{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Mudder - flis ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et dilemma med alt det forbandet mudder!!!

Jeg fik sidste efterår gravet 1/2 m mudder / mosejord / lerjord af foran stalden og ned i ledet og fyldt knust beton i og det var virkelig dejligt.! Så nu har jeg i år fået lavet endnu et stykke men er for alvor kommet i problemer efter alt det her regn.!

For mit problem er at jorden omkring beton stykket er fuldstændig kørt i smadder og total mudderet efter de store maskiner kørte der på.. vi skulle have haft lagt vores mark om, men det er opgivet pga alt det regn der er kommet, for de kan ikke kører på marken så det må vente til foråret.

Så hvad i alverden stiller jeg op?

Kunne godt forlænge beton stykket, men det skubber bare mit problem, for det næste stykke bliver også total opkørt.

Vi har i forvejen små afvandningkanaler på hver siden af folden, som vi vil have renser når frosten kommer så maskinerne kan komme på folden igen, også har vi fået gravet den der var midt på folden længere for at forsøge at komme af med noget af vandet.

Det ene hjørne er total bundløst mudder og helt umuligt at gøre noget ved, så det regner jeg egentlig med at hegne af, så hestene ikke kommer ud i det, men så skal jeg have lavet en eller anden form for bro, så de kan komme over den rende der er gravet. Den er ikke speciel bred, man kan sagtens springe over den, og vi vil helst undgå at skulle have rør i med jord over, da vi lige har fjernet sådan en bro pga. den bliver fuldstændig stoppet til af blade osv. (Vi har meget skov på folden også)

Nogle gode ideer til at lave en bro hestene kan gå over, så de kan komme ned på folden.?

Jeg har så et stykke på måske 10 m. Efter betonen som er meget mudderet inden vi kommer ned på det faste, så havde tænkt på om flis måske kunne være løsningen?

Vi snakkede om at jævne jorden også liggen en eller anden form for dug, feks fiberdug også smide flis oven på.
Men er der nogle der har erfaring med det? Og blev det godt eller skidt?

Vi er i fuld gang med at fælde en masse træ, så planen var at leje en flishugger også smide det i “hullet”.
Ved godt det ikke er en holdbar løsning med flis, og det er også derfor vi har fået gravet af og lagt beton, men det skal kunne holde vinteren igennem, sådan at når marken er lagt om, burde den kunne holdes mere tør ved hjælp af de afvandningkanaler også har jorden også sat sig, så vi ikke starter ud med noget maskinerne har total opkørt.

Billederne er fra den dag det sidste beton blev lavet, (3 uger siden) og der skal nok ikke meget fantasi til at forstille sig hvor mudret det er nu!

Jeg forstiller med vi hegner at det fra der er til højre på første billede, også forsætter lige udefter betonen på de sidste billeder og når man kommer lidt ned der er det ret fast og tørt, også er den den rende jeg skal have en bro over.

Hvad havde I gjort?

Kom gerne med jeres erfaringer og tanker og undskyld det blev så langt ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mudder - flis ??
  • #1   8. okt 2017 Jeg kan åbenbart ikke ligge billeder ind, men håber man kan fornemme det. smiley

  • #2   9. okt 2017 Nu er jeg blondine, så jeg må godt være dumt og spørge hvad der er galt i en midlertidig løsning, der løser problemet for en våd vinter, hvis du alligevel har en plan om at grave af og gøre noget langtidsvirkende inden næste vinter???

    Måske er groft bark ikke perfekt.
    Og hvad så, hvis det er godt nok??
    ??


  • #3   9. okt 2017 Doktor Who:

    Forstår ikke helt dit spørgsmål?
    Spørger jo præcis om flis kunne være en midlertidig løsning?

    Næste år skal jeg ikke grave mere af, jeg har fået gravet af de sidste to år og lagt knust beton på for at det skulle være tørt.

    Meningen var så at folden skulle have været lagt om her i efteråret fordi maskinerne har kørt jorden totalt op, også skulle det gerne fungere til næste vinter med det der er lavet nu.


  • #4   9. okt 2017 Jeg forstår på dig, at du ikke kan høre dit førstevalg nu, nemlig at grave af og lægge beton.

    Dernæst nævner du bark fliser. Som jeg forstår din tekst er du usikker på, om det er godt nok.
    Selvfølgelig er det godt nok, hvis du kan lægge nok til at forhindre at dyrene sopper rundt i mudder.
    Det er helt i orden med en midlertidig løsning, du har jo en holdbar plan som bare ikke kunne effektueres pga regn.


  • #5   9. okt 2017 Men ved du hvor meget man skal have på før nok er nok? Snakker vi 10 cm eller 1/2 m :)?

  • #6   9. okt 2017 Jeg følger lige med på den her smiley

  • #7   9. okt 2017 Jeg har ikke selv afprøvet det, indrømmet.

    Men jeg havde lavet en sti, og så kan man jo hælde mere på hvis det er for lidt.
    Det værste der kan ske, er tidsspilde og lidt spildte kontanter til materialer.
    Det bliver jo gravet af igen indenfor et år.... Hvor galt kan det gå??


  • #8   9. okt 2017 Men der skal ikke graves mere i det.
    Der er gravet og lagt det beton der skal, til foråret skal marken bare lægges om med nyt græs og hældning ud mod afvandningskanalerne. Også burde det simpelthen kunne bære hestene når det har fået ro og der er kommet nyt græs, for så er det ikke kørt i total smadder af rendegraver og hestene har et rigtig langt stykke at gå ud på fra ledet. smiley


Kommentér på:
Mudder - flis ??

Annonce