{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

Anden særlig race? {{forumTopicSubject}}

Ok, med fare for at blive slagtet:

Hvorfor i alverden hedder det “anden særlig race” og ikke blanding???
Byrde den kategori ikke være forbeholdt race, som ikke figurere på listen og blandinger af racer i en sådan kategori. Relatere bare til bla hundeverden mv.
Er ordet blanding et fy ord og/eller hvis man er til raceren (typerne), er det så alment/anderkendt tegn på snobberi???

Kommentarer på:  Anden særlig race?
  • Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 19 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.014
    #1   6. dec Jeg tænker, at designerne af hjemmesiden ikke tør sige blanding.
    Og så får betegnelsen "anden særlig race" bare betydningen "blanding" og så er man alligevel lige vidt...

Det er min ydmyge holdning
    ??

• #2   6. dec Jeg er ganske enig.
    Det er ret misvisende. Jeg har selv tænkt tanken flere gange.

• #3   6. dec Når vi taler om det så forstår jeg ikke hvorfor feks. En hest der er blanding af Hannoveraner og Oldenborg skal under anden særlig race... Man kan jo ikke kalde det en Dv.. jeg synes at alle der ikke er racerene skulle hedde blandingsheste
    Så gør man ikke forskel på nogen

Mvh TT

• trine m
    trine m Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 12
  • #5   6. dec javel ja.. Hvis ejere er så optaget af at have racerene heste skulle de nok have købt en..

Mvh TT

• #6   6. dec Jeg forstår ikke man går op i det

Jeg oprettede Tumle dom shetter da jeg oprettede ham men fandt senere ud af han var blanding. Så jeg ville da hellere have det ændret end at der stod noget han ikke var.

Men ja betegnelsen "blanding" er en ønskevare. Syntes ærlig talt også at det lyder pænere

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 19 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.014
    #7   6. dec Bettemus...

Blandinger kan netop være en ønskevare...

• #8   6. dec Doktor WHO:
    Jeg ANER ikke hvad du mener

• #9   6. dec sikkert fordi at folk ikke gider indrømme at deres "anden særlig race", bare er en rundkørsel/blanding.

og derfor syntes de vel at det giver hesten en bedre status at det er en anden særlig race - lidt ala de såkaldte designer racer ved hunde (som også bare er en rundkørelse)

• #10   6. dec Hehe, det er lidt sjovt hvis folk går op i sådan noget. Så længe man er glad for sin hest er det da lige meget om det hedder blanding eller "anden særlig race" Min egen har fine papirer og hedder "Hollandsk Varmblod" i passet, men derfor er han stadig en god rundkørsel med både hannoveraner, fuldblod og andre varmblodsracer i Synes "anden særlig race" skulle være til specielle racer, der er så få af at det ikke kan betale sig at lave en kategori

• #11   6. dec For mit vedkommende mht til Tindur ville der været mere "status" ved at kalde ham en blanding eller anden særlig race og siden han har grønt pas så kunne jeg også have bildt folk ind at han var blanding
    Nej jeg har det helt fint med at have min egen dejlige skøre nervevrag af en traver

Mvh TT

• #12   6. dec For mig betyder Anden særligt race præcist det samme som blanding? hvis man har en race der ikke findes på listen kan man jo skrive ind og få den oprettet. Så mener at anden særlig race har samme betegnelse som blanding eller ejeren ikke kender stamtavle.

• #13   6. dec Men hvad så med DSP..? Det er også en blanding.. Hvorfor skal den være "finere" end andre blandinger??

Mvh TT

• #14   6. dec team tindur: fordi at der er stamtavle på dyrene, og fordi at det er avls forbund.

og nej det er og bliver aldrig blandinger på lige fod med musse, som ingen ved hvad der er i

det er simpelthen så langt ude at snakke om "mere værd", når man taler om måden hvor på et sit opdeler hestene -,-

• #15   6. dec og en hest af ukendt oprindelse, med ukendte gener er imo en blanding. hvor mod en hest registret i ex. Dansk Varmblod går under betegnelsen Dansk Varmblod...

• #16   6. dec Men det er stadig en blanding
    Og musse der er blanding af Hannoveraner og Oldenborg er jo ligeså god som en Dv, måske bedre.. Det er Charlotte sin Ollebolle blanding et prakttfuldt eksempel på

Mvh TT

• #17   6. dec Det hed en gang blanding herinde, og anden særlig race var hvis man havde en hest hvis race ikke kunne vælges.

Der gik lidt snobberi i det, for det er forfærdeligt bare at have en blanding..

• #18   6. dec Så er alle heste blandinger

har folk ondt i røven over at deres lille musse er en blanding, så burde de nok havde sparet lidt flere penge sammen, og købt noget der kunne tilfredsstille deres ego

• #19   6. dec Jeg tænker... kan det ikke være ligemeget? For mig er det ordkløveri om der står anden særlig race, blanding, krydsning, hul i hækken eller noget helt andet

• #20   6. dec AMT - Det er jo det jeg har skrevet i #5
    Jeg synes bare at det er forkert/snobberi at en hest der er blanding er "dårligere" end en tilsvarende blanding bare fordi den har fået en masse betegnelse påført

Mvh TT

• #21   6. dec Så lad os kalde alle heste "anden særlig race", fjern alle betegnelser og racer..

• #22   6. dec Eller hest og pony...
    Men så skal der selvfølgelig nok være dem med en fjordhest, islænder eller anden lille koldblod der insisterer på det er en hest og ikke en pony..

• #23   7. dec TT
    Hvem siger at en blanding er dårligere end en blanding fra et avlsforbund? Og dårligere mht hvad?

• #24   7. dec LM - som du kan se har jeg sat dårligere i "" da jeg har oplevet at folk der feks har en araber blanding skynder sig at forsøge at få den i DSP fordi så "er den da noget".. Det er trist da man burde være glad for den hest man har lige meget tavlen ligesom det er bedre at kunne sige.. Jeg har en DSP i stedet for jeg har en blanding

Mvh TT

• #25   7. dec I min verden er “anden særlig race” pænere end ordet blanding - det lyder lidt hen af, min hest er af ukrainskkakatisknordsøsk hest afstamning
    Da jeg er enige med, at det lyder som om alle de små specialracer ville kunne puttes ind i den rubrik.

Og så burde der være en “blanding/ukendt afstamning/ikke anerkendt afstamning” rubrik til sådan en som min Pinot

MEN det betyder jo ikke en dyt for mig, om mine heste stårsom det ene eller det andet

Mvh Charlotte

• #26   7. dec om det hedder blanding eller anden særlig race er sku da lige meget... om min gamle fjord-araber pony stod under blanding ville for mig da være fuldstændig lige meget..

Hvis man virkelig går op i at blanding er et "dårligt" ord er man sku da lidt snobbet en DV er sku da ikke meget bedre end alle andre blandinger XD indtil videre har jeg talt 13 forskellige racer/avlsforbund i min DV XD

• #27   7. dec Hm måske burde DV stå for Diverse Varmblods, det passer også bedre end Dansk ud fra de racer der er i

• #28   7. dec Malli - det var en glimrende og mere korrekt betegnelse men hvad så med de diverse varmblods der er avlet i feks Norge der kaldes Norsk Varmblods?

Mvh TT

• #29   7. dec i sidste ende kan de fleste varmblods heste kaldes for blandinger, da de forældes med andre racer og det men igen, hvad det bliver kaldt er for mig lige meget, kan ikke se man skal have noget i mod at kalde sin blanding for en blanding XD

• #30   7. dec Det var da utroligt så ondt i nummeren folk egentlig har over DV Det må åbenbart ikke hedde det det gør

• #31   7. dec Team Tindur: Norsk Varmblod (NV) = Nummerige Varmblods, Svensk Varmblod (SV) = Stortallige Varmblods, Hollandsk Varmblod (HS) = Hverdags-Varmblod, Finsk Varmblod (FS) = Forskellige Varmblods, Belgisk Varmblod (BS) = Blandings-Varmblod

• #32   7. dec LM & C: Vi har alle meget ondt bagi over DV ... og nu vi er i gang så burde 90% af klodens øvrige hesteracer/typer have samme omgang

• #33   7. dec Mht racebetegnelse kontra “anden særlig race”, og dette med særlig fokus på især DV, så er det her vigtigt at skelne mellem to vigtige pointer: man taler om racer i hesteverden, hvor man har en racestandard og mere eller mindre lukkede stambøger og man taler om type/typeavl, hvor hestens egenskaber er i højsæde og ikke deres oprindelse/stamtavle. Varmblod, med diverse landepåtegnelser, er så godt som alle typeavl, dvs det er blandinger mellem heste, som regnes for korrekt af type, ikke race. Avl af raceheste skal både have den standardmæssige rette type - og den rette afstamning/race.

• #34   7. dec Mali
    Forstår dig ikke

• #35   7. dec LM & C: langt de fleste racer vi har i dag nedstammer fra forskellige krydsninger. Fx er der fuldblod krydset ind over Oldenborg, holstener og hannoveraner. Araber er bl.a. krydset ind over ponyracer som connemara og New forest. Hvis du nu låner et leksikon over hesteracer så kan du læse dig frem til hvilke krydsninger af racer der har fremskaffet den enkelte nuværende race

• #36   7. dec Malli
    Forstår bare ikke hvorfor du går så meget op i at pointere det. Som gypsovan lige har sagt, så er det ikke racerne i de forskellige avlsforbund der er lagt vægt på, men typerne. Så jeg er sådan set lige glad med hvilken race en bestemt DV indeholder, bare det er den rette type

• #37   7. dec LM & L: Du bad mig jo selv om at uddybe det... og hvad angår min kommentar med 90% af alle hesteracer/typer burde gennemgås, så var det ment for sjov... hvis du ved hvad det er. Sjov det er sådan noget man griner lidt af du ved når man ikke går mere op i at kritisere og være negativt indstillet

• #38   7. dec Malli
    Hold da op, som du da kan

God jul

• #39   7. dec sikke en attitude...

• #40   7. dec Nu nævnte jeg DSP.. Hvad skal de så kaldes
    Danske sammenblandede ponyer?

Mvh TT

• #41   7. dec Tænker ikke nødvendigvis at alle "andre særlige racer" er blandinger, men kan også være mere specielle faktiske racer som bare ikke er listet på HG

• #42   7. dec Ja sikke en attitude .... ‘Det var da utroligt så ondt i nummeren folk egentlig har over DV ’ og ‘Forstår bare ikke hvorfor du går så meget op i at pointere det’. Det er simpelthen så skrækkeligt at nogle ikke er ligesom mig selv, mener, tænker og gør det samme som mig selv... hmm måske fordi der er et menneske indeni? Hvad søren jeg troede kun ridesporten bestod af strigler? Er der også blandinger? Hjælp det var dog racistisk, diskriminerende og alt mulig andet? Hvad gør vi, hvad gør vi? Ah lad os bare kalde det en anden særlig race. ... ej jeg har det bare lidt sjovt her, alle heste er dejlige så pyt være med racen og hvad de hedder

• #43   7. dec Der var engang en kategori som hed blanding

• #45   10. dec Ida: så er hun jo netop en blanding og skal under anden særlig race..

Kommentér på:
Anden særlig race?