{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

Transport af føl? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Jeg har lige købt mig en lille hingst på 1 måned, om 3 måneder skal jeg hente ham... Hvordan beskytter man sådan et føl bedst under transport? jeg mener en hest har jo gerne transsport gamacher på og halebeskytter m.m.

Håber på respons... og på forhånd - tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Transport af føl?
  • #1   8. jun 2009 Dem der har den har altid sendt deres føl afsted omkring de 4 måneder og det har aldrig været noget problem, har også snakket med dyrlægen for at være sikker på det var ok da jeg også selv mente det var lidt tidligt, men det mente også at 4 måneder var helt fint.... så det må jeg jo næsten gå ud fra er i orden...

    Men tusind tak for svaret smiley


  • #2   8. jun 2009 sys virkelig at 4 måneder lyder tidligt.. der er jeg ik engang begyndt at vænne mine fra endnu.. du taber intet ved at vente en måned mere, men derimod får du en mere selvsikker og rolig hest... jeg ville virkelig vente, man vænner kun fra når den er 4 måneder, hvis der er problemer... med hoppen eller føllet

  • #3   8. jun 2009 så skulle jeg vænne min fra nu :0 Det ville jeg godt nok være ked af... synes også det er ALT for tidligt... jeg ser min som en baby endnu... Han har stadig meget hans mor skal lære ham inden han skal fra... Men ja, pas på med at pakke ham for meget ind... det kan skade mere end det gavner.. tag en følgesvend med og bind ham, så han ikke kan springe over eller gå under bommen i traileren, så skal det nok gå.

  • #4   8. jun 2009 tak for de gode ideer... men dyrlægen sagde bare at når han var så selvstændig som han var ville det ikke være noget problem at hente ham når han var de der 4 - 5 måneder... han er kun lidt over 1 måned nu og leger allerede gerne langt væk fra mor...

  • #5   8. jun 2009 jeg ville aldrig vænne et føl fra før det var min. 6 mdr...

  • #6   8. jun 2009 Jeg synes godt nok også det er alt for tidligt. Jeg kender ingen der tager dem fra så tidligt og synes virkelig du skal vente. Det er muligt at han virker selvstændig, men han er jo stadig en lille baby og har meget at lære, han bliver jo også opdraget af sin mor og hvis man ser et føl sammen med sin mor kan man jo tydeligt se hvordan føllet efterligner moren og gør de samme ting som hun gør.
    Kan slet ikke forstå hvis dyrlægen skulle ha sagt at det bare var helt fint for som nogle af de andre siger er det kun noget man gør hvis der er problemer. Jeg vil virkelig fraråde dig at hente ham så tidligt...


  • #7   8. jun 2009 Jeg kender en der blev medlt til dyreværnet for at tage føllet fra for tidligt. hun fik en kæmpe bøde..

  • #8   8. jun 2009 har heler adrig bundet føl i traileren.. sæt evt en plade foran, så den ikke kan gå under bommen.. eller os så fyld hulrummet op med halm.. det plejer jeg at gøre.. og så tage grimen af føllet under transport

  • #9   8. jun 2009 jeg tænker bare at det er mega ubehageligt at have et føl der vandrer rundt i traileren på den måde.. sys det er rart at have styr på den.. derfor har vi altid brugt halm, men grimen er kommet helt af.. det har altid været velýkket..

  • #10   8. jun 2009 lige præcis det med grimen frygter jeg også altid.. da jeg transporterede min hoppe på 8 mdr valgte jeg dog at lade den beholde grime på, da den havde prøvet at køre trailer før..

  • #11   8. jun 2009 Jeg må desværre også på det kraftigste fraråde dig at hente føllet allerede, når han er 4 måneder gammel... I den alder er han jo stadig kun en lille baby, og selv om han virker selvstændig, er der jo stadig mange ting, han skal lære af sin mor. Personligt ville jeg aldrig tage et føl fra sin mor, før det er minimum 6 måneder gammelt.

    Jeg har selv været så heldig at få min lille Falle hjem allerede nu i en alder af knap 3 måneder, men han har jo altså sin mor med, og hun skal blive her, til efter han er vænnet fra; dvs. når han er ca. 6-7 måneder gammel. smiley


  • #12   8. jun 2009 Olga A, jeg er også rigtig, rigtig super glad og taknemmelig for den tillid, Falles avler har udvist mig ved både at sende ham og hans mor herop og lade mig beholde moderen, indtil Falle er vænnet fra. smiley Det er virkelig skønt at kunne få lov til at begynde at præge Falle allerede nu, hvad jeg ellers ikke ville have haft mulighed for, da hans avler bor ca. 300 km. væk fra mig, og samtidig er det også trygt og dejligt for ham, at han har sin mor med, mens han vænner sig til sit nye hjem. smiley

  • #13   9. jun 2009 Hestehaven, jeg ved udmærket godt, der ikke blev spurgt om, hvorvidt det var for tidligt at vænne føllet fra og fjerne det fra sin mor... Men når man ser noget, man mener, er uhensigtsmæssigt, så mener jeg altså, man bør reagere. Det kunne jo være, personen gerne ville det bedste for sit føl, men bare ikke vidste bedre, for eksempel?

    Og jeg fastholder til hver en tid, at et føl bør blive hos sin mor, til det er omkring 6 måneder gammel!

    Vi er enige i, det heller ikke er smart at lade føllet gå hos sin mor, til det er et år eller mere... men det retfærdiggør ikke at tage det for tidligt fra.

    Ang. transportdelen, kan jeg oplyse, at min lille Falle på knap 3 måneder stod bundet i traileren ved siden af sin mor som en hvilken som helst voksen hest, da han ankom, og det klarede han fint. smiley


  • #14   9. jun 2009 Jeg har snakket med dem der ejer moderen og jeg venter med at hente ham til han er 5 måneder... grunden til at jeg vil ha en der er at jeg synes den skal ha en måneds tid til at falde til i sit nye hjem inden dyrlægen kommer og vaccinere og chipper ham...

    Den med halmen synes jeg egentlig lyder som en go plan, han skal jo os ud og kører omkring halv anden time....


  • #15   9. jun 2009 Jeg synes det er rigtig godt at du har valgt at vente en måned;)
    Det kan jo godt være de plejer at vænne dem fra tidligere, men det er jo din hest, så du har jo oss noget at sku ha sagt om det. Og vi vil jo alle sammen helst give dem den bedste start, så synes det er rigtig godt, du har bestemt dig for det;)


  • #16   9. jun 2009 Igen må jeg tilslutte mig Lise S. smiley Jeg synes også, det er rigtig godt, du har valgt at vente en måned mere på den lille følle. smiley

  • #17   9. jun 2009 super god beslutning a du har valgt at vente, på den måde viser du at du ønsker det bedste for dit nye føl... håber du bliver rigtig glad for den.... ihvertfald stort tillykke...



  • #18   10. jun 2009 tusind tak for de gode råd, for ja jeg vil jo kun det aller bedste for ham....

Kommentér på:
Transport af føl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce