{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

dilemma.. hest på fold.. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i et dilemma.. Min nye hest kom hen på en gård for 2 ugers tid, og først blev hun sat sammen med nogle ponyer og derefter over til to vallaker.. Der sprang hun dog over hegnet og jderved hun har ramt sig selv så hun blev lidt halt.. Nu er hun heldigvis rengående, men jeg er lidt i tvivl om hun skal på fold med dem igen eller gå på en ene fold.. I mens hun var lidt halt, gik hun på en lille fold for sig selv. Den ene fold hun skulle gå på ville være omringet af andre heste, så hun ville ikke gå alene..
Grunden til at jeg nok gerne vil have hende på ene fold er fordi hun er konkurrencehest og skal helst ikke blive skadet, og det er og en hest der er i den dyre ende, altså ikke bare en til 20.000 kroner.. Jeg er bare meget forsigtig med den, da den helst ikke skal blive skadet..

Men spørgsmålet er.. Hvad synes i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dilemma.. hest på fold..
  • #1   29. apr 2012 Syntes du skal prøve at sætte den sammen med de andre igen.

  • #2   29. apr 2012
    Løb hesten over hegnet fordi den blev jaget/trænget op eller "bare" fordi den fandt græsset grønnere på den anden side?

    Jeg havde nok prøvet igen også lige holdt øje med dem for at se om de kunne enes :o). Også slf. kræver det at en fold er stor "nok" så hesten kan komme væk fra de andre hvis den vil.


  • #3   29. apr 2012 Altså jeg tror den er blevet jagtet.. smiley

    Folden er stor nok smiley


  • #4   29. apr 2012 synes det er synd at hun skal gå på ene fold.. Synes de min. skal gå to og to..





  • #5   29. apr 2012 Først: Hesten er et levende væsen, ikke et redskab...

    Men ud på folden med de andre, det kan gå galt, men det er sjælendt det gør. Den kan også komme til skade på enefold, og jo mere du bakker den ind, jo mere sart bliver den jo nærmest også..


  • #6   29. apr 2012 Kender alt for godt til dilemaet. har det igen tæt på livet efter min hest igår kom ind fra fold med 2 sparke skader på bagbenet som krævede dyrlæge. Min tidligere hest havde på de 7 år jeg havde hende ca 5-6 foldskader som krævede dyrlæge.
    Indimellem tænker jeg at NU er det nok, nu kommer den på enefold, men jeg kan jo se hvor meget det sociale betyder i dagligdagen, så indtil videre kommer han igen på fælles fold når han er rask igen. Forstår sagtens dit dilemma .


  • #7   29. apr 2012 Jeg kender ikke en hest, som ikke bliver sær af at gå alene. Men det er jo også et flokdyr, så det er klart, selvfølgelig skal de ud på en fold og være heste sammen!..

  • #8   29. apr 2012 Konkurrence hest eller ej, så er det en hest og den er et flok og natur dyr, derfor skal den da både have foldkammerater i form af egen art og nok plads til at løbe på..


    Kan slet ikke se hvordan du kan sige at det er en konkurrence hest og derfor undskylder med at den skal gå på fold alene ..


  • #9   29. apr 2012 Og hvorfor kan den ikke bare gå sammen med de ponyer den startede med at gå med, hvis det fungerede fint?
    Eller de er måske ikke fine nok til at gå sammen med din dyre konkurrence hest, fordi de koster mindre end 20.000 ? smiley


  • #10   29. apr 2012 Ikke vær så pivet. Hvis det sker igen, så tag en snak med gårdejer om at det ikke fungerer med de heste, og du gerne vil have den ind til nogle andre, da det ikke er acceptabelt for dig at din hest skal gå alene.

  • #11   29. apr 2012 men havde den derimod kostet 20.000 må den gerne blive skadet??

  • #13   29. apr 2012 kan ikke se hvorfor i angriber mig.. Men for det første plejer den ikke at gå med mere end en hest hos tidlige ejer. Siger heller ikke at en pony til 20.000 godt må blive skadet, for uanset hvilken prisklasse skal de jo ikke blive skadet.. Men har selv en pony så har været skadet og stået 1.5 måned og er først nu blevet klar, og for 2 år siden stod den 4 måneder.. Jeg vil bare ikke risikere at den kommer til skade, og den er jo kommet til skade en gang.. Ville da også aller helst at den bare kunne kom på fold med de andre, men synes bare ikke helt fordi hvis den nu bliver jagtet med igen, så kan det være den kommer til skade igen eller at det der lige er kommet over kommer igen, og mine forældre har ikke købt den for at stå skadet.. Jeg er slev mest for at hestene skal gå sammen, men synes ikke de skal hvis der er en større chance for at de bliver skadet... Så kan det godt være jeg er pylret..

  • #14   29. apr 2012 Grunden til at den ikke kan gå med ponyerne er fordi det ikke fungerede.. smiley

  • #15   29. apr 2012 Den kan blive skadet alle steder.. Men det er levende dyr vi har anskaffet os, og de kan få skader, og sådan er det. Og mener man så at de skal gå på en fold for sig selv, så mener jeg, at man burde finde sig en anden sport smiley

  • #16   29. apr 2012 Konkurrencehest eller ej - de skal gå med nogen, medmindre det er sådan en hest som ikke kan med nogen heste, alt andet er altså synd.

    Så sæt den sammen med andre de kan fungere med smiley


  • #17   29. apr 2012 Den bliver lukket ud med de andre imorgen og hvis det går bliver den ved med det.. Men hvis det går galt, finder jeg en anden løsning.. smiley

  • #18   29. apr 2012 Synes du skal prøve igen. De nåede ikke rigtigt at lære hinanden at kende da den hoppede over hegnet smiley Men hold øje med dem og hvis der ikke er faldet ro på inden for en halv times tid så tag den ud igen.

    Der hvor vores araber stod da vi fik ham var han også på fold med nogen som tævede ham. En anden vallak og en hoppe og hoppen ville for det første ikke lade ham komme til drikketruet, og for det andet jagtede hun ham og vallakken bed og sparkede. Efter 1½ måned med dagligt nye sår (heldigvis ingen så slemme at der skulle dyrlæge til) sagde vi til ejeren af stedet at vi ikke ville mere, vi ville ikke have han blev skadet. På grund af fold indelingerne var den eneste anden mulighed at han fik en fold for sig selv med med hegn op til flere andre folde med heste på. Det fungerede sådan rimelig ok, så længe han ikke var den sidste hest som blev lukket ind.
    Men det er ikke en optimal løsning, for han var ikke rigtigt "glad" eller rolig.

    Nu har vi skiftet opstaldningsted til et sted hvor hans stald har 12 boksen og de kommer på fold sammen. Han får stadig sår og sparkemærker ind imellem men ikke dagligt og til gengæld er han blevet helt rolig og "glad" nu smiley

    Altså vil jeg frem til at det kan lade sig gøre og have dem at gå alene hvor de kan snakke over hegnet til andre heste, og det kommer an på hesten om hvor godt det er. Vores fungerede det ikke rigtigt for. Det bedste er sammen med andre, og giv dem en chance for at finde ud af det for han skal finde sin plads i hirakiet, men hold øje for der er ingen mening i at udsætte ham for skade smiley


  • #19   2. maj 2012 mange tak for svaret Tina L, men heldigvis grunden til den var halt var ikke pga. hestene men pga. en hovbyld smiley Så den går sammen med de to vallaker og det går fint smiley

Kommentér på:
dilemma.. hest på fold..

Annonce