{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

opfølgning på ideer til foderplan. {{forumTopicSubject}}

jeg oprettede for lidt over en måned siden et indlæg her, hvor jeg søgte ideer til en foderplan, da jeg rykkede hestene hjem, jeg fik en masse gode ideer og foreslag som gav mig rigtig meget at tænke over, foderplanen, kom derfor til at lyde således.
hø ad libitum, både på stald og på folden.
Byg
en musli blanding (bare for at få lidt i krybben)
vitaminer, der passer til deres og for at stabilisere kobber og zink optagelse.
Til at starte med lød dette som en rigtig dyr foderplan, men hold da op, jeg er gået fra at have to heste der nærmest angreb foderkrybben når der var udsigt til mad og havde tendens til at spise alt for stærkt, til at have to heste der nu forholder sig helt rolige under fodringen, jeg kan endda give fodret færdigt i krybben imens de er inden uden at de stresser.
Ud over at mit foder budget næsten er halveret, er foderstress i stalden fuldstændig udryddet, samt at hestene pelsmæssigt og energimæssigt ser meget bedre ud.
Det er ikke fordi det var skidt før, men hold da op jeg havde ikke forventet at det kunne blive så meget bedre.
Jeg siger tusind tak for råd og input, det hjalp mig virkelig meget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opfølgning på ideer til foderplan.
  • #1   11. jan 2014 Hvor meget byg, mysli og vitaminer bruger du?

  • #2   11. jan 2014 uha, det kan jeg lige svare når jeg har set foderplanen igen
    , jeg kan ikke huske det i hovedet smiley


  • #4   11. jan 2014 Hvorfor byg? Det er svært fordøjeligt for hesten, og har ingen særlige fodermæssige kvaliteter i forhold til tyggetid og huld. Indeholder derimod en del stivelse, der er av av for hestemavsen.
    Hvis du ikke føler, du giver nok i krybben, så måske lucerne i stedet for byg? Det er fuld af fibre og tyggetid, samt kun godt for maven.
    Desuden synes jeg, det er underligt både at give müesli og vitaminer på samme tid. Som regel dækker müeslien hesten ind, så de får umiddelbart dobbelt op på vitamin/mineral.

    Bare et par tanker smiley


  • #5   11. jan 2014 den store af hestene, spiser ikke sin mad med mindre der er byg i, så derfor byggen.
    Vitaminer bliver givet da der ikke er nok kobber i muslien, og derfor kan hestene ikke optage zinken fra muslien ordenligt, og jeg har ikke fundet nogen musliblandinger der har styr på kobber zink niveau uden at der er for meget selen i, hvilket vi på stedet her er meget opmærksomme på da vores heste er avlsdyr smiley
    det er iorden med tanker, men bag galskaben er der fornuft smiley


  • #6   11. jan 2014 Det lyder jo meget velovervejet. Selvom jeg ikke vil sige, at byg er et godt hestefoder.
    Kan den lide havre i stedet for byg måske? Det er lidt nemmere at fordøje for hesten. Evt. sort havre har masser af protein og er nemt fordøjeligt for maven.
    Kiggede lige på den anden tråd - den der har tendens til forfangenhed, har i hvert fald ikke godt af byg. Den store kan nok bedre tåle det smiley


  • #7   11. jan 2014 Jeg vil helst ikke putte havre i hende, hun er fuldblod, så helst ikke for meget energi i hende smiley

  • #8   11. jan 2014 Du er jo ikke til at hugge og stikke i smiley Jeg vil alligevel slå et sidste slag for, at man ikke bruger byg. Fandt det på en eller anden foderside.

    Hesten optager 85 % af havre, men kun 25 % af byg. Den ufordøjede stivelse i byggen, generer i tarmene, og kan skabe store problemer i hestens fordøjelsesstystem.

    Vel at mærke hvis der er tale om ubehandlet eller valset byg. Skal man bruge byg skal det som minimum være varmebehandlet.

    Det ville altså også sige, at du skal bruge væsentligt mindre havre, for at opnå samme mængde energi. Siger ikke, det skal være havre. Jeg har bare kun dårlige erfaringer og historier med byg, men der er sikkert mange heste, der får det uden problemer også.
    Jeg kan desuden slet ikke se idéen i at give hesten den ekstra energi, hvis den ikke bliver brugt så meget/har masser af energi fra naturens side. Der er masser af alternativer, som kan få kræsne heste til at spise op smiley
    Så er jeg færdig med at svine byg til smiley


  • #9   11. jan 2014 kan ikke lide når folk hugger og stikker i mig smiley

  • #10   11. jan 2014 men du har ret.
    men hoppe dulle vil helst have det, så det er hende du må hugge og stikke lidt i smiley


  • #11   13. jan 2014 Lyder dejligt at det lykkedes :D.. Det skulle ikke undre mig at høet er den altafgørende faktor her smiley

  • #12   13. jan 2014 Cawani: det tror jeg bestemt også det, det er ihvertfald med til at holde en rigtig god ro i stalden

Kommentér på:
opfølgning på ideer til foderplan.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce