{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

Man kan da ikka have en hest uden en saddel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG´er smiley

Jeg ville bare høre om der er nogle der kan give mig svar på dette:

Igår snakkede jeg med en dame der hedder en lipizaner og red den kun uden sadel, fordi hun ikke har råd til en saddel. Hesten er aldrig blevet reder med saddel og den har været redet i 6 år.

Er det ikke meget usundt for en hest kun at blive redet uden saddel? jeg fik ihvertifald lidt ondt af hesten, da damen opså er en meget meget stor dame smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Man kan da ikka have en hest uden en saddel?
  • #1   18. maj 2012 Det tror jeg faktisk du har ret i, at det må gøre lidt ondt på den når man kun rider uden sadel smiley

  • #2   18. maj 2012 Det er også lige det jeg tænker på. Der er jo ingen støtte på nogle måde. i traven banker hun jo ned i ryggen på den.

  • #3   18. maj 2012 Tjaeh, Jeg syntes ikke man kan være bekendt at ride hesten uden sadel, vis man er stor og meget kraftig, da det ligger et pres på rygsøjlen.

    Men min mor, Da hun var ung, hun havde både sadel og alt det, men hun foretrak helt klart at ride uden, da hun bedre kunne mærke den. Hun var så en pige på 50 kilo, på en kraftig fjordhest. Men hun red da både spring & red dressur uden sadel, da hun bedre fornemmer bevægelserne. Stadigvæk nu foretrækker hun at ride uden sadel.

    Men jeg syntes, Vis man ikke har råd til en ordentlig sadel, som faktisk kan fås for ingen penge, så har man heller ikke råd til en hest. Jeg snakker ikke om dyre dressur sadler til 8-12000 stykket, men kombisadler til omkring de 2-3 tusind. Og de er altså også gode. Også dem som lige ligger under 2000, man skal bare lige have den godkendt af sadelmager først.

    Men vis man er meget stor og kraftig, burde man slet, slet ikke ride uden sadel. og man burde overveje om man overhovedet burde ride, inden man har tabt sig, ivertfald vis man vejer over de 100 kilo.

    Jeg vejede her, før julen, ca 75 kilo - Ikke noget jeg var stolt af. Og jeg tog det valg, at jeg ikke vil/ville tilride falcon, når jeg vejede så meget. Så jeg har taget mig sammen og smidt 10 kilo smiley Og ville gerne ned på de 55-60 kilo, så det er hely optimalt, både for mig selv og hesten, selvom jeg fik grønt lys fra dyrelæge da jeg vejede 70 kilo.

    Jo mindre man vejer (Uden at være overdrevent tændstiktynd!) jo bedre chance for at hesten kan holde ud at lave hårdere, og måske mere krævende ting. Som distance, Springning på højere plan, osv,

    Håber du kunne bruge mit svar, selvom det blev et længere projekt smiley


  • #4   18. maj 2012 dengang der ikke fandtes sadler, overlvede hestene også (:

    det er self ikke den optimale løsning, men jeg har redet et helr år uden sadel på min første hest, da jeg ikke havde råd til sadel. Han er 11 nu og harv aldrig haft problemer med ryggen (:

    og hellere ride uden sadel, end at ride med en sadel der klemmer og trykker (:

    og når hun har haft den i 6 år og den ikke skaber eller viser tegn på det er ubehageligt, tror jeg ikke det er så slemmt igen. og når hun som du siger er lidt stor har hun vel også en stor røv der polstrer lid (;




  • #5   18. maj 2012 Og der skulle så stå efter julen :))

  • #6   18. maj 2012 Hvor er i egentlig utroligt overfladiske at høre på alle sammen? Må man nu ikke ride uden sadel med mindre man vejer 40 kg eller hvad? Fedt fedt.. jeg ruder kun uden sadel pt, da jeg ikke har en der passer min hest. Og den lille red jeg også uden essens af samme grund. Nogle hygger sig altså med det, og desuden mærker man meget bedre hesten uden sadel. Det er korrekt at det ikke er sundt i meget lang tid, men det er til en hver tid sundere end en sadel der trykker!

  • #7   18. maj 2012 Og undskyld mine stavefejl, er på mobilen!

  • #8   18. maj 2012 Ballonfisken: Vi siger heller ikke at man ikke må ride hesten vis man vejer under 40 kilo? Bare at det nok ikke er så sundt at ride hesten uden sadel vis man vejer over de 100 kilo.. Man må også tænke på hestens ryg smiley Og selvfølgelig er det bedre at ride uden sadel, vis sadlen trykker? Det har vi heller ikke kommenteret :))

  • #9   18. maj 2012 jeg ved ikke så meget om det men jeg syndes det Ballonfisken skriver lyder mest rigtig smiley men som sagt ved jeg ikke så meget om det smiley


    mvh Signe H smiley


  • #10   18. maj 2012 Altså jeg er helt med på at det er bullshit at man aldrig skal ride uden sadel. Engang i ny og næ rider jeg også selv uden sadel. Jeg gør det stadig selv en del men det er ikke fast på nogle måde. Det er én ud af 20 gange.
    Men det jeg syntes er forkert at hvis man har en hest og man så ikke har råd til en saddel.


  • #11   18. maj 2012 jeg kan ikke se problemet i ikke at have en sadel.
    hvis man sidder ordentligt på hesten uden, tager den ikke skade (min overbevisning)

    ingen ved om denne person "bumper" i ryggen af hesten....?
    og når nu denne person ikke har en sadel, rider hun jo nok heller ikke på højt plan.

    jeg sidder helst selv uden sadel, og jeg har aldrig haft en hest med dårlig ryg


  • #12   18. maj 2012 uden sadel er langt bedre end at ride med en sadel der ikke ligger som den skal. Når man ser på hvor få mennesker der gider ofre en sadelmager til deres hest, ja så ville jeg da ønske, at langt flere ville ride uden sadel. Har endnu ikke hørt om en hest der har fået rygproblemer fordi den er redet uden sadel, og det kan man vidst ikke sige om heste med sadel. Det er utroligt s meget skade sådan en kan gøre hvis den ikke ligger 100% korrekt. Så jeg kan egentlig ikke se, hvorfor det er synd for hesten. Jeg ville blive langt mere forarget hvis den blev redet med en sadel hvor en sadelmager ikke havde været indeover - hvilket desværre er alt for accepteret!

  • #13   18. maj 2012 Er du sikker på du har forstået det rigtigt? Kan det ikke bare være at hesten har en bygning der gør det helt umuligt at lægge en sadel på den?
    Jeg har en hest men ingen sadel, da hesten er for kort til alle sadler. Dog rider jeg heller ikke og hvis jeg skulle komme til at ride ham igen vil jeg forsøge at få specialfabrikeret en kort sadel til ham. Synes ikke man bør ride uden sadel hver dag. Så skal man i det mindste have en lammefætter eller en gjord med gode underlag under.


  • #14   18. maj 2012 Horses is not a lovestory but a story about love ! ja det forstår jeg så også godt det lyder også lidt mærkeligt at man har penge nok til at købe hest og holde hest smiley

  • #15   18. maj 2012 men jeg tror altså det er beder at ride uden sadle end med sadle smiley og det kan jeg også se der er andre der mener

    mvh Signe smiley


  • #16   18. maj 2012 Jamen trykkede ligger jo anderledelse på en hest uden sadel. Men sadel bliver trygget fordelt på ryggen, så man ikke belaster ryggen så meget. Uden sadel sidder du ét sted og der ligger trygget.

    Sarah og Felix: Det passer så ikke helt, man skal virkelig have en rigtig rigtig dårlig saddel før at man fx. skal springe på hest og den for skade af den dårlige saddel frem for uden. Hvis man ikke har råd til rigtig udstyr til sine hest, skal man sgu ikke have hest. Det er ikke lagt sunder at ride uden saddel frem for med.
    Du skal jo også tænke på at heste skjuler sin smerte meget, så man kan jo ikke vide om heste har bare lidt ondt. En hest kan skam også har lidt eller meget ondt med saddel, men det er derfor at man skal have noget godt udstyr der passer til ens hest.


  • #17   18. maj 2012 jeg kender en der i en laaaaaaaaang periode red uden sadel (vi snakker år). hendes hest har ingen skade taget, og den går også fint med sadel nu og viser ikke tegn på smerter i nogen form. Desuden er det en ældre hest.

