{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.469 visninger | Oprettet:

Hjælp til hest med diarre {{forumTopicSubject}}

Hej Alle håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig da jeg virkelig selv er rigtig fortvivlet om hvad jeg skal gøre
Jeg har min dejlige hest Lindholms Model han er 9 og 158 cm høj, og går starten af la klasserne
har et problem min hest har diarre og bliver ved med at have det det er verst her om vinteren ( skal siges at han ikke virker påvirket af det han er frisk og glad) og har prøvet så mange ting for at få det til at stoppe
-a38 dog ikke den store effekt
- Dia stop
-loppe frøskaller
-bukkehornsfrø
- kartoffel mel
-hø i stedet for warp
- tjekket for orm(ingen)

høet hjalp i starten men ikke længere og er virkelig ved at være fortabt i det for selvom hesten ikke virker synlig påvirket af det
Jeg vælger lige at ligge en foder liste over hvad han får af foder
3 gange om dagen får han en spand med
1 L horslux Plus
1 L hvalset havre
1 L byg

samt
1 dclitter olie fordelt på 3 spande
1 L majsflager fordelt på 3 spande
4 dclitter Betfor

er ved at værre villig til at prøve alt men inden jeg vil vælge at ringe til en dyrlæge ville jeg lige høre om der er nogen der har nogle gode råd
enten om hvordan jeg får det til at stoppe og om der er noget foder der er bedere til hans mave eller hvordan

håber i Kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hest med diarre
  • #2   28. okt 2012 Vi havde på et tidspunkt en plag der fik YSY mod diarré der hvor jeg arbejdede. Min mors hest har også problemer, den får irish mash tørt, men pas på med hvor meget du giver, hvis du giver for meget kan det sætte sig til forstoppelse istedet...

  • #3   28. okt 2012 og olien du giver hjælper nok ikke ligefrem på den tynde mave... den ville jeg nok skifte ud med noget andet...

  • #4   28. okt 2012 Min pony havde også diarré en overgang, og vi prøvede også alt muligt. Selv det, vi fik fra dyrlægen, hjalp ikke. Hun fik minimalt med græs og en masse halm og hø, men da det ikke hjalp, satte vi hende på græs, og så blev afføringen normal igen. Selvom græsset hjalp ved min pony, har jeg dog aldrig før hørt, at det skulle hjælpe smiley

  • #5   28. okt 2012 okay meget intrassant
    må indrømme at jeg aldrig har hørt teorien om for meget foder men hvis det er tilfældet så har jeg et andet problem
    så taber han sig ??


  • #6   28. okt 2012 Det lyder som rigtig meget foder han får - tror ikke det kan være godt for maven med så meget foder på en gang... Jeg har selv haft en hest som er købt med betegnelsen "kronisk tynd mave" Her er mine erfaringer (han har ikke tynd mave længere)

    Balancen mellem de forskellige mikroorganismer i hestens stortarm er meget følsom. Sukker og stivelse kan skabe ubalance i tarmmiljøet, så hestens foder bør derfor så vidt muligt bestå af kulhydrater i form af fordøjelige fibre af god kvalitet. Dvs. rigelig tildeling af godt grovfoder som f.eks. græs, hø, wrap, lucerne, grønpiller, fiberpiller osv. Dertil kommer selvfølgelig vitaminer, mineraler og evt. olie.

    Ved ubalance i de forskellige mikroorganismer i hestens tarm, kan den få tynd mave. Når hesten har tynd mave mister den væske og den har svært ved at optage vitaminer og mineraler. Derfor er det vigtig at gøre noget ved det med det samme.

    Start med at tage alt kraftfoder fra hesten, og giv den kun græs/hø, irish mash samt equilibra hver dag - det er rigtig godt hvis du kan fodre min. 3 gange om dagen. Der er gærkultur i irish mash, og dette kan evt. suppleres med Equilibra. Equilibra giver tarmflora. Men tarmfloraen skal selv kunne formere sig dvs trives i tarmen. Dette kan man stimulere ved at ”fodre” tarmfloraen med Irish mash som indeholder en masse af de fibre som tarmfloraen har brug for, for ikke at dø ud igen. Hø, græs, irish mash og equilibra er en super god kur til tarmfloraen, og irish mash har også den gode side effekt at den vil rense ud i tarmen for uønskede giftstoffer fra døde bakterier. Efter en uge på denne kur begynder man langsomt at tilvænne tarmen til ”rigtigt” foder igen.

    Herefter er det en god idé at give irish mash et par gange om ugen fremover for at stabilisere tarmfloraen. Det kan tage noget tid at gøre stabilt. Kontakt altid din dyrlæge hvis du er i tvivl.

    Anitta smiley


  • #7   28. okt 2012 Glemte lige at skrive at jeg ville skippe Betfor, havre, byg og majs, da det indeholder meget stivelse/sukker. Fiberpiller kunne evt. afløse meget af det.

    Hvor meget rides hesten?


  • #8   28. okt 2012 rigtig mange tak anitta har du evt en ide om hvilket foder jeg så skal starte op med igen for så bliver jeg jo nok nød til at skifte til noget mere skånsomt foder eller hvordan?

  • #9   28. okt 2012 hesten rides 5-6 dage om ugen og forventes at skulle ud og starte la1 på distrektsplan

  • #10   28. okt 2012 når du skriver hø, mener du så halm? for når min pony har lidt tynd mave, plejer det at hjælpe med en "halm kur" smiley

  • #11   28. okt 2012 Jeg ville, efter kuren, prøve med fiberpiller + vitaminer/mineraler (jeg bruger Horselux MultiVit), soyaskrå, og evt. hørfrø, ølgær og lidt olie. smiley

  • #12   28. okt 2012 Her kan du se lidt mere om Fiberpellets: http://www.vja.dk/horseluxfiberpellets Husk at opbløde (det tager kun 5 min)

  • #13   28. okt 2012 Clara, tror ikke at en halm kur er det bedste for hesten da halm ikke er det bedste til maven

    Tak anitta


  • #14   28. okt 2012 Der var så lidt smiley Glæder mig til at høre om resultatet smiley

  • #15   28. okt 2012 Anitta
    Kan jeg få dig til at linke til det equilibra som du skriver om?
    Har en shetlænder med diarre, så jeg vil meget gerne prøve det du foreslår smiley


  • #16   28. okt 2012 Hvis den får wrap, så kan det være han ikke kan tåle det.

    Kender andre heste som får tynd mave af wrap, som er gået over til hø fast.



  • #17   28. okt 2012 Hej . Min hest får det også hvis det græs han spiser er for vådt, grundet regn..

  • #19   28. okt 2012 Mange tak!! smiley

  • #20   28. okt 2012 han får kun hø da ja jeg tror han ikke kan tåle warp

  • #21   28. okt 2012 Det er faktisk også godt med speedi beet som er et grovfoder, som og er godt for maven.

  • #22   28. okt 2012 Min pony havde det også om vinteren, og vi spurgte dyrlægen. Hun sagde det var havren hun fik. Det stoppede vi så med og siden har der intet været.

  • #23   28. okt 2012 Fjern kornet med det samme - og nøjes med alm foder - og så KUN hø som tørstof. Hvis maven ikke ændrer sig på 2 dage - så skal du få checket for mavesår..

  • #24   28. okt 2012 Bananer er godt! Det bruger vi altid når vi har en hest med dårlig mave! smiley ..


  • #25   28. okt 2012 Ja væk med alt det korn og olie... Jeg ville nok køre ham på en probiotisk kur, for at hjælpe maven/immunsystemet tilbage på højkant, man kan også fortsætte på dette når spanden er tom, hesten bliver dækket korrekt ind og får samtidig en sygt fin pels smiley
    Den jeg selv bruger er EquiBoost: http://www.horselab.dk/equiboost-probiotisk-multivitaminer-p-7.html

    Virkelig alle pengene værd! Dertil ville jeg give Horselux Fiberpiller.. Intet andet... Jo selvfølgelig hø af god kvalitet... På dette bør hesten kunne holde huld, få styr på maven igen og være dækket ind... Husk at heste der har "kronisk" diarre ofte er i væskemangel, så det er endnu en fordel med fiberpillerne du kan opbløde med rigelige mængder vand smiley


  • Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Svar: 11
    #26   31. okt 2012 Det kan være mavesår. 90% af alle heste har det. Du kan få noget fra Blue Hors som modvirker dette.

  • #27   31. okt 2012 Maria J: Har du noget fakta til at bakke den påstand op? 90% er alligevel ret højt sat smiley

  • #28   31. okt 2012 Tænkte nøjagtigt det samme Jeanette H ; )

  • #29   31. okt 2012 Så din hest får intet halm? For ja så tror jeg faktisk dit problem ligger der. Halm er utroligt vigtigt for deres mave og tarme og især fordi det indholder et træstof som er rigtig vigtigt for heste. Som en skriver har hesten tynd mave tager man lige wrappen fra og giver ekstra halm. For at undgå forstoppelse som min så pga halm har haft tildeler jeg ekstra gulerødder. Men halm halm og masser af det. Er bare super for hestemaver. Efter de naturligvis er dækket ind af hø eller wrap og gerne æbler og gulerødder.

    Vi har haft rigtig mange problemer hvor jeg stod før med tynd mave er ja der var ikke ret meget halm. Hvor jeg er nu har vi haft lidt, men det var pga en alt for våd wrap. Min slap billigt da jeg har givet masser gulerødder. Dejligt neutralt foder.

    Jeg ville ikke give olie til en hest med tynd mave. Igen jo op til dig selv og hvad du mener er rigtig for din hest. Men vil klart sige få tildelt den noget halm og suppler gerne med gulerødder så du ikke resikere den forstopper pga den så spiser det i store mængder.

    Værste tilfælde med heste med tynd mave, er har din hest haft det rigtig længe ødelægges tarmvæggen og du kan ikke bare opbygge de der fiberhår i tarmene det er rigtig usundt at have tynd mave. Både med dehydrering og man ikke optager den næring man skal. Du skriver han taber sig hvis foderet sættes ned, ja hvis han ikke optager det du giver pga tynd mave, så skal du virkelig være obs. set kan blive kronisk for hesten og vil virkelig være synd.

    Det koster ikke noget at lave et opkald til dyrlægen, så vil jeg da evt anbefale dig.
    Og ja stress kan også give tynd mave, kan være du har en hest der stresset, har mavesår og derfor tynd mave smiley

    Men håber det bedste for din hest og i får det løst.
    V.h Tina


  • #30   31. okt 2012 han står på halm

  • #31   31. okt 2012 har valgt at gå over til et nyt foder der hedder

    equifirst Classic fiber


  • #32   31. okt 2012 Min 2'årige hoppe havde voldsom diarré - det vidste sig at være foderforgiftning.
    Hun fik medicin og udlukket hø i den tid. Hun var 100% frisk efter 1 uge.

    Måske vil det være en god idé at få dyrelægen ud? eller i hvert fald ringe og høre hvad de tror det kunne være smiley


Kommentér på:
Hjælp til hest med diarre

Annonce