{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Helle A
Helle A
Tilmeldt:
7. sep 2011
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182

Alternativ til roepiller {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have fumdet noget alternativ til roepiller, da jeg nok ikke kan holde det frostfri vinteren over.

Hesten får kun roepiller som fyld/mætheden.

Hvad kan jeg ellers give som ikke skal blødes op i vand og som ikke giver energi. Det er kun fyld.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til roepiller
  • #1   6. dec 2017 Lucerne - dog skal man lige være OBS på om der er fyldt en masse melasse og olie i lucernen - eller finder der også speedibeet som ikke behøver at står natten over for at blive klar, det tager 10 min også med koldt vand smiley

  • #2   6. dec 2017 Mere hø/wrap smiley
    Evt fiberpiller..

    Mvh TT


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #3   6. dec 2017 Hesten kan ikke få mere wrap, hun får alt det hun kan kan spise.
    Fiberpiller har jeg hørt giver energi, og hesten skal helst ikke have mere energi smiley


  • #4   6. dec 2017 I bund og grund giver mad jo energi smiley

    Så i bund og grund giver roepiller også ekstra energi smiley

    Det som kan få nogle heste til at blive “for energiske” er hvis blodsukkeret bliver ustabilt - lige som børn og slik smiley

    Så jeg ville nok prøve mig ud i fiberpiller, og så tjekke på sukker/stivelses indhold - umiddelbart burde det ikke give “knald i låget energi” smiley

    Hvis du giver fx havre så kan det gå nogle heste til hovedet pga hurtigt udløst energi/stivelse/sukker.
    Men før man bliver helt stivelsesforskrækket, så skal man huske at nogle heste bør få hurtig energi til at fylde tomme depoter hurtigt op efter hårdt arbejde - ellers går de “sukkerkolde” og det er ubehageligt med træthed og utilpashed.

    Mvh charlotte


  • #5   6. dec 2017 Holde det frostfrit? Hvad mener du med det? Der er jo ikke minusgrader inde i stalden (forhåbentlig ;-))

  • #6   6. dec 2017 Hvad med at fremskaffe en flamingo kasse så frost ik kan gå i? Eller lave roepiller derhjemme på forhånd og tag med?

  • #7   6. dec 2017 Sasha, jo der kan sagtens være minusgrader i en stald, hos mine forældre består stalden af to banevogne og en lade, det er på ingen måde frostfrit smiley

    Jeg ville give lucerne uden melasse til at øge tyggetiden.

    Har selv prøvet den med flamingokasse og det virker, ved få minusgrader men bliver der hård frost gør det ingen forskel.


  • #8   6. dec 2017 Sasha: hos os er stalden muret og med muret hvælvingeloft og der kan sagtens komme frostgrader hvis det er koldt nok. vi har én vinter oplevet at der var et pænt tykt lag rim på murene! Kulde skader ikke hestene men træk gør.

    Til TS - vi bruger speedibeet blandet med lidt mash for smagen smiley synes ikke det giver specielt meget energi


  • #9   6. dec 2017 Glemte at skrive at flamingo kassen kan være indrammet i en trækasse. Så den isoleret og er trækassen lidt større end målet på flamingo kassen, så kan man smide rockwool i siderne og bunden

  • #10   6. dec 2017 NAG fiberpiller kan udfodres både opblødt og tørt.
    (men - Ups - de er vist ikke uden energi...)

    https://www.dyricentrum.com/nag/nag-fiberpiller-horsepro.html


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #11   6. dec 2017 Det er ikke muligt med foranstaltninger for at holde det opblødte roepiller frostfri, der er derfor jeg søger et alternativ smiley

    Hesten behøver ikke noget for at øge tyggetiden, det har hun wrappen til.

    Jeg laver i forvejen roepillerne klar hjemmefra, men det hjælper ikke meget når det først skal bruges dagen efter.

    Tror jeg forsøger med fiberpiller, så kan hun få det om morgen, RC til aften og stadig roepiller til at sove på.


  • #12   6. dec 2017
    Heste har ikke nogen mæthedsfornemmelse, så hvis du giver dem for det er der ingen pointe i det - heller ikke når hesten har grovfoder ad libitum.


Kommentér på:
Alternativ til roepiller

Annonce