    Min egen har jeg også redet uden sadel på hele somre, både i dressur, på tur, og i spring. Den har det nu også fint smiley


  • #18   18. maj 2012 Self, der er nogle der kan tage mere skade er det end andre. Men når en dame på 100 kg plus rider uden sadel på en relativ ung hest, konstant ..

  • #19   18. maj 2012 Horses is not a lovestory but a story about love:

    At sadlen skal ligge meget dårligt før hesten får skader passer godt nok ikke, det har jeg set massere af eksempler på. Og ja, jeg er enig i, at hvis man skal have hest, så skal man også investere i udstyr der passer den, herunder at få en sadelmager til at tilpasse sadlen til hesten. Det er der bare rigtig mange der ikke gør, og så er det altså langt bedre at ride uden sadel. Man ser sjældent folk blive forarget over, at en hest går men en sadel der ligger i bagvægt, men en hest der rides uden sadel, uuuuha nej! Fakum er bare, at førstnævnte er langt mere skadeligt....


  • #20   18. maj 2012 Dit spørgsmål kommer HELT an på hvem du spørger.. Nogle er for andre er i mod..

  • #21   18. maj 2012 Jeg synes, folk helt selv skal bestemme det...

    Det er da bedre, end vis hun bare har lagt en sadel på den, og den ligger helt hen i vejret...


  • #22   18. maj 2012 Jeg er skovtursrytter uden saddel konsekvent. Min hest bliver træls og sløv når jeg smider saddelen på ham, og jeg har ikke en der passer ham ordenligt. Så derfor har jeg nok reddet med saddel 1-2 gange i løbet af de sidste 2 år, og hvis der skal en totalt grøn rytter op og have en tur, kommer der også saddel på, for der er det jo fint han er lidt sløv i det.
    Jeg vejer ca 65 kilo, er 171-172 høj og rider på min pony 1'er uden problemer. Han synes i hvert fald glad når jeg træner med ham og rider ham, og ked af det når jeg tager hovedtøjet af ham og markere at træningen er slut.


  • #23   18. maj 2012 der er INGEN i denne tråd der har sagt, at bid, pisk og spore er onde.. der er heller ingen der siger, at en sadel er ond, tvært i mod! den skal bare passe hesten..

  • #24   18. maj 2012 præcis smiley

  • #25   18. maj 2012 Hmm det sku mærkeligt at indianernes heste ikke dødede, de blev ALDRIG redet med sadel, men var nogle utrolig flotte heste.. Så hvorfor pokker skulle nutidens heste ikke også kunne tåle vi rider uden sadel?


  • #26   18. maj 2012 Indianerne vejede heller ikke over 100 kilo :)) Ivertfald ikke de fleste af dem smiley Og vi har heller ikke skrevet at de ikke kan tåle at ride uden sadel, bare ikke sundt for dem vis det er en mega kraftig som sætter sig op smiley

  • #27   18. maj 2012 Der jo igen der ved hvad hun vejer? smiley
    Man kan godt være stor og ikke veje 100kg..


  • #28   18. maj 2012 Men jeg syntes bestemt, som de andre siger, at det er super lækkert at ride uden sadel - Man fornemmer langt bedre hesten, og i det hele taget er det super hyggeligt :)) Det er også nyttigt, da man bedre kan få en god balance, og lære at ride med sæde og ben. Så det kan da helt bestemt anbefales smiley Men jeg syntes som sagt ikke det er fair vis det nu er en rytter på 100+ kilo som sætter sig op uden sadel.. Eller sætter sig op i det hele taget :)) Eller faktisk, kommer det også meget an på hestens bygning .. Men stadigvæk :))

  • #29   18. maj 2012 Jeg tror bare vi lukker den her. Det er mange delte meninger, og det er vel også okay. Ride-verden bliver aldrig enig.
    Men tak for alle jeres svar, det var også noget jeg i bund og grund gik og tænkede lidt på smiley


    Held og lykke til jer alle, i fremtiden:)


  • #30   18. maj 2012 Hvis musklerne er i orden så kan jeg ikk se problemet i det og man sidder jo ikke direkte på rygsøjlen men med en "balle" på hver side og hvis kvinden er så stor må hun jo næsten også have en større bagdel og derved sidder hun jo ikk direkte på rygsøjlen.

