{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.276 visninger | Oprettet:

Træpiller: de bedste råd til en nybegynder {{forumTopicSubject}}

Min hest ryger over på træpiller her i weekenden, hvilket er lidt en ny verden for mig. Jeg synes der er enormt meget forskellig information når man sidder og søger efter svar, så nu vil jeg høre jer, hvad jeres bedste råd er, både til opstart og vedligehold.

Helt konkret vil jeg gerne vide:
Hvor mange kg brugte i til opstart/hvor tyk en bund lavede i? Fordele og ulemper ved jeres valg?
Hvor ofte vender i bunden?
Vandede i jeres træpiller? Igen, hvorfor/hvorfor ikke, fordele/ulemper
Har i brugt træspåner som base?

Derud over vil jeg bare gerne have alle de råd i overhovedet har. Udmugnings"teknikker", særlig til det våde.

Jeg har (ihverfald på halm) en forholdsvis renlig hest. Gulvet i stalden er lidt fugtigt men det er støbt beton.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpiller: de bedste råd til en nybegynder
  • #1   3. nov 2017 Vi bruger ca. 6 små poser (dem man kan købe i byggemarkederne) til opstart. Vi laver ikke "madras" her. Der bliver muget hver dag. Alle klatter og tis fjernes. Så bliver bunden vendt, og eventuelle klumper rystes ud.
    Det fungerer rigtig godt for os smiley


  • #3   3. nov 2017 Plejer at bruge 8 poser til opstart som jeg vander, så de puffer op. Jeg fjerner klatter hver dag og tis når det kommer op til overfladen. Bygger ligesom en bund op hvor det nederste lag bliver kompakt og stampet sammen og det øverste lag er løst og tørt, så bunden er god affjedrende, vender den aldrig. Putter 1-2 nye poser ind om ugen og laver ny bund 1 gang om året. Det er rigtigt nemt at holde sådan en træpillebund og går hurtigt at muge smiley

  • #4   3. nov 2017 Rosa: det er alligevel det højeste jeg har hørt, at folk bruge om ugen af træpiller. Bliver din bund ikke meget tyk? smiley størstedelen jeg har spurgt siger jeg skal regne med ca 6 sække om måneden (16 kg). Min hoppe er heldigvis ret renlig.

    Tak for jeres svar!


  • #6   3. nov 2017 Jeg bruger halmpiller men det er samme princip. Jeg bruger 23 sække til opstart, og fylder Ca 3poser ind om ugen hvis der er behov. smiley
    Jeg tager klatter så hurtigt som de opdages og tager og rister det øverste våde hver dag. Jeg "planer" bunden hver dag også smiley vender aldrig hele bunden smiley inkl.opstart bruger jeg knap 2 paller om året smiley

    Mvh TT





    profilbillede
  • #7   3. nov 2017 Bare så man kan se str på bunden smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #8   3. nov 2017 Tt: Ja den bund er jo lidt større end en almindelig boks, så håber da jeg kan nøjes med lidt mindre smiley

  • #9   3. nov 2017 Ja jeg tror du kan nøjes med 15 sække til opstart smiley

    Mvh TT


  • #10   3. nov 2017 Tt: det er pt det jeg regner med, for at være sikker på at have nok. Men synes bare at selv 15 sække virker til at være sat lidt højt, når jeg læser rundt omkring. Men igen svinger det jo vildt meget, så jeg vurderer det løbende når jeg går i gang i morgen smiley

  • #11   3. nov 2017 Brugte ml. 150-200 kg træpiller til opstart - gav en rigtig tyk løs bund. Jeg lavede en meget tyk bund til opstart, da jeg IKKE bryder mig om, de skraber igennem og ligger på beton-gulvet eller for den sags skyld glider på det.

