{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
594 visninger | Oprettet:

Er jeg for hårdhudet, når... {{forumTopicSubject}}

Jeg håber, dette indlæg er acceptabelt herinde, selv om det ikke ligefrem handler om "voksentræf"... Ellers niv mig i øret, så sletter jeg det igen. smiley

Men here's the case:

For et par dage siden blev jeg kontaktet af en tidligere bekendt, som er kommet i knibe, hvor hun må skille sig af med hovedparten af sine dyr, grundet tvangsauktion og akut flytning. Et af de dyr, hun har brug for at komme af med, er en pony...

Da jeg bad hende uddybe, hvad det var for en pony (alder, højde, race, udddannelsesniveau osv.) fik jeg at vide, at der er tale om en 18 år gammel fjordhest/islænder/shetlænder blandingshoppe. Hun er ejer bekendt ikke tilredet og er ikke vant til at blive håndteret. Den kan ikke lide mænd - dem er den bange for. Det er en hoppe, som ejers eks engang er kommet hjem med, og som udelukkende har været brugt som "græsklipper" på gården. Ejer har ikke meget forstand på heste, og hun aner ikke, om hesten overhovedet vil kunne lokkes i en trailer.

På baggrund af denne forklaring - i lyset af hestens alder, fortid og det faktum, at den ikke er vant til at blive håndteret - anbefalede jeg, at ponyen fik lov til at sove ind, frem for at blive omplaceret. Dette med tanke på, hvordan sådan en pony let vil kunne blive kastebold, hvis den ender hos nogen, der ikke forstår den, og på at en pony på den alder, der har gået samme sted det meste af sit liv, faktisk vil have det meget svært ved at skulle flyttes. Andre heste er den heller ikke vant til.

Men det forslag blev med det samme skudt i sænk... for nej, det var da synd for ponyen.

Mit spørgsmål er: Er det virkelig mig, der er for "hårdhudet" og kynisk i den sag, når jeg foreslår aflivning (min tanke er på hestens velfærd først og fremmest)?

Og sekundært... er der mon nogen herinde, der kender nogen, som vil kunne hjælpe den stakkels pony? Hun koster, som jeg har forstået det, ikke noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg for hårdhudet, når...
  • #1   27. jan 2015 Jeg er helt enig med dig, og vil også pointere at en død hest lider ikke. Hvis den alligevel ender et sted, er chancen for en kastebold, som du selv nævner, ekstremt stor. Sådan en gammel (alt er relativt) hoppe, som knap kan håndteres, vil helt klart kunne skabe problemer, både for sig selv og for andre, og derfor ville jeg reagere som dig og foreslå aflivning.

  • #2   27. jan 2015 synes bestemt ikke du er for hård... det er mange ting en "gammel" skal ud og lære på rigtigt kort tid... der er ikke mange der vil have en på den alder der ikke kan bruges til noget..
    jeg ville have sagt det samme.. smiley


  • #3   27. jan 2015 Hvor er det for det første dejligt at du spørger! Fedt at have så meget selvindsigt.
    Dernæst vil jeg så give dig ret.
    Dem der vil vælge at tage ponyen ind, er i største delen af tilfældene nogen der ser "gratis hest". Når det så kommer til stykket, at ponyen ikke er børnevant, ryttervant eller i det hele taget vant til at være i hænder, så er det at staklen bliver sendt videre!
    Det er fornuftige og helt klart mest empatiske var at give den fred.


  • #4   27. jan 2015 Jeg giver dig ret, og du er bestemt ikke for hård, kold eller kynisk.

  • #5   27. jan 2015 Hvor i landet står den stakkels pony syntes egentlig også at den bare skal have fred men når ejer nu ikke vel det så kan det være jeg kan tage den, men den er vel heller ikke chippet og har pas har den ikke det så er der jo ingen der vel tage den

  • #6   27. jan 2015 Mener også man skal være kynisk og tænke på hestens velfærd og er enig med dig at har man ikke nogen der vil havde den hvor de med sikkerhed vil tage sig af den ville jeg også vælge at aflive. Har set hvor slemt det han går og vil ikke udsætte hverken andre menesker eller heste for hvad mig og min cadence har været i gennem.

  • #7   27. jan 2015 Brita, ponyen har ifølge den info, jeg har fået, pas. Så jeg går ud fra, at den også er chippet. Den står, så vidt jeg ved, i Midtjylland. Nærmere adresse kan jeg skaffe, hvis du er interesseret i at hjælpe den.

    For jeg tror desværre, at ejer er fuldstændig lukket for aflivningsmuligheden, selv om jeg fortsat holder på, at det vil være det bedste for ponyen. Jeg er i øvrigt glad for, at jeg ikke er alene om at se sådan på det.


  • #8   27. jan 2015 Jeg er så til gengæld dybt imponeret her....
    Rigtig godt svar til din bekendte Louise, jeg vil også mene at den pony har det bedst med at sove ind.
    Selvom mit hjerte bløder for den slags opgaver, og jeg er så pokkers nem at overtale,har pladsen osv. så syntes jeg den skal sendes til de evige græsmarker


  • #9   27. jan 2015 Jeg er til dels enig med dig TO.
    Selvf er der ikke tale om en gammel hest, da den sikkert kan blive tudse gammel. Men når det er sagt, tror jeg du har ret i at den har det bedst med aflivning, for som du skriver: Gratis hest.. Får mange til at tro det er en guldklump, der kan koste mange penge ved videre salg. Eller en hest i den alder er tilredet ( selvom den sikkert ikke er det ) og tar den til deres børn eller børnebørn. Og det kan ende i en ulykke eller det der er værere. Og det vil være mega synd for børn, forældre og ikke mindst hesten.
    Men jeg håber da der findes nogen der mangler en " plæneklipper" og som har forstand på at lære den tillid og at blive håndteret.
    Jeg har selv for 1,5 år siden taget en 20 års avlshoppe til mig. Hun er ryttervant og kan bruges til skovtur, men vi kunne ikke løfte hove på hende. Det kan hun nu ved hjælp at tålmodighed og en håndfuld godbidder og en 30 minutters tid. Men det er jo ikke gratis at få en gratis hest, den skal også ha foder og smed og evt dyrlæge og det glemmer mange når de høre, ser, ord som gratis.


  • #10   27. jan 2015 Jeg tror faktisk jeg kan gætte ejer - og tror lige jeg vil tale med hende også smiley
    (har kun lige læst første indlæg og ikke svarene)


  • #11   29. jan 2015 Du er på ingen måde kynisk.

    Jeg giver dig og de andre ret i at ponyen fortjener at få fred frem for at blive udsat for en kæmpe messig omvæltning, som i værste fald kan ende i katastrofe.

    Hvis jeg var dig, ville jeg printe svarene ud og vise dem til ejer, det ka være hun kan se mening med det når det kommer fra flere end en person

    Jeg ønsker pony dyret al held og lykke!


Kommentér på:
Er jeg for hårdhudet, når...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce