{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag med skab
  • #1   27. mar 2011 den eneste skab jeg kender på heste er den skab de har i hovskæg, ved ikke om det er det du tænker på, men hvis det er så kan skaben kun smitte andre heste. ikke menneesker eller andre dyr.

    det er dog oftest dem med langt hovskæg der får symtomerne, men de andre kan være smittebærer uden det er til at se.


  • #2   27. mar 2011 Maja L. Takker. Dog er det her på kroppen og i hoved. smiley

  • Katja C
    Katja C Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #3   27. mar 2011 Det lyder ikke særligt sjovt. Er ikke nogen ekspert, men først og fremmest ville jeg nok sørge for at separere alt udstyr så INTET bliver brugt til fælles. Det kan vist ikke smitte til mennesker, hunde og katte (der er vist forskellige typer skab) Fik engang en traver hjem fra træning, hvor træneren havde brugt samme udstyr !!! Nøj, jeg var tosset - hele området, hvor gjord + køresele (ved bringen) havde siddet, var fuldstændigt afskaldet.. (jeg kan atltså ikke huske hvad det hed, men ligeså smitsomt) Hmm, men just in case, så ville jeg nok behandle som hvis der var lus i hjemmet. Held og lykke smiley og så lige en glad smiley

  • #4   27. mar 2011 Katja C, Nu er han kun en plag, så han har kun en grime. Vi har ige haft lus...
    Desværre fik vi en opstalder med en plag der viste sig at være fyldt med orm, fuldstendig levende af lus og nu måske skab.
    Alle heste er ormebehandlet og lusebehandlet... Så må vi tage en skabs tur....


  • Katja C
    Katja C Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #5   27. mar 2011 Øv, i er hårdt ramt - men som sagt 3. gang er lykkens gang. Nå ja, det står der jo osse i overskriften 8)
    Men dyrlægens råd er jo heldigvis lige om hjørnet, så i kan få lidt ro og starte behandling smiley


  • Katja C
    Katja C Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #6   27. mar 2011 Ps. hingstebassen dengang smittede ingen af de andre i stalden og efter 14 dage med behandlende creme, stoppede afskalningen og heling startet.. Der gik dog noget tid inden pelsen kom tilbage.. smiley


  • #7   27. mar 2011 Min tinker har skab, men det er på benene. Så ved ikke så meget om det ellers, men smitte til mennesker kan det nok ikke - og de andre heste i vores stald er ikke blevet smittet på trods af de går sammen med min smiley Held og lykke med det!

  • #8   28. mar 2011 DDDA: Lyder godt. De 3 plage der går sammen har alle fået det, så det kunne lyde som om det er noget andet. smiley

  • #9   28. mar 2011 Hunde kan også få det men jeg ved ikke med kat og mennesker men jeg ville nok isulere(eller hvad det nu hedder) hesten så det ikke smitter

  • #10   28. mar 2011 Hvad er skab hos heste?
    Skab er en hudsygdom, hvor hesten ovenpå huden er inficeret med mider, som lever af hudaffald og svedprodukter. Dette er årsagen til, at skab forandringer hos heste fortrinsvis er overfladiske og giver anledning til en meget intens kløe. Skab hos hest forårsages af miden Chorioptes Equi.

    Hvad er symptomerne på skab?

    Grå klidagtige skæl og flager nederst på benene, især i kodebøjningen.
    Intens kløe.
    Hesten tramper med benene og gnubber sig meget, specielt ved aftenstide og i varme stalde.
    Forandringerne ses især på bagbenene hos heste med langt kodeskæg eller heste med tyk vinterpels.
    Kun sjældent breder forandringerne sig op ad benet, men hos heste med en lav immunstatus, f.eks. plage med indvoldsorm, kan forandringerne brede sig op ad benene og sprede sig over bug og sider.
    Der kan komme sekundære eksemforandringer i kodebøjningen.


  • #11   28. mar 2011 Hvordan behandles skab?
    Heste med skab skal holdes adskilt fra øvrige heste.

    Hesten behandles med antiparasitære midler. Da hestens hud er meget sart, er det vigtigt at du taler med din dyrlæge om, hvilke midler der kan anvendes.

    Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har skab?
    Efter endt behandling opnår hesten fuld restitution, og kommer til at fungere som tidligere.

    Hvorfor får heste skab?
    Skab er en smitsom sygdom. Dårlig pleje af hesten og dårlig hygiejne vil medføre, at hesten oftere får skab.
    Hvad er risikoen for, at din hest får skab?
    Risikoen er størst hos langhårede heste og heste med kraftigt hovskæg, som opstaldes under dårlige hygiejniske forhold. Jyde - og Belgierheste plages ofte af denne lidelse.

    Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får skab?
    Hesten skal opstaldes under tørre og velstrøede forhold.


  • #12   28. mar 2011 mennesker og andre dyr kan også få skab og det smitter rigtig meget. Min datter fik skab på sin efterskole, og skolen måtte sende alle de elever der havde været sammen hjem, alt sengetøj tæpper, puder, skulle renses. Min datter blev isoleret herhjemme og vi lage plastik på de tæpper vi ikke kunne fjerne. Det er ikke noget man skal tage let på. pøj pøj med det


  • Katja C
    Katja C Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #13   28. mar 2011 Hmm.. Er det for kodeskab eller er det også det andet.. Addr, det er så ulækkert smiley
    Men tror altså ikke at det her skab kan smitte til mennesker, ligesom menneskelus ikke kan leve på hunde og katte smiley


  • #14   28. mar 2011 nej det kan godt være at det er en anden mide der sidder på mennesker. Jeg ved at menneske skab kan overføres til hunde men det er sjældent, hunde skab kan vist ikke komme på mennesker. hunde og katte lopper kan godt leve 1 døgn på mennesker men så dør de. ja det er meget ulækkert.

  • #16   28. mar 2011 jeg ved at "heste" skab ikke kan smitte hunde, har selv spurgt ind til det af dyrlægen da jeg fik en meget slemt angrebet belgier med skab og en hund der lige var kommet over hårsækmider (næsten den samme mide)


    jeg behandler min plag mod fodskab med sebacil. det bliver blandet i vand og sprøjtes/vaskes ind på huden.

    da det jo er den samme mide i hovskæg/på kroppen er det samme behandling.

    man kan også behandle med ivomec (indsprøjtning) og nogle har held med loppemidler (eks frontline) eller lus midler.

    men da i har behandlet mod lus, så ville jeg bruge sebacil da det er det jeg har erfaring med virket bedst.


  • #17   28. mar 2011 hvis du slå op under skab på heste i net doktoren så får du de svar, der står som jeg skrev også varme stalde, men det har bestemt også ensmitsom sygdom. Dårlig pleje af hesten og dårlig hygiejne vil medføre, at hesten oftere får skab.


  • #18   28. mar 2011 ok takker for svar smiley

Kommentér på:
Plag med skab

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce