{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
740 visninger | Oprettet:

Klipning og kulde? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg står og overvejer hvilket dækken jeg skal give min pony på efter hun er blevet klippet næste gang.
Hun blev klippet i slutningen af oktober hvor jeg gav hende et 150g dækken på med halv hals.
Jeg vil gerne klippe hende igen her i slutningen af november/starten af december, inden hendes pels når at blive alt for lang, sådan så jeg ikke skal bruge flere timer på at klippe hende, men jeg ved ikke om det ville være for koldt at give hende et 200g på med 150g hals? Jeg kunne evt. putte et fleecetæppe under?

Hun er tidligere blevet klippet 3 gange om året, men vi kommer nok op på i hvert fald 4 gange i år. Normalt synes jeg ikke jeg har problemer med at finde ud af hvilket dækken hun skal have på efter klipning, men jeg er ikke helt sikker lige nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning og kulde?
  • #1   20. nov 2017
    Fleecetæppe under holder elendigt, det glider og tipper rundt.

    Lig noget på og er hesten kold, så kom mere på - sværere er det ikke :o)


  • #2   20. nov 2017 Fleecetæpper hænger også oftest udenpå, og bliver de lidt våde, så suger de = vådt tæppe under dækken = ikke godt.
    Hvis du vil have noget under, ville jeg vælge et stalddækken, underdyne eller ulddækken (som er lidt kort bagpå, for ikke at hænge ud). smiley
    Nu kender jeg ikke hesten, men tænker i slut oktober var der noget varmere end nu, og du vil klippe slut november/start december, så havde jeg givet som minimum 250g på. Min blev klippet i slut oktober og fik da 200g på og ingen hals. Nu er han lige kommet på 350g og 150g hals om dagen. Men selvfølgelig, hvis hesten sagtens kan holde varmen, og ikke taber huld eller muskler, så er der selvfølgelig ingen grund til at give mere end 200g på.
    Hvor mange gram er den vant til at gå med når det er koldest? Sådan plejer jeg ofte at tænke smiley


  • #3   20. nov 2017 Min blev klippet i midt oktober - og fik 100 gr med hals på - og var fin varm.

    Nu er han blevet halvlanghåret igen - men har fået 200 gr på - og er tilpas.

    Jeg regner med at klippe næste weekend - og så får han 300 gr på.

    Mvh Charlotte


  • #4   20. nov 2017 Mærk efter med hesten - der er intet der er ens for alle heste på det punkt. Alle andre der hvor jeg er har også allerede flere hundrede gram på, men min hest med en jagtklipning går fint med kun et regndækken og en undertrøje ind til videre.

    Jeg er så heller ikke særlig pyldret på det punkt, da jeg ved at hesten kan regulere sin kropstemperatur og hvis de har noget at tygge på så får de også varme på den måde smiley så jeg vil hellere have at hun får lidt for lidt på og kan tygge sig til varmen end hun får for meget på og står og sveder eller i værste fald får det dårligt med koliklignende symptomer osv.


  • #5   20. nov 2017 Hvorfor tar det flere timer og klippe en langhåret, frem for en knap så langhåret? smiley
    En pony sku gerne ta en times tid, at fuldklippe uanset længde.

    Til det med gram i dækken, blir du nok nødt til, at mærke.
    Jeg har fx lige givet min 420g på, han var knap lun under 300g.
    Og har klippet 2. gang.
    Det er min første vinter med ham, så ved ikke hvad jeg ka forvente, men havde en frossenpind før.


  • #6   20. nov 2017 Da jeg fik hende for næsten 6 år siden havde hun ikke gået med dækken før og hun er ikke en pony der fryser eller taber sig af det. Jeg tænker jeg prøver at give hende de 200g på og så må jeg se om hun er kold. Mit varmeste dækken er 350g men jeg skal nok uanset hvad ud i et med 400g i år hvis hun skal klippes så meget, jeg synes måske bare det er lidt voldsomt at gå fra 150g til 350g, men jeg har kun et 200g som en mellem ting.

    Flere timer er måske også en lille overdrivelse, men det tager gerne lidt over 2 timer ved første klipning, men det er så også med ben og hovede. Grunden til det tager lidt længere tid er fordi at jeg ikke vil klippe med en varm klipper og den bliver hurtigere varm når hun har så tyk pels smiley

    Jeg er selvfølgelig godt klar over at alle heste ikke er ens og som skrevet plejer jeg heller ikke at have problemer med hvilket dækken hun skal have på, der var bare flere i stalden der mente at det var for lidt gram at give hende på, så blev lidt i tvivl denne gang:)

    Mange tak for jeres svar!


  • #7   20. nov 2017 Det afhænger måske osse af hvornår du klipper, hvis temp. er på vej ned i minus, ka det godt være mere end 200 blir relevant.
    Jeg har selv lavet store spring i gram, det var der intet problem i, men min tidligere hoppe kom osse op over 600g, suk.

    Husker du at smøre klipperen, det lyder som om der er noget galt med den?
    Jeg klipper fint 3 timer, både alm pels og kæmpe bamse pels, uden min blir varm, bare lidt lun.
    En brandvarm klipper er hvert fald ikke rart for hesten.

    Dækkener er bare en jungle, og der findes ikke rigtigt noget rigtig, eller forkert.
    Self medmindre dækkenet slider, så er det forkert smiley


  • #8   21. nov 2017 Jeg fylder olie på hele tiden, men jeg tror ikke skærene er indstillet ordentligt, så det er nok det, men det har jeg sat min far til at kigge på smiley

    Ja det er svært at finde det perfekte dækken.. Efter jeg cyklede i skole i morges, i minus grader, har jeg om besluttet mig, hun ender nok med at få de 350g på smiley


  • #9   21. nov 2017 Men husk - bare fordi du fryser betyder det ikke at hesten gør smiley De er trods alt indstillet til at kunne holde varmen, også selvom man klipper dem smiley

  • #10   21. nov 2017 Ja det er jeg klar over, det var bare for at fortælle at det var lidt koldere i vejret end jeg havde regnet med. Jeg har aldrig pakket mine heste voldsomt ind, jeg er ikke så sart smiley

  • #11   21. nov 2017 Min går med 300 g og går og overvejer at putte 0 g hals på også. Han er tilpas under dækkenet - ikke for varm ikke for kold. Han er lige klipper på det nederste af halsen. Når/hvis jeg klipper mere og/eller det bliver koldere, så får han 400 g på og hals med gram smiley Han var kølig m. 150-200 g smiley

  • #12   21. nov 2017 Klippede min for et par uger siden, og der fik hun 500 gram på smiley
    Hun havde 300 gram på inden hun blev klippet smiley
    Så snart det begynder at blive frost grader får hun 650 gram på, da hun ellers er kold smiley

    Så det er meget forskelligt hvad hestene har brug for men synes det lyder meget fint med 350 gram til din smiley


Kommentér på:
Klipning og kulde?

Annonce