{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Lidt skræmmende. Anky og Salinero {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke lade være med at undre mig.

Vi går alle sammen og snakker om hvor dårligt rollkur er og hvor meget det ødelægger hesten at gå bag lod, at vores moderne ridning ødelægger hesten.
MEN anky har åbenlyst indrømmet hun rider rollkur på Salinero og hendes andre heste. Salinero er 18 år gammel og hun staser på ham til OL?
Er det ikke tankevækkende at den hest burde være ødelagt godt og grundigt i forhold til vores hypoteser? Undrer det jer ikke?
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/8808/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt skræmmende. Anky og Salinero
  • #2   27. apr 2012 Jo det vil jeg faktisk give dig ret i. Det er mærkeligt at den kan holde i så mange år, nu når rollkur bliver omtalt som dybt skadeligt.

  • #4   27. apr 2012 Tjo, men ingen kan jo vide hvor mange dyrlægebehandlinger etc., der skal til for at holde ham gående.

    Desuden kan han jo bare være "heldig", der er jo også folk, der ryger, der bliver 100 år, men derfor er rygning jo stadig usundt.


  • #5   27. apr 2012 undre mig på ingen måde, det er ikke dem alle der reagere uhensigtsmæssigt på den elendige træning de udsætts for, men man kan ik på forhold se hvem der bukker under og hvem der ikke gør

  • #7   27. apr 2012 Hvor mange år har hun ejet Salinero? For det fortæller denne korte "nyhed" intet om..

  • #8   27. apr 2012 Tænker lidt på hvor godt den hest så ville gå/holde uden det smiley Tror måske det siger mere om hesten end "trænings metoden"? smiley

  • #9   27. apr 2012 Hun har haft ham siden han var 6

  • #10   27. apr 2012 Camilla, rollkur har da været kendt i årtier, dengang hed det bare ikke rollkur....

    Sansynligheden for at den skade hesten ar fået, der gør den ikke bliver klar til OL, er pga. ridemetoden er meget lille...

    Jeg går ikke ind for rollkur, men så vidt jeg er orienteret rides hestene heller ikke med konstant roll-kur, det er noget der bruges i "intervaller" for at få hesten til at samle sig inden større præstationer.

    Sammenligner det lidt med de springheste, der helst skal opvarme på spring der er højere, end det de skal springe på selve banen.

    Er enig i at hesten her virkelig må være en god hest, også med tanke på at den stadig er aktiv i så høj en ader. Dog tror jeg ikke det er sundt for en sådan hest, at stå stille. Den kommer jo aldrig igang igen så...


  • #11   27. apr 2012 En hest samles ikke ved at få hevet mulen ind i bringen... Intervaller eller ej!

  • #12   27. apr 2012 Rollkur har jo intet med samling og bæring at gøre!! Det eneste det gør er at bøje nakken ekstremt fordi nogle synes at det er "pænt" når hesten bøjer nakken.
    En hest i rigtig balance og i samling går i samling uden nogen form for tøjlehjælp eller noget...
    Rollkur er jo bare at tvinge hesten i en position nogle mennesker (mærkeligt nok) synes er smukt. Kan stadigvæk ikke forstå det smukke i det. En hest der strækker sig frem og ned og slapper af, uden halepisken og skum udover bringen er så meget smukkere i mine øjne.


  • #13   27. apr 2012 Ej men så undskyld ordvalg smiley

  • #14   27. apr 2012 Ja, han strækker sig frem og ned, det er ikke spor skadeligt i mine øjne. Under lod og overdrevent bøjning af nakken er to vidt forskellige ting.

    Og jo, pisken med halen er tegn på irritation med mindre der er fluer osv.


  • #15   27. apr 2012 Og skal lige sige- jeg bruger Ikke tøjlerne til andet end styring og stop. Jeg sidder ALDRIG og nykker i dem osv.

  • #16   27. apr 2012 Jeg får ikke ind for noget, men alle prøver at nå det "perfekte" men ja, i mine øjne er det stadigvæk to vidt forskellige ting smiley

    Mennesker rider på mange forskellige måder, og heste har utroligt svært ved at afskille signaler der ligner hinanden. Dvs. At hvis du lægger lår til imens du stopper, så vil det for mange heste betyde fremad, og dette er ikke ønskeligt. Hvis man sætter sig ind i hestens indlæringsevner kan man se hvad jeg mener.
    Jeg bruger ikke mit "sæde" til stop, men derimod min krop og holdning, og et blidt pres i tøjlen, samtidig med jeg løfter hænderne en smule. Er meget obs på mine hænder ikke er låste, men prøv at forstil dig du skal kunne holde to fugleunger i dem, uden de bliver klemt.
    Jeg styrer også med min krop og tøjle.

