{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
595 visninger | Oprettet:

Ang Læsning af hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for et lille råd... jeg står selv og skal læsse hesten i trailer, hvergang vi skal i hal..

han er sådan set ok til at gå ind, men når han så er kommet ind..
og jeg går baglæns ned, for at lukke bommen.. begynder han også at bakke bagud igen..
hvordan får jeg ham, til at blive oppe i traileren.. så jeg kan gå ned og lukke bagbommen.?

Kommentarer på:  Ang Læsning af hest
  • #1   9. nov Du har to muligheder:
    Bind hesten i traileren - eller lær den at gå op selv, så du kan lukke efter den

• #2   9. nov Jeg brugte tid på at lærer hesten, at når den gik op sammen med mig, så begyndte jeg at gå lidt ned af siden, nusse og rose den for at blive stående. Går op til den igen, og sådan frem og tilbage.
    Jeg har så også altid trænet med stemmen, så det var nemt at koble ord for at stå stille sammen med denne træning.

I løbet af en uges tid kunne den kvikkeste af hestene fatte, at den ikke skulle følge mig med ud.

Og det bedste er, at du på den måde snart kan læsse den fra rampen af, dvs uden at du går med op.

Så bare lidt tålmodighed så går det hurtigt.

Mvh Charlotte

• #3   9. nov Jeg lader min hest selv gå op. Så står jeg bagved og kan lukke med det samme:-)

• #4   9. nov Det er ikke godt at binde hesten når bagbommen ikke er på, der er nogle der panikker, duer ikke.
    Når den er kommet lidt ind så lad den gå resten selv og på med bommen

• #5   9. nov Har du mulighed for at sætte lægge noget lækkert krybe foder, bare en smule så han er aktiveret som han træder op i traileren. Man kan evt hænge en spand op hvis der ik er indbygget krybbe. Men tag den ned inden kørsel

• #6   9. nov aldrig bind den når bagbommet ikke er på, en panisk hest er ikke sjov i en trailer..

Min gør det samme, jeg har trænet meget med at han skal gå op selv, og det tager tid at lære. Jeg har som regel nogle godbidder i en spand på forbommet, så plejer han gerne at blive der

• #7   9. nov Havde samme problem med min haflinger. og bandt jeg ham, bakkede han bare stille og roligt tilbage til grimen eller tovet sprang, og så stod han ude på rampen og gloede på mig...
    Havde været en periode ved en travtræner, som kørte en del rundt med hans heste, hvilket resulterede i at han ikke gad at binde dem (gør jeg dog altid!). Men han lærte alle hans heste, at de skulle gå op, når han smed tovet over nakken/rykken på dem.
    Så det har jeg også lært min i starten havde jeg noget foder deroppe til at give mig et par sekunder til at få bommen på inden han bakkede ud igen. Det tog noget tid, men i dag går han lige op, når jeg kaster tovet over ham, og der er ingen hastværk med at få bommen på, selvom der aldrig er mad derinde mere.
    Han får dog altid lige en godbid, når jeg kommer op for at binde ham

• #8   9. nov Hvis du har mash, og din hest kan lide det, så kan det være en virkelig god "tidstrækker", til at træne hesten i at blive der

• #9   9. nov Tusind tak for alle rådene..jeg vil afprøve dem, og se hvad der virker...
    og så er det nok, bare igang med træning.. hvor vi nødvendigvis ikke skal ud og køre..

• #10   9. nov Det er nok det aller vigtigste. Hav god tid og træne gerne mange gange, hvor der ikke køres.

• #11   9. nov
    Heste lære af os mennesker at de skal følge med os når vi går - så derfor bakker din også når du bakker, fordi den har lært at den jo skal gå med. Så den skal lære kommandoen stå.

• #12   9. nov Jeg binder bare mine heste derinde, men jeg kender dem godt, de er vandt til at køre og bliver aldrig presset op. MEN det kan være rigtig farligt, hvis hesten en dag får et flip og bare vil ud igen, så det skal du vide.
    Det sikreste er at lære hesten at gå ind mens du bliver udenfor traileren. Og/eller have foder derinde som den kan være optaget af.

• #13   9. nov Jeg har altid lært mine heste, at få op selv.
    Cali var dog den bedste, hun ku gå op helt selv, uden noget på og var aldrig bundet.
    Bølle er ved at lære det.
    Vi har altid startet med en pisk, så de har ku røres/dabbes, når de er begyndt at bakke + jeg "hypper" på ham.
    Bølle får typisk lidt mad, men det ska han ikke blive ved med.
    Han er nået der til, hvor jeg ikke er bekymret for, at ta ham med nogen steder, han ska nok komme ind - typisk går han lige op.

