{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.061 visninger | Oprettet:

En hest, der har klaret alt.Tequila! {{forumTopicSubject}}


For 4 år siden købte vi den dejligste hoppe i verden - Tequila Sunrise.
Tequila var en upser, og blev født i 1998 hos en hestetræner.
Der blev hun tilredet - det første hun lærte var at bakke ridehallen rundt. Hos denne træner var bak = straf og det var det første Tequila skulle lære.
Denne metode er HELT absurd, når man har med en så følsom hest som Tequila at gøre!

Derefter blev Tequila i et par år kastet rundt i landet hos alle mulige forskellige, der lige ville låne hende for en kort periode og dette fortsatte, indtil hun blev købt af en dame som 5 års. Hun red Tequila op til LA-klasserne og besluttede sig så for at avle på hende.
Allerede på dette tidspunkt, kunne Tequila ikke have en fridag uden at blive stiv og uridelig dagen efter.
Hun fik to skønne føl - en hoppe og en hingst og 14 dage efter det sidste føl var vænnet fra købte vi hende.

På daværende tidspunkt så Tequila sådan her ud:
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/5268998_l.jpg

Læs specielt mærke til, hvor tynd hun er og hvor ikke-skinnende hendes pels er.
Vi fandt frem til hele hendes fortid, og alt vi ville var at hjælpe hende og give hende et godt og blivende hjem.
Hun var min mors hest i starten og jeg hjalp hende med hende, da min mor ikke var ret rutineret dengang.

Vi blev hurtigt utroligt glade for Tequila - hun er virkelig en fantastisk hest med et SKØNT sind. Dog med utrolig dårlig selvtillid og tendens til at se nogle faarlige ting rundt omkring - men hun er skøn!

Dog blev lykken sat drastisk på prøve, da Tequila begyndte at blive syg.
Vi købte hende i december 2006 og allerede i foråret 2007 begyndte Tequila at "døje med muskelværdierne" - hun fik nyreslag.. igen og igen og igen - uden symptomer og uden nogen grund - vi fandt aldrig ud af, hvorfor hun fik de nyreslag. Hun fik 3 af slagsen, og vi brugte lang tid på at genoptræne og atter genoptræne..

Det gik fremad igen, men lykken varer kort! Sommer 2008 får Tequila den groveste gang tarmslyng og blev indlagt på Ansager, der gjorde alt for hende - til sidst tog vi beslutningen, at få hende opereret! (Til en sindssyg pris af 30.000 kroner..) men Tequila er uvurderlig og derfor sagde vi JA til operationen.
hun fik skåret hele bugen og og fik rettet tarmen ud, der havde givet et knæk. Derefter ventede MANGE måneder med boksro, skridtning OSV..
Det var en hård tid og Tequila og hun havde det bestemt ikke godt i denne lange genoptræningsperiode.

Hun var ovre det og vi var LYKKELIGE! (:
I 8 måneder gik det godt - hun blev bedre at ride, på trods af en fortsat stivhed og at hun flehmede efter hver ridetur + hun svedte ekstremt meget..

men så i Maj 2009 begyndte Tequila at få kolik - hun fik gæringskolik 5 gange på 6 uger indtil hun til sidst i Juni fik tarmslyng IGEN.. Et helt andet sted end sidste gang og hun måtte indlægges igen..

Længe inden hun fik tarmslyng igen havde min mor og jeg besluttet, at hun IKKE skulle igennem en sådan operation igen, da det havde været meget hårdt for hende..

Dyrlægerne på Ansager dødsdømte hende og ventede nærmest bare på, at hun var færdig..
men vi mistede aldrig håbet - vi troede ikke på det, men vi håbede SÅ inderligt at hun ville blive rask - på mirakulløs vis blev Tequila efter 5 dages indlæggelse rask og vi kunne hente hende hjem igen - ALDRIG har vi smilet mere, end da vi hentede hende hjem!

