{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Strøgelse i boks ?
  • #1   6. okt Jeg har frieser og fjordhest - lidt spåner i bunden og halm ovenpå angående det med tarmslyng så spørg dyrlægen.

• #2   6. okt Jeg har DV/Oldenborg og fjordhest.
    De går pt på spåner, men Fjordhesten skal over på træpiller snart, pga astma

• #3   6. okt Ok tak

Hvad anbefaler i til en Tinker

• #4   6. okt Min ene haflinger og gottlandsruss står på spåner. Haflingeren fordi hun skulle tabe sig og hun gerne ville æde alt halm... og russen pga han ikke tåler støv fra halm. De 2 andre haflingere står på halm, men kun fordi de sviner så meget at spåner er for dyrt til de 2. Jeg er super glad for spåner. Har tidligere brugt træpiller, det er også ret godt.

• #5   6. okt Alle i stalden står på træpiller. Det er det nemmeste, det er relativt billigt, støver ikke og suger bedre end meget andet strøelse.

Halm er for mig bandlyst. Hader halm, synes ikke det gør noget godt for hesten. Har haft om strøelsesanalyser, så har fået et andet syn på strøelse.

• #6   6. okt Hende med koen: Fortæl meget gerne eller lig links ind, hvis du har nogle - vil meget gerne læse om det!

• #7   6. okt Har vidst mine notater på min pc. Kan kigge efter dem i morgen.

• #8   6. okt Det må du meget gerne! Tusind tak

• #9   7. okt Min haflinger står på træpiller

• #10   7. okt Vores DV står på træpiller.Han er opereret 2 gange for tarmslyng. Inden første gang stod han på alm byghalm, så skiftede vi til rughalm men efter 2. operation droppede vi halm ( han var også indlagt med forstoppelse omkring såret i tarmen). Så prøvede vi spåner. De var egentligt fine men blev træt af, at spånerne satte sig i hale, man osv. Siden har vi brugt træpiller og er superglade for det. Vi er blevet lidt pylrede. Derudover har han en haybar. Det er sikkert ikke nødvendigt, men han er en høgris. Og dyrlægen anbefalede masser af hø. Så han får til han levner.

• #11   7. okt Jeg er lige skiftet fra træpiller til vårbyghalm, fordi jeg læste denne artikel: http://www.ridehesten.com/nyheder/hvad-foretr-aelig-kker-din-hest/41659

Jeg har lige skulle greje hvordan man skal ordne boksene, men nu syntes jeg at det fungerer rigtig godt, bortset fra at de har rigtig meget halm i man og hale.

Mine har wrap at spise, så de spiser ikke nævneværdigt af halmen.

Jeg tager klatter og det våde hver dag. Det tager ikke meget længere tid end det gjorde med træpiller, og det er begrænset hvor meget mere mødding det giver.

Jeg har ikke bemærket at der skulle være kommet mere ammoniaklugt, i forholdet til på træpillerne, som jeg ellers kan mindes fra barnsben, når man kom ind i en stald om vinteren. Måske fordi man dengang dybstrøede og havde mindre fokus på indeklima?

Jeg var også meget glad for træpiller, men oplevede tit at træpillerne blev for tørre og støvede, hvorfor jeg var nødt til at vande dem jævnligt. Særligt i ponyens boks, da hun ikke tisser særlig meget og boksen er stor.

• #12   7. okt Min (frederiksborger på ca. 178 cm) er lige kommet over på træpiller.

Min gamle hest (DV på ca. 176 cm) stod også på træpiller. Han blev opereret for nyremiltbåndshernie, og da han kom hjem stod han også på træpiller.
    Han blev opereret på Universitetshospitalet, og der havde de hestene på spåner.
    Ved dog ikke hvilken strøelse der er bedst i forhold til operation.

• #13   7. okt Jeg har en Traver, en Frederiksborger og en Dansk Miniature. De står på halmpiller

Mvh TT

• #14   7. okt Jeg har en DV hoppe og i bunden træpiller, så et lag hør eller hamp, kan ik lige huske hvad det er, og til sidst spåner. Synes det er en vildt lækker blød og tyk bund hun har fået.

• #15   10. okt Alle mine (haflinger, fjordhest, irish cob, DSP og to shetlændere) står alle på halm

• #16   10. okt jeg har en dv

han tåler ikke støv, så han står på GROVE spåner, og det trives han på.

havde det ikke været for støvet foretrækker jeg klart ordentlig halm.
    det er bedst for hesten.

• #17   11. okt Marie Louise- Hvorfor mener du halm er bedst for hestene?

Mvh TT

• #19   11. okt og så fik jeg slettet min egen kommentar. Prøver lige igen.
    TT
    hvis du ser den artikel jeg har linket til højere oppe, så er der et universitet der har lavet et studie i hestes adfærd, der viser at de trives bedst på halm.

Det giver naturligvis sig selv at der skal bruges halm i en ordentlig kvalitet, så det ikke er skimmlet eller støver, og at man ordner stald, når hestene er ude.

Jeg tager klatter hver morgen, skubber det tørre ud til siderne, og tager det våde. Så lader jeg boksgulvet stå bart så det kan få luft i løbet af dagen, og om eftermiddagen strøer jeg stalosan på gulvet, fordeler det tørre halm over, og strøer med nyt, hvis det er nødvendigt.
    Jeg startede med at strø op med 5 store småballer, men har fundet ud af at det fungere bedre med mere, så nu har jeg svarende til 8 store småballer i hver boks.

• #20   11. okt Nana- hvor mange heste var der snak om? Havde hestene altid noget at spise? Hvor længe gik hestene på fold? Og var det de samme heste som forsøget blev gjort på så de gik på alle typer strøelse? Og hvor længe gik hestene på en strøelse før de skiftet, samt hvilken strøelse var den oprindelige?

Der er SÅ mange ting undersøgelsen ikke fortæller så validiteten af den samt variablerne gør at jeg ikke lige hænger min knap på denne..

Hesten er vanedyr, gik de oprindelig på halm så skal der tid til at vænne sig til ny strøelse...hvor lang tid gik de på hver bund har noget at sige.
    Hvis hestene ikke havde hø ad libitum i boksen så selvfølgelig vil de foretrække halm da de har noget at tygge i.
    Hvor lang foldtiden er samt alder har noget at sige ift. Uroligheden samt om de var glade for side kammeraten...
    Alle disse ting er ikke med i undersøgelsen, så den stiller jeg mig meget kritisk til

Mvh TT

• #21   11. okt Mine 3 fjoller går også på halm, bl.a. fordi jeg nemt kan få fat i det, vi får det fra naboen.

Men også fordi jeg synes det må være mest behageligt. Vi har træpiller til fyret, og hvis jeg personligt skal vælge, hvad jeg helst vil ligge i, så vil jeg også foretrække halmen fremfor de hårde træpiller.

En anden grund er, at mine heste synes det er hyggeligt at gumle lidt halm i ny og næ. De spiser ikke de store mængder, da de året rundt har adgang til græs på markerne og fra august til maj også får tilbudt hø/wrap. Men når de alligevel vælger at tage en mundfuld, må det være fordi de har behovet.

• #22   11. okt arhh. Du kan ikke stille dig kritisk over for en undersøgelse, ved at læse en kort beskrivelse i en artikel i ridehesten. Du kan sige at artiklen er mangelfuld, men hvis du læser undersøgelsen, der er udgivet på engelsk, står der hvad heste der er tale om, og foldtid. Der er tale om 8 varmblodsheste i alderen 4-13 år, der bruges til spring og som er ude i 4 timer i dagen.

Jeg er udmærket klar over at det ikke kan sammenlignes med løsdrift, hvor de er beskæftiget døgnet rundt, men en stor del af de danske heste er nu engang stadig boksheste.
    Der er fordele og ulemper ved alle typer strøelse, og jeg har som sagt indtil nu, altid haft mine på spåner og træpiller. Nu på halm. Kan jeg ikke skaffe halm af ordentlig kvalitet til næste år, så ryger de tilbage på træpiller.

• #23   11. okt Nana - Jeg har selv haft Tindur på halm og han var bokshest indtil jeg fik ham hjem, og der er intet galt i halm. Jeg ser bare folk udtale sig om en undersøgelse som ikke (ud fra den info der er givet her) indeholder nok validitet og variabler til at man kan konkludere at halm er det bedste. Derfor min reaktion.. Det bliver næsten som hvis jeg siger at på baggrund af mine år på DV stutteriet så fejler alle DV et eller andet... den konklusion holder ej heller vand!

Dorthe C - pillerne bliver hurtig til "pulver" så det er dejlig blødt ved ikke om du kan se det på billedet?

Mvh TT

• #24   11. okt team tindur

halm af god kvalitet giver beskæftigelse, og er der ikke hø ad libitum giver det lidt tyggetid imellem måltiderne.
    min stod på halm, og selvom der var wrap ad libitum, valgte han, og mange af de andre heste også at spise halm ind imellem.

hesten har også muligheden for at supplere op på mængden af træstof, hvis den sku komme i underskud.

jeg er ærgerlig over at min hoster af halm.
    han fungerer fint på grove spåner og så wrap ad libitum.
    ind imellem får han en tot halm, som han ææælsker.

• #25   11. okt Marie Louise- det er jeg fuldstændig med på. Men halm suger ikke ligeså godt og det kan for nogle give sur stråle. Man kunne jo i tillæg til hø ad libitum give et net med halm hvis det er tidsfordrivet eller træstoffet man er ude efter
    Som sagt har jeg intet imod halm så længe folk ikke forsøger at "sælge" det som grovfoder.

Mvh TT

• #26   11. okt det gør jeg vist heller ikke ?

så kan man muge mere og bedte, eller lægge en træpille bund under halmen.

at spise fra net er på alle måder skidt, med mindre den ellers får spiserørs forstoppelse.

• #27   11. okt Har heller ikke sagt at du gør. og hvorfor er det at spise fra net skidt? Det er da overhovedet ikke naturligt for hesten at tage så store mundfulde som de gør når de får høet serveret på jorden.. de er skabt til at småspise
    Jeg har aldrig oplevet problemer med hverken nakke eller tænder

Mvh TT

Kommentér på:
Strøgelse i boks ?