{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Når groomen fejler Big time {{forumTopicSubject}}

I dag lavede jeg vist det som kan kaldes en “rimelig stor fejl” i mit arbejde som “groome” overfor min berider Lene.
Lene skulle ride Pinot, og jeg tager mig af opsadling og opvarmning - og kender jo fx hendes ønsket stigebøjle længde og andet.

Jeg har en giga forkølelse og er lidt tung i hovedet, mens jeg sadler op - men kommer da i tanke om, at vi da lige skulle tjekke næsebåndet mht til de 1,5 cm som der jo skal være til stævner fra 2018.
Så jeg stod og “pillede lidt” ved næsebåndet, og så kom Lene og så skulle hun jo ride.

Lene rider rundt, og træningen går super - pinot er en lille stjerne som vanlig, og der arbejdes både med bedre galoppiuretter, zigzaggaloptravers med changementer, seriechangementer - og da Lene er ved at være færdig med at ride efter 40 min, siger hun til mig og jeg ikke lige ville stikke den løse del af næsebåndet på plads......
Det viste sig så, at Pinot slet ikke havde fået spændt næsebåndet, som hang helt slap og flappede smiley

Så selvom det var sløseri fra groomen side, så måtte vi konkluderer at det da vist ikke blev et problem at leve op til 1,5 cm luft under næsebåndet fra næste år af smiley

Jeg foreslog Lene om hun ville prøve med cordeo næste gang - men der var vist grænser for hvad “tosserier” hun vi udsætte sig selv og hesten for - det var da ellers oplagt smiley

Har I lavet lignende tossede forglemmelser her i weekenden - så kom frisk med al tosserierne så vi kan morer os smiley

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når groomen fejler Big time
  • #1   2. dec 2017 Hvis du en dag bliver træt af Pinot sender du ham bare min vej smiley Mage til skøn hest altså!

  • #2   2. dec 2017 Ahhh kan nok ik prale af sådan en bommert som din smiley LOL smiley
    Men heldigt i ik var til stævne idag eller var i? smiley
    Jeg tog op til hesten igår og skulle ha sat Mordax i igen, efter at der faldt en ud forleden og måtte så tag resten ud, da jeg ik kunne finde den sidste.
    Ja jo men jeg fik da ordnet, pudsede nussede hesten, snakkede med damerne i stalden men fik da ik sat de s.... Mordax i smiley så det brugte jeg tiden på idag, lige inden vi sku på lang tur smiley


  • #3   2. dec 2017 På den hest jeg rider, der tager vi næsebånd af og på alt efter hvad vi føler for. Derfor lægger vi det bare yderst, altså uden på det flade pandebånd i stedet for igennem hullerne. En dag gør jeg så den totalt hjernedøde handling, at jeg vil tage næsebånd af ved at løsne dens nakkerem. Det er først da den er løsnet, at fejlen går op for mig OG at jeg faktisk ikke ved hvilket hul den var i.
    Tak for slidt læder med mærker efter spændet!

    Ellers har jeg bare glemt klokker og sådan noget. Af hvad jeg kan huske. På en pony jeg red, var det så også slemt nok, for den havde faktisk brug for dem. Jeg klagede lidt til ejeren over, at den ikke rigtig trådte igennem og gik som den plejede. Da vi kommer ind i stalden igen udbryder hun "men du har jo ikke langt klokker på den!". Hovsa. Ejer er blind, så hun opdagede det jo ikke før hun ville pille dem af smiley


  • #4   2. dec 2017 Jeg har ikke lavet tosserier.

    Men min hund har prøvet.
    I går var jeg ude at ride på min part, ejeren underviser mig. Luksus deal!
    Finpudser stadig på at bruge lår og vægt til at ride med - og det har vist sig at være en god øvelse at gøre det uden sadel, så kan jeg virkelig mærke hvad jeg gør...
    Saga var med og rendte løs i hallen. Hun fræsede rundt, prøvede at charmere hesten og min kammerat og havde generelt en fest. Wiz er en stjerne og tager det med ophøjet ro - fraset at han nægter at trave, og går i skridt når hunden render under ham og omkring forbenene...
    Okey, det er ikke den værste ulydighed.

