{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Skuffet over Dyrenes Beskyttelse! {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu i et par dage haft en sag kørende angående 2 små ponyer, som absolut ikke har det godt. - Men jeg ved snart ikke, om jeg har sagen kørende med eller mod Dyrenes Beskyttelse!

I onsdags var min familie og jeg på vej til sydlangeland, da vi ser et antikmarked. Vi kører derind og min familie går ind i 'butikken'. Jeg får øje på 2 små, mørke ponyer på omkring en meter. Den ene står ca 50m væk, men jeg kan se en pels, der hænger i lange laser. Den anden ligger ned ca 10m fra mig. Jeg kalder på dem, men de reagerer overhovedet ikke. De står på en græsmark med læskur og frisk vand, men jeg synes alligevel det så lidt mærkeligt ud, så jeg går ind og spørger ejeren helt uskyldigt, om jeg må gå ind og klappe hans ponyer - det får jeg lov til. Jeg går først hen til den langhårede, den er tydeligvis gammel, men meget venlig. Da jeg mærker på ryggen og krydset, kan jeg nærmest tælle samtlige knogler på den lille hest, godt skjult af den lange lasede pels! Jeg tager et kig på tænderne, og det viser sig, at den nærmest ikke har nogle fortænder tilbage i overmunden, hvor de nederste tænder derimod er meget lange. Hovene ser heller ikke for godt ud, de trængte voldsomt til en beskæring..
Derefter går jeg ned til den liggende pony - den rejser sig, da jeg er få meter fra den. Med det samme strækker den forbenene foran sig og ligger alt vægt bagud. Den snuser til mig og jeg står og nusser den lidt. Så får jeg øje på hovene - de er dobbelt så lange, som de burde! Ponyen kunne slet ikke gå, og så snart jeg vente ryggen til den, smed den sig igen. Jeg har selv haft en forfangen pony, så jeg var ikke i tvivl!
Jeg går sørgmodigt ud af indhegningen og ind i 'butikken' igen. Jeg spørger ejeren, hvad der er i vejen med den liggende pony og han bekræfter at den er forfangen. Han siger den får medicin, men mig bekendt, er det eneste 'medicin' mod forfangenhed smertestillede og INTET græs! Den havde så ondt den lille pony, at jeg næppe kan tro den var på smertestillende og lå midt på en græsmark. Så spurgte jeg ind til den langhårede - han sagde grinende: "Den har altid haft lang pels. Man kunne selvfølgelig strigle den, men det gider jeg da godt nok ikke".
Jeg kunne jo intet gøre andet end at notere adresse, så vi kørte videre. Jeg brød fuldstændig sammen i bilen - jeg havde så ondt af de små ponyer!

Da vi kommer tilbage til vores sommerhus kontakter jeg med det samme Dyrenes Beskyttelse! Jeg får fat i en Hanne, som selv er hestekyndig. Hun tager sagen meget seriøs og kender udmærket til forfangenhed, så hun ved det er alvorligt! Hun skriver ned og lægger den som en akut hastesag og siger hun vil ringe til en kredsformand, som vil tage sig af sagen. Jeg vælger ikke at være anonym og vil meget gerne opdateres om sagen.

Et par timer senere bliver jeg ringet op af kredsformanden. Han siger, at han udmærket kender stedet fra tidligere anmeldelser. Han havde selv været derude tidligere men mente dog, at der har været dyrlæge for 3 uger siden, så han kunne ikke gøre mere. Jeg siger at jeg slet ikke kan forstå, at en dyrlæge har kigget på de heste og ikke sørget for, at den forfangne hest kom af det græs og at der ikke er blevet gjort noget ved de hove! Han spørger mig så hvad forfangenhed er! Og måtte indrømme at, da han var ude at kigge, ikke kom tæt nok på, til at kunne se deres hove! Jeg var helt mundlam! At sende en mand ud, som ikke engang ved, hvad han skal kigge efter. Kredsformanden siger at han vil undersøge sagen.

Jeg ringer så ind til Dyrenes Beskyttelse igen, men får fat i en (venlig!) ikke-hestekyndig person. Jeg bliver bedt ringe dagen efter ved 22tiden, for så er Hanne på arbejde igen.
Jeg ringer så og får fat på Hanne, som også er dybt forarget! Hun mente absolut heller ikke, at man kunne sender en person ud, som ikke engang ved, hvad han skal kigge efter. Desværre er hendes computer gået ned, så hun bad mig selv ringe til områdeformanden på Fyn dagen efter.

Jeg får fat i områdeformanden her i morges (fredag) og sætter ham ind i sagerne. Han sagde at han havde haft heste i 25 år og var selv beslagsmed. Da jeg når til beskrivelsen af hovene siger han, at det er jo en smagssag, hvor lange de skal være. Jeg siger at disse var alt for lange, hvilket han bare gryntede over. Da jeg så når til at dyrlægen vidst nok havde været derude for tre uger siden, afbrød han mig og sagde at de ikke kunne gøre noget. Jeg fortalte om den meget forfangne pony, som forhåbentlig ikke havde været forfangen i tre uger. Han siger at den sagtens kunne være forfangen i flere år, men han ville ikke gøre noget ved det. Så bliver jeg gal! Det kan ikke passe, at han ikke vil gøre noget ved sagen, fordi der vidst nok! havde været en dyrlæge ude og kigge!
(Noget helt andet er, at jeg ved hvilken dyrlæge det er, som ellers er god nok! Han ville have kommenteret på de stakkels ponyer! Desværre er det så lokalt på Langeland, at de fleste kender hinanden, og har dermed svært ved at tale fra hjertet. Jeg ved ikke om dette er tilfældet, men det skulle ikke undre mig!)

Efter at have skændes med ham nogle minutter siger han, at han vil undersøge sagen. Han skal lige til at lægge på, da jeg spørger, om han ikke vil have adressen? Han grynter igen og siger jo-jo.

Jeg har aldrig følt en person tage mig SÅ useriøst og nærmest nedgøre mig! Jeg har selv haft hest gennem mange år, så jeg ved hvad jeg taler om og jeg kan godt skelne raske hove fra disse og se, når en hest lider!

Nu føler jeg mig bare så magtesløs, jeg synes snart jeg har gjort hvad jeg kan! Jeg er bare så ked af, at de små ponyer går og lider, mens dem, som virkelig skulle tage sig af det, virker fuldstændig ligeglade! Det kan godt være jeg er helt galt på den, men burde disse mennesker ikke især bekymre sig om dyr i nød?

Jeg lader sagen ligge til på mandag, hvor jeg ringer ind, for at blive opdateret. Hvis intet er sket bliver Nyt Hesteliv kontaktet!

Jeg vil meget gerne have nogle tilbagemeldinger - nogen der har prøvet noget lignende? Er dette okay? Hvad havde I gjort?

Hilsen en meget frustreret hesteelsker!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skuffet over Dyrenes Beskyttelse!
  • #2   13. jul 2012 Sådan er det desværre at bo i dk!!!!
    Kig min profil så ser du en sag mere !!


  • #4   13. jul 2012 Forfærdeligt.... smiley Man skulle ellers mene at dyrenes beskyttelse, netop er der for at hjælpe dyrene.. Det lader til at de er ligeglade, og det er da skræmmende... smiley Hvad skal der så til, før de gider hjælpe?

    Jeg tror det eneste du kan gøre, er at kontakte Nyt hesteliv, som du selv er inde på. Måske Janne derfra kan sige et par ting eller 10 til de personer fra dyrenes beskyttelse..

    Tog du evt nogle billeder af dyrene?


  • #5   13. jul 2012 Først vil jeg da lige sige til dig at det er beundringsværdig, du ikke giver op. Håber du følger sagen til dørs og gør noget for de stakkels ponyer,hvis du kan, for hvor er det da frustrende når der ikke er hjælp at hente, der hvor der burde være det!

    Jeg har aldrig selv haft kontakt til dyrenes beskyttelse, men hører desværre igen og igen om, at de ikke gider reagere på det, når folk ringer til dem. I min verden lader det til, at de kun er interesserede i sager, der er store nok til at komme i medierne.
    For ikke så længe siden fandt min mor en kat som var sulten og forladt på en stor parkeringsplads og tog den med hjem, da hun kontaktede dyrenes beskyttelse fik hun at vide, at hun kunne sætte den ud igen og håbe på at nogen andre fandt den, når den var udsultet nok. Jeg har i mange år betalt 100 kr om måneden til DB, men er holdt igen, da jeg hellere vil give mine penge til nogen hvor pengene rent faktisk går til dyrene.



  • #6   13. jul 2012 Lisette. Tvivler desværre på at politiet vil gøre noget, har hørt og læst om før at de ikke gider gøre noget ved den slags sager.. Men okay, de var da ellers med i den sag om de mange heste der blev aflivet for ikke sålænge siden.. Så måske de er til at få op af stolene??

