{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.586 visninger | Oprettet:

Pony mistet lysten til spring {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg har dette lille problem med min pony, som jeg ville høre om der er andre der kan relatere til, eller har et lille fif. Vil ikke ud i diskussioner omkring hvorvidt hun har ondt, eller andet ..

Tara er tidligere springpony, og har sprunget på ret høj plan, men også sprunget på ofte.

Da jeg fik hende for halvandet år tilbage, havde jeg ikke rigtig lært at springe, og hun løb med mig, og styrede det hele lidt selv, men stoppede aldrig. Efter det, da jeg lærte at springe, begyndte hun så småt at stoppe, mere i nogle perioder end andre. Det har hun gjordt i et år nu, og jeg har prøvet alt .. Hun har ikke ondt, jeg rider hende rigtig, og næsten hver gang jeg springer, er der en fornuftig underviser på. Men nu stopper hun ikke kun, hen over sommeren har jeg skulle sidder og drive hele vejen hen til springet, og hun er slet ikke foran hjælperne ret meget af tiden, og jeg skal nærmest tage springet for hende. Nogle dage er hun sød, og så går det fint med at springe bane på 90 cm, og andre dage går det næsten ikke over et eneste spring:(

Jeg kikkede på hendes gamle papire idag, og så hendes foderplan fra gamle ejer, og den stod på enormt meget havre, wrap, musli, hø og noget andet, men meget mere mad end hun får nu. Nu får hun en halv spand lucerne, vitaminpiller, og et par små håndfulde muslimix.

Kan hendes foder have noget med stoppene at gøre, hun har jo slet ikke fået foder i sommer, fordi hun går ude døgnet rundt, og først inden for den sdste måned har hun fået foder igen.

Kender i til det problem?

Knus carla:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony mistet lysten til spring
  • #1   24. aug 2013 Eneste jeg har prøvet med en pony som mistede lysten til at springe, var fordi den var blevet træt af det. Forståeligt nok, set i bakspejlet, sprang på ham 2-3 gange om ugen. Da jeg så nøjedes med 1 gang, var der intet.
    Men tror godt foderet kan spille en rolle. Havre skulle eftersigende jo give mere energi .


  • #2   24. aug 2013 har du fået tjekket sadlen?

  • #3   24. aug 2013 Jeg tror nu mere du har en pony der er ikke syntes det sjovt at springe mere. Det er ikke ualmindeligt for en hest der har fx sprunget meget før hen..
    Dens foder syntes jeg lyder meget fint, men får den også fiber?:)


  • #4   24. aug 2013 Annie, som sagt. Hun har ikke ondt, og ja. Den sadel jeg springer med, har jeg fået med fra hendes tid som springpony, og den ligger okay på hende:)

  • #5   24. aug 2013 Line -

    Men er der så noget at gøre for at finde hendes springmotivation igen?


  • #6   24. aug 2013 Sacha: Tjaaa.. Springer maks 2 gange om ugen, normalt kun 1:)

  • #7   24. aug 2013 Du kan jo starte med at springe den 1 gang hver anden uge? Evt rid i skoven på den og find nogle små vandløb eller træstammer at hoppe ( de hjælper nogle gange at komme ud af ridebanen. )
    Og hvis den så begynder at finde glæden ved det igen så småt kan du sætte det op til 1 gang om ugen smiley
    Personligt tror jeg en hest har bedst af max at springe 2 gange om om ugen. Både for dens helbreds skyld men også for at det er noget der bliver ved at være sjovt smiley


  • #8   24. aug 2013 Line

    Jo, men det har jeg skam prøvet. Springer ofte i skoven, hvilket hun syntes er rigtig sjovt smiley


  • #9   24. aug 2013 Prøv at give den lidt tid så og nøjes med kun at springe i skoven for en tid. Hvis den er frisk og glad i skoven er det i hvert fald ikke fordi den mangler energi smiley

  • #11   25. aug 2013 Prøv at holde lidt pause med det, og hvis du så springer, så gør det anderledes.. Spring uden sadel, og over de mest underlige ting. Evt, rid i skoven og spring lidt der..

    Og så skær lidt ned på springningen smiley Spring maks(!) en gang om ugen, og måske endda mindre. Det vigtigste er jo at hesten får lysten igen, og nyder det! smiley
    Har den samme erfaring fra min egen af. Hun elsker at springe, men i en periode blev det for meget for hende, så jeg skar meget ned på vores springning. Jeg sprang maks en gang om ugen, og det hjalp på hende. Det er lidt det samme som at du skal lave det samme matematikstykke (Whatever..) hver tirsdag og fredag hver uge.. (-:


  • #13   25. aug 2013 Få en dyrelæge og så en sadelmager ud til hesten..

  • #14   25. aug 2013 Min pony havde også mistet lysten. Jeg gav ham så 6 måneders pause og kun red terræn/military stævner i stedet. Så fik han lysten igen :o)

  • #15   25. aug 2013 Hva med at prøve nogle jagter? Det plejer heste at synes er sjovt. Og så ville jeg også holde pause en mdr. tid.
    Og så ville jeg helt sikkert få en sadelmager ud. At sadlen passede hos tidl. ejer kan du ikke tage for gode varer. Heste/udstyr ændrer sig og sadler bør tjekkes årligt og helst halvårligt.
    Og så ville jeg altså få tjekket benene på hesten. Den kan sagtens have noget der fx gør ondt når den lander, men ikke gør den halt. (Ja beklager, men synes det er vigtigt selvom du mener den ikke har ondt)
    Held og lykke


  • #17   25. aug 2013 Precious

    Har haft dyrelæge ude, og sadlen feljer intet.


  • #19   25. aug 2013 Jeg vil forslå dig at prøve at ride jagt.
    Det virker som en mirakelkur på 99% af springtrætte heste/ponyer.

    Min veninde havde en pony hun red MB/MA på, hvis hun ikke red jagter, sprang den ikke noget.

    På den sidste jagt vi holdte(16/6 i år), havde vi en springtræt pony med på hans første jagt. Ponyen var MEGET springtræt, og hun kunne knap få den igennem en LC spring. Efter jagten er den vågnet helt op, de er rigtig kommet i gang med stævnerne igen, pt rider de LB/LA, med godt med placeringer, og de har ikke haft stop siden.

    Du kan skrive til mig, hvis du vil vide lidt om jagter i nærheden af dig


  • #21   25. aug 2013 Troede du mente at jeg forsatte med at ride dressur efter undervisning, eller sprang videre på banen.

    Men jo, jeg har redet lidt rundt på luftefolden efter undervisning et par gange, men set i bakspejlet, var det også lidt dumt, det giver jeg dig helt ret i.

    Men hvor er det rart at få den vinkel på det, da det jeg altid har hørt fra sofie, har været at jeg bare skal springe gerne 2 gange om ugen, og bare skal være efter hende når hun stopper, fordi hun åbenbart stopper fordi hun prøver mig af:)

    Tror det har været en god blanding af at prøve mig af, og at hun har mistet gnisten til det hele:)

    Men vil gerne overveje benny igen, sidst jeg stoppede hos ham, var det nok mest fordi jeg ikke brød mig om hans tone, men da jeg har kigget lidt på fra sidelinjen når pigerne springer, ser det ud som om han ikke har den hårde tone på længere.

    Jeg tror jeg tager en snak med ham, og så må jeg lige se hvad han siger til det.

    Tak for hjælpen :o)


  • #23   8. sep 2013 Nu har jeg selv redet og sprunget lidt på Tara (dejlig pony) Og hun stoppede aldrig. Det eneste der var problemet var når Mille var til stævne på hende. Der stoppede hun og hun gad ikke rigtig og de fandt ikke rigtig ud af hvorfor hun gjorde det. Så jeg vil forslå at du holder en lille pause fra spring smiley Da det er rigtig nok at Mille sprang rigtig meget på Tara.

    Min pony har selv været meget dvask angående spring ( Se evt. gammel video) Der valgte jeg at holde en pause fra spring hen over vinter perioden. Og så i foråret sprang jeg så igen og der trak hun selv på springene og var MEGET glad for at springe igen.


  • #24   11. sep 2013 Camilla: Okay, tusind tak! Er allerede inde i en pause på et par måneder;)
    Vidste ikke hun havde stopppet til stævner, men rart at vide. Tak for svar smiley


Kommentér på:
Pony mistet lysten til spring

Annonce