{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Hvor tit er I hos Jeres pony? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,
Jeg har en lidt generel forespørgsel: Jeg har en pensionær, som er en lille shetlandspony, der kom fra løsdrift, men som blev flyttet herud på boks, da den vidste tegn på forfangenhed. I vores staldkontrakt, står der at man skal stå på træpiller af hensyn til staldmiljøet og at der skal fjernes klatter hver dag. Problemet opstår fordi ejer, ikke er her mere end et par gange om ugen. Til at starte med gentog jeg igen og igen, at hun skulle give besked, hvis hun ikke kom - og at jeg gerne ville hjælpe uden beregning, hvis der var dage, hvor hun ikke kunne nå det. Nu er det åbenbart mere reglen end undtagelsen at hun ikke når det og at hun ikke giver besked. Jeg spurgte pænt, om hun havde overvejet at komme på mugeordning, hvis hun ikke kunne nå det, men det synes hun ikke, at hun havde råd til. Hendes boksleje er inkl. ud-og indluk, wrap, fuldfoder og ponyboks på 9 kvm (600,-) - så hun skal bare bestille piller efter behov og muge og selvfølgelig holde tilsyn med sin hest. Vi har en regel om, at hvis ikke man kommer til sin hest inden kl. 20 og ikke giver besked inden kl. 15:00, så muger vi mod en enkeltydelse på 50,-. Til gengæld har jeg aldrig haft problemer med lige at fjerne en klat uden beregning, hvis man blev forhindret - heller ikke hvis man har ringet og sagt det senere end 15:00: Ingen kan jo se sig fri for at blive akut ramt af syge børn, arbejde, transportproblemer eller sure kærester smiley Hun synes åbenbart, at jeg er rimelig stram, fordi det jeg kræver, at hun kommer hver dag, for at fjerne 3 små klatter. (Denne måned har jeg endda tilbudt hende at fakturere hende for mugeordning, som koster 500,-, da summen af enkeltydelser efterhånden var dobbelt så høj, som prisen for mugeordning .) Er det mig, der er hamrende urimelig at kræve at man kommer til sin pony hver dag? Hvordan gør I, med jeres små ponser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tit er I hos Jeres pony?
  • #1   25. okt 2017 Jeg er ved mine to kl 5:30 - 6:00 til lidt i syv om morgenen. Hvis jeg har tid kommer jeg også op til dem efter skole og ellers igen om aftenen fra kl ca 18 til 20. Så ja her hos mig er det mindst to gange dagligt og fuldstændig normalt.

    Så nej jeg synes ikke, at det er for meget, at du kræver det. Selvfølgelig kan der ske noget, som gør at man bliver forhindret en enkelt dag. Men det er jo noget andet smiley

    Jeg tager selv de små klatter hverdag og fjerner det hele, inden det bliver for beskidt. Det skal altid, som minimum være så rent hos dem. Så jeg selv ville have lyst til at være/sove der. smiley


  • #2   25. okt 2017 Da jeg havde min ene hest opstaldet med ind/udluk i prisen, var jeg der mindst en gang dagligt og muget ud og ordnet foder. Nogle gange kl 06. Andre gange kl 22. Jeg havde ham før det i endnu mere selvpas hvor jeg var hos ham 2 gange dagligt. Var jeg syg var det min mand der tog derhen, og var vi på ferie var det jo aftalt på forhånd smiley nu har jeg hestene hjemme smiley

    Mvh TT


  • #4   25. okt 2017 Jeg synes, du lyder som en ualmindeligt ansvarsfuld pensionsejer smiley Thumbs up for det! smiley

    Jeg kunne aldrig drømme om ikke at komme ud til min hest hver dag. Jeg er der endda flere gange om ugen 2 gange pr. dag. Har i øvrigt også opdaget mange skader, fordi jeg er der og tjekker min hest - selvom folk går forbi hesten i boks eller på fold er det jo ikke sikkert, man lige ser en skade under dækkenet el. lign smiley Her fjernes klatter hver dag - i dag 2 gange på en dag smiley Kan godt lide, min hest står lige, rent, tørt med lidt hård bund nederst og blødt lag ovenpå smiley

    Forstår i øvrigt også fuldt ud ift. staldmiljø o.l., at der skal muges ud hver dag smiley Og selvfølgelig af hensyn til hesten.

    Virker ikke som den mest ansvarsfulde opstalder.. Håber I kan få en ordning kørt i stilling, så I begge kan få ro på smiley


  • #5   25. okt 2017 Alt for sjældent lige pt, desværre...

  • #6   26. okt 2017
    Det sker desværre tit, at folk mener de kan parkere hesten på et opstaldningssted også bliver der sørget for den - uden de betaler for det.

    Hvor jeg står har vi desværre haft en del af den slags og de har det også gerne med at forsvinde lige pludselig og efterlade en klam boks, igen uden at betale for noget som helst.


  • #8   26. okt 2017 Jeg er helt enig med Nana, det er ikke VORES mening eller vaner der tæller, men dine regler på dit sted.

    Hun har selv sagt ja til de regler da hun fik opstaldet hos dig, så enten skal hun følge dem eller også skal hun ud.

    Jeg ville indkalde hende til møde, forholde hende kontrakten med reglerne og så et regnskab over hvor meget du faktisk gør for hende. Så ville jeg sige at enten får hun med i mugeordning/betaler sine enkeltydelser (og her ville jeg stoppe med at være flink fra din side, for hun er jo ikke flink ved dig) eller hun må finde et andet sted.

    Jeg synes ikke man kan snakke om hvad der er rimeligt eller ej, for det fremgår vel af kontrakten, når man rykker ind, så hvis du ellers overholder kontrakten bør hun også.

    Der hvor filmen ville knække for mig, er hvis ydelserne ændres til det dårligere hele tiden, det oplevede jeg et sted, hvor det gik fra fuldpas til selv muge i weekend, pludselig begrænsning på træpiller og på stråfoder på fold, manglende udkørsel med vand på foldene (vi kørte selv vand ud 6-10 gange om mdr, mens lederen hårdnakket påstod at der blev kørt ud) manglende rensning af fold for giftige planter og så pludselig krav om stævnehjælp, selvom det ikke blev nævnt ved indflytning.

    Vi endte med at flytte derfra, men uanset hvor vi har stået, så har vi besøgt hest/pony hver dag og hvis forhindret aftalt med nogen at vores eventuelle pligter, samt alm. "holden øje" med dem, blev udført af andre.

    Så skal hun parkere sin pony, så må hun betale for det ekstra ansvar hun pålægger dig, ud over det aftalte.

    Held og lykke med det smiley


  • #9   26. okt 2017 Når det er regler der er sat på forhånd, så synes jeg ikke det er urimeligt at du håndhæver dem smiley
    Jeg er langt fra ved min hest hver dag, men jeg har også valgt opstaldning efter det, så min hest bliver sørget for og set efter de dage jeg ikke er der.


  • #11   26. okt 2017 Når reglerne er som de er, så må hun jo enten følge dem eller flytte.
    Så nej du er ikke streng.

    Men personligt er jeg kun ved min pony 2 gange i ugen. - Havde jeg fuld pas så var jeg der ikke engang hver uge tror jeg. Min interesse er faldet rigtig meget, men min heat trives som foldbums så hun får lov til bare at gå.
    Jeg har 2 aftener jeg skal fodre i stalden. Og der er jeg der jo så, men ellers er jeg ikke rigtig dernede.

    Så jeg kan ikke se problemet i at hun ikke besøger ponyen. Kun problemet i at der er en aftale hun ikke overholder smiley


  • #13   26. okt 2017 Jeg har en pony på 1.30
    Som jeg er hos hver dag
    pt. står han skadet, og må ikke engang komme ud fra folden af, men han får stadig en strigletur hver dag.

    Der er self undtagelser som når jeg er på ferie, eller er syg men så får staldejeren det også af vide..


  • #14   26. okt 2017 Hmmm jeg synes faktisk ikke kun det er et spørgsmål om udmugning. Som ejer af et dyr, har vi ansvaret for at tilse det dyr og sørge for at det får hjælp ved behov, det synes jeg er meget at pålægge andre mennesker at skulle gøre.

    Hvis man har aftale med staldejer om at han/hun påtager sig ansvaret for at tjekke op på ens hest, så er det helt ok. Men man kan altså ikke forvente at andre mennesker skal holde øje med hestens helbred og eventuelle løse sko, skader osv. til dagligt, uden at skulle yde noget til gengæld, om det er ekstra penge, hjælp eller andet er underordnet.

    Men jeg synes faktisk godt man kan forlange at ejer selv tilser sin hest dagligt, eller så har andre til at gøre det, for ikke at bebyrde staldejer unødigt.

    Jeg ville blive så ked af det hvis jeg lod min hest stå og så kom ud og oplevede en skade på den, som kun kunne ses/opdages ved tæt kontakt med hesten, som strigling, rense hove osv.

    Og hvem har så ansvaret i fald det sker og hesten bliver voldsomt syg? Klart staldejer kan se akutte ting og skal reagere derpå, men feks en tabt/løs sko, et spark på benet, en infektion er måske ikke lige til at opdage blot ved ind og udluk, og så er og bliver det ejers eget ansvar at tjekke op på hesten.


  • #15   26. okt 2017 Hun overholder ikke de regler der er, altså hun må finde en anden løsning.

    At du så er så flink at tilbyde en anden løsning, som hun så åbenbart ikke ønsker, ja så må hun flytte.

    Regler skal ikke gradbøjes....

    Min hest står i en selvpasløsning, og jeg er der hver dag. Jeg kan selvfølgelig godt holde en "fridag", men så er der en anden der ordner min hest og min øvrige pligter.


  • #16   26. okt 2017 Vi er der hver dag om eftermiddagen hvor hans boks bliver taget ordentligt + blande foder + give hø. Derudover skal han jo strigles og rides. Så det bliver til ca 2 timer om dagen. De ekstremt få gange, hvor vi ikke kan få det til at passe, aftaler vi på forhånd med en anden opstalder.

