{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Dem som har fuldblod heste. {{forumTopicSubject}}

Hej!!

Jeg har haft en fuldblod hest i et og halv år, den er 10 år. Den har det svært at fodre med. Men sådan er det med fuldblod heste..

Jeg har fodre ham, med Isa star islænder, lucerne light, majs flager. Min hest bryder ikke sig om majs flager, spise kun lidt af den. Resten det spiser han hele.

Har lige skiftet foder igen, jeg vil give ham Videbæk musli fiberpower med lucerne Topmix Light og Duvil Basic, jeg håber virkelig at det bliver bedre til ham.

Han er udmærke spinkel, men vil fodre ham lidt mere fed end normalt.

Hvad med jeres heste? Hvad foder du din hest?


Kommentarer på:  Dem som har fuldblod heste.
  • #1   3. sep 2012 Toprun smiley så godt foder smiley

  • #2   3. sep 2012 Har glemt at sige at jeg VIL ikke give ham havre foder, det bliver han alt for skør og stiv i kroppen så det takker jeg nej til harve foder.

  • #3   3. sep 2012 jeg har haft en fuldblod kåret inde for dansk varmbold.. og kigger du hendes galleri har jeg været rimeligt til at foder hende op.. desværre tabte hun alt vægt om vinteren for at holde varmen selvom hun gik med tykke vinterdækner..
    det jeg gjorde var at jeg alm foder også fik hun en dl olie i.. Da det var værst var hun op på 9kg foder dagligt, 6-9kg hø, og alt det græs hun kunne spise.. de 9kg foder var fordel udover 3 måltider..
    det vigtigste når man har en fuldblod er at kigge på hesten.. føler den sig godt tilpas hvor den står opstaldet.. er der det minste taber den sig hurtigere end man kan nå at foder på den.. da min hoppe fik de 9 kg foder i kryben flyttede jeg hende og det halp rigtig meget på det med at tage på smiley
    held og lykke med din hyp med at få den til at tage på smiley


  • #4   3. sep 2012 Min nye hest får både, roepiller, grønne piller, masch, raps olie, plus kræft foder uden havre.
    Derudover får alt det hø og wrap han kan spise.


  • #6   3. sep 2012 Desværre vi er nødt til at undvære harve foder. Der findes andre muligheder foder.

    Roepiller, er det nemt at tage sig på eller holder den mæt? Jeg har overvejet at købe roepiller til ham?


  • #7   3. sep 2012 Jeg foder ham ca 5 kg om dagen, 3 måltider.

  • #8   3. sep 2012 Det er altså ikke så svært og behøver ikke at være en videnskab at fodre på fuldblods.. Har selv haft 2 engelske fuldblods og 2 travheste, samme forbrænding... De klarede sig året rundt med ad libitum grovfoder, i krybben var det enten Horselux Easy eller Travo Performance til at dække ind med vitaminer og mineraler... Til ekstra huld, Horselux Fiberpiller... Dette kunne jeg styre huld op og ned med som jeg ville.. Men alfa omega er altså godt grovfoder og nok af det, for disse "varmblods" heste =)

  • #9   3. sep 2012 Ja Roe piller med til at give dem mætheds fornemmelse.

  • #10   3. sep 2012 Men hvad med tage sig på? Min hest Tombola spiser så meget, roepiller kan hjælpe ham til at tage sig på?

  • #11   3. sep 2012 Jannie: Nu har hesten ikke en "mæt" knap, de føler ikke sult på samme måde som mennesker, de føler et behov for at spise for at overleve...

    Heidi: Roepiller er ok til en slank hest, der skal bare tildeles en meget stor mængde og det går de fleste heste død i, men man opnår langt flere FE via Fiberpiller...

    Man kan fodre sin hest tynd ved at give mange kg kraftfoder om dagen i krybben.. Så det klogeste er bestemt at sørge for ad libitum grovfoder, det er nu engang det sundeste for dem, og derudover et godt koncenteret vitamin/mineral produkt uden stivelse og sukker over 7-9% og derudover kan man tildele fiberpillerne.. De optimerer tarmene og derved optagelsen af næringsstofferne...


  • #12   3. sep 2012 hvorfor for den light foder,når den er svær at holde huld på..

  • #13   3. sep 2012 charlotte h: Light lucerne er jo egentlig bare en lucerne uden sukker, og det er ikke helt dumt valgt =)

  • #14   3. sep 2012 syntes du skrev at i var gået over på et andet foder som var light, har nok læst forkert..

  • #15   3. sep 2012 Jeg har aldrig haft problemer med at fodre på min, han har altid været nem at få til at spise:
    (link fjernet)
    Han får havre, det er dog ved at blive kørt ud af foderplanen, müsli med en masse godt i og lucerne.


  • #16   3. sep 2012 min får fiberpiller, vit/min og hørfrø. lige nu også soyaskrå pga. dårligt græs. Min er godtnok ikke ren XX, men nok ca... 80-90% XX'er smiley men han er super nem at fodre på, på godt græs bliver han smæld fed

  • #17   3. sep 2012 Min fuldblodsvallak på 4 år får græs og vitaminbolcher smiley Han er fin og rund smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #18   3. sep 2012 Uanset race så ville jeg på en ædel hest der er svær at få i godt hul bruge samme opskrift som jeg brugte på min gamle tudse da hun havde været alle de flotte poser igennem ;->

    NAG Horsepro Farum Værløse tilskudsfoder og Horsepro fiberpiller det har gjort en helt fantastisk forskel hos os og vi kommer ikke til at skifte foder mere i hendes levetid, derudover giver jeg super wrap alt hvad den vil spise og det skal man gøre hvis hesten ikke er tyk eller bliver tyk af det, wrap eller godt hø er hestens primære fødekilde og fylder man for meget fyldkrybbefoder ala roepiller i hesten optager det plads for næringsfyldt grovfoder og ja så opnår du ikke den ønskede vægtøgning.


  • #19   3. sep 2012 Du kan give Tombola varm Slobber eller Irish Mash i stedet for roepiller, normalt man skal give mash ca 2-3 gange om uge. Men det er også ok at give den hverdag ved ca 100 gram når den har brug for smiley Den skal blandes med ca 1:4 lunket vand for at danne til grød. Og heste elsker dem! Du skal finde dem som er uden harve f.eks som Havens Slobber Mash eller Hippolyt irish Mash smiley
    Jeg har bestilt en Pavo slobber mash som er med harve, de kommer med posten fra Tyskland om 2-4 dage.

    Equifirst Linamix er også meget god det hjælper hestens fordøjelsessystemet til at optagelse foder bedre, Linamix har det som mange andre fodring har ikke. Dyrt, men værdi, og det har hjulpet heste at tage på af det smiley



  • #20   3. sep 2012 Da han stod ved os, fik han en blanding til kalve der skal fedes op & det tog han fint på af, for han var ekstrem tynd da han kom hjem til os. Han fik også lidt lucerne oveni & Betfor til middag. Så fik han selvfølgelig masser af hø/wrap oveni.. Vi bruger også kalve foder til min traver da hun er svær at holde huld på om vinteren.

  • Emma
    Emma Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 19 Følgere: 17 Svar: 5
    #21   23. jul 2013 Er det meget dyre at fodre på en fuldblods hest end en koldblods hest. Jeg har altid ønsket mig en trakehner men der er mange som siger at de er rigtig dyre i foder og wrap??

Kommentér på:
Dem som har fuldblod heste.

Annonce