    Jeg bruger ikke modstridende signaler da disse ikke gavner i mine øjne, øger blot konfliktadfærd. Men det er min ride teori smiley


  • #17   27. apr 2012 Det var så lidt smiley

  • #19   27. apr 2012 Day Dreamer

    Hvor er overdrivelsen henne? .. For Dolnra har ganske ret i, at hesten fejltakter, smider ryg og bagpart plus mere smiley


  • #20   27. apr 2012 Jeg har aldrig været stor fan af, når ridning bliver til konkurrence smiley

    Men kan godt se, at hvis de rider på så højt niveau, så er det sgu mærkeligt, at alle de ''fejl'' kan være der.
    Og nå ja, hesten ser stresset ud. smiley Det forstår jeg heller ikke rigtigt.



  • #21   27. apr 2012
    Med alt det jeg ved om roll kur så er det muligt det ikke slår hesten ihjel - det slår heller ikke hesten ihjel at blive hevet i munden, den giver som regel bare op og ender ud med at "putte" sig ved mindste kontakt.
    Men sundt og godt for hesten er det ej heller.

    Så muligt en ting ikke slår ihjel - men skal det slå ihjel før det ikke er godt?


  • #22   27. apr 2012 Day Dreamer

    Vælg en tilfældig video af Anky og hendes 18-års? Jeg vil vædde med, at jeg sagtens kan finde MANGE taktfejl på de videoer du kommer med..


  • #23   27. apr 2012
    Tjae... Jeg kan finde utallige topheste der i piaffen står på 1 ben, i den fri trav og generelt rundt på banen i trav samt i skridt har 2 ben i jorden..

    Og det er altså ikke heste der får 60% - men nærmere 80% :o)


  • #24   27. apr 2012 Dolnra . Haha . I like !

    Er ret sikker på at det er de færreste dommere som faktisk kan se hvornår en hest bruger ryggen og bagparten til at bevæge sig ubesværet rundt . Jeg ser det gang på gang til stævner ! Det er til at blive sindssyg over .

    Og så længe rytterne bliver bedømt på denne måde, bliver der ikke gjort meget ved folks holdning til ridningen af deres dyr . Desværre .


  • #25   27. apr 2012 Krikken : Vi ser det samme smiley

    Igen : Dommerne skal lave ændringen .


  • #26   27. apr 2012 Day Dreamer

    Nå nå.. Nu skal du da ikke føle dig jogget på - det var da bestemt ikke meningen!

    Generelt tror jeg desværre bare at dommerne ser sig blind på hvordan hesten går så snart at rytteren er en smule populær..

    Den "frie" trav med benspjæt til op over hovedet på hesten - den kan umuligt være sund for hesten.. I hvertfald ikke, hvis bagbenet ikke følger med i samme vinkel smiley


  • #27   28. apr 2012 Jeg kan simpelthen ikke forstå jeres beskrivelse af en dressurhest som går korrekt. Når vi danser til konkurrencer er det godt nok også de færreste der sætter HVER EVIG ENESTE FU**ING ben korrekt på jorden hver gang. Heste må åbenbart ikke miste balancen og have lidt svært ved de svære øvelser vi beder dem om. I skærer alle heste over en kam og siger at de burde kunne gå uden fejl i takten, ikke en grad bag lodret, og samtidig skal man kunne se med det blotte øje hvilke muskler der er i brug?? Ej nu må i holde, det er ikke alle heste der kan skæres over samme kam, det betyder altså ikke at de går forkert af den grund. Langt fra alle mennesker sidder på hesten på samme måde, hvilket ofte er fordi deres anatomi gør at de ikke kan, hvorfor gælder det ikke for heste?

    Alle heste ligner ikke hinanden og derfor går de heller ikke på samme måde. De kriterier i sætter op er rigtig gamle og blev opsat for mange mange år siden, og den moderne dressurhest har altså ændret sig helt vildt siden dengang... Jeg kan slet ikke forstå i er så firkantede.. Mange af jer har aldrig redet nogle af de moderne dressurøvelser og aner ikke hvad det vil sige, i kan ikke sidde ig se på film og tro i ved alt omkring taktfejl og hvad ved jeg? Jeg kan på ingen måde heller gøre det,derfor ser jeg mere logisk på det, og mener at alle dressurheste ikke kan skæres over samme kam


  • #28   28. apr 2012
    Der står tydeligt i fordringerne; bag lod er no go, taktfejl er no go.

    Nogle ting er acceptable. Men når man når op på GP niveau så SKAL hesten være sat i piaffen, den må ikke gå bag lod - fysisk så er det heller ikke en super idé at gå bag lod for hesten ej heller naturligt.
    På det niveau så duer de ting bare ikke, man skal være ovre dem.

    I en LC kan det accepteres - men der står stadig i programmet at der ligges vægt på hovedets korrekte placering lidt foran lod.

    Det ikke at være sat i en piaffe, det duer heller ikke i et GP program heller ikke at den fri takt er totalt ude af takt - det duer ikke på det niveau.
    Skidt med hvis det er et program der kikser, men hvis det er alle programmer, så må det være måden der bliver redet på og ikke bare uheldige fejl når man vinder med 85%.


Kommentér på:
Lidt skræmmende. Anky og Salinero

Annonce