{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

ridning og gravid {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

har lige nogle enkle spørgsmål til jer som er/har været gravide og til jer som kender nogle som er og har været det.

hvornår stoppet i med at ride?
hvornår begyndte i at ride igen?
ud over at falde af er der så noget farligt ved at ride hygge dressur? smiley

jeg er selv i 26+3 uger henne nu

hvis i har noget mere jeg burde vide som gør mig klogere så kom gerne med noget mere beskrivelse end kun svar fra de 3 spørgsmål smiley

og på forhånd mange tak for jeres svar smiley


Kommentarer på:  ridning og gravid
  • #1   3. feb 2013 Jeg red igennem hele min graviditet på min dejlige rolige Irish cob hoppe. Jeg var ude at ride lørdag og fødte om mandage. jeg var ude og ride første gang efter ca en mdr. pga. mit bækken lige skulle sætte sig.

    Jeg red hyggedressur men aller mest skovture i skridt og trav...

    er ikke faldet af og red kun min egen hest, For hende kender jeg og stoler på...


  • #2   3. feb 2013 Følger lige med her. Har tænkt over det samme og var selv ved at skrive et emne, som dette smiley

    Ved at min tidligere chef, red til hun var i 8 måned. De sidste 2 måneder af hendes graviditet red hun dog hun hygge, men ellers seriøst grand prix dressur.


  • #3   3. feb 2013 Har selv været gravid, men red ikke selv under graviditeten, men du kan ride så længe din krop kan holde til det, kender en der red til to uger inden hendes fødsel, så har du en sød hest, så hold kroppen i gang med ridningen. Og du kan gentage ridningen så snart du føler dig klar igen, nogle har meget ondt efter de evt. Er blevet syet efter de har revnet lidt, så find det der er bedst for dig, alle er vi forskellige.. smiley

  • #4   3. feb 2013 I min første gaviditet red jeg to heste dagligt indtil jeg var 7½ mdr ( så kunne jeg ikke længere komme op pga maven) Efter fødslen gik der 5 uger før jeg red igen.

    Men du skal være forberedt på at din bækkenbund er strammere når man rider, og det kan gøre det sværere at føde naturligt.

    I min anden graviditet red jeg slet ikke ( resultatet vat at tog 30 kg på)

    Generelt kan man fortsætte med at dyrke sin idræt under en normal graviditet, men skal bare ikke øge aktivitetsniveauet, eller begynde på noget nyt.

    Held og lykke med det!

    PS - et godt tip til efter du har født; køb en gammel barne vogn du kan have i stalden. Så kan man sagtens have baby med som kan sove ved siden af ridebanen imens man rider smiley


  • #5   3. feb 2013 Laila N: ej hvor vildt du red så langt til fødslen smiley troede ikk det var muligt, jeg vil sige min traver er rolig på en god dag og hun har ikk lært at galopere rigtig endnu pga ridehus bunden så det er heldigt smiley jeg var bange for at der gik flere måneder får man kunne sætte sig op på hesten igen da min hest er mit et og alt,

  • #6   3. feb 2013 med den første red jeg til jg var 7 mdr men med nr 2 ikke ret længe for havde bækkenløsning

  • #7   3. feb 2013 Hej jeg red ved begge mine graviditeter min datter red jeg til jeg var 8 mdr hende så kunne jeg ikke komme op mere og slet ikke spræde mine ben og jeg var meget tyk ved min søn ikke så heldig for var ude for at købe en hest jeg 100 kunne stole på så jeg kunne holde mig i gang jeg var 3 mdr hende der og da jeg stiger op på hesten knækker mit bækken og efter der så jeg næsten stille heletiden gik jeg for meget slepte jeg mit ben havde fået en kraftig bækken løsning og blev mega fed af ikke at lave noget mener det er godt men man skal altid passe på det jo ikke kun en selv man kan skade smiley hel og lykke og tillykke

  • #8   3. feb 2013 jeg red min pony intil jeg var 4 måneder hende så måtte jeg stoppe pga smerter men min traver red jeg på til jeg var en hmm 7 måneder ca og så måtte jeg stoppe pga bækkenløsning og da jeg så fik kejsersnit må man først påbegynde træning 6 uger efter men tror 4 uger efter ca red jeg første gang på min traver smiley men ponyen red jeg ikk fordi jeg fik ondt af og ride på hende smiley
    Men vil sige det sådan at man nok bare skal mærke efter ens krop og ens fornuft siger til en smiley
    Men tillykke med den lille som ligger i maven smiley


  • #9   3. feb 2013 Jeg red til jeg var ca 4½ md henne. Ville så gerne ha blevet ved (min hest var en engel) men fik så pisse ondt i lænden bagefter at det bare ikke var forsvarligt.

    Ridningen i sig selv er jo ikke farligt, det er den risiko for fald, stød, slag der kan være i forbindelse med det.

    Jeg vil sige man kender bedst selv sin hest og ud fra det må man vudere hvad der er ansvarligt.

    Håber jeg kan være i gang med ridningen måske en mdr. tid efter fødslen, alt afhængig af hvordan det går;)

    Held og lykke med det hele;)

    PS; "ridepiger har ofte lettere ved at føde og komme igang igen bagefter pga god muskulatur i bækkenbunden! "citat fra min jordemoder


  • #10   3. feb 2013 Bedste råd, LYT TIL DIN KROP!!!
    De siger til når du ikke kan mere.


  • #11   3. feb 2013 Jeg red ikke igennem, min gravidtet.. Men det så fordi, at min hest ikke kan rides mere. Men jeg har samtidige også haft det godt med, at jeg ikke har redet.. For det er at sætte sit kommende barns liv på spil. Så det kommer rigtig meget an på, hvilken hest man har, og hvor stabil og fornuftig den er. Tror heller ikke jeg rider, min næste Gravidtet igennem, for det vil være forfærdeligt, hvis man faldte af, og der sker noget med barnet.. Det er trods alt 10/11 mrds pause, alt efter hvornår man er klar igen.. Det burde man nu nok, kunne klare.. smiley

  • #12   3. feb 2013 Jeg red til 4 måned og sad på hesten 2 uger efter kejsersnit. Efter 2 uger mere sprang jeg mit første stævne igen. Fatter ikke jeg kunne,men jeg havde ikke ondt eller gener på noget tidspunkt.

  • #13   3. feb 2013 Jeg red til jeg var 22 uger henne, så kunne mit bækken desværre ikke holde til det mere.. Min søn er 8 måneder og jeg har endnu ikke genoptaget ridningen, men udelukkende pga. tidsmangel...

  • #14   3. feb 2013 Sidst jeg red var jeg 39+?, dog red jeg kun i skridt og med mand ved siden af, oftest med snor i os, fra ca uge 24. Jeg var simpelthen ikke tryg ved det på anden måde længere, men pga et handicap som afhjælpes af ridning ville jeg helst fortsætte så længe som muligt.
    Ved næste graviditet håber jeg på at have mulighed for at ride på en anden pony som jeg føler mig mere tryg ved end Jamiro. Hvis ikke det er en mulighed, så må det blive ponytræk igen. Jeg vil meget nødig holde helt med at ride, det kan min krop ikke holde til, slet ikke under en graviditet.

    Jeg var på hesten igen præcis 4 uger efter fødslen. Jeg følte mig klar i krop og sind allerede efter et par uger, men overskuddet var der ikke rigtig før lidt senere.


  • #15   3. feb 2013 jeg red indtil jeg var 12 uger henne, på min gamle hest men det stoppede jeg med da min mor flyttede ham og jeg kun havde min plag tilbage. men tager da stadig en gang i mellem ud og skridter ham den gamle i 10-15 min. og med trækker og osse kun for at holde mig igang. Grunden til at der er trækker på er fordi at jeg aldrig vil kunne tilgive mig selv hvis jeg faldt af og der skete min baby noget (20 dage til termin). og regner med at tage første "tur" igen efter 1-2 måneder hvor jeg skal ryttervænne min 3 års plag smiley

  • #16   3. feb 2013 Jeg var ude på en skridte tur en uge over termin..

  • #17   4. feb 2013 Desuden sker der faktisk flere foster skader og aborter ved at du cykler og får styret i maven...

  • #18   4. feb 2013 det skal lige tilføjes at jeg fødte hjemme i vand og havde en fuldstændig normal og ret hurtig fødesl af en førstegangs fødende..

Kommentér på:
ridning og gravid

Annonce