{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Hvornår vil i mene at hesten er tilredet? {{forumTopicSubject}}

Lidt sigende overskrift. smiley

Men hvornår ville i mene at hesten er tilredet?

Efter min mening er det når hesten er stabilt gående i alle tre gangarter, hvor både stop, dreje og fremsignal sidder hvor det skal.
Samt hesten er begyndt at bruge sig stille og roligt ordentlig.
Og man kan ride ud på tur. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår vil i mene at hesten er tilredet?
  • #1   8. okt 2017 Tjoe.
    Godt spørgsmål.

    Kan sættes i dens gangarter.
    Dreje.
    Stoppe.
    Dvs hvad der svarer til en LC, hvis man rider "almindelig ridning".
    Rides både på bane, men også kunne sin grundridning godt nok til at man kan ride ud og hesten stoler nok på rytters signaler til at adlyde til en almindelig ridetur i landskabet.
    Basal trafiksikkerhed.

    Men basis opdragelse skal også være i orden. Skal kunne trækkes i grime fx forbi fold og andet spændende, skal kunne få renset hove, let beskæring osv.
    De skal helst kunne læsses i trailer.

    Men det vil også betyde, at der er en del ridebane heste, som nok kan schenkelvigninger, men jeg anser dem ikke for basis oplærte i ridekunsten, da man ikke kan ride ud på tur med dem uden risiko for at de eksploderer....


  • #2   8. okt 2017 Kunne ikke være mere enig smiley

  • #3   8. okt 2017 Interessant debat - min kan det i nævner - opdragen, kan rides i skridt og trav men mangler galoppen. Vi kan ikke knække koden uden hun hidser, og så er det ikke sjovt for nogen af os. Hun kan rides på tur, trækkes på tur uden selskab mv.
    Så er hun tilredet? Det ved jeg ikke smiley


  • #4   8. okt 2017 En tilredet hest er efter min mening en hest der kan rides i både skridt trav og galop samt stoppe, bakke og dreje.

    Alt det med skovtur, trækkes med, gå i trailer, trafiksikker er ting der også vægter når man snakker hest. Men syntes ikke en hest behøver at kunne gå i trailer for at være ridevand og det samme gælder for en ridetur.
    Der fåes mange heste der går fine dressurklasser men ikke kan rides ud. Jeg vil stadigvæk sige de er tilredet. Så igen høre det under en anden kategori end ridevand syntes jeg smiley


  • #5   8. okt 2017 Ridevant betyder i min bog, at hesten er vant til at bære en rytter.
    Men der er mange basis ting som den ridevante mangler før den kan kaldes tilredet


  • #6   9. okt 2017 En hest er ryttervandt når den er ok med at have rytter på ryggen.
    En hest er tilredet når den er styrbar i skridt, trav, galop og kan bakke. Samt at stopsignalet fungerer og den kan temposkift og overgange.
    Sådan ser jeg det.
    At den bruger sig korrekt (kommer an på hvem man spørger jo) at den går til hånden/biddet, at den kan rides på tur, er fuldstændig trafikvænnet osv er "bonus" ting og har intet med "tilredet" at gøre i min verden. smiley

    Mvh TT


  • #7   9. okt 2017 Sidder faktisk og overvejer, om ikke man kan kalde en hest tilredet, hvis den kan gå en nogenlunde stabil LD, selvom at galoppen ikke er der?

  • #8   9. okt 2017 Hønsemusen- NEJ! overhovedet ikke enig smiley
    Lad os for guds skyld ikke ødelægge betydningen af tilredet.
    Tænke sig så.. man sender sin hest i tilridning og betaler en masse penge.. og får en hest tilbage der ikke kan galopere... smiley Jamen "jeg " mener den er tilredet fordi den kan gå en LD.... smiley
    Så den dugger nok ikke..

    Mvh TT


  • #9   9. okt 2017 I mit hoved, har tilridningen ingen sammenhæng med opdragelse og læring andre steder. Kan hesten gå frem, stoppe og dreje i alle tre gangarter på en ridebane, er den i mit hoved tilredet.

  • #10   9. okt 2017 TT, Haha, ja på den måde kan jeg da godt se det smiley

  • #11   9. okt 2017 Hvornår ville i så mene at hesten er ryttervant? smiley

  • #12   9. okt 2017 Jeg har det lidt som Hønsemusen. For ellers vil det sige, at jeg har to 12-års gående der hjemme, som ikke er tilredet!!! På trods af at de har været redet i mange år, og jeg kan ride dem over alt. De har deltaget i mange ponytrænings arrangementer, gået begynderundervisning, ridelejre og er total nervefaste og stabile, så tæt på 100% trafiksikre som en hest kan blive, kan rides af alle, går i trailer osv.

    MEN de har begge et problem med anspring til venstre dvs. de kan ikke gå en LC, da de ikke (endnu, vi arbejder intens på sagen) springer stabilt an.

    Og da jeg købte Basse, kunne han ikke gå højregalop, men på trods af det, har han hentet flere rosetter i spring, blev han så først tilredet som 19 årig, da det lykkes mig. at få ham til at fatte formålet med højregalop?

    I min verden er ALLE mine 3 tilredet, men vi kan diskutere kvalitet af den tilridning som er foretaget.


  • #13   9. okt 2017 En hest er i mit hoved ryttervant, når den kan gå rundt i en longe i skridt og trav (måske galop, det kan jeg ikke lige tage stilling til), uden at reagerer på dette smiley

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #14   9. okt 2017 Hvorfor bakke ? Så vil hesten jo først være tilredet når hesten kan gå et LB-program.

    Min hest som har været redet i 2 år off & on er ikke tilredet, hun er dog længere end bare ryttervant, i det hun også kan sidebevægelser i skridt og lidt i trav. Først i det øjeblik hvor galoppen er på plads, dvs hun er styrbar i galop (for mig en LC1) så er hun tilredet.


  • #15   9. okt 2017 Helle A. dvs. at min 12 års, som jeg købte i maj, som nu kan schenkelvigning, versade, så småt også travers i skridt og trav. Han begynder at trave noget som minder om bærring. Fuld styrbar i en rolig galop, også med indkortning og øgning i galop. (når han først er kommet i rigtig galop), men anspringet til venstre er bare langt fra sikkert, der skal tit flere forsøg til dvs. han kan ikke gå en LC - så er han ikke tilredet.

    i min verden er hesten tilredet, når man kan ride på hesten i alle 3 gangarter, men ikke nødvendigvis i sådan en grad at den kan begå sig på en dressurbane i en LC, da det også kræver et vist præcision.

    Men at kvaliteten at tilridningen kan variere kan vi godt blive enig om. Der er bare forskel på om det er Andreas Helstrand som tilrider en blue-horse-don-et-eller-andet med det formål at ride OL, eller om det er Marie og Sofie som tilrider Musse ude på en mark med det formål at få en pony til at fræse stubmarker på. Begge heste er tilredet, men med forskellig formål. Det er jo fuldsætning ligegyldigt om Musse kan springe rigtig an med fuld bæring, men det er bestemt ikke lige gyldigt for blue-horse-don-et-eller-andet.


  • #16   9. okt 2017 Jeg vil ikke mene den skal kunne gå pænt i alle gangarter og rides på tur alene før den er tilredet

    det kan altså godt tage lang tid at lære, i min verden vil jeg mene det er når hesten kan rides i alle gangarter og stopsignaler


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #17   9. okt 2017 Dorthe, det har jeg ikke sagt noget om. Min er ikke tilredet da vi ikke er kommet ordentlig i gang med galoppen, dvs hun kan ikke anspring og hun er ikke styrbar andet end hun kan stoppes.

    Jeg kunne godt finde på at ride en LC1 hvis galoppen er på plads, også selvom der måske skal lidt flere forsøg på den ene volte end den anden, bare hesten så er styrbar og ikke bare løber afsted i ubalance. I LC klasserne er det jo ikke præcision det gælder, og hvis der er en enkelt øvelse som måske er til et 4 tal i stedet for 6-8, så falder min verden ikke sammen.


  • #18   9. okt 2017 Så blev mine aldrig tilredet smiley Ingen af dem kunne galopere på en ridebane, da jeg solgte dem, men de kunne sagtens galopere i terrænet - både hurtigt og langsomt, alene og sammen med andre.

    Hvis jeg betalte nogen for at tilride min hest, så ville jeg forvente, at den har galoperet med rytter, når jeg får den hjem. Men om det er på ridebane eller i terrænet ville ikke være afgørende. Jeg synes egentlig, at det er meget at forlange, at en unghest skal kunne springe korrekt an og balancere rundt i hjørner i galop efter 1-2 mdr. ridning. Ligeud er meget nemmere for dem smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #19   9. okt 2017 Min kunne ikke engang galopere i terrænet, her i weekenden lykkes det for første gang.