• #14   9. nov Jeg har et longetov i hesten, når vi går ind. Jeg trækker den med mig ind og lægger tovet rundt om bommen, inden jeg går ud igen for at sætte bagben på. På den måde har jeg lidt styr på hesten og hvis den vil gå tilbage, så holder jeg lidt imod i longen, så den bliver stående. Hvis den VIL ud, så løsner jeg bare grebet og lader den gå stille og roligt ud. De lærer det lynhurtigt...

• #15   9. nov Jeg bandt engang Tindur for at lukke bagbommen.. Han trak hele hængslet igennem væggen og hele væggen på traileren var ødelagt så aldrig igen.. Nu øver vi på at han skal blive der selv..

Mvh TT

• #16   10. nov Jeg bruger camilla w`s model...
    Min køres meget, og er nem, men ikke altid gider han gå ind, pga han syntes der sker en masse interessant hvor han er
    og han vejer godt 600 kg så jeg gider altså ikke diskutere med ham, og alt læsning der tager over 1,5 minut er altså for lang tid. ( for mig )
    Så hvis han ikke går ind selv når jeg trækker ham der hen ( hvilket han for det meste gør ) så sætter jeg et longetov i grimen, og smider det almindelige træktov over ryggen, går ind i traileren lægger torvet over forbommen, og går ud igen, og stiller mig på siden af rampen. tager i træktovet og føre ham frem, samtidig med jeg trækker let i longetovet. når han begynder at gå inde går jeg bagom hesten og derved har jeg tovet bagom hesten.
    så kan jeg i ro og mag sætte bagbommen på for jeg har både fat i hoved på hesten og tov bagom ham. Det fungere super.
    Når hesten er "parkeret" lægger jeg tovet tilbage langs siden af traileren, og går op til frontdøren udefra og trækker tovet frem og afmontere det igen.

vores heste står aldrig bundet i traileren, men det er en hver mands egen vurdering.

Denne metode har jeg brugt i mange år, til mange forskellige heste, med god resultat.
    ham jeg har nu, skal som regel bare se at træktovet ligger i traileren, så overgiver han sig med det sammen

• #17   10. nov HN P. Det lyder som en god metode, den vil jeg helt sikkert afprøve, lige nu har han så, bestemt sig for.. at vil lige op på rampen, og så vil han ikke længere. men hvis der lige er en person bagved ham, som lige driver på ham..så går han lige op.. men det fungere jo ikke, når jeg er alene.. på din måde, har jog jo mulighed for at stå, bagved og guide ham.. håber det vil lykkedes..

• #18   10. nov Jeg vil gerne have du tænker over, hvordan forhold han skal have til traileren.. Skal det være et rart sted at være, eller et sted han forbinder med stress?? Ved at presse hesten op i traileren får man ofte øget deres stress niveau.. Også bliver traileren bare ikke et rart sted at være..

Mvh TT

• #19   10. nov Tindur..er helt enig med dig, traileren skal være et rart sted, og hesten skal ikke læsses med stress eller tvang..
    har lige trænet for 30 min siden, for lige at se hvordan han reageret..bare med en mad spand, med foder i og en pose som raslet..
    og sørme om han ikke gik fint ind, jeg roste ham og han fik lov at spise lidt..bakket så ud igen med ham, og prøvet på ny..og han fulgte faktisk bare pænt med.. uden rigtig tøven, eller konflikt adfærd.. vi gentog det 5 gange, med at gå ind, hygge/ spise.. bakke ud igen.. 5 gange.. og så var det træningen for idag.. uden at vi skulle ud og køre..
    jeg håber han har fået en god oplevelse, og jeg vil prøve igen imorgen..
    for hvis bare det er det, som skal til.. ja så er det jo nemt..
    og jeg har ikke en stresset hest, som laver modstand eller er blevet tvunget op.

• #20   10. nov Super godt arbejde en god ide er de første gange du skal ud at køre, at køre lidt,(Ca 20 min) stoppe hvor der er meget græs i nærheden af hjemme, lade den græsse og så gå hjem og gentage de næste par/tre dage. Holde pause nogle dager, og gentage

Mvh TT

• #21   10. nov Sådan lærte jeg min at forbinde trailer med noget godt TT
    Læssede dem stille og roligt, kørte 1,5 km hen til sommergræs, lukkede dem derud dagen over, og hentede dem igen senere på dagen

• #22   10. nov Jeg har brugt samme metode som HN P på et hav af heste, ene kvinde, hvor jeg ikke kunne ofre så meget tid på trailerlæsning og træning af det. Det har fungeret super uden stressede heste og uden ulykker 7-9-13
    Har dog altid bundet dem i traileren

• #23   11. nov Der er nogle rigtig gode forslag, men jeg vil sige at jeg er enig med krikken, den skal lære hvad "stå" betyder, ved den det, har du en stor hjælp, ud over de andre ting der kan gøres.

Men fint arbejde med at få han stille ind, hygge og så ud igen
    Du er godt på vej!

• #24   11. nov En hest, der er tryg i en trailer bakker ikke ud igen uanset hvad - punktum.
    Ergo. Hesten er ikke tryg i traileren. Det tager tid at lære dem, at det er okay. Men det bedste sted at starte er sådan set at indlære nogle gode basisresponser og så langsomt føre det over i nogle mere udfordrende miljøer.

Den vigtigste sætning er dog. Tillad ALTID ALTID ALTID hesten at bakke ud igen. Den bakker ud fordi den ikke er tryg. Jeg plejer at sige: "Det er fint at du bakker ud, men vi går bare lige op igen".
    Så hesten får muligheden for at vælge til/fra om den kan rumme mere. Giv den en pause og prøv så igen. På den måde lærer hesten meget bedre.

Når de først er kommet i traileren plejer jeg at stå på modsatte side, helt oppe ved hovedet og belønne dem ret ofte for bare at være derinde. Efterhånden som de kan kapere at være derinde stille og roligt, så kan man langsomt bygge mere og mere på så man bevæger sig længere og længere ned mod bagparten. I starten når de bakker ud kan man sandsynligvis ikke bede om at blive derinde, fordi de bare har fået nok, men efterhånden man godt sige "Bliv lige her" og så i det hesten svarer frem kan man så sige "så bakker vi ud - tak for det".

Jeg har arbejdet rigtig meget med densibilisering både i forhold til mig selv, min hest og også hunden og de skal altså bare have tid. Min hund var fx meget bange for at få dækken på - og hun har altså brug for det, fordi det er for koldt uden, når man er en kinesisk hårløs i frostvejr og det har været lidt samme princip udover at man aldrig nogensinde bruger aversiver på en hund. Kun positiv forstærkning. De håndterer pres ufattelig dårligt.

• #25   11. nov En hest kan nu godt finde på at bakke ud af en trailer, fordi ejeren går ned for at lukke bagved, uden at den behøver at være bange eller være utryg - den kan nemt være så trænet og vant til at følge sin ejer, at den “går med bagud”, fordi den er vant til at følge
    Der skal hesten bare lærer, at det er i orden, at ejeren går væk fra - uden at man skal gå med. Og her er indlæring af et stopsignal rigtig fint, og noget man kan øve udenfor traileren

Har man en angst og utryg hest, så er det ret tydeligt ved at den er urolig, opfører sig anderledes/nervøst - og ofte bakker de bareselv ud af traileren splitsekund efter de gået op - og her er det ejeren som bliver trukket med ud, ikke hesten som følger ejeren.

Så man skal nok lige adskille om man står med et dyr som er angst, eller et dyr som faktisk er super velopdragen.
    Og især hvordan man takler det i traileren, hvor lang tid man kan tillade sig at træne, og hvilke virkemidler man kan bruge.

Mvh Charlotte

• #26   11. nov Helt enig med dig charlotte, han virker nemlig ikke nervøs eller angst på nogen måde..
    men jeg tror det ligger i ham, at når jeg går ned.. så skal han også med..
    så jo stop signal må, vi lige have trænet..
    under kørsel står han så fint, man kan ikke mærke han er med..
    og er heller ikke svedt eller opkørt..når vi ankommer til evt hallen..

• #27   12. nov Jeg giver også Charlotte ret, der er kæmpe forskel på om hesten er bange eller ej!
    Min var ikke specielt bange for traileren, men hvis jeg gik ned bagved så begyndte han også at bakke, det trænede jeg ved at jeg bare stod og kløede ham og kløede så længere og længere bag ud og kunne så til sidst lukke bag ham, Det endte også med at jeg skulle bede ham om at bakke når han skulle ud, hvor han før bare bakkede så snart bommen var væk.

Kan hesten stå stille der inde, når man er ved hovedet, tror jeg ikke at den er bange, det er nærmere når den flyver baglæns ud.

Kommentér på:
Ang Læsning af hest