{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Gener og bedækningstilladelse {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er!

Sagen er den at min søster har købt et hingsteføl, Dísill fra Vissebjerggård! smiley

Han har 4 hvide sokker og bred blis, og han har arvet splash genet fra sin mor. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et føl eller ham på min hoppe. Begrund af hans farve og splash genet! Men hvor stor chance er der for at føllet arver splash genet?

Desuden, hvis han skal have bedækningstilladelse, hvor meget skal han så kåres osv, for at kunne få det? Håber at der er nogle der kan fortælle mig lidt om det! smiley

MVH Sandra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gener og bedækningstilladelse
  • #1   24. nov 2014 Har også lige lavet en simuleret avl med Dísill og min egen hoppe. Og Dísill er rødblak, derfor er der stor procent chancer for at føllet enten bliver rødt eller rødblak. Men jeg tænkte på om der ikke kan være mulighed for at føllet bliver sodrød?
    Ifølge worldfengur er farvekoden på sodrød = 1750.
    Og kigger man på farvekoderne for mulighederne på føllet, så går farvekoderne kun op til 1700.

    Har lige prøvet at lave en simuleret avl med en sodrød hingst også. Og der vises endnu ikke en mulighed for at føllet kan blive sodrød smiley Hvordan kan det dog være?? Der må da være en chance for at føllet stadig kan få den farve, når det er en rød farve!


  • #5   24. nov 2014 Ja Dísill er rødblak splash smiley

  • #6   24. nov 2014 Hvordan har du fundet den liste??? smiley

  • #9   24. nov 2014 Jo, både Dísill og faren har splash smiley Dísill har lidt blåt i det ene øje, men det er noget med at splash ikke kun betyder blå øjne, men at det også betegnet som 4 hvide sokker og bred blis smiley

  • #12   24. nov 2014 Tror at der er noget du har misforstået smiley
    Dísill er efter styrkur fra hafsteinsstöðum og moren er: Sóley fra Merkihvoll smiley


  • #15   24. nov 2014 Når for søren! Men så har sammensætningen af Styrkur og moren vel fremavlet splash genet, eller hvad man siger??

  • #18   24. nov 2014 Ja okay, men der står at moren har splash på ejerens hjemmeside smiley
    http://www.hestemas.dk/89311381


  • #19   24. nov 2014 Ja det har jeg!



    profilbillede
  • #20   24. nov 2014 Endnu et!

    profilbillede
  • #22   24. nov 2014 Aner jeg ikke smiley

  • #23   24. nov 2014 Splash er ufuldstændigt dominant, og kan mig bekendt manifesteres med næsten intet hvidt i heterozygot form. Hvide sokker, selv hvis det bare er en tynd stribe over hoven, kan være tegn på splash. Splash er notorisk for at dukke op i afkom mellem to umiddelbare "ikke-splash" heste.

    Styrkurs far er registreret som havende blis, så et-eller andet hvidfaktor gen har han da haft. Det er lidt ærgeligt at man ikke har reg øjenfarve i WF, for det kunne være mega spændende at se hvad farve hans aners øjne har.


    ... Men altså, mit gæt (og det er virkeligt BARE et gæt) er at begge forældre til din søsters basse har splashgen (eller også har han kun arvet fra den ene, og det har et kraftigere udtryk end den forældre). Men det er fristende at tro at han har arvet fra begge, siden han både har moderens sokker og faderens blis. Splashheste behøver vist ikke have blå øjne, men det er meget typisk.


  • #24   25. nov 2014 homozygot splash vil give splash broget, den ligner umiddelbart en der er heterozygot splash, men sommetider er blis bare blis, men i det her tilfælde synes jeg der er flere indikationer. Splash kan også komme så lidt til udtryk at en hest kan synes nærmest ensfarvet men få afkom med meget hvidt fra splash, så det kan være svært at fastslå præcis. en sikker måde er hvis de ensfarvede heste mistænkt for splash får et bugbroget (splash) føl smiley eller farvetest.

    for at få bedækningstilladelse mener jeg de skal kåres med minimum 7,75 som hingst samt de bla. skal ha foretaget DNA-test og lidt andet.
    det kan godt løbe op i ret mange penge for at få kåret en hingst hvis man kun vil ha bedækket en hoppe smiley

    Flaxen er recessivt dvs. begge forældre skal være flaxen eller bærere,
    rødblak er fuldstændigt dominant og giver dermed 50% chance for blak hvis den ene part er heterozygot.

    Sodrød kan vist forårsages af forskellige parametre men det er jeg ikke så meget inde i, der er sooty genet men kan ikke huske om det findes blandt islændere, og så hvis de har mange shade gener kan de også komme til at synes sodrøde.


  • #25   25. nov 2014 Tusind tak for alle jeres svar! Det er meget brugbart!

    Kristina - Bare rolig, han skal ikke kun bedække min hoppe, men hvis han opfylder krav osv så vil min søster gerne bruge ham som avlshingst ??


  • #26   25. nov 2014 okay smiley
    nej men det jeg mente var bare at det er meget svært at komme igennem nåleøjet som hingst i dag, der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, og selv han kåres med 7,75 er det ikke sikkert der er så mange der vil bruge ham fordi det kræver en del, især en høj kåring og top afstamning at være med i ræset i dag,
    jeg har oplevet fine unghingste man måtte ende med at opgi og give et liv blot som konkurrence heste for de var simpelthen ikke fine nok eller trivedes ikke som hingste osv osv.
    det kan selvfølgelig godt lykkedes men siger bare det er svært


  • #28   25. nov 2014 flaxen kommer kun til udtryk på rød og i homozygot tilstand, dvs det kan bæres skjult meget langt for pludselig at komme til udtryk når både far og mor leverer 1 gen hver.

  • #29   25. nov 2014 Idet flax er recessivt, så kan alle farver skjule det i heterozygot form.

  • #31   25. nov 2014 Kristina - Det tror jeg godt at min søster er klar over, men som sagt, så er det jo heller ikke sikkert at det bliver til noget med ham smiley
    Han er trods alt kun 7 måneder nu, selvom han har meget udstråling osv, gode forældre osv. Moren skal kåres her til foråret og lover rigtig godt. Så er det jo ikke sikkert at han får det der skal til, for at blive avlhingst! Men der er heldigvis nogle år endnu til at finde ud af det, og vi er så spændte og glæder os til at se hvad han udvikler sig til smiley


  • #32   25. nov 2014 det bliver bestemt spændende smiley det var heller ikke for at ødelægge drømmen, man skal bare ha det i baghovedet smiley

  • #33   25. nov 2014 Ja jeg er lidt i samme båd. Min plan med min dreng er 3 års bygningsbedømmelse, og så gør vi som dommeren foreslår mht genfremstilling eller kastration.

  • #34   25. nov 2014 Nej nej, selvfølgelig ikke Kristina! smiley

    Søster Mcfluff - Det lyder bestemt også fornuftigt, at lytte til de professionelles råd! Det tror jeg bestemt også at min søster hun vil, det er trods alt også første gang hun har til hensigt at gøre sin hingst til avlshingst smiley


Kommentér på:
Gener og bedækningstilladelse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce