{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

hest har æsel fobi - hjælpe tak {{forumTopicSubject}}

Ja jeg rider en islænder for en der har to, den en af islænderne har den største fobi for æsler, han gå helt i spåner når han ser et, og selvfølgelig har dem der bor overfor en, og den elsker bare at komme galopperne op til hegnet, når jeg kommer riden. Og den fold æslet går op nu er lige op ad den gus vej jeg rider op ad for at komme på tur. hvad vi ved af, har han ikke haft nogle dårlig oplevelser med et æsel, ikke i følge nu værnene ejer og forrige ejer.

kan man gøre noget ved et fobi?
når jeg skal forbi æslet er jeg nød til at stige af og trække ham forbi, men han nægter næsten at gå forbi, og når jeg endelig for ham lokket lidt går han og tripper og puster sig op og puster rigtig hårdt ud af næseborene og ser helt skræmt ud ( det med at puster sig op og det gør han også lige så snart han bare ser den fra afstand)
Og det er ikke fordi den er lille, da ejeren der har ham islænderen, selv har to små ponyer og det har dem over for med æslet også og dem er der ikke noget med. Og i det halve år jeg har reden hos dem, har jeg aldrig hørt æslet brøle eller noget.

Håber der kan kommer med en ide hvorfor han er så skræmt af æsler og evt. har en ide til hvordan man kan væne ham i det mindste til bare at gå forbi den?
Roser ham altid meget når kan bare går det mindste forbi det, men det hjælper ikke rigtig synes jeg


Kommentarer på:  hest har æsel fobi - hjælpe tak
  • #1   13. jul 2011 problemet er bare han nægter at gå der hen, det tættest jeg har været på med ham har været 4 meter også var han da bare næsten lige ved at dø mente ham da selv smiley

  • #2   13. jul 2011 Hmm kender en nhvis hest døde af skræk ( fik hjerte stop ) da den var bange for køer, og hegnet mellem hestene og køerne en dag gik i stykker, så køerne slap ind til hestene...

    Så måske er det ikke nogen god ide´ at lade dem mødes. Jeg ville nok bare ride en bue udenom, ell lave versade væk fra folden, måske bakke forbi? smiley


  • #3   13. jul 2011 Hvordan reagere den når den ser andre heste på tur? smiley

  • #4   13. jul 2011 Hehe velkommen i klubben:-D Min nye hoppe er osse ræd for æsler:-)

    Jo mere de lærer dem at kende jo mindre bliver fobien... Det er fordi æsler lyder anderledes, lugter anderledes og ja ser anderledes ud hihi...

    Melisa: Den har nok haft et svagt hjerte i forvejen:-/

    Min hoppe var så småt begyndt at acceptere æslerne på ejendommen da jeg købte hende:-)


  • #5   13. jul 2011 Melisa M
    problemet er bare at der er hegn på den anden side også og hvis jeg rider på astfald vejen, så stopper han bare op og nægter og gå selv om der er måske 100 meter over til folden med æslet smiley

    ~ Vilsøe & Adonis ~
    ved ikke hvordan han ville reagere når han skal forbi sammen med den anden, men på ridebanen ( vi låner ridebane af dem der har æslet, og de har fold uden om ridebanen) og selv om ham den anden er med er han ved at gå ud af sit gode skind, han puster sig op osv. smiley


  • #6   13. jul 2011 ¤ Stald Esmann ¤
    hehe godt at vide man ikke er den eneste smiley
    hvad gjord du? satte du dem bare sammen eller?
    tror ham her ville rende a hå til hvis han blev sat sammen med den smiley


  • #7   13. jul 2011 Hun er blever sluppet løs på ridebanen ved siden af æslerne(3 stk) samt at der gik en på en fold lidt væk(hingst) og hun begyndte at acceptere dem:-)

  • #8   13. jul 2011 Min hest er også rædselslagen for æsler. Jeg tror simpelthen bare at hestene ikke kan forstå, hvad det er. Et hestelignende dyr, som har lange ører og en mærkelig hale. Tror desværre ikke man kan gøre så meget andet end at blive ved g ved med at gå forbi, indtil hesten forstår at de ikke er farlige.

  • #9   14. jul 2011 Hvis man skal kurere en hest for en fobi, gør man det bedst ved udsætte hesten for fobien i små bidder under rolige og kontrollerede forhold.

    I det konkrete eksempel kunne det være en rigtig god ting, hvis du kunne trække hesten ind på en lukket bane og så finde en, der har et æsel. Få vedkommende med æslet til at trække det ind i udkanten af banen - du kan selv mærke på hesten, hvor stor afstanden skal være første gang; den skal være så lille, at hesten kan se æslet tydeligt, men så stor, at hesten ikke panikker helt. Så snart hesten slapper bare det mindste af og begynder at se nysgerrig ud, roser du den, og får æslet trukket væk igen. Herefter kan du stille, rolig og gradvist trække æslet tættere og tættere på, så hesten kan se, at der ikke sker den noget, indtil de til sidst kan stå helt afslappede ved siden af hinanden.

    Det er en proces, som tager rigtig lang tid, men din hest skal nok lære det, hvis du gør det på den rigtige måde. smiley


  • #10   14. jul 2011 at den kommer fordi er det vigtigste.
    jeg red engang en hest der var så mega bange for en lama der stod et sted jeg godt kunne li at ride. bliv ved med at ride fordi. til sidst acceptere den at den ikke gør noget


  • #11   15. jul 2011 Spurgte om hvordan den reagerede når de så andre heste på tur - hvis i bare rider forbi en ny fold med fremmede heste.
    Det er meget normalt for heste at puste sig op og være meget opmærksomme når de møder nye heste. Især hvis de kommer løbende smiley
    Det jeg mener er, at den ikke nødvendigvis er bange for æsler som sådan, men bare på vagt over for fremmede væsner smiley


  • #12   16. jul 2011 ~ Vilsøe & Adonis ~
    tro mig den er bange for æsler!
    har reden forbi andre folde hvor hestene også løb osv. det reageret han næsten ikke på det eneste han gjor var lige at vænde hoved og det sammen gør han hvis dem der har går sammen med æslet løber, men hvis æslet er sammen med de andre hest eller alene så bliver ham islænden helt rundt på gulvet smiley


Kommentér på:
hest har æsel fobi - hjælpe tak

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce