{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Tilbage købsretten er brudt, hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et stort dilemma. Jeg har solgt min hest tilbage i 2009. I kontrakten skrev vi at jeg havde forkøbsret og 30 dage til at beslutte mig om jeg ville købe ham tilbage.
Sagen er at han er blevet solgt til en rideskole og jeg har ikke engang fået afvide at han var tilsalg. Jeg har ved en tilfældighed fået det afvide i dag og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg kan næsten ikke bære at han er havnet på en rideskole. Er der overhovedet noget jeg kan gører for at få ham retur? Er der nogen kloge hoveder?
(I første omgang tager jeg selvfølgelig kontakt til rideskolen og prøver at få en dialog igang med dem, men hvad nu hvis de nægter? Han er i princippet den perfekte elev hest fordi han er så rolig, så jeg et ret bange for at de ikke vil slippe ham igen, men jeg ønsker ikke at han skal være sådan et sted ??)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilbage købsretten er brudt, hjælp
  • #1   16. sep 2017 Hvis ikke der er anført en bod på overtrædelse af kontrakten er der ikke så meget at gøre..

    Man kan ikke tvinge ny ejer til st sælge tilbage til en.. Men de kan så blive krævet at betale en 'erstatning' (bod) på brud af det punkt i kontrakten..

    Dit bedste lod er at få rideskolen i tale..


  • #2   16. sep 2017 Hvis du har det på en kontrakt så ville jeg kontakte en heste advokat. Feks. Pernille Skinnerup. Og hvis hun mener du har en sag så kontakte rideskolen og fortælle dette. Og at du ikke vil gå til sag hvis de vil sælge ham for det de har købt ham for.

    Hvis du ikke har det sort på hvidt ville jeg forsøge at gå i en dialog med rideskolen og fortælle at sælger har brudt aftalen, og håbe på at de vil sælge smiley

    Pøj pøj med det hele. Krydser fingre for at det løser sig smiley

    Mvh TT


  • #3   16. sep 2017 Nu er det jo altså ikke rideskolen, der har handlet forkert her, så man kan IKKE lægge sag an mod rideskolen (eller true dem med advokat).
    TS's udestående er udelukkende med vedkommende, som hun solgte hesten til.

    Nej, du kan ikke gøre noget for at få hesten tibage, udover naturligvis at snakke med rideskolen om, om de evt. er villige til at sælge (og hvis de ikke er nu, sige at du meget gerne vil kontaktes, hvis de en dag ønsker at sælge).

    HVIS der er skrevet en bod i kontrakten, så kan du lægge sag an mod køber (altså den som købte af dig), og retten kan så beslutte, om køber skal betale boden/en del af boden for brud på kontrakten.

    Hvis der ikke er skrevet en bod i kontrakten, er det næppe noget at komme efter - du vil kun være berettiget til økonomisk kompensation, hvis du kan bevise, at du har lidt et økonomisk tab pga. kontraktbruddet.



  • #4   16. sep 2017 Men du kan jo evt. undersøge rideskolen - selvom det bestemt ikke er alle elevheste, der har et fedt liv, så ER der faktisk rideskoler, hvor elevhestene lever godt og tages ordentligt vare på. Er denne rideskole en af dem, behøver det jo ikke være verdens undergang, at ponyen er blevet elevhest der.

  • #5   16. sep 2017 Jeg har desværre ikke skrevet en "bod" på da jeg som så mange andre ikke var klar over at man skulle gøre det for at stå stærkere i sin sag. Det er kun standard kontrakten fra heste-nettet med et kryds ved tilbagekøbsretten og en frist på 30 dage har vi skrevet på. Jeg var godt bange for at jeg ville stå svagt fordi det er selvfølgelig ikke rideskolens skyld. Jeg er bare så ærgelig over det da jeg selv har sagt pænt nej tak til at sælge ham til rideskoler og nu er han alligevel havnet som sådan en hest. Jeg tror dog ikke det er det værste sted da det ikke er deres hoveddrift.
    Han er ikke en hest med stor salgsværdi jeg ved de har givet 10.000(jeg fik 15.000) for ham og jeg må indrømme at jeg overvejer at give dem så godt et tilbud at de ikke kan sige nej, så meget betyder han for mig. Jeg har selv avlet ham så jeg har nogle følelser i klemme.
    Er der nogen der ved hvad reglen er når man har fundet ud af at hesten er blevet solgt til, antal dage man har til at henvende til stedet?


  • #6   16. sep 2017 Ligemeget hvad du gør kan du ikke få hesten retur medmindre rideskolen vil sælge ham til dig..

    Det eneste du måske vil kunne få er lidt erstatnings penge.

    Du har solgt hesten og derfor er det ikke din hest og du har ingen råderet over den. Heller ikke selvom kontrakten er brudt hesten er betalt og du har ingen bestemmelses ret over den.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   16. sep 2017 Du er ret dårligt stillet i forhold til at få hesten tilbage.

    Den eneste mulighed du har er at tilbyde rideskolen at købe hesten.

    Hesten er solgt til rideskolen, som har købt den i god tro, ergo ville det være spild af tid og penge at kører en sag.



  • #8   16. sep 2017 Hvad mener du med antal dage til at henvende sig? - er det til rideskolen du mener, for i så fald er der ingen regler, du kan nemlig ikke stille noget krav til dem, at du har ejet hesten engang har ingen betydning, du kan, ligesom enhver anden, blot spørge, om de evt. vil sælge hesten.

    hvis du mener henvendelse til den du solgte hesten, så tænker jeg, at man skal påpege det så hurtigt som muligt, efter man har opdaget, at kontrakten er brudt. Men overfor dem kan du heller ikke rigtigt stille nogen krav, så igen er det lidt ligegyldigt.


  • #9   16. sep 2017 Camilla - men erstatning ville i så fald ikke skulle komme fra rideskolen, men fra køber. Og man kan kun få kompensation, hvis man kan dokumentere et økonomisk tab (og det kan ts ikke, lyder det til), når der ikke er skrevet nogen bid i kontrakten.

  • #10   16. sep 2017 ØØøh har jeg sagt det er fra rideskolen? det siger da sig selv rideskolen INTET har med dette og gøre ud over de ejer hesten. Og der er intet og hente hos dem.

  • #11   16. sep 2017 Camilla - så beklager jeg, jeg misforstod dit indlæg smiley

    Men der er jo ikke noget økonomisk tab her, så hvad skulle TS få kompensation for?


  • #12   16. sep 2017 Jeg skrev bare at det eneste hun MÅSKE kunne få var lidt erstatning.

  • #13   16. sep 2017 Tak for svar, jeg tænkte godt at jeg stod dårligt i den her sag. Det er så ærgeligt når man tror man er dækket ind ved at sætte det kryds i kontrakten. Jeg ved godt at rideskolen ikke er de onde i det her, og ud fra det jeg har fået afvide skulle de have hjulpet stakkels macon fordi ham som havde købt ham ikke havde overskud til at behandle et stort sår på hans ben. Hvor er jeg bare trist over at han ikke har kontaktet mig for så havde jeg købt ham tilbage med de samme, han var mit hjertebarn.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   16. sep 2017 det er 8 år siden at du solgte hesten, mon ikke at div. kontaktinformationer mm er forsvundet?
    eller har i haft jævnlig kontakt?


  • #15   16. sep 2017 Fik skrevet forkert i teksten der oppe det var d. 26/11-2014 jeg solgt ham han er født i 2009 (jeg tænkte lidt for meget på ham da jeg skrev teksten)
    Og vi har jævnligt haft kontakt bare ikke de sidst 6 mdr, jeg ville ikke være personen som ville forstyrre for han var ikke min hest længere. Men jeg fortryder det en hel del nu at jeg ikke blev ved med at spørge ind til ham istedet for at give dem fred smiley


  • #16   17. sep 2017 Har været i samme sag fik erstatning af dem jeg solgte til ..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   17. sep 2017 stald: hvilken erstatning, og erstatning for hvad? smiley
    (du behøver ikke svare hvis det er for privat. det er bare ret interessant)


  • #18   17. sep 2017 Sidder lige præcis og læser om dette, det er en aftaleret du har tale om, og da rideskolen sandsynligvis ikke kender til din og forhenværende ejers aftale har rideskolen handlet i god tro, og derfor kan du ikke forlange hesten tilbage, desværre. Det kan dog være rideskolen istedet er villig til at sælge tilbage til dig smiley

    Så som du skriver er en god dialog med rideskolen en god ide


  • #19   17. sep 2017 Jeg står desværre dårligt stillet kan jeg godt fornemme. Jeg vil starte med at snakke med rideskolen og så håber jeg de er til at snakke med. Jeg er bare så ærgelig over at jeg ikke blev kontaktet.
    Tak for svar alle sammen


  • #20   17. sep 2017 jeg fik haldelen af beløbet hun havde solgt hesten til.. ud over det beløb hun købte af mig til.. send pb så kan jeg hjælpe mere

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   17. sep 2017 stald: var der klausul i jeres kontrakt?

  • #22   17. sep 2017 Jeg ville tage kontakt (skriftligt, altid skriftligt, så der ligger håndgribelige beviser for samtaler og aftaler) til ham du solgte hesten til i sin tid.
    Spørg ham hvordan det kan være han ikke har tilbudt dig at købe ham tilbage, og at du faktisk ville have betalt mere end rideskolen gjorde...
    Dernæst kontakt en heste advokat og forhør om dine rettigheder, nogle tilbyder gratis rådgivning.
    Så kan du kontakte rideskolen og høre om de er interesseret i at sælge ham til dig. Andet kan du ikke gøre ifht. rideskolen da de ikke har en chance for at vide at der ligger et kontraktbrud fra sælgers side.
    Måske du er heldig og de føler med dig så du kan få din dreng tilbage.
    Held og lykke med det hele!


  • #23   17. sep 2017 Tak for hjælpen Maria

    Stald vestergaard tak jeg skriver til dig


  • #24   20. sep 2017 Må vi ikke få en update på hvordan det går, - hvis det ikke er et for ømt emne for dig?

    Håber du kan få ham købt tilbage....


Kommentér på:
Tilbage købsretten er brudt, hjælp

Annonce