{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.591 visninger | Oprettet:

Min hest har for lav blodprocent?? :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg har i en længere periode syntes at min Bønne var lidt sløv, så da jeg skulle have ham vaccineret, fik jeg lige taget en blodprøve, for at kontrollere om han manglede noget.

Det viser sig at han har for lav blodprocent (blodmangel) - ikke sært at han har været sløv.

Har I nogle erfaringer med det?

Bønne skal nu sprøjtes af dyrlægen...

Så hvis din hest er sløv behøves det ikke nødvendigvis være fordi den er doven og det behøves nødvendigvis heller ikke være fordi du rider den forkert.

Stakkels Bønne...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest har for lav blodprocent?? :/
  • #1   24. apr 2012 Det har jeg oplevet ved adskillige konkurrenceheste.

    Men efter en jernkur så var de fit for fight igen så ingenting a bekymre dig over. Rigtig mange piger har det også ( bla mig selv) og når jeg føler mig sløv og svimmel så ska jeg bare ha jern piller så fungere jeg igen smiley


  • #2   24. apr 2012 Det lyder godt smiley

    Er det måske en god idé at give noget fodertilskud for at forebygge det sker igen?


  • #3   24. apr 2012 Du kan give det der fra blue hors, som hedder Ferro Complex. Det virker rigtig godt.

    Ved ikke om man kan få et produkt der er billigere, men jeg har ihvertfald rigtig god erfaring med dette produkt smiley


  • #4   24. apr 2012 Ok - skal man give det dagligt eller er det en kur?

  • #5   24. apr 2012 Altså jeg gav det til min den ene, bare i en periode indtil hun var oppe på normalt energi niveau igen.

    hun fik omkring et halvt bægerfuld om dagen oven i foderet.

    Men tror godt man kan give det dagligt, men du må nok hellere spørge der hvor du køber det. Man kan få det i land og fritid, der købte jeg det, men har også set at de har det i horze og andre rideudstyrsbutikker.

    Du kan læse om det her:

    (link fjernet)


    smiley



  • #6   24. apr 2012 Hvis du giver den hvidløg kan det være derfor. Mange ved ikke, at det giver blodmangel.

  • #7   24. apr 2012 Hvidløg giver blodmangel??
    Nåda, det har jeg aldrig hørt og han får nemlig hvidløg... Kan sådan en lille skefuld virkelig give blodmangel hos sådant stort dyr?? smiley


  • #8   24. apr 2012 Ser man det...

    Det står lige her:

    http://www.foderplan.dk/2008/08/hvidlg-med-bivirkninger.html



  • #9   24. apr 2012 Jeps, you're welcome smiley

  • #10   24. apr 2012 Har også læst den artikel før. Men der står jo at det er heste der har fået 100 gram om dagen, hvor man normalt kun skal give 20 gram. Jeg tror ikke der sker noget, så længe man overholder anbefalet dagdosis. Alle vores fire heste derhjemme, de får hvidløg i fodret hver dag og det er der ikke sket det mindste ved.

  • #11   24. apr 2012 Undersøgelsen siger, at så snart det anbefalede overskrides indfinder anæmi. Det læser jeg også som små overskridelser. Derudover siger undersøgelsen, at ved længevarende brug, ændredes hestens tarmflora sig.
    Desuden er der ikke påvist en positiv effekt i brugen af hvidløg til heste, da heste ikke har hverken samme tarmsystem eller immunforsvar som mennesker.
    Så kan slet ikke se, hvorfor man skulle bruge det, da det i bedste tilfælde ikke er farligt, men højst sandsynligt skader hesten og i hvert fald ikke tilfører noget positivt.


  • #12   25. apr 2012 Det sker noget om man overholder anbefalet dagdosis os, men det går bare længre tid inden de får anæmi.... smiley Men de får det stadig...

    Dyr generelt har ikke godt af hvidløg, da de mangler et enzym i kroppen der gør at de ikke kan omsætte hvidløgen. Eller vanlig løg. De tog os hunde i forskning, der flere døde af hvidløgen..


  • #13   25. apr 2012 Der sker ikke noget ved at overskride den daglige dosis lidt, det er når man overskrider med 0,2 gram pr kilo af hestens kropsvægt. Altså hvis du fodrer en 500 kg tung hest med 100 gram i stedet for 20 gram om dagen. Du skal altså give 4. Gange så meget før det er farligt.

    Der står rigtig nok at den positive effekt ikke er blevet fastslået. Men der står ligeledes, at det er den negative heller ikke. Så derfor kan man jo ud fra denne artikel hverken tale for eller imod brugen af hvidløg til hestefodring.

    Men min egen personlige erfaring er, at det hjælper min gamle hoppe og min oldenborg med luftvejene, og altså hindrer hoste. Desuden har jeg set positiv effekt om sommeren, i og med at det holder insekterne på afstand. Det er min erfaring med brugen af hvidløg smiley

    Men selvfølgelig, hvis man er nervøs over at give det til sin hest, er det da helt okay, at man lader være smiley


Kommentér på:
Min hest har for lav blodprocent?? :/

Annonce