  • #7   13. jul 2012 Forfærdeligt!
    Altså jeg ville gøre pæcis som du gør, og på mandag vis intet er sket må det sidste du kan gøre er at kontakte Nyt Hesteliv.

    Synes det er sejt at du tager dig så meget af to små ponyer !


  • #8   13. jul 2012 Så er det her jeg tænker;

    Manden passer tydeligvis på ponyerne ang med læskur, frisk vand og en god omgang græsmark og indrømmer at den er forfangen. Er det så, så svært at sige at kuren er altså nul græs og smertestillende?! Er det så svært at sige at den gamle pony er noget tynd og han burde få ordnet tænder eller give noget opblødende mad? smiley


  • #9   13. jul 2012 Nu vil jeg altså ikke til at forsvare mine egne handlinger - jeg gjorde hvad jeg følte var det rigtige!
    Ja, ponyerne havde vand og læskur. Han sagde ponyen var forfangen og jeg spurgte hvorfor den så stod på græs? Han sagde den fik medicin, så det kunne den godt. Dette tvivler jeg stærkt på! Det virkede mere som en undskyldning!
    Som du kan se, spurgte ind til den langhårede, han virkede ligeglad og grinede bare.

    Jeg er ikke særlig stor, han er nok omkring 2m og kraftig - jeg ville ikke begynde at belære ham om hestehold. Jeg føler jeg har gjort det rigtige.


  • #10   13. jul 2012 Jeg ville da prøve hestens værn istedet for - det er kun heste mennesker der arbejder der

  • #11   13. jul 2012 Dyrenes Beskyttelse er nogle idioter.. Ring til politiet, evt. også dyrenes ret, kan være de kan hjælpe dig igennem det.

  • #13   13. jul 2012 Har også kun hørt dårligt om dyrenes beskyttelse,
    Ville tage fat på Nyt-hesteliv eller hestens værn.



  • #14   13. jul 2012 Ville aldrig inddrage nyt Hesteliv min personlige mening så kender den dame heller ikke forskel på en sund og rask hest!!

    Har desværre os oplevet at Dyrenes Beskyttelse ikke er til at råbe op, ganske skræmmende men ja der trænger nok til og ske lidt fornyelse derinde!!!

    Du har gjort det rigtige indtil videre og ja prøv evt og kontakt politiet også skal de tage en uvildig dyrlæge med?


  • #16   13. jul 2012 Ville ringe til nyt-hesteliv allerede lige nu....!! Jo flere der bliver indblandet, jo hurtigere kan man håbe at nogen tager hånd om sagen..!!

  • #17   13. jul 2012 jeg har også kun dårlig erfaringer med dem
    hvis du vil høre mere er du velkommen til at skrive


  • #18   13. jul 2012 hvad med at gå til BT eller ekstra bladet?

  • #19   13. jul 2012 Suk..

  • #20   13. jul 2012 har desværre prøvet en lignede sag, hvor det endte med den ene pony blev skudt,men gudskelov. jeg ringede også de forskellige dyrensværn og fik det svar de fik over 25 henvendelser om dagen så... kontakte så nyt heste liv, hun sage til mig at jeg skulle havde købt dem, inden jeg havde kontakte politi osv, så mit råd hvis du kan køb dem fri, ejeren er åbenbart ikke så glade for dem

  • #21   13. jul 2012 Har selv haft en sag med en pony og der var der heller ingen hjælp at hente ved dyrenes beskyttelse, de spurgte om jeg ikke selv kunne tage kontakt da det lød som om jeg havde forstand på heste. Jeg tog herefter kontakt til hestens værn og det duede bare, de fulgte sagen til dørs med dyrlæge og politi og skrev til mig på mail hver gang der var nyt i sagen. ponyen blev rettet op ( stærk forfangen og forfærdelige hove ) og 1 år efter skrev de til mig igen om jeg stadig så ponyen og om det efter min mening stadig havde det godt. Det er nu 3 år siden og ponyen har det fint.

  • #22   13. jul 2012 Hvis jeg havde mulighed for at købe dem fri, så gjorde jeg det! Jeg har desværre bare ikke penge til to ponyer ud over min egen og desuden intet sted, hvor de kunne gå..

    Jeg tror jeg kontakter Nyt Hesteliv, da min mor kender dem. Hvis de ikke reagerer bliver det Hestens Værn! Hvis der stadig ikke sker noget, må det jo blive politiet..


Kommentér på:
Skuffet over Dyrenes Beskyttelse!

Annonce