    Jeg har været nødt til at lave en lidt tyk bund her til vinteren for varme, og fordi min hest tisser meget. Jeg vender den aldrig helt, men lader det nederste være - bare der er et blødt lag ovenpå, (tager dog det værste tis en gang om ugen, men skifter ml. hvor jeg renser ud... så jeg ikke tager hele bunden på én gn. Til gengæld kan jeg finde på at grave de rene piller frem, (ligger sig gerne i kanterne), og så lægge noget af det hårde i bunden med det bløde fordelt ovenpå smiley Så der hvor det er meget hårdt, får jeg fjernet lidt bund og lagt blødt på, og der hvor det hele er blødt, får jeg lavet en bund under smiley

    Jeg vander ALTID træpiller smiley De fordeler sig bedre, støver mindre og ligger ikke bare i pilleform smiley PLUS det er ikke så glat! Har haft en hest, der var ved at glide, fordi pillerne jo ruller... - og har selv været ved det en gang også. Så jeg vander altid piller smiley

    Har ikke brugt spåner til bunden smiley


  • #12   3. nov 2017 Her nyopstartet boks smiley

    profilbillede
  • #13   3. nov 2017 Jeg brugte 16 poser, men det var slet ikke nok, bunden blev hurtigt klam og måtte skiftes. De andre i stalden brugte omkring 30poser og deres bund er virkelig god smiley

    Jeg fjerner tis efter behov ( ca 3 gange om ugen) og vender bunden de dage også, bruger omkring 3 poser om ugen.

    Jeg vandede dem, da jeg lavede bunden klar, men ikke de nye poser jeg smider ind.


  • #14   3. nov 2017 Det er bedre at lægge for meget end for lidt, og så skal man jo huske at jeg har løsdrift, så hestene er inde minimalt på denne årstid.. Kun for at sove og tisse(Rocky og Baby) smiley så boksheste skal nok have lidt mere smiley

    Mvh TT


  • #15   3. nov 2017 Tror mugning og vedligeholdelse kommer meget an på hvor meget din hest grisser.
    Vi har brugt mellem 8-10 poser til opstart, med vand for at de puffede. Der bliver muget hver dag, og så skal der tages tis gerne en gang om ugen - jeg er nødt til at "vende" og sprede min hoppes tis engang imellem, da hun kun tisser et sted. Og ellers ryger det ud ca en gang om ugen. Derudover bruger vi omkring 1-2 poser om ugen, efter behov. smiley


  • #16   3. nov 2017 Jeg bruger 10-12 sække (20 kg) til opstart. Er gået over til smuld, så vander ikke, men det gjorde jeg da det var hele piller. Løbende bruger jeg 1-2 sække om ugen.
    Der tages klatter hver dag, men det våde kun hvis det kommer op til overfladen.



  • #17   3. nov 2017 Må jeg spørger hvorfor i aldrig vender bunden? Jeg ryster hele bunden hver dag.

  • #18   3. nov 2017 Jeg har så stor en bund at det ville være et kæmpe arbejde, også bilder jeg mig ind at når det nederste er pakket sammen så isolerer det mere end hvis det var luftigt smiley

    Mvh TT


  • #19   3. nov 2017 På min arbejdsplads bliver en almindelig boks startet op med 15 sække træpiller. For hver 5. sæk træpiller, tilsætter de 1 vandkande med vand i - altså tilføjes der 3 vandkander til en boks, som vandes ud over boksen, når alle 15 sække er kommet ind.

    Dagligt fjernes der klatter og wrap-resterne. Der fjernes aldrig tis. Når boksene trænger, kommer der en sæk ind af gangen pr. dag.

    De går efter princippet i, at boksens bund selv tørrer..
    Der bundmuges en gang årligt, hvorefter der kalkes.

    Jeg gør dog ikke helt sådan i min pilleboks.
    Jeg startede sidste år også ud med 12-15 sække, også vandede jeg overfladen, så de puffede. Herefter fjernede jeg klatter dagligt og tis, når det kom til overfladen. Jeg fjernede hø-rester ligeledes dagligt. Bunden vendte jeg i starten, men endte ud i, ikke at vende den.
    Jeg fylder 3-4 sække ind af gangen, ved behov.

