{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.677 visninger | Oprettet:

Aflivning, skal, skal ikke.. Hjælp!!! {{forumTopicSubject}}

Starter lige med hele historien..

Min elskede hest Dixie blev jeg nødt til at låne ud pga min graviditet!!
Under udlån bliver Dixie halt, og det bliver ved med at tilbagevende. Efter et par behandlinger ved Tove Due, spørger låner om de må køre Dixie til højgård og få en til at kigge på hende..
Det går jeg så med til.

Da de er på højgård ringer dyrlægen til mig, og fortæller at Dixie har nydannelse/ gigt på højrefor og venstre bagben, noget rigtig øv..=( Dixie får behandling, og skulle så have en mere behandling mere.

Låner og jeg bliver enige om at Dixie skal tilbage til mig, da de ikke har noget ud af lånet når hesten ikke må rides.

Dixie kommer hjem igen, og skal så stå i 3 mdr, og derefter skal dyrlæge tjekke halthed.
Men dyrlægen mener desværre ikke at Dixie er halt nok til at blive erklæret uanvendelig. Så han beder mig påbegynde ridning.

Jeg påbegynder ridning og pludselig ændre Dixie adfærd, hun bliver bange for mange ting, render folk ned, og er ikke til at stole. Hun er farlig for sig selv og sine omgivelser..
Gårdejeren spørger om hun evt kunne være blevet blind. Får dyrlægen ud, og ganske rigtigt hun har mistet synet på det ene øje. Dyrlægen erklærer Dixie uanvendelig, da efter hendes vurdering ikke har et værdigt liv mere, efter bedømmelse af Dixie´s adfærd osv.. Men så vil forsikrings dyrlægen ikke godkende, og siger han vil have undersøgt det andet øje. Det får jeg så gjort og der er intet galt med det.. Så mener han jeg bare skal begynde at ride igen, han siger man ikke kan erklære en hest uanvendelig pga adfærd..

I dag står jeg i den situation at Dixie nu er så farlig at have med at gøre uden for en stald, at gårdejeren ikke vil lukke hende ud, og jeg heller ikke tør..
Dixie er blevet sær, og har mistet sin gnist i øjene. I dag stejlede hun pludselig på staldgangen og ødelage en kæde, hun var helt oppe og køre og jeg måtte sætte hende ind i boksen igen.

Jeg er nået til at jeg vil give hende fred, da hun íkke er den samme hest mere, hun virker en del deprimeret. Og nu er hun også begyndt at blive utilregnelig på stald.
Jeg tør ikke tage mine børn med ud til hende mere.

Men stadig kan jeg få følelsen af at det er det forkerte valg. Det er så der jeg gerne vil høre jeres mening, træffer jeg det rette valg hvis jeg vælger en aflivning, og blæser på den dumme forsikring?? Jeg gider ikke bøvle mere med dem bare for at få mine forsikrings penge, for mig er hestens trivsel vigtigere






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning, skal, skal ikke.. Hjælp!!!
  • #1   2. sep 2010 Undskyld det blev så langt..=)

  • #2   2. sep 2010 synes den er rigtig svær.. jeg vil måske forsøge igen med at få forsikringen til at godkende hende, da det jo tydeligvis har en kæmpe effekt på hestens helbred.

  • #3   2. sep 2010 Jeg har prøvet siden feb måned, så jeg orker ikke rigtig mere, kan jo ikke ride på hende når hun er så vild..=(

  • #4   2. sep 2010 ej, hor ærveligt - for der er en virkelig smuk hest.
    det er jo lidt svært at bedømme her hjemme, men vis det var mig ville jeg gi hende noget tid, for at se om det ikke gik over.. i denne situation ville jeg dog ikke aflive, og dog ? For det lyder ikke til hun hun har det godt.
    syndes endelig du skal prøve at gi hende en shance. Gå efter hvad dit og hendes hjerte mener ;o)

    hel og lykke i fremtiden..


  • #5   2. sep 2010 og evt. vis hun ikke kan rides.. så sælge hende som selvskabs hest ?
    for 8 år er ingenting. og få dig en ny, så du stadig kan komme og besøge hende.


  • #6   2. sep 2010 Stil dig selv dette spørgsmål:

    Er det værdigt at lade hende leve, evt. kun som selvskabshedt?

    Hvis svaret er nej, så afliv..

    Hvis svaret er ja så lad hende leve (Evt. som selvskabshest og undgå ridning)

    Hvis svaret er ved ikke, så lad hende leve indtil du kan give et konkret svar smiley


  • #7   2. sep 2010 hvilken forsikring bruger du? Fordi du den burde godt kunne erklæres uanvendelig når den er blind på et øje?
    Min hoppe blev aflivet i april md. pga hun havde skadet sine nervebaner til øjnene og blevet blind på det ene øje og registeret ikke billederne fra øjet til hjernen på det andet øje.
    Dagen efter forsikringen havde modtaget papirene blev hesten aflivet, da de slet ikke tøvet et øjeblik med at sige ok for aflivning (brugte tryg) Selvom hoppe også kun var blind på det ene øje ville vi stadig få forsikringen pga. hoppens adfærdfær den var farlig for sig selv og sine omgrivelser. Dyrelægen mente i hvert fald vi ville få den, og tror jeg også vi ville.

    Men når det så er sagt, hvis du ikke gider bøvle med forsikring alligevel ville jeg ringe til en dyrelæge og bestille tid til aflivning så hurtigt som muligt, nu når jeg selv har haft en blind hest og så hvordan den mistrives var ulykkelig og forvirret ville jeg ikke tvivle et øjeblik på at aflive din hoppe, ved hvor ondt de gør at se på dem, det skær virkeligt i hjertet på mig at se min hest sådan.
    Jeg havde aflivet min selvom jeg ikke havde fået forsikring!


  • #8   2. sep 2010 det lyder til at du har besluttet dig... og at det måske er den bedste løsning for jer begge...

  • #9   2. sep 2010 Mit hjerte helder mest til aflivning, hun kommer ikke ud mere, og gårdejer vil ikke lukke hende ud. Jeg har selv prøvet at lukke hende ud og kan godt forstå gårdejeren.

  • #10   2. sep 2010 Jeg har alm brand.. Hun egner sig ikke som selvskabshest, hin er springhest, og hun keder sig ved bare at gå.. Ang selvskabs hest , hun har en meget sart hud og kan ikke tåle at gå ude i middagssolen om sommeren, og kan ikke gå med maske, så bliver hun bare mere forvirret end hun allerede er..

    Mht forsikring, jeg har bøvlet med dem længe, min dyrlæge har sågar kontaktet forsikrings dyrlægen, og han stod fast ved det han havde sagt, han vil ikke engang komme og kigge på hende og tage en vurdering derfra..=(


  • #11   2. sep 2010 Hvad med at flytte hende til en løsdrift ?

  • #12   2. sep 2010 Dixie var på højgård i sep måned sidste år, så syntes det har stået på i længe.. Jeg har også enormt svært ved bare at få hende aflivet..

  • #13   2. sep 2010 Hej Sidsel (og Dixie),

    det lyder jo helt klart som om du har tænkt meget over tingene. Dixie trives tilsyneladende ikke mere - det kan skyldes smerter, det blinde øje, frustrationer mm.

    Hun vil tilsyneladende ikke blive ridehest igen, hvilket selvfølgelig er ærgeligt. Du må endelig ikke sælge hende, sådan som andre foreslår - få hende aflivet, så du ved hvor hun er og med det bedste hun kan få - fred.

    Jeg hører desværre ofte, at forsikringsselskaberne med næb og kløer kravler uenom udbetalingerne. Derfor synes jeg også det er så stort og flot af dig, at du ser så meget udover egen vinding og kun på hvad der er Dixies bedste.

    Jeg er forholdsvis sikker på, at du ikke vil fortryde - du ytrer her en sikkerhed om hvad du mener er det bedste. Jeg har ligeledes haft en ustabil (og livsfarlig hest). Først overvejede jeg at bortgive hende til nogen, som måske kunne gøre en anden forskel - en masse skræmmende og useriøse henvendelser og god snak med ansvarlige veninder, fik mig til af afvise den mulighed. Hun blev aflivet. Jeg var enormt ked af det og håbede jeg nu gjorde det rette - efter aflivningen stortudet jeg, men jeg var sikker, 110 % - det var det rigtige.

    Mange venlige hilsner herfra.


  • #14   2. sep 2010 Hun trives ikke i en løsdrift, og hun kan jo heller ikke stå ude om dagen om sommeren..

  • #15   2. sep 2010 Louise K, du kunne ikke ramme mere plet..=)

  • #16   2. sep 2010 smiley Jeg ønsker Jer det bedste!

    Du er velkommen til at låne en pletmule her hos mig, hvis savnet bliver uudholdeligt! smiley

    Venlige tanker herfra


  • #17   2. sep 2010
    Ja altså undskyld jeg siger dette : Men hvad er det for et SKOD Forsikring !!!
    Hvis din hest er uanvendendelig forsikret? som ridehest? så kan jeg SLET slet ikke forstå de kan krybe udenom den?.

    Hesten har nydannelser/ gigt i højre for og venstre bag !! ( tegn på den har kompenceret længe?)
    Det er kun et spm om tid inden den vil gå ned på det? alene!!... og nu er den så også blevet blind på det ene øje ??
    Der burde ikke være nogen som helst tvivl om at de burde godkende den med de lidelser??...hvis altså den er forsikret som ridehest?

    Har du sygeforsikring?

    Det lyder som din hest har det meget skidt, jeg ville uden tvivl belønne den med en aflivning... selvom det er hårdt, men det skylder man sin hest når den har det så skidt som din har nu.



  • #18   2. sep 2010 vil sige at gigt gør ondt på hesten og så blive blind oven i

    jeg syndes at du skal aflive det er hårdt men den har ondt og på et tidspunkt kan den nok ikke rejse sig op lenger



  • #19   2. sep 2010 Hun er syge og uanvendeligheds forsikret, der står i mine papirer at hun er købt som ridehest..
    Det var sådan da jeg skulle anmelde det med øjet, fik jeg at vide at man ikke kunne skrive to ting, så skulle det ske hvert for sig.. Ja det er en rigtig træls situation jeg er havnet i..=(


  • #20   2. sep 2010 Føler med dig...det er bare ikke sjovt at stå i din situation!!!

    Sådan som du beskriver Dixies liv synes jeg det lyder som om hun ikke har en værdig tilværelse mere. Det er super hårdt, men man skylder sin hest at komme herfra med så meget af værdiheden i behold og jeg synes det lyder som om Dixie er klar til at komme til de evige græsmarker!

    Ved hvor ondt det gør, også selv om man inderst inde ved det er den rigtige beslutning og jeg synes det virker som om du også selv er ved at erkende at det er nødvendigt. smiley


  • #21   2. sep 2010 Hej Sidsel.. Ja det er utroligt at du har kæmpet den kamp du har gjort.. Og det undre mig meget at en forsikring selvskab, ikke går med til at erklær den uanvendelig.. Vil de slet ikke gå med til aflivning??

    Hvad med evt at sende en video ind, hvor de kan se dens opførsel.. De må da indrømme at den er farlig for dens omgivelser..

    Men det er desværre ikke første gang, jeg hører at der er problemer med forsikringsselvskaber.. Det er utroligt, når man tænker på hvor mange penge man smider til selvskabet, også får man ikke noget tilbage, den dag hesten er syg og ikke kan bruges.. pyha altså.. smiley

    Jeg ville uden tvilv vælge aflivning.. Hesten har det ikke godt.. og er som du selv siger farlig for sine omgivelser.. Hvorlænge skal det blive ved før, nogen kommer til skade?? Måske man skulle ligge en sag an mod dem, selvom det sikkert koster mere, end forsikringssummen.. ?? smiley

    Men pyha hvor jeg syntes det er synd for dig.. og ja ikke mindst Dixie..


  • #22   2. sep 2010 Stine Jeg har fået egen dyrlæge til at træde ind i sagen, men stadig vil forsikrings dyrlægen ikke rokke sig, dem der sidder i forsikringen har ikke en dyt forstand på noget som helst, så tror ikke det hjælper at sende en video.
    Jeg snakkede med en fra hestens værn, hun sagde at jeg kunne melde det til forsikringsankenævn, men at det også var sjældent man fik noget ud af det..


  • #23   2. sep 2010 jeg mener jeg har hørt noget i basta noget med alminlig brand og der var en hest som havde spat der sage de noget med det samme som din

  • #24   2. sep 2010 Else he he ja det er rigtigt..

  • #25   2. sep 2010 Alm. brand, har været med i kontanten mener jeg det var.. Der ville de heller ikke rokke sig..:S

    Men hvor er det dog sørgeligt at det skal være sådan.. :S


  • #26   2. sep 2010 jeg kan godt se det er en svær situation, men jeg ville nu kontakte Winnie Stubkjær og høre om hun ikke lige ville se lidt på hende. smiley



  • #27   2. sep 2010 hvad med løsdrift og evt få et føl på hende, måske det kunne give hende lidt ro, samt at hun får rørt sig i løsdrift.
    hvis hun ikke kommer på fold er det måske derfor hun reagerer voldsomt i stalden, hun har vel masser af energi der ikke bliver brugt.
    kendte en væddeløbshest der var blind på det ene øje, og han var en super hest, både i det daglige og løb, så tror ikke hendes ændrede adfærd bunder i synet.
    måske en med speciale i hesteadfærd kunne arbejde lidt med hende


  • #28   2. sep 2010 Hvad med alternativ hjælp til at hjælpe med Dixies adfærd?
    - Virkelig svær situation. Ønsker det bedste for jer.


  • #29   3. sep 2010 Det er kommet pludselig det med adfærd, hun er blevet rørt hver dag , og har været på mark hver dag. Men da hun pludselig er begynde at tage hegn, stejle når hun skal ud, kan ikke finde ud af at læse de andre hestes signaler, og bliver defor sparket, eller hun selv går amok på en anden hest..=( Hun er normal en meget nem og konfliktsky hest. Har virkelig prøvet at gøre forskellige ting med hende, men det er ikke nemt når hun reagere som hun gør..

  • #30   3. sep 2010 Har lige snakket med en hestekonsulent i dag, hun sagde jeg skulle prøve at snakke med dem der sidder på kontoret i forsikringen. Hun sagde at det kunne være vi skulle prøve at tage en anden dyrlæge ud for at få en anden side af sagen..

  • #31   3. sep 2010
    Når din hest skifter adfær så radikalt og på så kort tid ? er det jo fordi hun har det rigtigt skidt.
    Jeg ville også tage kampen op med forsikringen, for efter min mening så SKAL de tage hende.

    Det kan godt være at det lige her og nu er "blind-heden" hun reagere så kraftigt på? det kan man jo ikke helt vide?.

    Men da hun har forandringer i benene også! som også kan være enormt smertefulde og hvor man ved at sansynligheden for at det kan helbredes er faktisk meget meget lille!! ja så forstår jeg ikke forsikringen vil trække det i langdrag?
    Jeg ved godt at forsikringerne mange gange kræver at man skal lave disse 2-3 behandlinger FØR de acc. at udbetale forsikringen! men nu da der samtidigt er tilstødt det med synet! ja så fatter jeg ikke de fastholder de ledbehandlinger? når sansynligheden for at det bliver bedre er SÅ lille??.

    Nu har jeg selv haft 2 heste med Nydannelser og har en nabo hvis isbuk også havde det. Hun kørte til Tyskland med sin pga de er meget længere fremme omkring den sygdom dernede, har ofret ALT muligt på det, den reddede så 1.5 år ekstra (men ikke fuldt brugbar) Den er lige blevet aflivet,
    Mine egne 2 var også igennem div behandlinger efter dyrl /forsikringsanvisninger men endte også begge med aflivning desværre.
    Så derfor forstår jeg ikke de vil trække det SÅ langt ud med så dårlig en prognose samt den nu også er skadet mht synet?.

    Klag over deres afvisning .. Ved godt det er hårdt og man næsten ikke kan overkomme det, når man har det så skidt pga syg hest, men de SKAL altså tage den.

    Jeg vil så lige tilføje at jeg har heldigvis ALDRIG haft problemer min forsikring som er TRYG ej heller med at få udbetalt uanvendelig.

    Held og Lykke med det.


  • #32   13. mar 2012 Er din hest blevet aflivet?

  • #33   13. mar 2012 Hvis ikke vil jeg anbefale dig Winnie Stubkjær Lauersen smiley Læs mere på www.winn-healing.dk..

Kommentér på:
Aflivning, skal, skal ikke.. Hjælp!!!

Annonce