{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

Hvornår havde jeres hest trense på for første gang? :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG! Længe siden jeg har været her.
Nu prøver jeg bare lige komme ind i varmen igen, med et lille forum indlæg.

Hvornår havde jeres krikker trense på for første gang? smiley

Mine ungkrikker har alle prøvet det som 1,5 års. I første omgang dog uden bid, ligesom Vinci her på billedet. Dog ikke noget længere varigt, men lige et par minutter, det altid også nok til et par billeder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår havde jeres hest trense på for første gang? :)
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   13. dec 2017 for mig er der ingen forskel på om hesten har bils trense eller grime på - der hvor forskellen ligger for mig at se, er ved om den får bid i munden.

    men med bid-trenser så omkring 2 år - 2,5 års.


  • #2   13. dec 2017 Min hoppe prøvede, at have trense (og bid) på for første gang lige før hun fyldte 3 år. Hun tog det virkelig pænt og var egentligt ligeglad med det smiley

  • #3   13. dec 2017 Min babyhoppe har haft bid i munden 1 gang, et par måneder efter hun blev tre, fordi jeg havde det fremme efter at have redet min ridehest, og hun blev ved med at bide i hovedtøjet, og så tænkte jeg at hun lige så godt kunne få bidet i munden. Det var højest et minut, men hun tog det super fint. Hun skal dog lige til tandlægen før jeg begynder på at tilvænne det rigtigt.

    Og sikke en smuk hest du har! smiley


  • #4   13. dec 2017 Med mine egne ved jeg det ikke. Med min hoppes følle ved jeg det godt da hun er ejet af min veninde. Bebs var endnu ikke fyldt et år før hun havde fået sidepull på. Helt ærligt ser jeg heller ikke den store forskel på grime og bidløs trense. Jeg tror endnu ikke at den bette har fået bid i munden, til april fylder hun 3 år smiley Hun har også altid været super sej, hun var næsten 1 år gammel da hun var med til DHE Hey Day i agility og tog absolut alting i stiv arm, tror det var en af de første gange hun havde sidepull på smiley
    Han ser lækker ud din unge fyr smiley


  • #5   13. dec 2017 Mine heste havde trense med bid da de var hhv. 2,5 år(Tindur) og knap 2 år(Rocky op til dyrskue) smiley Tindur kan dog desværre ikke acceptere et bid, Rocky har intet problem smiley

    Mvh TT



  • #6   13. dec 2017 Min hest havde trense på - med bid i munden - da hun var blevet 3 smiley

  • #10   13. dec 2017 Smuk pony smiley

    Mine heste fik trense med bid på som 3 års - bare i stalden.

    Som 4 års blev de tilredet om foråret - og to måneder før de blev sendt i tilridning fik de ordnet tænder og fjernet ulvetænder, så var jeg sikker på at de ikke var generet af tænderne, når de skull3 tilrides.

    Mvh Charlotte


  • #11   13. dec 2017 Som barn / teenager red jeg på et new forest stutteri.

    Føl og plage kom naturligvis til dyrskue.
    Første gang (som føl og/eller et års) var i grime.
    Næste gang blev de præsenteret i trense.
    Det gav ingen problemer. De havde jo lært mønstring, så det var business as usual - bortset fra den ene plag, som blev solgt til en ikke særligt hestekyndig mand. Den plag kom tilbage og stå på stutteriet, for manden selv kunne ikke helt hitte ud af mange småting. Fx kastede han hovedtøjet over hestens øre, som hans måde at håndtere, at dyret trak hovedet væk... Æhm... Det med trense fik vi lært hende igen, da hun kom hjem at stå. Vistnok ved hjælp af sirup på biddet.

    Hvis du har lært dyret at gå pænt i grime, kan jeg ikke se, at springet til trense bør være ret stort.
    Hvis du har basis opdragelse i orden, bruges grime ikke som et magtmiddel, og går man med dyret på samme måde i trense er opgaven jo det samme. Bortset fra at dyret vænner sig til, at det er normalt at have noget i munden.
    Man kan naturligvis gøre det helt galt, hvis man kaster det over hovedet på hesten, rykker meget i tøjlerne for at kompensere for at man ikke helt fik lært dyret basis opdragelse... Men med sund fornuft behøves man ikke at gå ned af den vej...


  • #12   13. dec 2017 Mine store krikkedyr har altid lært det da de blev 1½, da de skulle til skue som 2-års. Foregik altid løst på en ridebane, hvor de kunne undersøge hvad det var for noget, og så af igen, således at når de skulle ind og mønstres, så var det ikke ukendt - dog var det ikke daglig rutine. De små får lov til at vente til 3-års. Min ældste ismule var 3. Min nye ismule får lov til at vente så længe som muligt, men hun skal vide hvad det er til næste års dyrskue. Forhåbentligt bliver hun fremvist i grime, men alt efter hvordan hun reagerer til skuet, så kan en trense måske blive nødvendigt (sagde damen der havde sin 3 års til at gå på to ben det meste af store hestedag første gang han var på skue).

    Uanset hvordan man vender og drejer det, så foretrækker jeg heste der får bid i munden når de er i byen i forhold til løse heste - og dem har jeg set en del af på Roskilde.


  • #13   13. dec 2017 Øhm... nu får jeg nok skæld ud... ?? men første gang fancy havde bid i munden, var han vel lige godt 6 måneder... grunden til dette var at jeg lige havde vasket bid efter ridetur på en anden hest, hvor efter vi stod udenfor Fancys boks og snakkede, han blev ved med at mule og skubbe til min hånd, så lagde jeg bidet på min hånd (som var det en godbid) og han tog det i munden og stod så der... Så det var ikke spændt fast på nogen måde, han tyggede ikke på Det, men suttede lidt og det var først da jeg tog det ud af hans mund han gav slip ??
    Første gang han fik trense på var han nok 3- 3,5 måske 4 efter tilridning i rebgrime var påbegyndt.

    Jeg ser ikke nogen forskel på grime og bidløs, jeg har altid gået meget tur med fancy som ung og det har været enten i grime eller rebgrime.


  • #14   13. dec 2017 Mik var ca. 1,5 år, og så blev det øvet en gang om ugen i starten. Vi skulle på dyrskuer det år hun fyldte to smiley

    profilbillede
  • #15   13. dec 2017 Tak for alle jeres indput! Vincis næste skridt er også en 'rigtig' trense med bid. smiley

  • #16   13. dec 2017 Frida var lige lidt over 2 år gammel da hun prøvede det første gang - tog selv biddet og så stod hun ellers så pænt! smiley Der har aldrig været problemer under tilvænning eller tilridning, det gik simpelthen så nemt smiley

    profilbillede
  • #17   14. dec 2017 Mine får først bid i munden når de er færdige med deres grunduddannelse i ridning. Indtil da foregår uddannelsen i kapsun.

  • #20   15. dec 2017 Mine har været tilvænnet trense som ca 1,5 års med henblik på, at være vant til det, i forbindelse med tilkøring og/eller udstilling som 2 års.

Kommentér på:
Hvornår havde jeres hest trense på for første gang? :)

Annonce