{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Memoryskum eller neopren? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Hvis I stod og skulle have et trykfordelende underlag, og der skulle købes nogle ekstra indlæg, hvad ville I så have valgt?

Muligheden er:
- 9 mm memoryfoam
- 13 mm neopren

Med til underlaget følger i forvejen 10 mm ukendt trykfordelende materiale (eller, altså jeg kan ikke læse mig til, hvad det er lavet af?). smiley

Jeg tror selv, at jeg hælder til memoryskum, men omvendt så er neoprenen jo tykkere.. Hvad havde I valgt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Memoryskum eller neopren?
  • #1   20. nov 2017 Hej søde smiley
    Må jeg spørge hvorfor du skal have et ekstra trykfordelende? smiley Og jeg synes det er svært at anbefale da jeg ikke ser sadlen på Mini. Var det den vi red i? smiley Hvis ja, var den ikke lavet ret flad på undersiden eller var der et kammer og bom?
    Min bekymring er at med endnu et trykfordelende så er der noget i sadlen der bliver for lille og kan klemme. Men hvis du er sikker på at det ikke er en chance for at det vil ske pga sadlens underside, så ville jeg nok (fordi du ikke er alene om at ride hende) anbefale neopren. Var du derimod eneste rytter er memory skum at foretrække smiley

    Mvh TT


  • #2   20. nov 2017 Tak Karita! smiley

    Som du jo har set, så havde jeg behandleren ude i går. Mini, som aldrig har været låst i lænden før, var rigtig, rigtig øm der.. Selvom jeg ikke giver meget for den dame, så sagde hun alligevel noget fornuftigt... Hun pointerede nemlig min sadel, som er begyndt at ligge skidt.
    Den skal løftes lidt bagtil.. Egentlig er jeg imod "lappeløsninger", men jeg kan godt selv se, at det vil afhjælpe problemet helt. Det er nemlig min "bomløse" (læderbom) sadel, som du har set smiley Den former sig efter Mini, så den vil ikke blive for lille med lidt større underlag under. Jeg prøvede nemlig i går med et gammelt jeg har liggende.
    Der er kammer med flytbare paneler med latex i, så den er faktisk ret fin på undersiden. smiley
    Hvad tænker du ift. at jeg ikke er den eneste rytter? smiley Tænker du det gør en forskel ift. memoryskum? Jeg har en del hovedpuder i memoryskum og to topmadrasser (man skal jo ligge godt i sin seng! ??), og de går jo tilbage til normal form igen, når man er færdig med at trykke på skummet. Jeg forsøgte at google memoryskum vs. Neopren, men kom ikke frem til noget smiley Måske du ved noget om de to materialer, som jeg ikke gør? smiley


  • #3   20. nov 2017 Min sadelmager siger at fx RBH Brodie IKKE virker trykfordelene! Faktisk virker alle de fine og fornemme "trykfordelene" underlag slet ikke.. De hæver en smule og kan bruges i kortere perioder hvis hesten er skæv fordi man med brodie underlaget kan bruges indlæg MEN
    Det eneste som virker er Lammeskind smiley Hun har været med til at lave en større test og her var der ikke noget bedre end lammeskind... så det vil jeg anbefale dig


  • #4   20. nov 2017 Helt kort

    Neopren er mest fast, og kan derfor bruges til at korrigere sadlen.
    Memoryfoam tilpasser sig hulrum, men kan presses flad, så det er ikke så velegnet til at korrigere/løfte sadlen. Tilgengæld er det genialt hvis der er huller i muskulaturen el lign.



  • #5   20. nov 2017 Af de to muligheder ville jeg vælge memoryskum, da det er et materiale som giver efter hvor der er tryk (og dermed bliver mere kompakt i det område) og forbliver tyk og fyldig, hvor der ikke er belastning på det - ja, du kender det jo selv fra sengene smiley jeg er ikke vildt stor tilhænger af neopren, selvom det kan være rigtig fint til nogle ting.
    Men ellers vil jeg også anbefale lammeskind! Når man først har prøvet at ride med sådan et lækkert kraftigt westernunderlag med lam på indersiden og har mærket hvordan det "bærer" sadlen, er det slet ikke til at forstå at man ikke har lavet lignende underlag til dressur og spring smiley


  • #6   20. nov 2017 Hej TS
    Vi har memoryfoam i en gjord. Det virker godt, men bliver meget varmt, når det arbejder under hesten! Der er ikke ret meget fokus på temperaturen, så du bør nok bare prøve dig frem.