    Billede fra bagefter af mine firbenede venner.



    profilbillede
  • #5   3. dec 2017 Ikke lige i dag.. Men jeg tog af sted uden at tage min vest på til springningen.. Et par dage var jeg på vej (den ene dag red jeg Ca 50meter)til at ride uden hjelm.. Har været klar til at gå ud af døren og opdagede at Tindur ikke havde fået hovedtøj på.. Tja det kommer jo desværre med alderen smiley disse ting har sket indenfor de sidste uger.. smiley

    Mvh TT


  • #6   3. dec 2017 LOL TT smiley smiley

  • #7   3. dec 2017 Da jeg var i praktik hos en berider, skulle jeg til sidst på dagen ride en af hestene. Da der var en, der havde part på en hest derude (ca. min alder) og hun eeelskede at snakke og var der lige netop på dét tidspunkt, kunne vi jo ride sammen. Godt så. Hun blev ved og ved med at snakke, da hun så havde hoppet op på hesten, var det min tur. Da jeg kommer op og rider maks én runde, udbryder berideren: "Marianne! husk hjelmen! smiley " åh nej dog! tænkte jeg (sprang af og fik den på), men synes også det var lidt "dumt" at pigen ikke liiige havde nævnt det for mig, nu hun havde så travlt med at snakke så meget smiley smiley

  • #8   3. dec 2017 Ikke som sådan en forglemmelse, men jeg tabte den ene af mash spandene i dag, da jeg skulle åbne døren ind til rytterstuen hvor det varme vand er.. Suk smiley

    Jeg har mere end en gang præsteret at hoppe op på hesten og ride rundt, for så et par minutter efter at opdage, at jeg ikke har hjelm på. Hver gang har været om vinteren når jeg har haft pandebånd på, som jeg så åbenbart i træthed har registreret som "jeg har hjelm på" smiley


  • #9   3. dec 2017 Åhhhh hvor dejligt at hører, at jeg ikke er den eneste, som “falder i staver” og glemmer rutinerne smiley

    Jeg er ekspert i at tænke” jeg kan da godt huske at samle et adskilt hovedtøj”, for så lige at skulle noget andet - og såsom timer efter når hovedtøjet skal samles igen, så kan jeg hver gang undre mig over at der er så mange løsdele i sådan et s.... hovedtøj smiley
    Længe leve kameraet på mobiltelefonen - den er min hjerne i forbindelse med samling af hovedtøj smiley

    Og sjovt at “hyggesnak” virkelig kan få en til at glemme rutinerne - jeg er også utallige gange kommet afsted uden klokker eller kun med 1 klokke smiley

    Hjelm har jeg det også med at kunne glemme, hvis jeg har hue på - heldigvis opdager jeg det altid lige når jeg har sat mig op.
    Men det samme gælder sjovt nok sikkerhedssele i bilen, som jeg altid bruger - indtil en dag, hvor jeg havde fået et lændekorset på pga ryggener - der registrere hjernen åbenbart at “jeg var sat fast”, så der nåede jeg ned for enden af indkørslen før jeg manglede selen smiley

    Heldigvis var rideturen i går kun træning - lene plejer faktisk at tjekke Pinot’s opsadling igennem før hun sætter sig op ude på stævnepladsen smiley Så der havde hun nok fanget det løse næsebånd.

    Mvh Charlotte - som er godt gad at have en hund som løb og legede mens man red, klog hest du rider på doc who smiley


  • #10   3. dec 2017 Jeg rider på en meget, meget klog hest!

  • #12   3. dec 2017 jeg red en pony med en mexicansk næsebånd og havde egentlig redet den mange gange tidligere, men den dag mente jeg åbenbart at den nederste del skulle under biddet og ikke over biddet. Jeg kunne ikke forstå hvorfor ponyen konstant strittede imod (han var enormt samarbejdsvillig) og prøvede at fortælle mig noget - indtil jeg hoppede af og så fejlen.. det var altså lidt pinligt.. for jeg havde skældt ham en del ud.. men han prøvede jo bare at fortælle mig fejlen smiley


  • #13   3. dec 2017 Fnis at tage til træning i grime smiley

    Det der med besværlige remme på hovedtøjet er åbenbart symptomatisk - jeg har en gang på mit alm trense fået næseremmen igennem bidringen - det syntes hesten heller ikke var specielt smart smiley

    Mvh Charlotte


  • #14   3. dec 2017 Welcome to the dark side...

    Et western hovedtøj har højst en hagerem - som regel ingen remme på hovedtøj, der skal åbnes og lukkes...
    Lokke lokke Charlotte!
    (Men så er baggjord, forstykke og andet almindelig i de vildere klasser.. Men hvis man bare aldrig samler lassoen op og lader være med at fange køer, så klarer man sig uden.)


  • #15   3. dec 2017 Pas på doc who - jeg har faktisk en lille ide om, at Pinot nok ville kunne være en fin stor western hest, selvom han ikke er verdens meste modige hest til trail, eller verdens hurtigste til barrel race smiley

    Jeg har set nogle steder her oppe i midt, hvor man kan komme og prøve - og det kunne jo være sjovt smiley

    Og en rem i hovedtøjet går vel lige - hvis altså den ikkekan snoes eller sættes omvendt på

    Mvh Charlotte


  • #16   4. dec 2017 Nå ja - i det mindste så er I jo ikke aflønnede "grooms" smiley

    Jeg har arbejdet som "proff groom", og har igennem et årti præsteret et par kvajerter... smiley

    Vi skulle til stævne i England i næsten en uge... - og alt hvad vi havde med af underlag - var et (1!!!) tudsegammelt forvasket grimt et - med gammelt logo oveni hatten smiley UPS! Til gengæld havde vi rigtig mange fine rene underlag til at hænge på tørresnoren da vi kom hjem smiley

    Når man er ny groom - og aldrig i sit liv har set noget mere kompliceret "bidsel-gøjl" end en trense med krydsnæsebånd - så BØR man nok ikke kaste sig ud i at skille et kandar af som 1. projekt smiley

    Note til ALLE!!! Svampen med show-shine på bør IKKE ligge så chefen kan få fingre i den - risiko for MEGET glat sadel er til stede som følge af dette smiley

    Flettekursus er åbenbart noget de fleste hestechefer går ud fra man tog da man var 3 år gammel - og derfor ikke noget der spørges ind til - før dagen før et Internationalt dressurmulestævne på Christiansborg smiley Nå ja - stalden er jo alligevel fyldt med heste, så 10 af dem blev linet op og så fik groomen her et flettelynkursus smiley

    Heldigvis lærer man af sine fejl smiley


  • #17   4. dec 2017 Ahhhhh showshine har jeg lært ikke gør berider glad, når tøjler ender med at være fedtet ind i de - men hesten så godt ud smiley

    Og noget af en ups’er med underlagene - der er jeg kun kommet til ved Lene’s og Pinot’s første stævne sammen at brillierer i ikke at have taget hvide gamacher med til opvarmningen. smiley Min logik var, at når hesten ikke måtte have dem på på banen, så var der jo ingen grund til at have dem med til opvarmningen. Det lærte jeg så, da jeg måtte ud og låne mig frem, at det “skulle man” smiley

    Flettekursus har jeg bedt Lene om at arrangerer med hendes tidligere supergroom fra BH - jeg har dog lært, at man ikke får point for at fletningerne går op under ridtet......så nu syes der på fuld knald smiley

    Ej godt jeg ikke er betalt - man kan ikke så godt give skideballe til hestens ejer, når vedkommende “leger gratis groom” smiley

    Mvh Charlotte


  • #18   4. dec 2017 Charlotte - Jeg er da ellers god til at skælde mig selv ud.. Så hvis du forsøger så finder du altså ud af at man godt kan smiley

    Mvh TT


  • #19   4. dec 2017 Hæhæ ja jeg er jo kvinde som så mange andre, så jeg kan udemærket dyrke selvpineri på et højere stadie smiley

    Jeg har dog valgt at se “gratis arbejde”, som “hverken en selv eller andre må skælde ud”, hvis man laver en tilgivelig og “jeg gjorde hvad jeg troede var godt nok” fejl smiley
    Det er skønt at være tilgivende overfor sig selv smiley

    Mvh Charlotte


  • #20   4. dec 2017 Det skulle jeg også forsøge en gang imellem smiley jeg havde en gang imellem haft godt af at tage i lære af dig der.. smiley

    Mvh TT


  • #21   4. dec 2017 Det er faktisk rigtig godt at huske at bruge - det er SÅnemt altid at slå sig selv oven i hovedet smiley Oftest også mere og hårdere end nogen udefrakommende nogensinde ville gøre smiley

    Det gode er, at hvis du begynder at kunne tilgive dig selv, så er det meget nemmere at tilgive andre smiley Og det har en selv forstærkende effekt smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Når groomen fejler Big time

Annonce