{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

for fed til sadler {{forumTopicSubject}}

min kære pony er desværre blevet så "fed" at det er umuligt at finde sadler til hende. igår sagde vores sadelmager at hun desværre ikke kunne hjælpe mig med min springsadel pga. hun simpelhen er blevet for tyk. vi har generelt svært ved at finde sadler til hende pga. hendes mærkelige blanding af hest og pony form.

hun går 2 timer på græsfold om morgenen, får 4 kg hø til middag/aften,
i foder får hun følgende:

m: 100 g. müsli, og 1/2 L havre
m: 200 g müsli, og 1 L havre
a: 100 g müsli og 1/2 L havre

hun står på halm og bliver redet hver dag, nogen dage hårdere end andre. hun er godt med muskelmæssigt, og i rigtig god form, og er meget udholden, men hun kunne sagtens tåle at tabe maks 50 kg.

ville utrolig gerne have hende på spåner, men vi skal desværre have en dyrelæge erklæring på dette hos os.

har før set folk giver dem roepiller, som jeg har hørt skulle gøre dem mætte, eller mash. hvad er et alternativ?

nogen der har nogle gode råd til hvordan hun kan tabe sig? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  for fed til sadler
  • #1   21. okt 2010 Roepiller giver en god mæthedsfornemmelse.

  • #2   21. okt 2010 En overvægtig hest behøve ikke andet end hø og vitaminer/mineraler. Og så er motion alfa/omega.. smiley

    Musli og græs indeholder sukker og protein som en fed pony ikke har brug for. Det er også vigtigt at vide hvad det er for noget hø man giver. Man kan ikke se på hø om det har højt indhold af sukker og protein, det kan kun en analyse fortælle.

    Det er hårdt og svært at holde en trivelig hest slank, taler af erfaring med min gamle haflinger, men det er utrolig vigtig for den velbefindende og for længden af dens liv.

    Noget af det vigtigste er dog også at man ikke sulter hesten til at slanke sig. Så går hele systemet i stå og andre komplikationer kan opstå. Der for er godt hø med lav sukker- og proteinindhold meget vigtigt.!! smiley


  • #3   21. okt 2010 Hun får alt for meget mad. Har hun behov for alt det havre?
    Hun er også alt for lidt ude - så vidt jeg kan regne ud står hun i sin boks omkring 20 timer i døgnet og det giver godt nok minimalt med mulighed for at røre sig + hun kan stå og gumle på sin bund.
    Hvis jeres dyrlæge også mener hun er overvægtig skulle det jo ikke være et problem at få en erklæring på at hun skal væk fra halm i boksen.

    Nu ved jeg ikke hvad hun vejer, men en pony som hende skal vel ikke veje mere end 300-350 kg.
    Så minimalt med krybbefoder, max. grovfoder og vitamin/mineral ved siden af. Masser af motion og tålmodighed.

    Er hun tjekket for orm og her mener jeg ikke at hun som standard har fået ormekur sammen med de andre - men at hendes gødning er blevet dyrket??

    Har selv været hele turen igennem og vores er ved at se fin ud nu, men det har også taget over 1 år.


  • #4   21. okt 2010 hun er en pony der har brug for energi fra det foder hun får, sidste vinter tog vi havre og supplerede med lidt lucerne, og fik en hest der dårlig kunne gå en halv times dressur.

    jeg tror jeg vil pille havren og müslien ned, gi den lidt lucerne i stedetfor. vi har desværre ikke mulighed for at lave en stikprøve i høet, vi ka vælge tør, fugtig, og luftig når vi køber hø fra hø manden, om der så kan være forskel på sukkerindholdet ved jeg ikke.

    hvor meget roepille blanding gir man til sådan en 2ér med sul på kroppen? smiley


  • #5   21. okt 2010 Der er da ikke noget at sige til at den er fed.. Det er meget mad til en pony.. specielt hvis den er trivelig som det lyder som din er..

    Vitamine/mineral blaning. hvis jeg skla anbefale noget så enten RC eller BH feed compleks.
    1 håndfuld luserne (ca 100 gram) OM DAGEN.

    og så stadig de 8 kg. wrap. Dem vill jeg først skære i hvis de andet ikke var nok..


  • #6   21. okt 2010 Woow 3 kg mad til en pony der er for fed?! Min store hest der er i fin form og fuld træning for 4 kg.
    Ville fjerne alt havren og så mere på fold(:


  • #7   21. okt 2010 findus og pedersen:

    glemte at sige hun selvfølgelig går 2-4 timer på jordfold hverdagene også smiley hun er ikke boksnarkoman smiley

    hun er sat til 400 kg, hun er en lidt kompakt pony, men det er stadig for meget.

    hun er tjekket for orm, og havde 150 over, hun er behandlet, og hendes gødning bliver dyrket hvert halve år smiley


  • #8   21. okt 2010 Puha den får da alt for meget mad smiley ..
    Mine store varmblods hest på 172 får kun 1kg músli + 100g (ca.) salvimin grøn og han er ikke for tyg eller tynd han er som han skal være smiley

    Han får ved siden af 250-500g mash og 2kg gulerødder om aften.

    og minimum 6kg hø ...
    og går 6timer på ''græs'' det der nu er tilbage af græs smiley

    Hvis den har brug for så meget foder for at holde energien er det pga. den er i dårlig form!

    Prøv at tag til en foder konsulent og får lavet en foderplan til hende (evt. brogaarden eller fra sankt hippolyt, de er dygtige)


  • #9   21. okt 2010 St. Hippolyt kan helt klart også anbefales. De har endda også nogle specieller produkter til overvægtige hest baseret på urter osv.

    For mig lyder det som en ond cirkel: den har dårlig kondi - du foder mere - den bliver lidt friskere, men mere fed - osv osv

    En pony som er for fed til nogen form for sadel, er jo doven og SKAL motioneres til at få mere energi.

    Et overvægtigt menneske får jo heller ikke mere energi af bare at spise mere?


  • #10   21. okt 2010 Har du prøvet med noget foder til nøjsomme heste? Jeg har en islænder og en fjordhest, og de får Hippolyts Hesta Mix Light. Selv om de kun får lidt foder, så er de sikret vitaminer og mineraler. Der findes tilsvarende foderblandinger hos nogen af de andre producenter af hestefoder. Det er da et forsøg værd smiley

  • #11   21. okt 2010 Min DV hoppe er også utrolig nøjsom, hun er før blevet fodret med islænder foder smiley
    Man kan få mange gode foderblandninger, og det du foder din hest med er sikkert også noget godt foder, bare ikke til din hest. Snak med en ekspert på området de kan aller bedst hjælpe dig.


  • #12   21. okt 2010 vil også sige at du giver den alt for meget mad!! o.O
    Min får kun ét kg. om dagen lige pt., og self. wrap. Men vi laver heller ikke så meget, og han skal også helst op på en 2-3 kg.

    Men en pony der er så overvægtig - og så fodrer du med havre?? havre er meget energirigt, og det er ikke nogle specielt komplekse kulhydrater. Hesten får meget energi ud af havre, og derfor skal den slet ikke have ret meget. Jeg ville ikke give din hest mere end 1-1½ kg. foder om dagen ialt, og så suppler med noget hø ell. wrap eller hvad I nu fodrer med. Evt. lade den gå ude ALLE LYSE TIMER hvis der er mulighed for det - og så må du jo lave noget forbrændende træning hvor den får pulsen let op.

    Hvis det er svært at finde et sadel, så prøv evt. en bomløs. Snak med hende fra optimalsadel.dk. Du kan jo bare købe en billig sadel og så bruge den til din pony har fået normal størrelse igen. Der er ingen der siger, du skal købe den dyreste bomløse hvis du alligevel ikke regner med altid at bruge den smiley

    Mvh.


  • #13   22. okt 2010 Er det et spørgsmål om fedme eller om at finde en sadel, der passer en bred hest? Hvad er problemet med sadlen?

    Er ellers enig i, at hun ikke behøver så meget foder - især havren ville jeg nok pille fra - også selvom de fleste her regner eller læser forkert og ser 1 Liter = 1 Kg... Havre vejer altså ikke så meget ;-), men alligevel... Væk med havren... smiley



  • #14   22. okt 2010 hehe, det er begge dele, hun har et svært sadelleje, men det gør det heller ikke nemmere af at hun er for overvægtig..

    har tænkt meget på at give hende lucerne istedet, og så give hende roepiller til hvert måltid smiley


  • #15   22. okt 2010 hov, problemet med sadlen er at hun er meget smal fortil, og utrolig bred bagerst, de fleste sadler passer til en en mere stabil hest, og det er desværre ikke lykkedes os at finde en der passede hende, heller ikke ved omstobning, men sadlen glider ud på skulderen af hende..

  • #16   22. okt 2010 Det problem er der faktisk utrolig mange heste der har i en eller anden grad, Jeg er bange for at det ikke kan fodres væk, eller laves sadler, der kan modvirke.

    Mange heste er udstyret med en bygning, hvor den er smallest lige bag forbenene, har en relativt lang skulder og en rund mave = sadlen glider frem på skulderen lige meget, hvad man forsøger. Sadlen vil formentlig kun blive liggende, hvis den har et meget smalt kopfjern, hesten ingen muskler har og er så tynd, at sadlen rammer ind i skulderknoglen. Det kan i øvrigt ikke anbefales at prøve denne kombination smiley

    Prøv istedet med en sadel der passer i faconen og en gjord med sving og et antiskridunderlag.

    eksempel på gjordfacon fx: (link fjernet)

    Der fås også gjorde med den facon i springgjord.

    Underlag fx: (link fjernet)

    Men der findes mange udgaver - de fleste er dog ret tykke og også trykfordelende. Selv foretrækker jeg at have så lidt mellem hesten og mig som muligt.

    Ved valg af antiskrid underlag overvej, hvor nemt det er at rengøre, om det kan bruges alene uden yderligere underlag og om det har antiskrid på begge sider, om hestens hud kan ånde, om du har behov for trykaflastning osv osv...


  • #17   22. okt 2010 min sadelmager sagde i forgårs at jeg skulle have en gjord med kiler i, hun demonstrerede en på hende, og den var virkelig fed, så jeg får ind-opereret 2 kiler i min gjord smiley jeg har også antiskrid underlag men det hjælper desværre ikke på problemet. ville også selv mene at det er bedst med så mindst så muligt mellem hest og rytter, så en gelepas/antiskridpad eller lammeskind ville hun dog anbefale, evt. et lammeskind der var større i den ene ende, så det kunne udligne at hun ikke var så stor foran smiley

Kommentér på:
for fed til sadler

Annonce