{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Må jeg køre med hestetrailer? {{forumTopicSubject}}

Må jeg uden trailerkort køre med en hestetrailer med hest i?

Jeg har almindelig kørekort, og kører rundt i en Kia Sorento.
Min hest vejer nok ca. 600 kg. (måske mere?) - Dansk varmblod 1.75 stg.

"uden trailerkort. Fra den 19 Januar 2013 må du køre med en samlet tilladte totalvægt for hele vogntoget på op til 3500 kg. selv om traileren som er over 750 kg" - dette står på en hjemmeside ang. trailerkort.

Bilens total vægt er; 1950 kg.
og traileren vægt er: 1000 eller 2000 (har ikk præcise vægt)
Hest vægt: ca. 600 kg. (mere eller mindre?)


MÅ jeg køre uden trailerkort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må jeg køre med hestetrailer?
  • #1   26. mar 2013 Læg bilens totalvægt, vægten af traileren og vægten af hesten sammen.

    Derudover er jeg ret sikker på, at når du ikke har trailerkort, så er det din vægt på tidspunktet der gælder. Dermed skal du også medregne din egen vægt, brændstof, udstyr mm. (altså ALT i bil og trailer tilsammen).

    Har du styr på om bilen må trække så meget?? Min veninde havde nemlig en Kia Sorento, men den måtte kun trække 1200 kg, så hun solgte den...


  • #2   26. mar 2013 Spørg en kørelærer - de kan de nye regler. Sidste år var det sådan at UDEN kørekort måtte du smide bilens egenvægt ( 1950 kg ) + 50 kg - på din krog og stadig køre lovligt . Jeg ved ikke om det gælder nu. Men der gjaldt også at UDEN trailerkort skal du gå efter tilladte vægt - IKKE faktiske vægt - og der kan være en stor forskel smiley Så kontakt den nærmeste kørelærer og hør ad smiley

  • #3   26. mar 2013 Så er de nye regler for trailerkørsel offentliggjort 31. august 2012.



    De bliver gældende fra januar 2013.



    De kan ses i deres helhed her: www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=143073#Not1



    Nedenfor uddrag, der berører kørsel med anhænger med en totalvægt på over 750kg (stk 4).



    § 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

    1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

    2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

    3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

    4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).


  • #4   26. mar 2013 En ting er at køre med trailer efter en bil uden trailerkort - her har jeg ikke styr på vægt og så videre, men tror altså ikke du må transportere dyr i trailer overhovedet uden tilladelse? Eller er det mig der er gal på den?

  • #5   26. mar 2013 Så 1950+1000+600 så vejer du 3550 for meget, og når du er så tæt på at overskride, skaldu have papire på hvor meget hesten vejer præcist, for eller får man en bøde!

  • #6   26. mar 2013 Jo må man godt hvis det er ens egen, altså ikke ens forældres f.eks. Og at det ikke er med henblik på at øge hestens værdig

  • #7   26. mar 2013 Efter de nye regler er det bilens vægt + trailerens totaltvægt der ikke må overstige 3500 kg for at du må køre lovligt med den. Har det fra en kørelærer smiley

  • #8   26. mar 2013 Så længe det ikke er erhvervsmæssigt skal du ikke have et transportbevis for at køre med hesten smiley

  • #10   26. mar 2013 Sorry, my bad.

  • #12   26. mar 2013 Det er min egen hest.

    Bilen må godt trække så meget, den må trække vores campingvogn som vejer mere end en læsset hestetrailer.


  • #13   26. mar 2013 Forstår ikke hvorfor du ikke bare tager det trailerkort smiley jeg gav 4500 for mit, og brugte knapt en måned, så havde jeg mit trailerkort! Ingen problemer eller tvivl om hvad du må køre med smiley

  • #14   26. mar 2013 dette er taget fra FDM´s hjemmeside

    Ved alm. kørekort gælder:

    Er anhængerens totalvægt over 750 kg må bilens tilladte totalvægt og påhængsvognens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3.500 kg.

    Dvs. hvis bilen som du skriver har totalvægt på 1950 må trailerens totalvægt ikke overstige 1550 kg

    og der tror jeg du skal over i 1 eller 1,5 hestes trailertype for at komme så langt ned i vægt

    Mille: du må godt køre med egen hest så længe det ikke er i "forretningsøjemed" - hvordan det så tolkes er desværre ret forskelligt. Du må også køre med f.eks. datterens venindes pony - så længe du ikke får penge for det = vognmandskørsel
    Ved ikke om du forveksler det med at traileren skal være godkendt til dyretransport - dette gøres i synshal og gælder i X antal år - ved ikke lige hvor længe smiley ponymor MED trailerkørekort og stor bil.


  • #15   26. mar 2013 Shade of Desire: En lille rettelse, hun behøver ikke at skulle over i en 1 eller 1,5 hestetrailer.

    Min lille trailer som er til to alm. heste vejer kun 750kg.

    Min store trailer med sadelrum og andet sjov, vejer godt nok 1200kg i sig selv..

    Så det kommer an på din egen trailer TS. Hvis du finder bilen registeringsattest frem, vil der stå hvor meget den må trække, hvor meget bilen vejer. På siden af din trailer eller på dens attest skal der stå hvor meget dens egenvægt er, så er det bare at ligge det sammen med hestens vægt.

    Ligningen: Bilens egenvægt + trailerens egenvægt + hestens vægt = den totale vægt

    Den totale vægt må ikke overskride 3500kg.


  • #16   26. mar 2013 Nicoline: Det er stadig den tilladte totalvægt der ikke må overskride 3500 kg og så er det faktisk ligemeget om der ikke er læsset noget i traileren.

    Vær opmærksom på at at vi snakker TILLADT totalvægt, og det står på ens registrerings attest til de pågældende køretøjer. Det er altså ikke hvad køretøjerne vejer lige nu og her ( faktisk totalvægt ).


  • #18   26. mar 2013 Jeg tog trailerkort i efteråret og her er hvad jeg fik afvide af min kørelærer:

    Når man har trailerkort må man trække 3500kg efter din bil, dog maks det som der står på reg, attest at bilen må trække.

    Når du IKKE har trailerkort må dit køretøj + anhænger maks veje 3500kg til sammen.

    Det man skal være opmærksom på som snyder mange, er at der er forskel på om man regner med den "faktiske totalvægt" eller den "tilladte totalvægt".
    -Den faktiske totalvægt af anhænger = trailerens egenvægt + hestens vægt og evt. udstyr i traileren.
    -Den tilladte totalvægt = den vægt som traileren inkl. gods maks må veje. eks: trailerens egenvægt = 800kg, den må laste 1200kg, tilladte totalvægt = 800+1200kg = 2000kg.

    Når du kører UDEN trailerkort skal du regne med den TILLADTE totalvægt. Dvs. at i det ovennævnte eksempel skal din bil måtte trække 2000kg, samt at din bils vægt + trailerens tilladte totalvægt ikke må overstige 3500kg.
    -Så du må ikke engang trække en stor trailer som er tom, da dens tilladte totalvægt er højere end bilen må trække, selvom den faktiske vægt kun er på eks. 800kg.

    Kører du MED trailerkort skal du regne med den FAKTISKE totalvægt, dvs. at du med den samme bil og trailer, nu regner med trailerens egenvægt (eks. 800kg) og hestens vægt (eks. 600kg), og derfor en faktisk totalvægt på eks. 1400kg.
    Og så må den samme bil pludselig godt køre med den.

    Håber det gav lidt mening smiley
    -ellers må du spørge smiley


  • #19   26. mar 2013 Husk nu at der er forskellige regler alt efter HVORNÅR man har taget kørekortet. Stine Lucia har lagt linket ind

Kommentér på:
Må jeg køre med hestetrailer?

Annonce