Dyrlægen var i chok, da hun var rask - tarmen havde viklet sig ud af sig selv.. Da han så hende tirsdag var han klar til at aflive hende, men hun skulle have en sidste chance.. og fredag hentede vi hende hjem!

Det var lykkens dag og vi troede ikke vores egne øjne - Tequila var et rent mirakel, efter alt det hun havde været igennem gav hun stadig ikke op..

Hendes symptomer med flehmen, kraftig sveden og stivhed fortsatte og syntes at blive værre.
Februar 2010 fik Tequila nyreslag igen. IGEN uden nogen grund og vi måtte igang med en lang genoptrænign endnu engang. Genoptræningen strakte sig til juni 2010 og Tequila var "klar" igen.

I august 2010 fik hun taget en muskelbipsi for at tjekke hende for nogle muskelsygdomme pga. hendes tilbagevendende nyreslag + hendes stivhed, flehmen og kraftige svederi.
Det var en hård omgang - hun så sådan her ud nogle dage efter:
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4957159_l.jpg

Hun blev skåret op to steder, for at få skåret noget af musklerne ud til prøver..

Svaret kom.

Tequila lider af muskelsygdommen PSSM. Hun oplagrer stivelse forkert i musklerne og får derved meget smertefuldt nedbrudt sine muskler hver eneste gang hun bruger dem.
Vi troede der var håb - der var nemlig en speciel foderplan til heste med denne kroniske lidelse..
vi ventede uger på foderplanen alt imens Tequila kun måtte trækkes og skridtes fordi hun havde store smerter i sårene efter indgrebet..

Vi fik foderplanen.. Det viste sig, at være PRÆCIS, hvad hun i forvejen fik.. Udover det sædvanlige foder hun fik skulle hun dog have 3 dL olie om dagen, men det er mest for at give hende energi..
Vi håbede stadig - noget måtte man kunne gøre?
JA - vi fik afvide vi skal behandle hende som en "autist" - hun må ALDRIG få fri, aldrig blive motioneret en smule mere eller mindre end hun blev dagen før.. ALDRIG..

Tequila kommer ikke til at ride stævner - aldrig mere og nok heller aldrig mere undervisning. hun skal rides "lang og dyb" og rides regelmæssigt..

Nu har vi gjort det i et par måneder.. og der er ingen ændring. Dog kan hendes sår efter indgrebet stadig godt gøre en smule ondt, men det burde ikke være grunden til alle hendes smertetegn..
Tequila har ondt - hendes muskler gør ondt hver gang hun bruger dem..

Dog bliver vi bedt om at fortsætte til hun "får nyreslag igen" eller til det bliver værre eller lign..
Ifølge hendes "cyklus" går der .. 3-9 måneder og så får hun det igen, hvis det går som det plejer.
Så skal hun have fred - medmindre hun vil kunne affinde sig med livet som hyggehest, men jeg tror desværre ikke hun har ro nok i kroppen til at så på en mark dagen lang..

Jeg var SÅ ked af det, da hun fik diagnosen - vi ville hjælpe hende og gøre livet godt for hende.. og så har vi haft ret i, at hun har haft ondt hele tiden! Tegnene var der allerede, da hun var 4-5 år! Nu er hun 12..
Det er ikke retfærdigt - denne hest har været igennem mere end de fleste.

Nu har jeg en hest, der på ingen måde lever op til alle de drømme og ønsker jeg havde, men alligevel føler jeg mig heldig. Nok er hun en kilometer lang, nok har hun alt for store ører,nok er hun indfodet og NOK KAN HUN IKKE RIDES SOM EN NORMAL HEST ..Men jeg elsker hende himmelhøjt og jeg vil kæmpe for hende til det sidste som min mor og jeg har gjort gennem de seneste 4 år -Tequila er i sandhed en fighter og en surviver og jeg er lykkelig for at kende hende.