  • #7   20. nov 2017 https://www.naturstald.dk/produkt/lemieux-prosorb-lammepad-m-indlaeg/

    Det er denne, jeg vil købe. Bare et andet sted fra, hvor der så desværre ikke medfølger ekstra indlæg. smiley Men der er jo så også lam på, som jo også er trykfordelende. Derfor, ja jeg fik ikke rigtig ordentligt forklaret før - skal jeg vel egentlig ikke vælge ud fra "hvad virker så også mest trykfordelende?" ift. neopren og memoryskum.
    Planen er, at de ekstra indlæg skal bruges til at løfte bagtil - den skal nemlig løftes omkring 1 cm.

    Mette b

    Du vil derfor mene, at jeg skal vælge neopren, når jeg skal bruge det ekstra indlæg til løft? smiley

    Hønsemusen
    Uha, de westernunderlag er bare så lækre. Min staldejer rider western. smiley Jeg kunne nærmest sove på sådan et - haha! (og det altså på trods af at jeg ligger med to topmadrasser på 10 cm hver og har i alt fire forskellige memoryskumpuder plus diverse dunpuder!) smiley
    Men du tænker modsat Mette - at jeg skal vælge memoryskum? Også når du nu ved, at underlaget har lam på undersiden, og de ekstra indlæg skal bruges til løft? smiley

    Jagtridning
    Tak, det er da i hvert fald en overvejelse, som er værd at have med, når jeg skal købe underlaget. smiley


  • #8   20. nov 2017 Jeg er da egentlig lidt en klovn... Min sadel er jo en spansk sadel... Underlaget passer da slet ikke til min sadel smiley Det er ellers lige det underlag, jeg vil have...

    profilbillede
  • #9   20. nov 2017
    Lammeskinds trykfordeler bedst.

    Men hvis sadelen ligger i bagvægt, duer et backriser pad bedst - det har mest effekt, om end det bare vil flytte problemet hen foran istedet for så.


  • #10   20. nov 2017 Hej søde.
    Jeg har ikke haft noget med memory skum og troede ærligt talt at det formede sig efter kroppen og holdt den form.. (efter lidt tid) smiley så da kan jeg ikke hjælpe alligevel smiley og jeg var bange for at det var den sadel der (på billedet) du mente.. Du kan få nogle firkantede trykfordelende, husker dog pt. Ikke hvorhenne jeg har set de, men kig på western sider smiley

    Mvh TT


  • #12   20. nov 2017 Krikken
    Det, jeg ønsker, er et lammeskindsunderlag med mulighed for korrektion i.
    Jeg er opmærksom på, at der er risiko for, at bagløft vil flytte problemet om foran, men det afhænger jo lige så meget af sadlen. Jeg prøvede faktisk med et underlag med bagløft i går, og jeg kunne godt se, at det gjorde noget godt. Da den blev løftet bagtil, lå den som den skulle - også foran.
    Men der skal selvfølgelig holdes øje med om det bliver ved sådan. Hvis ikke må der jo noget andet til. smiley Jeg er bare ikke i en situation lige nu, hvor jeg bare lige går ud og køber ny sadel...


  • #13   20. nov 2017 Haha, jamen det kunne du jo ikke vide, at det ikke gør! smiley
    Uha, jeg synes egentlig jeg har ledt og ledt efter noget, der kunne passe (her efter jeg lige fik tænkt mig om), men der er vist ikke så mange muligheder. smiley
    Westernunderlag duer ikke, for de er jo meget lange. smiley


  • #14   20. nov 2017 Hvis det er til løft vil jeg helt klart vælge neopren, filt eller noget andet fast.
    Memory holder ikke formen på samme måde og derfor får du ingen løft.
    Jeg har en pad uden lam fra lemieux og den er helt fantastiks. Indlæggene minder rigtig meget om dem fra prolite. Faste men samtidig eftergivende.

    Du kan købe ekstra lemieux indlæg hos
    https://www.contact-saddle.com/shop/lemieux-prosorb-ekstra-2767p.html

    Men om det kan ligge fornuftigt under en spansk sadel er jo lidt svært at sige.
    Alternativt må du investere i Grandeur el. mattes. De fås i barock modeller.
    Eller måske det christ har lavet til deres iberice. Der er lomme til indlæg.




  • #15   20. nov 2017 Det er faktisk hos Contact saddle jeg har tænkt mig at købe underlaget. Eller, havde tænkt mig... jeg vil jo gerne have det med lam (og i brun, som contact saddle har).

    Men tak - jeg vil da lige undersøge det med mattes og Christ. Grandeur kan jeg ikke rigtig finde ud af :s


  • #16   20. nov 2017 Grandeur er også lidt et projekt, fordi der er så mange valgmuligheder.
    Mattes er lækre, men det er prisen også smiley
    Måske man kan være heldig til black friday at horze har tilbud på det fra christ.


Kommentér på:
Memoryskum eller neopren?

Annonce