    Og hvor fader bevars, heste er da blevet til vat.
    Og fordi man ikke har råd til en sadel som ligger 100% på ryggen af hesten, så har man ikke råd til hest?
    Vi kan jo ikke alle smide 10.000 +/- ud af vinduet på en gang til en sadel.


  • #31   18. maj 2012 Carajo: Nu kan man jo godt finde en god sadel til de 1500-2000 kr smiley Også brugt vis det er, den skal bare lige godkendes af en sadelmager smiley

  • #32   18. maj 2012 Angående rytterens vægt fordi man vejer 100 kg er hesten ikke død.

    En hest kan bære 20% af sin kropsvægt. Dvs. en hest på 500 kg kan altså bære 109 kg uden at lide overlast.

    Vi ved intet om damen rider hver dag eller kun et par gange om ugen.

    Lipizzaneren er ikke en spinkel hest som sådan. Den er faktisk en rimelig muskuløs hest. (ikke som koldblods ovs, men mere end en fuldblod.)


  • #33   19. maj 2012 jo det ved vi, det er hendes hest og hun rider den omkring de 5-6 gange om ugen.

    20% af 500 er altså 100 kg og ikke 109...


  • #34   19. maj 2012 nej men så 100 kg.

    Vi ved ikke hvor meget hesten vejer og hvor meget hun vejer andet hun ser stor ud. (men vi har ikke tal)

    og selvom det er ens hest betyder det ikke man rider 5-6 gange om ugen.


  • #35   19. maj 2012 Altså jeg har redet i lammeskinds-saddel i 5 år, både jagter og det hele, og min hest har 100% aldrig haft ondt i ryggen.. Og inden jeg købte den, så red jeg uden saddel i 1 år.. Så jo, man kan godt have hest uden at have en saddel! smiley

  • #36   19. maj 2012 Altså nu er det så sådan jeg kender hende damen, så jov jeg ved nok at hun rider 5-6 gange om ugen ..

  • #37   19. maj 2012 godt du så ved hvor mange gange men du ved ikke hvor meget hun vejer.

  • #38   19. maj 2012 Det ved du bare slet ikke noget om..

  • #39   19. maj 2012 nej det gør jeg ikke smiley
    og derfor vil jeg ikke sige det er i og oh så forfærdeligt som det lyder i debatten.... Jeg ved ikke noget og derfor blander jeg mig ikke i dette og kan hverken sige jeg syntes det er forkert eller ej når jeg ikke engang har et billed smiley


  • #40   20. maj 2012 Det er så i orden. Men lad vær med at komme og sige hvad jeg ved og ikke. Så lad vær med at blande dig. ( det er jeg ellers intet imod)
    men som jeg skrev tidliger, syntes bare vi skulle lukke den, for der er intet facit i hele denne debat, og ikke noget vi overhoves skal kommme op at blive uvenner over.. smiley

    Det var en tænke-tank jeg ville høre jeres mening om smiley


  • #41   20. maj 2012 Det var nu heller ikke en påklage til dig men ligesom de andre der heller ikke vidste noget at de jo ligesom ikke kan sige ja det forkert ovs. hvis vi ikke engang ser billed smiley

    Så den var faktisk ikke ment til dig... so sorry....



  • #42   20. maj 2012 Hehe det er helt i orden smiley

  • #43   20. maj 2012 smiley så du må skam ikke være sur smiley

  • #44   20. maj 2012 Nu kommer jeg og bryder ind igen - i må undskylde, jeg er ikke så tit på computeren smiley men jeg synes det er en god debat!
    Jer der mener man har råd til en sadel hvis man hat hest, og ellers burde man ikke have hest - ved i overhovedet hvad en sadel koster? Hvis vi nu antager at damen rider uden sadel fordi hesten er svær at finde sadel til, så koster en specialsyet hurtigt omkring de 20.000, og selvom man har de penge, sp prioriterer man.nok lidt anderledes. Jeg har heller ingen sadel, da min ligger dårligt. Har redet med den mens den lå dårligt i omkring 2. Måneder, og hun har skulderskade nu. Jeg har derfor været ved at genoptræne i 3 måneder efterhånden. Og det er altså uden sadel - det går allerede bedre. Og jeg er altså ikke til den tynde side. Min hest er dansk varmblod - altså ikke kraftig. Dog er hun kraftigere end så mange andre. men alligevel. Hun lever endnu smiley
    Jeg vil altså påpege at der er en god pointe i det day dreamer siger (mener det var hende) vi er sgu onde uanset hvad nu.. Så lad hende bare ride! Vi kan godt blive enige om at det ikke er vildt sundt, men som du siger, er hun ret stor. Så er der nogle få løsninger: en sadel er passer hesten, men muligvis er for lille til hende, og så er vi lige godt, i og med at hun lægger for meget vægt på bagparten, og sadlen gør det mere koncentreret - Av på hesten et dårligt sted. Eller også kan hun fonde 20.000 i overskud og købe en ordenlig sadel, men det er ikke så let som man skulle tro. Eller også kan hun røde uden sadel. Hvis hun er lidt stor, så fylder hun jo nok også list, og måske endda lige så leget som en tynd rytter i en sadel smiley