    Sig hende op. Hun udnytter dig og følger overhovedet ikke reglerne. Der er opstaldere hos os, der er blevet opsagt fordi hesten stod i møgbeskidt boks i mange dage i træk.


  • #17   26. okt 2017 Jeg er hos min hest hverdag for at muge ud i boksen, strigle og ride hende eller andet hyggeligt samvær. Der er jo selvfølgelig nogle dage hvor jeg skal ét eller andet så jeg snakker med andre medopstaldere om de vil ordne boksen den dag og så tager jeg deres én dag hvor vedkommende skal noget.

    Hvis det var mig havde jeg snakket alvorligt med hende evt smidt hende ud.


  • #18   27. okt 2017 Jeg er ikke hos min hest hver dag. Jeg har et krævende studie, som jeg prioriterer meget højt, så jeg har simpelthen ikke tid. Men når man har hest og samtidig manglende tid, bliver man selvfølgelig nødt til at tage konsekvensen af det. For mig betød det, at jeg måtte flytte fra et opstaldningsted, som jeg ellers var glad for, da der simpelthen var for meget staldarbejde. Så jeg flyttede til sted med fuldpas (well, stort set - med en enkelt mugevagt i ugen i løsdriften). Det var vigtigt for mig at gøre, inden staldejer og jeg kom på dårlig fod, grundet min manglende tid. Sådan noget er en hård, men nødvendig beslutning. Jeg er utrolig glad for, at jeg gjorde det, for så slipper jeg for den dårlige samvittighed over hele tiden at være nødt til at spørge om hjælp og desuden blive stresset over staldbesøg, som jeg faktisk ikke havde tid til. Nu er det hele bare en del af pakken og jeg kan nyde samværet med min hest, når jeg har tid.
    Det er klart, at det ikke fungerer for jer nu. Enten bliver hun nødt til at indgå i en mugeordning, ellers må hun komme oftere. Hvis hun ikke kan noget af det, grundet både økonomi og tid, må hun finde et andet sted. Du lyder yderst rimelig - opstalder har vel vidst, hvad hun er gået ind til. Tag en snak om det og find en holdbar løsning, med en klar, fast aftale, inden det bliver et større irritationsmoment for jer begge. smiley


  • #19   27. okt 2017 jeg er heller ikke ved min hver dag, men kender hende hvor ponyen står ved ret godt.
    de dage jeg er der tager jeg så og muger de 5 bokse der er i samme stald som min pony står i og til tider også den anden stald med 4 bokse

    så på den måde har vi en aftale og hjælper så hinanden på den måde


  • #20   27. okt 2017 Jeg ved min Fjordhest mandag og tirsdag og onsdag og fredag

  • #21   27. okt 2017 Jeg har valgt at stå i selvpas, og jeg er der hver dag. Enkelte dage er jeg der 2 eller 3 gange, men som minimum én gang.

    Er der dage hvor jeg ikke har mulighed for at komme (tilbringer en weekend hos en ven i en anden by, er syg, eksamensopgave der skal skrives el.lign.) så er min kære mor sød at muge boksen og sørge for, at mit bæst får hø smiley

    Vi har alle vores 3 i selvpas samme sted, både min, min søsters, og vores fællespony. Det betyder også, at hestene bliver set til minimum 3 gange om dagen langt de fleste dage (ved udlukning, når der bliver redet midt på dagen, ved indlukning) og der altid er nogen til at muge en boks hvis en anden ikke kan nå det.


    Jeg tror ærligt, at jeg ville have bedt din opstalder om at stå et andet sted. Hun følger tydeligvis ikke de regler hun har været indforstået med under indflytning, og hvis hun ikke engang opper sig efter samtaler, så er det virkelig ikke en jeg ville have stående.


  • #22   30. okt 2017 nu da jeg har dem herhjemme kommer jeg uden til dem 1-3 gange om dagen, så jeg er derude hver dag. andet ville være syndt.

    Men når jeg har dem opstaldet har det også været fuldpas og har derfor ikke haft tiden til at se til min hest dagligt (hvilket også er grunden til jeg opstalder dem på fuldpas) og derfor kunne jeg kun tilse min hest ca 1-3 gange i ugen.

    Jeg syntes ikke der er noget dårligt ved ikke at tilse en hest dagligt. men det er RIGTIG dårlig stil af opstalderen at ikke vil tage ansvar for hvad hun har gået med til hun skal gøre og det er at muge ud hver dag. siger man ja til noget så det bindene og så skal DU være ligeglad med hvor hård hun syntes du er (hvilket du ikke er) så må hun tage sig sammen og gøre som hun er gået med til

    Hun man ikke råd til at give mere end 600 i måneden for hest så har man ikke råd til at have hest sorry to say, men jeg bliver så arrig pengene skal gå ud over dyret...


  • #23   30. okt 2017 Jeg er hos min hver dag smiley

Kommentér på:
Hvor tit er I hos Jeres pony?

Annonce