{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Mærkeligt syn? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Det var den beste gruppe jeg lige kunen se dette emne ville passe ind i, så håber det er okay.

Min pony har engang stået på en gård her på min mors vej, dengang havde de kun en kat. 1 pony som var købt v. hestehandler, da vi så rejste på efterskole, fik de en shetter fra datterens gamle rideskole.
Efter vi så er flyttet til et andet sted, har de så fået en kat. 1 pony mere, som en veninde gav dem, da hun mente den ville få det bedre der, end på en rideskole.

Nå, men her for nogle uger siden, så jeg nogle stå dernede, ville gå ned for at snakke med dem, men da jeg så, at det ikke var nogle jeg kendte, gik jeg hen til hestene for at hilse på dem, der må jeg sige, at jeg blev chokeret. Hestene gik på en 20x60 ridebane (var selv med til at måle op, derfor kender jeg målene), der var næsten ingen græs (den kat. 1 de havde da jeg stod der, samt shetteren, har begge var forfangne, da de smed dem fra jordfold til gødet sommergræs, uden optrapning), de var totalt afmagret, og der var slet ingen gnist i øjnene på dem.

Her i dag, da jeg gik tur med hunden, gik jeg forbi (ude ved vejen), de to kat. 1 ponyer var kommet på den store fold med lidt græs, men var stadig ikke helt ok i huld... Den sidste kat. 1 de fik, stod i en vandput der er på folden, vandet gik den til knæene, og den stod og æd det græs der var vokset op gennem vandet.
Mit spg. er så, er det sundt for hesten at stå i vand på dette tidspunkt af året? Og tror i evt. de ville kunne mærke hvis de blev forfangne eller noget i den stil, og så ville køle deres hove ned?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkeligt syn?
  • #1   7. okt 2011 Det kan sagtens være for at køle hovene.. men nogle heste synes bare det græs der står i vand er bedre, min søsters hest gik i mudder til maven en dag for at få det, den kunne heldigvis selv komme op igen.

  • #2   7. okt 2011 Okay, jeg mener bare, bliver den ikke syg af at stå i vandet, det er jo ikke ret varmt, og det er jo også for koldt til at vaske, så ville da ikke mene det var sundt for dem, at stå i vand til knæene.

  • #3   7. okt 2011 Nej det tror jeg bestemt heller ikke det er.. Men har du fortalt dem at hesten står i vandet.. eller er der vand over hele marken? det er der jo desværre mange steder.

  • #4   8. okt 2011 Nu er de fleste heste jo slet ikke så sarte, det er tit os mennesker der gør dem sarte, fordi nogle pakker deres heste ind i dækkener, bandager osv.
    Uden dækken sætter e fleste en dejlig tyk vinterpels : )

    Tror ikke det er sundt at stå i så meget mudder, men er bestemt mere sundt end de stakkels heste, som kun kommer ud et par timer om dagen, fordi de ikke må blive beskidte eller få mudder på benene, tilgengæl står deres heste så med hævede ben pga. de bliver rørt for lidt.
    Og andre med mug, fordi de står i en sur halmboks, hele dagen og ammoniaken rigtigt kan arbejde i koderne.

    Mener bare, det kan jo være ejeren vægter hestens "frihed" højere end at hestene skulle stå inde, og derfor står i mudder.
    Ang. den lille fold, kan det så måske være de har været forfangen igen, siden de gik på den lille fold? Bare en tanke.


  • #6   8. okt 2011 Jeg er så bestemt heller ikke til dem der pakker deres heste ind i alt mulig, de har jo ikke gået med dækner osv i naturen, så mon ikke de kan klare det, selvom vi har taget dem til os?

    Dem dernede på gården, ved ingenting om heste, de synes bare datteren skulle have en, fordi hun godt kunne lide dem, og så havde de plads til dem.
    Men her de seneste år, går hun mere op i drenge (som de fleste), og der bliver ikke tid til hestene, de står bare og står. Hun er nu rejst til udlandet.

    Jeg snakker ikke med dem nej, da jeg stod dernede, og den ene hest blev forfangen, sagde jeg det (han gad slet ikke og gå, måtte næsten bære ham ud), sagde de bare, at de havde tjek på ham, og at han ikke fejlede noget.


  • #7   8. okt 2011 Det er faktisk meget almindeligt at de gerne vil stå i vandet og græsse, og de tager bestemt ikke skade af det. Så længe de selvfølgelig har et sted hvor de kan gå tørfodede de skal selvfølgelig ikke være tvunget til at gå i vand hele tiden:-)

  • #8   8. okt 2011 Okay, jeg har bare aldrig set en hest stå i vand på denne årstid, men tænkte måske at den hjalp sig selv med at køle hovene ned, hvis de nu var forfangne.

    Nej, jeg har ikke snakket med dem, de ønsker ikke jeg hjælper dem, de mener jeg tror jeg er meget klogere end dem. Ved ikke om de får foder nu, men da de gjorde, var det ko foder, da manden mener der er det samme i.

    Jeg har tænkt at melde det, men dyrenes beskyttelse gør jo ingenting, før hestene ligger døde på folden!
    Jeg har også mistanke om, at hvis jeg melder dem, så ved det at det er mig smiley


  • #9   8. okt 2011 Jeg har bare haft projekt opgave om det, og der fandt jeg ud af, at de ikke gjorde noget. Men hestene har jo fået noget mere fylde på mavserne nu, efter de er kommet på græs fold.

  • #10   8. okt 2011 Okay, har du så nogen idé til hvad jeg kan skrive?
    Der er nemlig også et andet sted jeg vil melde, men det der sker derude, er under al kritik, så der ved jeg slet ikke hvor jeg skal begynde smiley


  • #11   9. okt 2011 Okay, tak.
    Det bliver nok lidt svært med det med billederne.
    Jeg har ikke kunne se deres hove, da græsset dækker.

    Var lige en tur forbi igen i morges, og nu står allesammen på ridebanen igen.


Kommentér på:
Mærkeligt syn?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce