{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.541 visninger | Oprettet:

Hvilket foder til min besværlige plag? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en DV plag fra juni 2011. Han fungerer ikke på ret meget foder. Han er svær, at holde huld på og det han får nu, har han tabt sig på. Og han har stort set altid tynd mave.

Jeg overvejer meget Horselux Fiber Pellets, vit/min og den lucerne han får nu (Alfa Gold)
Dog er mit problem, at jeg ikke ved nok om Horselux og vil derfor gerne have for/imod osv.

I må også meget gerne anbefale andet end Horselux. Dog har jeg prøvet en del.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder til min besværlige plag?
  • #1   19. mar 2013 har du prøvet Linamix som "tilskud" ?

  • #2   19. mar 2013 har du fået den undersøgt at dyrlægen for hvorfor den døjer med for eks tynd mave??

    Det kan jo være noget så "uskyldigt" som ubalance i maven som skaber vægttab og diarré


  • #3   19. mar 2013 Horselux er lav på stivelse og generelt et rigtigt godt produkt, efter min mening, dog synes jeg det er bedst sammen med fiberpillerne, da min gamle traver ikke kunne holde huld på det alene. Deres multi-vit vitaminer med forskellige urter i er også rigtige gode.

    Har fået ham tjekket for alm orm/bændel orm ?


  • #4   19. mar 2013 ville snakke med dyrlæge og få ngen mælkbakterier til maven og hvis ikke det virker ville jeg undersøge den for mavesår. får den wrap det kan os være grunden

  • #5   19. mar 2013 sandie L: Ja han har fået den helt store tur. (KU Life for et år siden, da jeg frygtede mavesår). Han har lige været på loppefrøsskaller og har derudover fået en kur Probiotikum Plus er nu godt igang med YSY Blanding. Intet virker!

    LiSA & MiNiHESTEN: Jeg kommer aldrig til, at bruge PAVO...

    stutteri maunsholt: Som skrevet til sandie L, så er han tjekket i hoved og røv.


  • #6   19. mar 2013 Jeg har selv en hest der er rigtig svær at holde huld på, og så går han tit og ofte fra kosten ;(
    Jeg begyndte at bruge Herkules Cool mix , og den fungerer bare for ham, Men det er jo forskelligt fra hest til hest hvad der er godt for dem.
    KOntakt evt brogaarden og få lavet en foderplan, og husk at resultatet først ses efter ca 3 måneder.
    Hvis du bruger hø, så skift evt over til wrap, de fleste heste har større ædelyst på dette, og det giver mere sul til hesten smiley


  • #7   19. mar 2013 du kan ikke være sikker på det ikke mave sår før den haft en kikkert ned i mave sækken men ville sætte den på klvefoder det virker og skader ikke hest bare husk der findes en del forskeelling og huk t købe uden korn og så alfa gold og en masse godt hø

  • #8   19. mar 2013 Line P: Nej, har jeg ikke på ham her og den ligger også i baghovedet. Derfor jeg undersøger muligheder nu... smiley

    Louise T: Jeg har ikke råd til Brogården's foder. Jeg er arbejdsløs. smiley Han får 2-3 kg wrap og 6 kg hø.
    Herkules vil jeg ikke bruge. Jeg er imod, at en hest skal have store mængder foder pr måltid. Ang at wrap giver mere sul på kroppen, så siges der jo, at hø også kan give sul på kroppen - der skal bare lidt mere til. smiley


  • #9   19. mar 2013 Skt hyppolyt natur musli er kanon godt ! Jeg syns det er rigtig lækkert og godt foder hvis man evt blander det om med majsflager og lidt byg hvis man skal havde hesten til og tage på. ( Jeg brugte det på min da han ikke kunne holde huld) Men ellers bare natur muslien også luserne. Det holder i lang tid da de ikke skal havde så meget. Ja, generelt, syns jeg bare de fungere uutrolig godt på det ! Her er et link til deres hjemmeside med andre produkter også (:
    http://hippolyt.dk/DK.aspx


  • #10   19. mar 2013 Men som en anden skriver ovenover kan wrap give dårlig mave, det er korrekt. Derfor sørg for at købe nget der er super godt, og ikke for vådt.
    DU kan evt bruge bukkehornsfrø, dette går ind og hjælper hestens mave. Jeg har en hoppe som ikke har dårlig mave, men altid er bladret ind ned af benene, og her hjælper dette smiley


  • #11   19. mar 2013 Hvad får hesten helt nøjagtigt at æde nu?


  • #12   19. mar 2013 Ang. mængden af foder, så skal de ikke have ret meget af det. Min hest som er i ridning får ca 6 dl. 2 gange dagligt Det syntes jeg ikke er meget smiley
    Nej brogaarden er dårt at brugt, det kan vi hurtigt blive enige om. Men det kunne jo være hvis du fik lavet en foderplan fra dem, kunne finde alternertiver smiley


  • #13   19. mar 2013 LiSA & MiNiHESTEN: Jeg er skam helt rolig... smiley Jeg skriver bare, at jeg aldrig kommer til, at bruge PAVO. Kender ALT for mange negative "historier". HAr bl.al. en plag stpende her, der er tynd og han får PAVO. Og han er slet ikke den eneste.

    stutteri maunsholt: Han har haft kikkert i mavsen... (Sagde jo han var tjekket i hoved og røv smiley )
    Kalvefoder har jeg hørt skulle kunne give sul på kroppen, men hvad er stivelsesindholdet der?


  • #14   19. mar 2013 Manda&Raffe: Jeg fodrer helt sikkert ikke med Natur Müsli og korn (majs er også korn), da han jo er en plag.... smiley

    Louise T: Kigger lige nærmere på bukkehornsfrø. smiley Han får det wrap, vi selv har lavet... I år laver vi kun hø. smiley

    Mimre: Han får 600 g Equsana Balance, 700 g Equsana Cool Performance, 500 g Equsana Alfa Gold, 2-3 kg wrap og 6 kg hø.


  • #15   19. mar 2013 kommer an på hvd du køber det jeg har brugt har ingen korn og ingen sukker og stivelse ind hold på 2,6

  • #16   19. mar 2013 majs må gerne bruges tli plage

  • #17   19. mar 2013 Hvor kan man købe det, du køber? Evt en hjemmeside...

  • #18   19. mar 2013 Hvis han er tjekket igennem...

    Så prøv

    Fiberpellets - fulde af fiber = godt for maven
    Lucerne - sikrer længere tyggetid
    Vitaminer - det siger sig selv
    Linamix - fyldt med gode olier = feder og giver pæn pels og en afbalanceret hest
    A38 - almindelig fra supermarkedet, den hjælper med at få maven i balance,

    Det kan være så simpelt, men måske er det meget mere indviklet..

    Personligt ville jeg holde mig fra majs uanset hestens alder - det er fyldt med stivelse.
    Og jeg ville også holde mig fra alle de fancy musli-produkter..

    Oog pavo, men det siger du jo selv smiley


  • #19   19. mar 2013 Hvordan er din plags spisevaner? Spiser han hurtigt eller langsomt?
    Fryser han?
    Stress? (stress giver ofte tynd mave)
    Vokser han helt vildt lige nu?


  • #21   19. mar 2013 hej
    har selv en 2 års den får plagmix spec. til ungheste og wrap og hø men den har også døjet rigtig meget med dårlig mave og jeg fandt ud af den fik det når den fik for meget wrap så nu får den mere hø. de har ellers frit til wrap på fold og de andre har ikke dårlig mave. men efter den går på fold selv med kun hø og lidt wrap har den fin mave. held og lykke med den


  • #22   19. mar 2013 Jeg har selv en hest, der har døjet med at være undervægtig og haft virkelig svært ved at tage på.
    Jeg begyndte at give hende Fase III (Det ved jeg ikke om plage må få??) og som tilskud 1 gang om dagen får hun Betford (det der skal opløses i vand), og virker super godt til hende. Hun har taget på og hendes vægt er stabil (før kunne den godt svinge) smiley


  • #23   19. mar 2013 Nogle plage/heste kan bare ikke tåle wrap uden de får tynd mave, så prøv at fjerne wrappen i første omgang.
    Jeg synes det lyder til at din hest får for lidt foder, 8-9 kg strå foder er ikke meget hvis den ikke får et ordentlig foder med mange kalorier i krybben, så sæt din hest op til 15 kg hø og et godt plagfoder, det kunne være Equsana balance + fiberpiller eller et fuldfoder til plage, så tror jeg din hest lige så stille tager på.


  • #24   19. mar 2013 Nu mavesår er udelukket, går jeg stærkt ud fra hesten er gennemtjekket for alle typer orm? smiley
    Hvis der heller ikke der er noget at komme efter, ville jeg køre den på LinuStar fra Hippolyt (gule hørfrø) og 1 måned på enten AlpenGrün Mash eller Irish Mash (stivelse og sukkeret i irish er ligegyldig for så kort en periode).... Og så give den Agrobs NaturMineral som vitamin produkt....

    Horselux Fiberpiller kan hjælpe din hest, om ikke andet så kan du hente FE den vej, men det er et skud i tågen med hensyn til den løse mave, da det ikke hjalp på min fra sidste år, han var også igennem alverdens tilskud og ren hø, intet hjalp... Nu er han tør bagi efter 4 måneders kamp med at få væsken væk, pærene har været fine, men der kom meget væske før og efter smiley


  • #25   19. mar 2013 Tenna: Rigtig god plan. Har selv tænkt det samme - pånær A38. Kan prøve at købe en enkelt og give ham det i en håndfuld lucerne. Tror nemlig ikke han vil spise det.

    Kristine & Charlatan: Han spiser langsomt. Ret så langsomt endda! Han får dækken på de dage, hvor det er rigtig dårligt vejr - som i dag f.eks. Men ellers fryser han ikke, nej. Han har ikke stress og vokser ja, men ikke voldsomt.

    Rikke P: Han får kun 6 kg hø, da han ikke kan spise mere. Der ligger altid rester dagen efter... Og hvorfor skulle den få for lidt, når foderplanen er lavet og han ikke kan spise mere stråfoder???

    Jeanette H: Han får faktisk også Irish Mash, men ikke fast. Det bliver nok kun den ene sk, jeg har nu.
    Kan man godt give Linamix til Fiberpiller?


  • #26   19. mar 2013 du kan købe det i dlg butikkerne gør det kun i en periode og skrift derefter langsomt over til det foder du ønsker kan godt være du altid er nød til at gi den en smule som ekstra foder

  • #27   19. mar 2013 stutteri maunsholt: Skifter ikke for, at skifte igen. Han har allerede haft for mange foderskift. smiley

  • #28   19. mar 2013 Vi havde en 1 års med sart mave (ofte tynd afføring = manglende huld), vi gik over til Skt. Hippolyts FohlenGold. Det virkede bare! Det er til plage fra 6-24 mdr., men da vores var sart i maven, fik den det til den var 3. Fint huld unden at blive fed, smuk blank pels og vigtigst af alt, rigtig fin afføring - den er dog halvdyr, men det værd!

    http://shop.hippolyt.dk/shop/fohlengold-197p.html


  • #29   19. mar 2013 Det er ikke den tynde mave, der er det største problem. Hvis jeg dropper de 2-3 kg wrap, så får han bedre afføring. Men den er stadig ikke helt i orden.

  • #30   19. mar 2013 En hest uanset om det er en voksen eller en plag der har dålig mave ville jeg ikke give wrap.

    Vores plage får 10-11 kg. hø pr. døgn og så er resten af foderplanen nøje afstemt efter det.


  • #31   19. mar 2013 Jeg ville nok ikke give Linamix og Fiberpiller på en gang, start med fiberpillerne og afvent et stykke tid, hesten skal jo også lige nå at kunne tage på... Og jo, den tynde mave kan være roden til dit problem? En mave der ikke fungerer optimalt, sætter også en stopper for optimal fordøjelse og optagelse af alle næringsstofferne, så jeg ville droppe wrap, hvis du ved den bliver bedre af det og sætte ind med noget til maven.....

  • #32   19. mar 2013 Ved godt jeg bør droppe wrappen helt. Han får YSY nu - efter endt Probiotikum Plus kur. smiley Jeg vil også vente med Linamix til han har fået Fiberpiller i 3-4 uger. Mit spørgsmål er bare, om man overhovedet kan give Linamix sammen med Fiberpiller?
    HVIS det overhovedet bliver nødvendigt med Linamix... smiley


  • #33   19. mar 2013 Altså det kan man godt, men det kan gå begge veje med hans mave med Linamix, det indeholder lidt stivelse og olien kan nogle bare ikke tåle i maven smiley
    Så ville nok ikke satse på Linamix mens han har løs mave, du kan derimod give LinuStar i hans mad, de skal ikke koges eller lign, gives rå i krybben...


  • #34   19. mar 2013 Han har flere gange fået majsolie i sit foder uden at få tyndere mave. Så tror du ikke han kan tåle Linamix?

  • #35   19. mar 2013 Der er stor forskel på olie, men jo, umiddelbart er det jo et forsøg værd... Jeg vil dog sige du kan hente rigelig "olie" og FE med LinuStar og Fiberpiller, hvor du kommer udenom stivelsen i LinaMix'en smiley

    Keep it simple smiley


  • #36   19. mar 2013 Må lige læse om LinuStar. smiley Det er fra St. Hippolyt ik?

  • #37   19. mar 2013 http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463KatalogetHippolyt2011/?Page=28

    Jeanette H: Hvad vil du så mene jeg skal fodre efter? For maven eller for tarmen?


  • #38   19. mar 2013 For tarmen, nu mavesåret er udelukket, så du giver dem bare som de er smiley

    Ville give ham Horselux Easy efter forventet voksenvægt, 1-1½ kg fiberpiller om dagen, og LinuStar... Og derudover tilbyde ham det hø han kan konsumere smiley


  • #39   20. mar 2013 Easy er da til det modsatte - heste, der er nemme, at fodre på. Racer, der har tendens til, at blive for overvægtige, forfangenhed osv...

  • #40   20. mar 2013 Nej, det KAN benyttes til disse, men er egnet til alle... Grunden til at det egner sig til easy keepers, er fordi i modsætning til mange andre produkter, hvor der gives 2-4 kg dagligt for at dække ind og i den ombæring ryger der en masse sukker/stivelse med, der skal man kun give 100 gram pr 100 kg hest af Easy, max 300 gram ekstra ved hest i moderat træning... Og så er stivelse/sukker lavt i Easy i forhold til de fleste andre müsliprodukter osv, igen egnet til easy keepers og forfangenhedsheste smiley

    FE mæssigt ligger Easy som mange andre produkter og det har meget at sige når jeg her råder dig til at vælge den til din hest, nu du ville tage Horselux...


  • #41   21. mar 2013 Jeg synes det er så svært. Har ALDRIG haft så svært ved, at beslutte mig om et foderskift før. For jeg vil helst ikke skifte igen og det skal være et foder, der kan give min plag huld. Så tænker jeg meget på økonomien og den daglige foderration. Og jeg vil helst have pillefoder fremfor müsli. Udover det skal han jo selvfølgelig være dækket 100% ind med alt.

  • #43   21. mar 2013 De konstaterede at der ikke var mavesår og at han havde Cyathostomiasis. Så han fik en ekstra ormekur (han havde lige fået en og havde dermed 0 EPG) og så kom han 5 uger på Prednisolon. Så skete der noget. Han tog på og fik pæn pels. Men nu har han så tabt sig igen (henover vinteren - det andet var i sommers). Wrappen duer ikke pga hans tynde mave. Fra efteråret kommer han kun på hø - ingen wrap. Og da jeg ikke har analyse på høet, tør jeg ikke droppe krybbefoderet.

  • #44   21. mar 2013 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11219346 - desværre kun på engelsk. Kan ikke selv forklare det... smiley

  • #47   21. mar 2013 De tjekkede en hel masse på han på KU Life. Kan bare ikke huske det. Kan bare huske diagnosen og at han ikke har mavesår. Han fik foretaget gødningsprøve i efteråret og skal nu her igen i april.

  • #49   21. mar 2013 Ville bestemt sende nye gødningsprøver ind til dyrlægen, til tjek og larvedyrkning, det smarteste er at tage en prøve f.eks onsdag aften og torsdag aften, som du så afleverer til dyrlægen fredag morgen, så de kan teste dem mens de stadig er friske nok... Så får du et mere realistisk billede på orme status og selvom du kun får svar på bændel og blod efter 14 dage, ville det være et nemt og billigt sted at starte....

    Hvis du helst vil have pelleteret foder, så vil jeg stadig holde på Agrobs NaturMineral som vitaminkilde, AlpenGrün Mash, Lucerne og LinuStar et par måneder til lige at hjælpe tarmene på vej mod det gode vejr og græsset...


  • #50   21. mar 2013 Den opskrift er mine på, og jeg beholder dem på denne kombination... Min næsten 3 års ser sådan her ud nu på denne menu og ad libitum grovfoder..

    profilbillede
Kommentér på:
Hvilket foder til min besværlige plag?

Annonce