{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er forskellen på en Tyroler Haflinger og en Haflinger?
  • #1   29. okt 2012 Den ene kan jodle og den anden kan ikke?

    Ej, jeg ved det ikke, men kunne ikke lade være :b


  • #3   29. okt 2012 Tyrolerhaflingeren er et "kælenavn" folk har givet deres heste for at understrege at de er en del af DTH og ikke HAD (de to avlsforbund der er i Danmark, fordi de ikke kan finde ud af fælles avlsmål og linjer). Der er stadig tale om én race og har du en renavlet haflinger, der kan spores tilbage til de første, så er den i princippet godkendt i begge forbund.
    Det er lidt en religion, hvilket forbund du tilslutter dig og der er lidt mudderkast fra begge sider. HAD har gennem tiden haft et lidt dårligt ry for at godkende hopper der ikke var renavlede samt at være lidt ukritiske med deres kåring af hingste, hvor DTH (efter deres egne ord) er de eneste der har 100% renavl. Dog har der været hingste der er gået fra det ene forbund til det andet (begge veje) og nogle der er godkendt til avl i dem begge.
    Prøv at læse deres forskellige avlsmål, det er meget svært at se forskellen, men der er lidt smiley
    Men alt i alt. En tyrolerhaflinger er ikke en race, men et udtryk for, hvilket forbund du tilslutter dig eller som vi godkende din hest.


  • #4   29. okt 2012 Aaarh mange tak, har altid undret mig! smiley

  • #5   29. okt 2012 Tja efter min mening så er de fleste "tyroler" haflinger de lyse heste med små rumper.. = ikke min kop te :O)
    Jeg har den gammeldags type som JEG mener er den rigtige haflinger, hun er vidst nok registreret i HAD (hendes brændemærke har et H med en krone over?) men jeg er ikke selv tilhænger af/deltager i avlsforeningerne


  • #6   29. okt 2012 Jeg kan også bedst lide de lidt "mørkere haflingere" men har også på en måde tænkt sig dig smiley

  • #7   29. okt 2012 http://www.haflinger.dk/default.efact?pid=4480&mid=0&hid=2812&sub=2812
    (link fjernet)

    Som I kan se er det svært at se forskellen i farver, hvis man ser på hingstene, der viser en stor farvevariation, hvad entet det er i HAD eller DTH.
    Jeg har ladet mig fortælle at det især er importerede hingste, der bringer den mørke farve ind smiley Der var vist også et par helt mørke der blev kåret i år. Jeg synes også de er vildt flotte, men for mig er det især aftegnene i hovedet, som er vigtige.


  • #9   13. jan 2013 Det var hidtil det bedste svar Freja!;-) Har bare altid undret mig smiley

  • #10   6. feb 2013 Ikke helt Freja..
    Både HAD og DTH kræver renavlet haflinger. Haflingeren stammer fra alperne mellem Østrig og Italien, ingen kan blive helt enige om det er Italien eller Østrig de stammer fra.
    Dog findes der en stor forskel på hvordan de to lande avler haflingere, i Østrig (Tyroler forbund) er fremmedblod IKKE tilladt! I Italien er der tilladt en lille del fremmedblod.

    TYROLER er bare med pas fra Østrig - hvor Tyrol ligger smiley

    Haflinger er en fællesbetegnelse.


Kommentér på:
Hvad er forskellen på en Tyroler Haflinger og en Haflinger?

Annonce