{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.115 visninger | Oprettet:

Stærk billed! Sår på forbenet(dybt). {{forumTopicSubject}}

Min hoppe har fået et forholdsvis dybt sår på højre forben men opdagede det først dagen efter det var sket så vidste dyrlægen ikke kunne sy det alligevel, har så snakket med dyrlægen i dag men han sagde ikke noget om hvordan jeg skulle behandle det og glemte at spørge så ville høre om hvad i her inde ville gøre hvis det havde været jeres hest?

Såret kan ses på billedet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærk billed! Sår på forbenet(dybt).
  • #1   1. sep 2014 jeg ville vaske det og komme noget "salve" på som beskytter og som er antibartel(?) så det er beskyttet smiley

  • #2   1. sep 2014 Det har jeg også gjort men det bløder og væsker igennem så der ikke er mere salve på dagen efter.. Det salve jeg bruger skulle danne en kunstig sårskorpe men det ryger bare af igen fordi det væsker og bløder en smule..

    Jeg overvejer at købe noget gasebind og så en bandage som er beregnet til at forbinde med og lægge på så der ikke kommer skidt i..


  • #3   1. sep 2014 det bliver svært at få det til at blive siddende på benet..

    så skal du nok prøve med en sårspray som lukker såret.. noget af den lilla type fra eks. blue horse


  • #4   1. sep 2014 Hvad vil være svært at få til at blive siddende på benet? En bandage med gasebind? Man kan jo få en bandage som er beregnet til at forbinde sår med, det er noget som klistre til sig selv så det kan ikke sådan lige glide ned smiley

  • #5   1. sep 2014 ja det bruger jeg selv, det der er selvklæbende, havde også er sår der minder lidt om dit og det glider ned, næsten med det samme hesten går rundt..

  • #6   1. sep 2014 Har du prøvet zinksalve smiley

  • #8   1. sep 2014 Det ser ikke så slemt ud igen. Det sidder også et "godt" sted (altså ikke i nærheden af "farlige strukturer" såsom led), så jeg ville ikke være synderligt bekymret.

    Men man kan ikke se hvor dybt et sår er ved at kigge på det udefra, det skal sonderes (stikke en stumb steril genstand ind for at mærke dybden) før man kan afgøre det.

    Og dertil, dybe sår skal IKKE lukkes hurtigt. Dybe sår skal kunne blive ved med at væske/dræne, så betændelse kan løbe ud. Et sår skal heles indefra og ud, så pas på med de der "sårskorpedannende spray". Det kan skade mere end det gavner - brug det kun hvis dyrlægen har anbefalet det!

    Et sår kan godt syes selvom det er "gammelt". Så skæres kanterne bare fri, så frisk væv kan bruges til at lukke sammen med. Ofte lægges der dog et dræn ind, så betændelse kan løbe ud.

    Men det pågældende sår ville jeg de første par dage skylle med rigeligt alm vand, gerne med lidt tryk på(fx en sprøjte uden kanyle, som man "sprøjter" med) og ind i "posningen" (det ligner der er en lille indposning under huden). Derefter lade det være udover hvis det bliver varmt og betændt.
    Vær dog obs på, at helende væv kan ligne betændt væv, så gå ikke i spåner over at "gullig betændelse", det kan også være frisk væv. Mærk hesten for hvor ømt og varmt det er - det er ofte en god pejlning.


  • #10   2. sep 2014 Sådan et sår havde Kashmir også, og du må endelig ikke smøre sår salver på, da det skal hele indefra.

    Jeg fik dyrlægen ud til Kashmir, da hans ben hævede op, og han sagde at jeg bare skulle vaske det med sæbespåner hver dag, så betændelsen blev vasket ud, og ellers holde det åbent, så det kunne hele af sig selv indefra, ellers risikerede jeg at lukke betændelsen inde, og så ville der danne sig en byld, som så ville springe til sidst, og lave et endnu større hul.

    Og så længe han ikke var halt af det, skulle jeg bare ride. smiley


  • #12   2. sep 2014 Ville ik tage noget salve på som sagt før det skal hele indefra evt. Betændelse skal kunne løbe ud også skal det have luft, hvis du vil smøre noget på så tag alovera det lukker ik såret

  • #14   2. sep 2014 Har du prøvet sårpudder ? smiley
    Det lukker sårerne og danner en skorpe smiley .


  • #15   2. sep 2014 I dag da jeg kom der ud var der kommet en skorpe af blod inde i såret så har ikke gjort andet ved det end at fjerne det værste skidt, det er selvfølgelig den side hun ligger på så der kommer spåner ind i såret.. smiley

  • #16   2. sep 2014 Pencelin creme er også noget andet, end sår spray osv. Som der bliver skrevet om. smiley

  • #17   2. sep 2014 Jeg har ikke skrevet jeg har brugt sårspray, det er noget der er en der har forslået.. Jeg har brugt Stalosan salve smiley

  • #18   5. sep 2014 det jeg gør når mine har såden et sår det er at vaske det og der efter bruge noget sårsprey med atibiotika



  • #19   5. sep 2014 Jeg har ikke smurt noget på ud over de to første dage og det ser ud til at hele fint ud over der sætter sig spåner i fordi det er den side hun ligger på men fjerner dem hver dag smiley

  • #20   5. sep 2014 jamen hvis det heler som det skal så det godt smiley så gør man i hvert fald noget rigtigt smiley


  • #21   5. sep 2014 brug ikke gazebind, det danner et godt miljø for bakterier, hvis det skulle bindes ind ville dyrlægen have gjort dt..


  • #22   5. sep 2014 Ditte jeg har ikke haft dyrlægen uge så han har ikke set det og hvis du havde læst kommentarerne (hvilket jeg selvfølgelig ikke ved om du har) ville du vide jeg ikke har lagt nogen forbinding eller puttet sårsalve på og at det heler fint smiley

  • #23   17. nov 2014 jeg har lige været igennem det samme, og kørte på højgaarden på Fyn! de sagde jeg skulle dubbe klorhexidin på såret for at rense det! og så skulle jeg lægge bandage rundt om benet så der ikke var mulighed for bakterier i såret! jeg gjorde så det at jeg lagde Carbonet absorberende forbinding hvor jeg sprøjtede klorhexidin på for hele tiden at sikre, at jeg fik dræbt alle bakterier! ps. hvis du ligger bandage på skal det være strik! håber det kan hjælpe

    profilbillede
  • #24   17. nov 2014 Der hvor min står har der stået en hest med ligende sår.
    Der gjorder ejeren ik rigtigt noget men det blev vasket og det var betjent og væskede, vaskede det i sæbe spåner
    Det fik en salve på der ik lukkede det helt da det skal hele inden fra
    Men hun fik dyrelæge på efter et par dage der fik den en forbinding på og kom på sygefold


  • #25   18. nov 2014 Hvis i kigger på datoen for opslaget er det helt tilbage fra starten af september smiley

Kommentér på:
Stærk billed! Sår på forbenet(dybt).

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce