{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

Hvad tænker I? Opstaldning og forfangenhedsskræk hos udlejere. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Sagen er den at jeg står opstaldet på et mindre stutteri. I min opstaldningspris er boks, strøelse, foder og græs (efter deres beregninger) inklusive. Nu har jeg så i løbet af de sidste år gået meget mere ind i foder, især betydningen af at hestene får nok grovfoder. De fodrer efter foderenheder. Så fordi høet er så kraftig i år så får hestene kun 2,5 kg pr. måltid som bliver 3 x dagligt når de kommer ind fra græs.
Nu går de imidlertid på døgnfold..Men den sidste lille uge har de begyndt at tage hestene på jordfold kl 17-08 hvor de kun får halm.. Dette har jeg li opdaget så jeg snakkede med de om at min hest bare kunne gå på døgn hele tiden. Det ville de ikke da deres græs var så kraftig pga. gødning og så havde de hellere ikke så meget græs. Og min hest kom jo til at blive forfangen.. Jeg sagde så at jeg da ville tage ham fra sådan at jeg kunne give ham hø (har købt ekstra selv) i småmasket hønet om natten fordi jeg ikke vil have han får mavesår.. De mener jo at det vil han ikke få..men at han kommer til at blive forfangen... smiley Min hest er ikke overvægtig, han er en varmblods.. Så hvorfor skulle han blive forfangen???
Hvad ville I have gjort i denne situation?
Er lidt træt af deres forfangenhedshysteri.. De troede her i sommers da han fik ca 10kg hø i døgnet også at han kom til at blive for tyk og forfangen..Det blev han ikke.. Han vejer 450 kg og bliver redet 3 x ugentlig.

Mvh TT der er lidt træt af at diskutere det med de... Men har ikke mulighed for at flytte ham.. smiley

Ps. Nyeste billede


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad tænker I? Opstaldning og forfangenhedsskræk hos udlejere.
  • #1   18. sep 2014 1) jeg gad ik stå et sted hvor de dikterer hvad min hest skal ha og hvor meget
    2) jeg flyttede


  • #2   18. sep 2014 de er nok ikke lige til at flytte deres synspunkt, så jeg ville flytte hesten til at andet sted som passer beder eller passer fuldstændig til mine holdninger omkring heste..

  • #3   19. sep 2014 Det er super træls når andre dikterer ens fodring. I hate it! smiley

    NÅR det så er sagt, skal du huske på, at forfangenhed reelt set kan ramme alle heste, sunde, slanke raste eller ej. Men det er sandt at risikoen er større ved en smælle-fed en smiley

    Tror de bekymrer sig om forfangenhed i en god mening, men er også klar over at mavesår er en lige så træls ting, og det skal de nok også have med i overvejelserne.
    Fra 17-08 er for længe at stå, med kun halm til rådighed. Så ville det være bedre at de blev lukket i boks, og fik noget grovfoder.



  • #4   19. sep 2014 Jeanette - Jep. Men det må han ikke da det er mere arbejde og koster mere(strøelse, foder) Jeg føler det er en spare fidus fra deres side.. Jeg har haft denne diskussion med de før hvor jeg linket til artikler m.m. fra bla. Nanna Luthersson (som de ser lidt op til) med heste og mavesår..men nej nej..høet er for godt, græsset er for godt osv. Så alle heste får for lidt grovfoder ift. mindsteanbefalinger.. Jeg har dog valgt at købe hø udefra til min..men det er også lidt galt kan jeg mærke... smiley

  • #5   19. sep 2014 Så flytter du da bare din hest smiley

    Din hest og dine penge


  • #6   19. sep 2014 Marie-Louise - Ja..det er ikke så nemt jo.. 1. - min hest stresser vildt op ved flytning og der tager uger før han falder til ro, og mdr. før han bliver tilpas i flokken.. 2. - min dårlige økonomi... smiley
    Var til jobsamtale i går, havde jeg fået jobbet så havde vi købt vores lille gård og fået ham hjem.. Jeg fik desværre ikke arbejdet smiley


  • #7   19. sep 2014 Enten flytter du
    Ellers må du jo affinde dig m deres særheder smiley


  • #8   19. sep 2014 Hvis jeg fandt det perfekte sted, så flyttede jeg, og så måtte min hest overleve en periode m stress.
    Min erfaring er også, at hvis du finder et sted hvor du finder ro, så gør hesten det også.

    Og det må være muligt at finde noget i samme prisklasse, hvor du ik skal ud og købe foder/hø selv.


  • #9   19. sep 2014 Marie-Louise - Jeg køber dette selv da jeg ikke synes max 7,5kg hø er nok til en hest på 450kg. Uanset foderværdi... Det der er ved at gå mig på næverne er det at de konstant mener min hest bliver forfangen bare fordi jeg har et andet syn på fodring end de... Jeg fodrer/ønsker at fodre sådan at min hest kan spise ad libitum i småmaskede hø net med minimalt i krybben. De fodrer med ret meget krybbefoder(havre, sojaskrå, vitaminer/mineraler) og så resten hø der er analyseret...Og lavet af foderkonsulent. Dette fungeret supert dengang jeg kom der til, da høet ikke havde så meget næring og min hest var meget yngre. Da fik han ca 11 kg hø.. De sidste to år har det bare blevet mindre hø pga. næringen i høet... Og det gør mig nervøs pga. mavesår da de står længe uden noget andet end halm.. De har den holdning til trods for forskning, at deres heste har da ingen problemer... smiley Men de har hellere ikke fået lavet undersøgelser af maven... smiley

    Mvh TT


  • #10   19. sep 2014 Hvad så med de heste der lever udelukkende på hø eller wrap ad libitum, skulle de også blive forfanget?

    Jeg ville ikke stå et sted hvor jeg ikke selv havde noget at skulle have sagt, det er fair nok at de stille et hvis antal kg hø til rådighed, men at du så ikke selv må købe ekstra, uden at skal hører på den bliver syg, gad jeg ikke finde mig i.
    Det er DIN hest og det er DIG der ved hvad der er bedst for den!
    Jeg har også stået et sted hvor hestene stod uden hø eller wrap, i boksene når de havde spist det og min hest kunne slet ikke trives med det, men staldejers fik selvfølgelig så hatten passede.

    Jeg havde fundet mig et nyt sted smiley


  • #11   19. sep 2014 Jeg ville også råde dig til at finde et nyt sted.
    Og der findes da mange små og hyggelig steder til små penge, hvor fodring er i orden smiley
    For det vigtigste er da at vores heste(bedste ven/venner) stor trives!!
    Og trives ens hest ikke, går man bare og er frustreret og det går ud over mange andre ting også !!


  • #12   21. sep 2014 Selv flyttede fra et sted hvor wrap blevet vejet og målt... Stresset sure heste syge heste trælse heste. Og ja sikkert alle sammen mavesår jeg tilkøbte ekstra halm, så han havde noget at tygge på. For er der blot noget i maven, så bør de ikke få mavesår. Dette var noget jeg betalte ekstra for min fik, og stadig ikke engang det var altid muligt at have styr. Til sidst rykkede vi, og bedste jeg. Har gjort noglesinde, jeg kæmpede så længe for at få det til at lykkes og for ikke igen at skulle rykke min hest, at jeg gik på kompromi på noget jeg aldrig skulle have gjort. Og ja det er ikke det værd. Mega synd at flytte heste og. Især heste der tager det tungt. Men det endnu mere synd at lukke øjenene for hestene går under dårlige forhold som reelt ikke fungere for jer. Vi må altid tage vores hest ind, betaler jo for boksen, men naturligvis skal vi selv lukke ind ud fodre osv. Nu de andre heste går ude endnu. Min går også ude endnu, men lige haft halt dag pga optrådt sko. Så var han lige inde og runde en nat. Så taler man sammen, og havde der ikke været halm, så ville jeg have købt bund eller spåner så han kunne komme ind. Jeg har et bjerg af hø pt på loftet fordi jeg vil gerne kunne give hø som det passer mig vinteren over, vi snakker sammen og bonden finder et sted til vores ting smiley løser sig, så man kan passe sin hest som man selv ønsker så skønt, og ikke det med kun halv skive og der bliver målt og vejet. Dog skal det lige siges har de lige givet gødning på deres græsmarker, så ja der skal man lige huske det ikke småting græsset lige får et skud af smiley så dejligt de tager hensyn. Og ja vigtigt de har noget at fylde sig med. Men syntes ikke det fair hvis du ønsker din hest ind, bør du kunne det. Men så det bare på selvpas indtil den alm. Ordning starter op smiley evt. Hold et staldmøde og ja kom rundt i området og snak med,de andre heste steder. Jeg elsker det sted jeg står, nej det ikke perfekt, der masser som er bagud, der masser der ikke er optimalt. Men min hest har det godt smiley og så kommer resten blot efter dette.

Kommentér på:
Hvad tænker I? Opstaldning og forfangenhedsskræk hos udlejere.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce