{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Forfangenhed og cushing {{forumTopicSubject}}

Den er virkelig svær for mig at sluge denne her....

Men min højt elskede pony fik desværre konstateret slem forfangenhed i mandags. Hun har stået på boks siden, med smertestillende en gang om dagen. Hun bliver bare ved at halte på forbenene, og virker i det hele taget lidt 'sløv' men frisk nok i hovedet.

Vi fik samtidig med forfangenheden at vide at hun nok har fået cushing... Hun har for en månedstid siden haft forstoppelse hvor dyrlægen simpelthen måtte spørge om hun var i fol, og nu 3-4 uger efter har hun mistet ALLE sine rygmuskler og tabt sig en del. Hun holder sig lidt for sig selv på folden, og lå meget.

Jeg ville høre om nogle have nogle gode råd til hvad jeg kunne gøre for at der kunne ske et mirakel???? Hun er 24 år gammel, men altid været sund og rask! Hun har aldrig været syg før for en måned siden, også igen nu.

Jeg har haft hende siden jeg var 9 år gammel, så hun har snart fulgt mig gennem halvdelen af mit liv. Hun skal under ingen omstændigheder lide, så vil jeg hellere have at hun tager afsted mod de evige græsmarker! Men det er svært at se ens bedste ven lige pludselig bliver så gammel og syg, på et splitsekund....
Puha, den er svær.... Nu må vi se hvad dyrlægen siger igen på mandag, men efter hvad hun sagde i mandags skulle hun gerne have været i bedring....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed og cushing
  • #1   25. okt 2014 er da ked af at læse at hun er blevet syg så hurtigt... smiley jeg kan desværre ikke komme med nogle forslag andet end at hvis det var min hest så ville jeg aflive den... af den simple grund at hun er 24 år og har levet et godt liv, hvorfor så udsætte hende for et langt sygdomsforløb?

    håber i finder ud af det smiley


  • #2   25. okt 2014 Åh det var da godt nok ærgeligt smiley Det er forfærdeligt når det sker..
    Min Sólfari blev forfanget omkring den 20. maj i år, og han halter stadigvæk engang i mellem... Han får også dyrlæge på mandag, så er spændt på hvad dyrlægen siger. Hvis dyrlægen ikke mener det vil blive bedre, så skal Sólfari nok mod de evige græsmarker.. smiley

    Dyrlægen havde også mistanke om, at Sólfari muligvis har cushings smiley


  • #3   25. okt 2014 Jeg er glad for jeres 'råd'. Og kan se i måske også ser lidt mod den vej jeg gør... Det bliver den hårdeste beslutning nogensinde - men den mest retfærdige for hende, hvis dyrlægen siger vi skal fortsætte med behandling længe endnu, på mandag. Krydser endnu fingre og håber et mirakel finder sted - men ellers skal jeg bare være glad for at have haft hende ved min side i nogle af mine barndoms og -unge teenageår. Hun har været den bedste lærermester man kan forestille sig - og vil altid være det!

  • #4   25. okt 2014 tro mig, jeg har også måtte tage den beslutning dog med en hest på blot 6 år, og det var meget akut...! desværre, men jeg fortryder det bestemt ikke at jeg ikke at valte at behandle på ham, da han ikke ville kunne blive "hest" igen smiley

    jeg er sikker på at du vælger det rigtige for hesten smiley


  • #5   25. okt 2014 Grundet årstiden hun er blevet forfangen, så er det meget sandsynligt med cushing oveni....

    Jeg ville også kraftigt overveje at give hende fred.

    Men hvis du gerne vil kæmpe for hende, så skal du omlægge mange vaner og forvente det bliver dyrt. Test hende for cushing, måske koster selve lab-delen ikke noget (Boehringer Ingelheim har sponsoreret det "gratis" i et års tid grundet forskning), men medicinen er dyr, hvis hun skal have det. Flere heste kan miste appetitten på det og "nægte" at spise.

    Hun må hverken blive for tynd eller for tyk. Hun skal helst holdes fra græs og gerne have hø som er undersøgt til at være lavt på sukker, specielt fruktan. Al sukker og stivelse skal fjernes fra krybben.
    Når hun er haltfri, så er motion godt. Lav belastning men gerne "lang tid" (fx træn op til længere trækture), så hun kan komme i god grundkondi og dermed holde et fornuftigt stofskifte. En side-effekt til cushing er tit EMS, som kan holdes i ave med motion og sunde kostvaner (ligesom sukkersyge, det er ca det samme bare hestes version).

    Røntgenbilleder af hoven er meget kraftigt at anbefale. Hvis hovbenet er drejet, så skal der arbejdes på at få det på plads igen, måske med specialbeslag (fx heartbar).

    Andre side-effekter kan være vinterpelsen som ikke falder rigtig af, som I bør klippe, så hun ikke kamp sveder.

    .... Det er ikke umuligt at give det et fornuftigt forsøg - som måske går godt. Men selvom man gør alt i verdenen, så er det ikke altid nok, læs evt her: http://cushinghesten.blogspot.dk
    Udover det ikke er sikkert at gå godt, så tænk også på dig selv. Det er hårdt at gå og bekymres hele tiden.... been there...

    Og så det vigtigste. For hvis skyld gør du det for? Kig dybt ind i hjertet. Vil du holde liv i hende for enhver pris eller er du i stand til at give slip mens hun har sin værdighed? Dyr forstår ikke princippet i at dø. De lever i nuet - og lider i nuet. De forstår ikke det "måske er bedre om 3 mdr" .... Jeg ved det er hårdt, men lyt godt til dyrlægen på mandag.

    Håber det bedste for jer.


  • #6   25. okt 2014 Silver Flake; jeg forstår fuldt ud din kommentar. Og det er jo som sagt også der jeg selv er. Hun skal ikke ud i et længere sygdomsforløb. Hun er trods alt 24, og har haft et godt langt liv. Hun er den mest fantastiske pony - men som altid har levet livet, meget naturligt. Hun skal ikke til at have omlagt resten af sit liv for at kunne overleve. Så ville det være at holde hende i live for min skyld. Gudsketak og lov var hun i fol da jeg købte hende, og fødte verdens mest fantastiske hingste føl. Ham har jeg endnu, og han er syv år gammel. Han minder meget om hende i være måde, og udseende, bortset fra han er broget og lidt højere... Selvfølgelig vil han ikke kunne erstatte hende. Men jeg ser hende i ham - og det giver mig en trøst, og en glæde at jeg vil kunne fortsætte med at have en del af min fantastiske hoppe med mig....

    Men for fanden hvor er jeg skrøbelig om emnet. Det tror jeg de fleste hestepiger bliver - det bliver ligesom lidt ens små børn. Og man vil jo gøre alt hvad man kan for dem. Men som du siger skal det være hende værdigt hvilket jeg også går meget op i. Hun skal leve et hesteliv, hvis hun skal leve.

    En god regl jeg prøver at gå lidt efter er når hesten i naturen ville være for svag til at kunne følge med flokken er man ved at skulle tænke over dens videre tilværelse. Da det naturlige jo så ville være at den ville blive taget af rovdyr.

    Men for fanden hvor er det svært, kan godt være jeg er en pyldremor... Men puha

    Beslutningen er blevet at hvis dyrlægen på mandag siger det vil blive et længere sygdomsforløb, vil jeg give hende fred. Og mindes den fantastiske pony hun var, og vide at hun har haft et godt og langt liv til det sidste. Hvis der er noget 'akut' vi kan gøre, gør vi selvfølgelig det...


  • #7   26. okt 2014 sent på året..men tak for opmærksomheden.. smiley

  • #8   26. okt 2014 At du er pylremor er kun godt - hellere det end omvendt smiley

    Og jeg tror du misforstod noget at det jeg skrev. En hest kan fint have et godt hesteliv uden at følge den alm agenda i dansk hestehold. Det jeg mere prøvede at sige var, at det er meget besværligt, tager en masse tid, kræfter og penge fra dig smiley

    Men du har helt ret, det er et meget skrøbeligt emne. Jeg har en hoppe også snart på 24 og jeg véd hun er på lånt tid... Hun havde subklinisk forfangenhed for nogle år siden. Efterfølgende har hun levet i løsdrift m vandresystem(paddock paraside) uden synderligt græs om sommeren (sammen med resten af flokken) osv. Hun har det virkelig godt! Så dt kan lade sig gøre, men det er satans besværligt og nu hvor gården er sat til salg grundet skilsmisse........ Jeg bidder mig lidt i læben, for hun kan ikke tåle sommergræs og jeg vil ikke byde hende enefold....


  • #9   26. okt 2014 Det var også mere mig selv, er ikke i tvivl om en hest godt kan leve et dejligt liv uden at følge normerne. Men hun er også 24, og som sagt en meget 'naturlig' hest der gik som vild hest til hun blev 15, også købte jeg hende... JEG personligt vil ikke byde hende det. smiley

    Dejligt at høre at det kan lade sige gøre, men trist at gården skal sælges. Håber du finder ud af noget!


  • #10   27. okt 2014 Gitte: Det er faktisk ret normalt at forfangenhed rammer om efteråret også, da græsset har fået et kæmpe sukker-boost af temperaturskiftet smiley Så forår/efterår er lige farligt for forfangenhed, mange glemmer det bare smiley

    Og Celine: Åh hvor er jeg ked af at høre det! smiley Var selv igennem længere sygdom med min pony i foråret, og var også ude og tænke i om jeg skulle sige stop for ham, da han havde været i boks i en måned, uden bedring. Følte selv at jeg havde prøvet alt, og han fik endda massage, og fysioterapi, fordi jeg tænkte at smerterne kunne give ham spændinger, der kunne udfalde som halthed også, og måske snyde.

    Men det hjalp heller ikke, indtil smeden kom forbi og fortalte at det var en hovbyld (som dyrlægerne havde afvist det kunne være) Så her for mig er det indtil videre en lykkelig slutning, men jeg kender det besvær som Silverflake beskriver, da min er kronisk forfangen og har EMS på snart 5. år nu smiley

    Men jeg ønsker dig held og lykke med din pony, uanset udfaldet.


  • #11   31. okt 2014 Jeg krydser fingre for jer.. Må den bedste beslutning også føles rigtig.... Uanset udfaldet...
    Står selv i lidt samme situation. Med min på vippen.


Kommentér på:
Forfangenhed og cushing

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce