{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
467 visninger | Oprettet:

Dilemma {{forumTopicSubject}}

Jeg er en 13 år, og har haft med heste at gøre i 2 år. Min far har 3 heste hvor jeg rider på den ene som er en 18 årig fjordhest( Lotti ) Altså vi kørte træt i dressuren, og nu rider vi bidløst, og træner en masse fra jorden, og jeg er rigtig glad for det. Men jeg føler ikke rigtigt at vi "passer sammen" eller hvad man skal kalde det. Jeg kunne godt tænke mig en nysgerrig, legesyg og kontaktsøgende hest, men Lotti hun er en meget egenrådig hest, kan godt være lidt anmasende, o.s.v.

Men så er der jo vores næsten 3 årige vallak( Zeus ), som jeg føler at jeg har en rigtig god kemi med. Men han er lidt stor og voldsom for mig. Altså jeg har ikke rigtigt lavet noget med ham, udover at trække ham fra stald til fold en gang imellem. Men sagen er den, at vi snakker lidt om, at jeg kunne komme til at ride Zeus når han skal tilrides til sommer, og jeg havde egentlig tænkt mig at tage fundamentklassen hos Ute lehmann, og få noget at arbejde med, inspiration o.s.v. Jeg tror bare at hvis Zeus bliver min nye "ridehest", så vil Lotti ikke blive arbejdet så meget med, og så ville det jo være bedre at tage kurset med Zeus. Så kunne man jo også tænke sig at tilridningen, blev nemmere og mere harmonisk, hvis vi have et godt bånd først.

Jeg ved slet ikke om i kan hjælpe mig med at bedømme det her, men altså. Jeg står i et dilemma, om jeg skal tage Lotti med på kursus. Hende har jeg allerede arbejdet med fra jorden, redet uden udstyr, men der er stadig en masse problemer og ting vi kunne rette op på, og lære. Og så er der Zeus, som er en dejlig hest, synes jeg. Min far arbejdet meget med ham fra jorden(tilridningsforberedelse). Altså han er jo sådan set utrolig velopdragen. Kan gå over plastik, springe lidt, gå i køreliner og være styrbar, og min far har tilmed også gået en tur med ham i køreliner, på vej, skov og mark. Men han er jo stadig unghest, og en stor hest på 174 i stang ca, og jeg har ikke arbejdet med ham før.

Enten hesten, som jeg forhåbentlig alligevel skal ride til sommer, men som jeg aldrig har arbejdet med før, hvor der er mere kemi. Eller hesten som jeg er sikker ved, og har prøvet en masse med allerede, men som jeg ikke har helt så meget kemi med? Jeg tror på at der kunne blive lidt mere kemi med Lotti, hvis vi fik rettet op på en masse ting. Det er jo nok bare mig, der skal lære at håndtere hende. Men Zeus kommer jeg jo alligevel til at arbejde med senere, så vi kunne i det mindste få en god start på vores tid sammen hos Ute og så kunne jeg selv bruge det jeg havde lært, med Lotti ved siden af.

Der er vist ret mange lidt mere voksne folk herinde, så jeg håber i vil komme med et fornuftigt bud, hvad i tror ville være bedst for både hesten og mig smiley

Vil gerne høre alles meninger ud fra hvad jeg har skrevet ;D

Vh. Lærke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma
  • #4   24. jan 2008 Hmm. Ja, så er den mulighed jo udelukket ;/

    Tak for svaret Røsle smiley Og AS, nu ved jeg jo at du har fået undervisningstimer. Altså er det godt? Og kan man selv bestemme hvordan det skal foregå, eller ligger hun et træningsprogram efter hvad hun kan se, hesten og mennesket har brug for? ;D


  • #5   24. jan 2008 Jeg mener ellers jeg havde set, at forudsætningerne for fundamentklassen var lyst til at lære? Hmm smiley

  • #6   24. jan 2008 Fundamentklassen er jo opdelt i 1 og 2. i 1'eren skal man bare have lyst til at lære, og i 2'eren skal hesten var tilredet.

    Tager man normalt ikke del 1, og del 2 hver for sig? Hvis man kigger i hendes kalender, tror jeg da at det er sådan det fungere? smiley


  • #9   24. jan 2008 Det lyder nu meget godt alt sammen jo x)

    Var du deroppe i en weekend? Altså lørdag og søndag? VIl det så sige at jeg godt kan tage del 1 og så først tage del 2 når han engang er tilredet? smiley

    Total forvirret, hehe ;D



  • #10   24. jan 2008 Kan godt se det er et svært dilemma.
    Syntes du skal prøve at tænke på, hvilken hest du brænder mest for at tage med. Måske kunne du på et tidspunkt også tage den anden hest med på et mer kursus? ..

    Jeg ved ikke om du plejer at træne med Zeus eller om det er Lotti du omgås med til daglig? Ellers ville jeg helt klart tage Lotti, hvis du nu kun har muligheden nu her. At træne med andre heste end dem man er vandt til kan nok også være lærerigt, men hvis det var mig og tilfældet er at du ikke træner Zeus til dagligt, så ville jeg tage Lotti med.

    Jeg har selv fået undervisning af Ute (Ikke kursus hos hende, men undervisning nede hos mig). Det var virkelig godt og jeg var rigtig glad for det. Ute så først mig og Cassie, hvad vi sådan kunne osv. og derefter kom hun med ide'er til nye øvelser osv. og noglegange vidste hun mig hvordan jeg skulle gøre hvis jeg ikke rigtig kunne finde ud af det. Så det var egentlig hende der fortalte og vidste mig ting, som var nyttige for mig og Cassie, også er der selvfølgelig også nogen ting hvor det er vigtigt at hesten kan noget i forvejen/forberende øvelser, før man går videre til noget andet. Det nytter f.eks ikke noget at øve trailerlæsning hvis man ikke kan rykke hesten i nogen som helst retninger eller øve spanske skridt hvis hesten maser og vader ind i en :o)


  • #11   24. jan 2008 AS - Præcis smiley
    Syntes også hun er god til at vise hvis man ikke rigtig kan få noget til at lykkes og derefter skal man selvfølgelig selv gøre det rigtigt.

    Hun gik også meget op i velfærden hos mig, hun mærkede bla. i Cassie's mund, hvor hun faktisk fandt ud af at Cassie havde en hingstetand smiley


  • #15   24. jan 2008 Pyyyhhaaa xD

    Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Altså jeg brænder nok mest for Zeus, da han har drømmepersonligheden(Han er bare så stooor og ung) I det hele taget har jeg bare brug for at prøve noget nyt. Men jeg har aldrig arbejdet med Zeus før, så ja, det ville blive en god start at tage derhen, første gang vi skulle prøve ;D

    Hmm?


  • #16   24. jan 2008 Ja, det er jo rigtigt kristine smiley

    Tager jeg Zeus med, kan jeg stadig bruge det jeg lærer, i min træning med Lotti ;D


  • #17   24. jan 2008 Hmm.
    Jeg syntes at du skulle tage Zeus med, når du har det så godt med ham og du aligevel kommer til at rideride ham til sommer. Så lyder det jo perfekt smiley .
    Og de ting du lære med ham, kan du jo oss overføre til Lotti smiley .


  • #18   24. jan 2008 Forresten lige et andet spørgsmål ;D Må man/og er det acceptabelt at kigge på imens hun underviser andre?

  • #19   24. jan 2008 AS: Jo det har jeg smiley
    Kan godt forstå det med dyrlægen :s puha..

    Jørnck: Jamen syntes da du skal tage Zeus med så smiley Uanset hvad lærer du garanteret meget som du også kan bruge i din træning med Lotti og det er jo også sundt at prøve at træne med andre heste.

    Mener du om det er acceptabelt under et kursus?
    Ja vil jeg da helt bestemt mene det er smiley


  • #20   25. jan 2008 OKay, tak for hjælpen indtil videre ;D

    Jeg må lige tænke lidt mere over det smiley


  • #23   26. jan 2008 AS: Hun sagde til mig, at hun normalt ikke tager praktikanter men hun ville kun tage mig fordi hun havde set mig før. Det var skide godt! smiley Det var lige op til Hingste Kåring i Herning jeg var der, så hun skulle self. øve øvelserne, finde musik og om fredagen skulle hendes hest vaskes og gøres klar. Udover det, så hjalp jeg hende med stalden, trækkede heste ud og ind, trænede med Tarok og var med hende ude på Bæåbjerg rideklub, hvor hun underviste en del børn med deres ponyer..

  • #24   26. jan 2008 Blåbjerg*

  • #25   26. jan 2008 Ej, hvor coolt. Du er så heldig! xD

  • #27   28. jan 2008 Synes da at du skal prøve at spørge hende smiley Kunne jeg også godt finde på, når den tid kommer, hehe xD

    Må man spørge hvad i skrev om? smiley


  • #28   29. jan 2008 Det er da altid et forsøg værd? smiley

Kommentér på:
Dilemma

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce