{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.218 visninger | Oprettet:

Vande hø, støv {{forumTopicSubject}}

hejsa,

Fandt lige en god artikel om at vande høet. Vi har snakket om det i stalden, nemlig,

http://www.foderplan.dk/2008/08/hvor-lnge-skal-het-ibldlgges-fr.html


"Det har også vist sig, at tidsperioden, hvori høet iblødlægges, ikke er så vigtig, når det gælder om at mindske antallet af svampesporer i høet. Efter kun 5 minutters iblødlægning reduceres antallet af svampespore-partikler med 96 %

For at bibeholde næringsindholdet og samtidig reducere risikoen for luftvejsproblemer hos hesten, er 5-10 minutter som oftest tilstrækkeligt.

Hvis høet derimod iblødlægges i 12 timer, vaskes en lang række vigtige næringsstoffer ud i vandet. Vandet bliver også kraftigt forurenet af mug og svampesporer."


Men så er der brogården, som gerne vil sælge deres haygain.

http://www.brogaarden.eu/Artikelarkiv---Heste.184.aspx?recordid184=46

"Den primære årsag til kronisk hoste hos hesten er ikke en medfødt allergi, som mange tror. Oftest starter problemet med en virusinfektion, hvor hestens luftveje bliver irriterede. Hvis hesten så bliver udsat for forurening fra miljøet, i form af støv, bakterier eller svampesporer, kan irritationen gå hen og blive en kronisk tilstand.

Virusinfektionen kan hestens immunforsvar bekæmpe, mens miljøbelastningen kan hesten ikke selv fjerne. Det er derfor vores ansvar at formindske forureningen og derved nedsætte risikoen for at hesten udvikler kronisk hoste.

Ved almindelig vanding (dyppe høet i en balje med vand) sker der kun en minimal reduktion i antal svampesporer - Lodret uenige??!

Høet med de høje tal blev beskrevet som dårligt eller muggent, mens de lave tal stammede fra almindeligt hø af god kvalitet (synlig). Efter varmebehandlingen reduceredes antal støvpartikler med 94%,

Det var også interessant at se hvordan effekten af varmebehandlingen kunne holde sig. 24 timer efter varmebehandlingen var indholdet af partikler stadig nede og viste en 80% reduktion i forhold til de oprindelige tal.

Vores vigtigste opgave er selvfølgelig at forebygge kroniske problemer i hestens luftveje. Hvis hesten bliver forkølet (hoste, snot og/eller feber) skal vi give den ro i op til 3 uger. Det er den tid det tager slimhinden i hestens luftveje at repareres efter et virusangreb.

6.Vær opmærksom på at hø og frøgræs næsten altid indholder betydelige mængder støvpartikler og svampesporer "



Jeg har ikke en allergi-hest, men kommer selv til at hoste voldsomt af det nye hø. Selvom alle mener, det er god kvalitet, men jeg har støv allergi, så jeg kan jo selv mærke det.

Så hvad er I kommet frem til? Og hvorfor er de uenige?

Nogen på HN mener, man kan smide noget kogende vand ned til høet i en balje, lægge låg på og dampe det? At det skulle fjerne støv?


Kommentarer på:  Vande hø, støv
  • #1   27. jul 2013 Altså hvis det er som nu var tørt og støvet, har jeg en hest der hoster, hvis jeg fylder høet i en balje overbruser / fylder den med vand og lader den stå en halv time så hoster han ikke, med mindre jeg rider et sted hvor det søver meget, så jo alm overbrusning eller vanding kan sagtens gøre det, jeg starter med at sætte høet i blød, så ordner jeg stald og tager hestene ind, så passer det med høet er klar, og mine elsker det våde hø smiley
    Så ja den første teori holder godt nok her ved mig.


  • #2   27. jul 2013 Har en veninde hvis hest de troede havde pollenallergi. Han skulle have høte vandet i 12timer. Det gjorde ingen forskel før efter 12 timer sagde dytrlægen.

  • #3   27. jul 2013 Min hest har også allergi overfor støv, og det er nok for hende, hvis jeg lige vander høet lidt eller damper det (i en tønde med låg). Men, jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, hvor mange procenter svampesporerne er reduceret, men ihvertfald nok til min hoppe ikke hoster

  • #4   3. aug 2013 Ja, det har I ret i!

    At det der med procenter kan også være ligegyldigt.

    Jeg hoster og sprutter selv, når jeg vejer hø af, men når det er vandet, hoster jeg slet ikke.

    Så ja, så er resten faktisk ligegyldigt!


Kommentér på:
Vande hø, støv

Annonce