    Jeg har i år startet med spåner, men det kan jeg ikke anbefale folk der har prøvet piller, så nu bestiller jeg igen en palle træpiller, for spåner kan vi ikke arbejde med smiley


  • #20   3. nov 2017 Min bund er også ret stor og Jeg bruger selv ca 20-30 min om dagen på bunden. Har kun haft min i lidt over måned, så det er måske nok bare førstegangs hestejer overengagement xD

  • #21   3. nov 2017 Clara - Jeg bruger desværre Ca 1,5 time dagligt på at muge fold og ordne boks.. Så jeg undgår ALT ekstra arbejde smiley

    Mvh TT


  • #22   3. nov 2017 wow, det kan jeg godt forstå??

  • #23   3. nov 2017 Ja okay, jeg kan godt se at der nok ikke er ét rigtigt svar på, hvordan jeg gør det bedst smiley men tak for jeres svar

  • #24   3. nov 2017 Smut - undskyld for sidesporet. Jeg bruger ikke ret lang tid på bunden.. Det er den lette del, at fjerne lort fra folden, især når de træder det ned i grus, mudder og halm, er det der er hårdt og tager tid.. smiley

    Mvh TT


  • #25   3. nov 2017
    Jeg vender ikke bunden, tager kun vådt når det kommer til syne.

    Bunden vendes ikke, da den skal være fast for at der ikke skrabes op i det når hesten vender sig eller går rundt i boksen - som jeg har erfaret let sker uanset tykkelsen.

    Jeg vander dem ikke da hesten hurtigt træder dem ud, vil ikke at de mister noget sugeevne. Også stimulere det også hestens sål og træde pillerne ud.


  • #26   4. nov 2017 Jeg lavede en ret tyk bund, vil tro jeg brugte 24 16 kg sække til opstart.
    Til opfyldning bruger jeg 16 kg om søndagen og 25 kg om onsdagen.

    Jeg vil hellere bruge lidt ekstra piller og så have en lys, luftig og ikke lugtende boks.

    Jeg tager klatter hver dag og faktisk ofte urin dagligt. Hun sviner kun ét sted i boksen, så det er relativt nemt. Skraber alt det tørre væk, inden jeg fjerner det våde.

    Der er lavet nogle undersøgelser omkring træpiller. Opblødt kontra ikke opblødt.
    Ikke opblødt = mere støv, dvs ikke godt for luftveje. Hovene udtørre nemt, da træpillerne suger fugten ud af dem, så det skal man være ekstra obs på.
    Opblødt = luftig og eftergivende bund, nemt at arbejde med og stadig stor sugeevne.

    I vores stald er der vi 7 forskellige mennesker, tre af os opbløder og bruger minimum 32 kg friske piller om ugen, som bliver opblødt.
    De restende fylder 16 kg ind, uden det bliver opblødt.
    Vil gerne tage et billede til dig, så du kan se forskellen smiley
    Jeg er også første gangs træpille bruger, har brugt det i en mdr og nu her er jeg ved at være rigtig glad for den smiley


  • #27   4. nov 2017 Gør nøjagtig samme som Krikken med mine halmpiller, og så støver de ikke, så Nanna sit problem har jeg ikke smiley

    Mvh TT


  • #28   4. nov 2017 For det første skal du beslutte om du vil have en løs bund eller en fast bund, der er som sådan ikke noget rigtigt eller forkert, men nogle heste fungere kun på den faste fordi det ellers får lavet huller. Omvendt fungere nogle mennesker ikke med den faste fordi de ikke kan acceptere at det kræver mere i opstart, samt de ikke må vende og grave efter tis i tide og utide smiley

    Jeg har selv en fast bund, som består af 15-20 cm helt fast, stampet og relativt fugtigt bund, her ovenpå er der så 15 cm løs, blød og tør bund. Det kræver noget at bygge den op, og den første måned skal man lige holde sig selv lidt i nakken, for sådan en bund skal bygges op, den kommer ikke af sig selv. Jeg startede med 100 kg træpillesmuld og 100 kg hele piller. Det var udgangspunktet for det faste og det var kun ved opstarten her at jeg vandede, har aldrig gjort det siden. Herefter byggede jeg så på, jeg fjernede klatter, men intet vådt, det blev bare rodet lidt ud i det tørre indtil det hele begyndte at sætte sig. Og så smed jeg ellers løbende ovenpå, sådan at det nye gav toplaget, det oprindelige blev mere og mere kompakt.

    Da jeg først var i mål faldt mit forbrug meget, og det er efterhånden sjældent jeg må grave en våd plet helt ud, for det kompakte kan virkelig suge til sig. Tror i snit jeg bruger 25-30 kg om ugen nu, havde man en mere renlig hest end min tror jeg man kunne nøjes med det halve, måske endda mindre smiley


  • #29   4. nov 2017 Jeg vil sige at jeg synes det er Mega svært med træpiller med en hest der er et svin. Min hest tisser nærmest overalt i boksen, hun pjasker med vandkoppen og lægger lort overalt også. Så hvis jeg skulle fjerne det våde hver dag, ville jeg skulle fjerne nærmest alt. Hendes bund har derfor et lidt hårdt underlag, som nok er fordi det er stampet og fordi der er tis. Men jeg forsøger at gøre det ovenpå så blødt og tørt som muligt smiley

  • #30   4. nov 2017 jul en boks på 3 x 4,5 meter brugte jeg 6 sække til opstart som jeg vandede, så smed jeg i løbet af den efterfølgende uge yderligere to sække ind.

    Jeg fjerner klatter hver dag og tager tid når det trænger og bruger ca 2-4 sække om ugen til opfyld og min er et svin.

    Er der nogle der har erfaringer med hoppe med føl på træpiller?


  • #31   4. nov 2017 Jeg har pt omkring 150 kg i boksen, synes det virker som en ok bund.

    Laver i "render" i siderne? Jeg har pt gjort det i enden af boksen hvor hun skider mest, og så en smal rende i hver side af boksen hvor der ikke er træpiller. Jeg synes at have læst, at det er godt at have et lidt tykkere lag midt på, hvis man har en hest der vandrer meget, og det kan min godt have tendens til.


  • Rikke S
    Rikke S Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 1
    #33   9. nov 2017 8-10 poser, vande dem og fjerne klatter hver dag.
    Og vende bunden og fjerne tis..eventuelt.
    Fyld en ny pose ind i ugen


  • #34   10. nov 2017 Her bruger vi en blanding af Tørv og piller det virker bedre og synes den bliver blødere at ligge på. Tørv er heller ikke så dyrt i opstart som træpiller. Ca 3 poser tørv og 5-6 poser piller. Det er en alm 3x3 boks. Samler lort og hvis jeg kan se synlig tis bliver det fjernet ellers ikke.

  • #35   10. nov 2017 Tak for jeres svar.

    Boksen blev startet op for en uge siden, og jeg synes jeg har nogenlunde styr på det :-)!


  • Amalie  :
    Amalie : Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #36   11. nov 2017 - Jeg brugte ca. 6-7 poser, smed dem alle i en stor trillebør og vandede det på den måde;)
    - vender HELE bunden hver søndag, min hoppe er forholdsvis ret 'renlig' - men har siden hen gradvist blandet almindelige spåner i, hvilket giver (min boks) en mere tør og blød bund.
    - jeg sorterer ALTID i beskidt og rent og smider alt det beskidte ud ligemeget hvad!

    Men blot et stærkt anbefalet råd!;) (der kommer af egen erfaring samt andres)
    Din hest er helt og aldeles sin helt egen, egne rutiner mht hvordan han/hun står i sin boks, hvor den tisser og skider osv. Og derfor syntes jeg det er vigtigt at DU selv finder ud af hvordan og hvorledes den skal være - i stedet for at lytte til andre der siger 'den SKAL se sådan ud, den SKAL dit og den skal dat' - det er din hest og helt op til dig;) - men det blot et råd!

    - Amalie og DQ smiley


Kommentér på:
Træpiller: de bedste råd til en nybegynder

Annonce