{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Heste- mavesår- medicin???
  • #1   25. sep 2013 jeg plejer og sige det til dyrlægen og så får jeg medicin, men det begunder og være ret dyrt, så følger lige med smiley

  • #2   25. sep 2013 min fik medicin for mavesår (pasta-lignende noget) og skulle have det i mindst en uge. Mener vi gav omkring 2500,- for en uge.
    Det var enten dét eller en operation.
    Så får den her efterfølgende noget der hedder GASTLOR som forebygger mavesår og holder det hele nede....

    (:


  • #3   25. sep 2013 ja jeg har godt hørt at mavesårs medicin til heste er VILDT dyrt smiley

  • #4   25. sep 2013 Puuuh, det er en dyr omgang sådan noget mavesår. De skal gerne på en Gastrogard kur hvilket koster en - 2- 4000 kr. alt efter hvor slemt det er, og efterfølgende er det bare at fodre med så lidt krybbefoder som muligt og bare fylde på med hø. Mavesår opstår jo netop når hesten har tom mave og/eller er stresset, så det skal selvfølgelig undgås.

  • #6   25. sep 2013 Først skal hesten på gastrograd kur som er pænt pebret. Sammen med det må hesten kun få græs og hø i tre uger for at stabiliseret maven.. Derefter må man begynde på foder med lavt stivelse og sukker indhold. Dyrlægerne anbefaler tit islænder foder, men det synes jeg ikke er optimalt da der. Faktisk er meget stivelse i det tit.
    Man kan der ud over købe nogen piller der hedder pronotin som også ligger en hinde inde i maven.
    Min mavesårs hest skulle ha haft det medicin hele tiden men med korrekt foder behøvede han det ikke smiley gave ham det kun når vi skulle til stævne for at forebygge hvis han skulle blive stresset..
    Fodrede ham med foder fra Videbæk - fiber power og så fik han masser af hø og olie i hans foder og ekstra lucerne smiley


  • #7   25. sep 2013 min skulle på græs i 3-4 uger og derefter KUN have hø 14 timer i døgnet.... nu hvor jeg er begyndt at ride igen må den også få lucerne....

  • #8   25. sep 2013 24* timer

  • #9   25. sep 2013 Nogen skriver at man kan bruge "menneske mavesårs medicin" til heste.... Selvfølgelig skal de ha i større mængder, men det skulle stadig være billigere og ligeså effektivt.... Nogen der har prøvet det!?? smiley

  • #10   25. sep 2013 Lyder som en mega dårlig idé.. Heste- og menneskemaver er jo langt fra ens og kræver vidt forskellige former for medicin, så den slags forsøg ville jeg holde mig LANGT fra!

  • #11   25. sep 2013 Selvom Gastrogard er dyrt, så kan jeg varmt anbefale det, man kan se hvordan hesten blomstre op igen efter bare nogle få dage.. men jeg ville nok lige få en dyrlæge ud og konstatere at det rent faktisk er mistanke om mavesår, så man ikke bare medicinere ud fra egne gætterier..
    og i øvrigt så er masser af lucerne et must når man har hest med mavesår.. det var i hvert fald hvad min dyrlæge sagde til mig smiley


  • #12   25. sep 2013 Jeg ville i første omgang finde årsagen til mavesåret, derefter ville jeg behandle efter dyrlægens ordre smiley

    ellers ender du med en hest der får det igen og igen!


  • #13   25. sep 2013 Det kostede os ca. 2000 for ophold og undersøgelse ved dyrlægen.
    Dernæst fik han fuld dosis gatrogard i 4 uger og ½ dosis i 4 uger.
    Så 9600 for medicin i de 8 uger.

    Jeg kunne så give ham ½ dosis gatro gard forud for ting der stressede ham, (feks smed, trailerkørsel) for at forebygge.
    Her fik jeg til 14 gange - 1600 kr.

    Der ud over har det intet kostet os efter, han har 7,9, 13 ikke været syg siden, andet end en enkelt gang.

    Det er dyrt, men det er også bare super effektivt smiley Man skal selvfølgelig se om hesten trives i det miljø man har placeret den i, om der er noget der stresser den.

    Mht. fodring så syntes jeg det er super nemt at fodre sig ud af, den skal bare have adgang til stråfoder hele døgnet, hvad enten det er wrap, hø el. græs smiley El. det skal udfodres så den aldrig går mere end 4 timer uden noget.

    Lucerne er godt at putte i foderet af hensyn til tyggetiden og så finde noget stivelsesfattigt foder


  • #14   25. sep 2013 Dyrlægen er skam ind over.... Endda to af slagsen! ??

  • #15   25. sep 2013 Min havde forresten grad 4 ud af 5 da vi købte ham.

  • Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Svar: 3
    #16   5. apr 2017 Hos Fremtiden Staldinventar A/S er vi blevet agent og forhandler af iFEED foderanlæg.

    i USA bruger mange dyrlæger en iFEED foderløsning, som en del af en samlet behandling af mavesår. Heste ejeren får en iFEED med hjem efter endt behandling hos dyrlægen / klinikken, sammen med en kost- og medicin-plan.

    Eksempel: iFEED'eren sættes til at fodre 16 gange i døgnet, så der aldrig går mere end 2-3 timer (døgnet rundt også om natten) mellem hesten får neutraliseret dens mavesyre. Hvis man forsætter med at bruge iFEED efter behandlingsforløbet, vil det også reducere risikoen for tilbagefald.


Kommentér på:
Heste- mavesår- medicin???

Annonce