Selvom jeg ved, at eventyret snart slutter så nyder jeg HVER ENESTE DAG i hendes nærvær - hun giver så meget og jeg elsker hende og jeg er så stolt af hende, at mit hjerte er ved at briste, når jeg tænker på hende.

Og når jeg kigger på billedet fra da jeg fik hende og så på nogle lidt nyere billeder, så ved jeg jo godt, at vi HAR gjort en forskel for Tequila allerede - og nu hvor vi ved, hvorfor hun har ondt kan vi gøre en endnu større forskel.

Folk har altid sagt vi bare opfandt at hun havde ondt - men vi kendte hesten og vi havde jo ret - jeg er glad for, at vi holdte fast i vores overbevisning om at hendes bittesmå signaler var tegn på smerte.

Kig her, og så nyd da lige den smukke, dejlige hest hun har forvandlet sig til i løbet af årene.

Jeg synes Tequila er en inspiration, fordi hun har været igennem så fandens meget - og hun står stadig på alle 4 ben.
Jeg elsker hende, og jeg fik lyst til at dele hendes historie med jer alle sammen!
nyd hendes store forandring:
http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33017


Husk at sætte pris på jeres heste og alt, hvad i laver med dem - i ved aldrig, hvornår det slutter.

Hesten er EN DEL af dit liv, men du ER hestens liv. Hesten lever for dig - giv den et værdigt liv! [ :


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En hest, der har klaret alt.Tequila!
  • #1   4. okt 2010 Fantastisk historie Beck!
    Og utrolig smukt at du kæmper så meget for hende!

    Og ja - hun HAR fandme forandret sig meget!


  • #2   4. okt 2010 det er så synd for både dig, din mor og tequila, men synes også det er så flot at i bliver ved.
    puha, det er ikke fair at nogle heste skal have sådan et liv, som tequila har haft ):


  • #3   4. okt 2010 Utrolig historie. Flot i kæmper for hende, andre havde "bare" aflivet hende.
    Håber det bedste for jer alle.


  • #4   11. okt 2010 smiley jeg har også lige haft min hest igemmen en tarmslyng , utrolig lang periode , jeg gav dog ikke kun 30.000 men 36.000 for det , min er lige kommet igen med genoptræning lidt skridt og trav , men er så vild a vi dyrlæge og mig , har været nød til a fremskyde genoptræning lidt , .. en meget hård tur for en hest .

  • #5   28. dec 2012 Søgte lidt på pssm og fik det her frem...trist historie smiley har en hoppe som har fået konstateret pssm og er jo lidt spændt på hvordan det udarter sig!! Håber ik jeg er så uheldig som dig..

  • #6   30. dec 2012
    Det er jeg ked af at høre! Det er en forfærdelig sygdom, som du virkelig skal tage alvorligt smiley

    Håber din hest kommer til at fungere, og at du ellers får taget de rette beslutninger med den. Hvad type er det?
    Tequila havde den sjældne type II :s



  • #7   30. dec 2012
    PS. Tequila blev aflivet af det til sidst, som du kan læse på hendes profil...


  • #8   30. dec 2012 type 1 og lige nu fungere hun perfekt. Får ERS pellets fra brogaarden og ekstra e-vitamin og elektrolytter, lucerne og Eponaolie 2dl. og ca 8kg wrap. Hun er lidt til den tynde ende men har fået at vide at hun ik må blive for tyk så det er er hårdfin balance. Synes hun har lidt svært ved sætte muskler men ellers er hun glad og godt tilpas og har masser af energi. Har også fået at vide at det er vigtigt at hun bli'r motioneret hver dag og så går hun på fold i ca 5-6 timer hver dag sammen med 6 andre hopper. Er lidt spændt på hvor meget græs hun kan tåle til sommer. Har tænkt mig at bruge mundkurv eller "timegræsning" og så jordfold


Kommentér på:
En hest, der har klaret alt.Tequila!

Annonce