligge på minimum 2000 kr/mdr, hvis du og dine forældre vil lave det meste selv - hente hø/wrap/halm selv, lukke ind som minimum selv ect.
    Ved opstaldning med fuldpas ca 2500-3000 kr.

Dine forældre skal være klar til at enten betale for sygeforsikring eller have 5-10.000 kr klar på "dyrlæge søndag aften konto".
    Jeg har lige i sidste måned brugt 5500 kr på dyrlæge for en halthedsundersøgelse på hverdag på dyrehospital - dyrlæge er dyrt

Jeg kunne anbefale dig, at starte med at få halvpart på en pony - her giver du et fast beløb pr måned for at ride ponien fx 2-3 gange om ugen. Ejeren betaler alt andet, også dyrlæge.
    På den måde kan du og dine forældre også "lærer" at have hest/pony, uden atstå med hele det økonomiske ansvar.

Mvh Charlotte

• #35   13. aug Hej Charlotte
    Du har ret i rigtig meget af det du siger
    Jeg har faktisk kigget på haldsgaard hestepension
    Jeg har haft halvpart på en pony før
    Jeg er sikker på at vi har råd til det, og jeg har redet i 6 år. Men det ville stadig være rigtig godt hvis der er nogle mere rutinerede ryttere der ude
    Tak for svar

Kommentér på:
Ca budget