    Måske er det også sat lidt op når jeg f.eks. nævner en dressurklasse, men det er den målestok som jeg går efter når tænker på om hesten er tilredet eller ej, da jeg er interesseret i dressuren.
    Hvis jeg kun red i skoven, så ville jeg have en anden målestok.


  • #20   9. okt 2017 Hvis hesten skal kunne gå en LC, betyder det vel at den kan gå en LC til 60 %. Ellers kan man vel ikke sige den kan gå en LC. og det kræver man har ret styr på galoppen og balancen i galoppen. Ellers skal den gå ret højt i de andre øvelser, hvis halvdelen af galoppen kikser pga. forkert galop.

    alle de 3 fjollere jeg har i dag, har jeg købt som "tilredet", og jeg har kunnet ride dem alle 3 gangarter i naturen og de har alle været tæt på total trafiksikre. men inden af dem har på købs tidspunktet været i standen til at gennemføre en LC. De har ikke engang været i stand til at galopere hovslaget rundt, pga. manglende balance. (dette har jeg ændret på, med det er en anden historie).

    Men at kalde en hest der har været redet jævnligt i flere år utilredet, fordi den ikke har opnået et bestemt niveau i dressuren, vil jeg ikke. Heller ikke selvom jeg er dressurrytter. Jeg vil kalde den uskolet.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #21   9. okt 2017 Det skal da gå meget galt hvis der ikke kan rides til 60% i en LC1.

  • #22   9. okt 2017 En hest er ryttervant når den ikke har noget imod at have rytteren på ryggen. Den kan evt. også trave med rytter, men det er det første skridt på trappen af træningen med hensyn til ridning smiley

    Med hensyn til tilridning... jeg er både enig og uenig med det folk er kommet med. For flere af tingene der er blevet nævnt er mere i retningen af en velredet hest, end en tilredet hest.
    I min verden så er en tilredet hest en der kan alle tre gangearter (ikke til perfektion, bevares), signal fra schenklerne (dvs. dreje osv) og selvfølgelig stopsignal. Her skal det så også siges, jeg snakker ikke om de helt små signaler - det er igen en velredet hest, der er længere i sin uddannelse.

    Alt det andet, nej, ikke noget med tilridning at gøre. Adfærden har heller ikke noget med tilridningen, ej trailer osv. Det er bare et plus hvis du har lært din hest de ting.


  • #23   9. okt 2017 DET skal så også lige siges, at når du starter hele projektet med en råhest - kalder vi det jo at den skal i tilridning (tilrides), så det er ikke et ord hvor der skal lægges meget i. Ville jeg selv mene smiley

  • #24   9. okt 2017 For mig er en tilredet hest en hest som nogenlunde sikkert kan skridte, trave og galoppere med rytter på ryggen. Om anspringet kommer på pletten, eller om musse slår fra betyder ikke noget i den sammenhæng.
    Bakke, trailer, alm håndtering, skovture har i min verden heller ikke noget med en (ny-)tilredet hest at gøre.
    Jeg ville ikke forvente en tilredet hest nødvendigvis kan gå en lc1 til 60%; da jeg ikke forventer den er stabil til biddet eller kan springe korrekt an endsige gå på lige spor.

    Da mine heste blev sendt i tilridning, der fik jeg den ene retur efter 14 dage/ 9 gange med rytter på ryggen - der var han rimelig stabil fortil, og vel 50/50 i galopanspring.
    Den anden fik jeg retur efter 6 uger, der slog han stadig fra i alle vendinger, overgange ect. Galop tjaaa det var nok også 50/50.
    Begge heste betegnede jeg som tilredet - og begge var jeg tilfreds med tilridningen og hvad man kunne forvente udfra hestens temperament og eksteriør.

    Så jeg forventer reelt ikke meget af en hest, som lige er tilredet.

    Der gik et års tid før mine heste var klar til lc1 niveau - og skovtur red/rider vi primært sammen med andre af sikkerhedsmæssige årsager, også den dag i dag hvor de er dressurheste på højt niveau. smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Hvornår vil i mene at hesten er tilredet?

Annonce