    - beklager de stavefejl der måtte være. Er på mobilen smiley


  • #45   20. maj 2012 Nu rider ikke hesten fordi hun ikke kan finde den rette sadel. Hårdt sagt, hun har ikke råd. .
    Når jeg siger at jeg ikke mener at man skal have hest, hvis man ikke kan købe ordenligt udstyr. Med det mener jeg også, hvis man ikke kan invistere 2000 kr. Eller lidt mere på en sadel gennem 6 år, hvad fanden har man så råd til( dyrlæge osv)..


  • #46   20. maj 2012 Pt. har jeg da heller 2000 kr til en saddel... Dyrlægen går lige..

    Men måske har hun økonomiske problemer, eller syntes hun at det er syndt at ride med saddel, altså hvad ved jeg.. Lad dog damen ride uden saddel hvis hun har lyst til det..




  • #47   20. maj 2012 Men det er da godt for dig at du har penge til en dyr saddel, men det er IKKE et most.. Bedre at ride uden saddel, end en saddel der ikke passer..

    2000 kr til en saddel holder ikke langt hvis man både skal købe saddel, saddelmager, kørsel til og fra saddelmager..


  • #48   20. maj 2012 Der giver jeg altså Simone ret..
    Man har da heller ikke penge til dyrlæge hvis man ikke har penge til sadel, men jeg vil vædde med at det prioterer man højere (: Ellers gemmer man måske penge hver måned, hvis nu det skulle ske.


  • #49   20. maj 2012 Ja det er der så ingen der ved. Det er jeres mening, men jeg står fast ved min mening om at det ikke er okay at have en hest og så invistere en saddel. Hun må da gerne ride ude saddel, men når hun både springer osv. Hun har bogstavligttalt sagt, at hun ikke har råd til en saddel og som jeg sagde før, hvis hun ikke har råd til saddel er jeg bange for hvad hun så har råd til.

    Jeg siger ikke mit er mere rigtigt end jeres smiley


  • #50   21. maj 2012 Okay, jamen det er jo hendes hovedpine og ikke din.. Måske hun bare er fornuftig og kan finde ud af at prioterer
    ..


  • #51   21. maj 2012 Heller uden sadel end en sadel der ikke passer.
    Alt for mange vælger at spare sadelmageren , og selv lege sadelmagere. Men vil dog mene at efter flere år, burde det være muligt at spare op til både sadelmager og sadel, er et spørgsmål om hvad man priotere at bruge sine penge på, tænker jeg ; )


  • #52   21. maj 2012 Hvis man virkelig ikke har penge til den slags, så kan man ikke bare hoste op med noget man ikke har,.. Der finde jo mennesker der er på kontanthjælp, dagpenge, og med vildt dårlig løn.. smiley



  • #53   21. maj 2012
    Har intet problem med at man ikke rider med sadel, hvis bare man kan blive siddende på sin mås og ikke bumpe rundt :o)
    Bumper man ikke rundt, kan jeg ikke se det skal være usundt.

    At nogle heste så er yderst ubehagelige at sidde på uden sadel, det er en anden sag.

    Min gamle part red jeg uden sadel på i et års tid fordi hun stod et sted uden bane. Fik en eminent balance af det og var klisteret til hende og balanceret i alle gangarter og bevægelser..
    Det var pænt svært at komme tilbage i en sadel ;o)


  • #54   21. maj 2012 Tine k : Præcis.. Lige mine ord.:)

  • #55   21. maj 2012 Man kan sagtens have en hest uden saddel, hvis man enten rider bareback, eller rider med ponypude smiley

  • #56   21. maj 2012 Det er rigtigt.

  • #57   21. maj 2012 og når man endelig rider uden sadel, så synes jeg man rider forsigtigere, springer lavere, traver el. galoperer i kortere tid, ect... der er ingen bøjler eller knæpuder man kan stemme i mod og bare rive i bidet for fuld skrue.... så alt i alt tror jeg de fleste heste kommer glade hjem fra sadelløse rideture.

  • #58   21. maj 2012 Kia V: Det kommer jo an på rytterens balance smiley fordi har man ikke så god en balance kan man hurtig komme til at blive urolig i hænderne (dog en anden sag) smiley

    Fjordlænderen: En ponypude eller bareback er altså ikke særlig gode af hensyn til stød og tryk. Hvis man bumper gør det ligeså ondt i disse 2 måder som uden noget overhovedet... smiley



  • #59   22. maj 2012 Min første hest ejede jeg ikke en sadel til, så i den tid jeg ejede hende (10 mdr), red jeg kun 2 gange med sadel, fordi jeg havde lånt mig frem. Ellers foregik det uden noget eller med en ridegjord.

  • #60   22. maj 2012 Tina A - Tja jeg foretrækker ponypude og bareback frem for sadel anytime, sadlen gør jeg ikke kan mørke hesten ordenligt, og så er det sværre at styre med benene istedet for tøjlerne

  • #61   22. maj 2012 Jeg tænker at ponypude og barback er bedre end uden sadel, så længe man ikke laver letridning i den ; )



  • #62   22. maj 2012 Fjordlænderen: Det var nu også mere ment til dem som mener man ikke kan ride uden sadel, så ville jeg bare sige at bareback eller ponypude jo heller ikke er særlig stødabsoberende og derfor i realiteten er ligemeget smiley i hvertfald hvis man ingen balance har er det nok bedst for hesten med en sadel smiley

  • #63   22. maj 2012 Ulemperne ved bareback og ponypude samt ride uden noget overhovedet er jo man får en forkert opstilling. Det er de færreste der kan sidde med lange ben og og den rigtige benstilling når de ikke har en støtte hvilket sadlen hjælper med til... smiley

  • #64   22. maj 2012 Tina: det sidste du skriver, vil jeg altså ikke give dig helt ret i smiley Jeg har redet meget uden sadel, og jeg sidder pænt. Har selvfølgelig lært at ride med sadel, men min opstilling blev ikke værre af at have redet uden sadel i ca. 1 år smiley

  • #65   22. maj 2012 ballonfisken: Det er så min opfattelse af det og min erfaring smiley

  • #66   23. maj 2012 Så du mener at alle der rider western har en forkert holdning?

  • #67   23. maj 2012 Fjordlænderen: Dem der rider western har en sadel på, hvor at tyngdepunket ville ligge rigtigt... Desuden så sidder de med lange ben som gør de kommer ned om hesten og får rettet sig op da de ellers ville tabe disse bøjler.

    Det gør du ikke i en bareback eller pony pude smiley


  • #68   23. maj 2012 Vil sige at det kommer meget an på hvordan ens balance er - jeg har aldrig haft problemer med at ride med lange ben og nå ned omkring hesten, selvom jeg red uden sadel...

  • #69   23. maj 2012 Man skal jo netop også ned om hesten når man rider uden sadel, ellers falder man af.. Man skal holde med knæene og styre med underbenet..

  • #70   23. maj 2012 seriøst .. get a room..

  • #71   24. maj 2012 Get a room? Haha forkert replik! Seriøst vi diskuterer bare i en venlig tone. Det er sundt at dele sine holdninger og erfaringer smiley


  • #72   24. maj 2012 Get a room, har intet med om man er uvenner.... Nu har jeg bare hørt jeres mening.. Det er fint tak.. Så kan i skrive pb.. smiley

  • #73   25. maj 2012 Når man opretter et emne, så kan man altså ikke bare lukke det midt i en diskussion, bare fordi man ikke selv gider være med mere. Vi andre kan godt bruge andre holdninger og erfaringer (da det jo lige så meget er en generel diskussion om sadler), så må du bare fjerne dit abonnement, så du ikke kan kigge med mere (:

Kommentér på:
Man kan da ikka have en hest uden en saddel?

Annonce