{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Uforudsigelig hest/forårs bims {{forumTopicSubject}}


Zolo har jeg på det sidste været rimelig forårsbims. Været ualmindelig frisk i forhold til hans normale tempo og gjort ting han ikkee plejer.

Så som at hvine og bukke hvis han blev bedt om at stå stille, men ikke selv var enig, lige så hvis man ville ride væk fra andre heste eller han ikke må komme hen til dem.

Idag fik jeg så endnu en overraskelse.

Min lillesøster var med ovre på dyrskuepladsen for at filme lidt galop osv. Zolo var helt roligt i sit normale tempo.
Ud af det blå da jeg for 3 gang sætter ham i galop vælger han at stikke hovedet ned imellem benene, bukke også stikker han ellers af for fulde gardiner som om et eller andet har skræmt livet seriøst af ham.

Der er ingen kontakt til ham OVERHOVEDET, han løber og løber og løber alt hvad hans ben kan bære og er ude af kontrol.
Han styrter lige ned imod udgangen af dyrskuepladsen der er en 2-3 meter høj låge som vel er 1 meter bred. Der kan man sagtens skridte igennem, ikke noget problem.
Men når han kommer i fuld galop, så måler han jo ikke lige og tager hensyn. Så jeg støder mit knæ på.

Får ham stoppet 50meter uden for via. at bøje ham så meget af at han ikke kan løbe. Vender om og rider ind igen.

Havde han ikke skulle krydse en vej for at løbe hjem, så havde jeg ladet ham løbe. Men han skal krydse en vej hvor der kommer godt med biler der køre 40-50 km i timen som ikke har en chance for at se ham pga. træer og et sving.

Hesten er HELT rolig ligesom før han stak af. Helt rolig og nede på jorden og stille og rolig.
Skridter ind til min lillesøster der er noget forvirret og bare troede jeg ville galopere en rundte, men pludselig forsvandt jeg så.

Han er helt nede på jorden, skridter roligt og da vi kommer hjem går vi ind på ridebanen hvor min lillesøster skridter rundt på ham inde på ridebanen og nemt kan styre ham.

Jeg har INGEN idé om hvorfor han stikker af sådan.
Han har gjort det en gang før hvor han bukkede samtidig med han drejede rundt på en tallerken og smuttede ud igennem lågen i fuld galop. En anden gang fik jeg ham drejet af inden lågen hvor han var ved at skvatte fordi der var glat.

Imens han styrtede der ud af vrinskede han som om han kaldte men han kan hverken se eller hører hestene der fra.
Det var som om han pludselig tænkte " Nu skal jeg dælmer hjem, nu vil jeg ikke være her alene mere! " også smuttede han bare.

Han har et stærkt flokinstinkt og er ikke skide glad for at forlade andre heste men kan sagtens rides alene. Det er mest hvis man skal skilles og ride 2 veje at han vil vende om og gå med. Når han er i forårshumør så hedder det så hvine og være noget utilfreds.

Jeg er meget imod 3 rings bid, pelham osv. men det er jo på ingen måde ansvarligt at han pludselig kan stikke pokker i vold og rende over en vej. Samt der er hunde og mennesker inde på pladsen.
Hundene skal egentligt være i snor, men er det sjældent og det er ikke altid de kan styre dem når der er en hest.

Hvad ville i gøre? Ville i holde jer i skridt fra nu af og til han falder til ro også kun ride på banen og andre lukkede steder? Putte et stærkere bid på som så slf. kun skulle bruges hvis han begyndte at løbe?
Lade være med at ride der?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uforudsigelig hest/forårs bims
  • #1   19. feb 2012
    Nej smiley Eller jo, kan godt lukke men da der går og kommer folk hele tiden der lufter hunde, vil de sandsynligvis lade den stå åben.

    Pladsen er jo kæmpe stor, lige som Roskildes.

    Der er en lille bane der ( en børnedyrskuet bruger ), som man sikkert kan lukke af hvis man slæber en bom eller noget med.
    Men det er jo ikke til at gøre alene og sådan en har jeg ikke lige.


  • #2   19. feb 2012 Jeg har pt samme problem med min syge hest som burde ikke kunne hoppe rundt. Hun er forfangen. og hun går stadig lidt stift i det, men ikke voldsomt. Men efter endt stop/bak træning idag så ville jeg gå tilbage til stalden (vi er på ridebanen)

    Så går fanden i hende, hun bukker og stejler. og dyret skal forstille at være syg.... De andre heste på folden er også lidt forårs bimse.

    Hun gjorde det samme for ca 1 uge siden der kostede mig en brækkede finger. Så jeg blev jo nervøs idag.

    Skal hilse at sige vi har ikke meget horsmanship træning eller noget der ligner. men normalt er hun en sød hest (dog med samme nykke ri visse situationer)


  • #3   19. feb 2012
    Mest for at se hans reaktion - kølede han ned hvis han løb længere, hvor ville han hen ( hvor henne på stedet ville han hen ), havde han hørt en hest osv. Hvad var det han ville opnå ved at smutte.

    Og fordi jeg på tidspunktet var pænt bange, så følte mest for at bare lade ham løbe da der ingen kontakt var.

    Men også fordi det en anden gang måske ikke er muligt at jeg kan få ham stoppet - derfor ville det jo så være bedre at han kan løbe direkte hjem, end at han skal over en vej som han desværre skal.

    Ville klart foretrække lige pt. at han stod ude på bussebøh landet uden mennesker, biler osv.


  • #4   19. feb 2012 Må jeg spørge hvor det er han står smiley

  • #5   19. feb 2012
    Broløkke - ligger 1km væk vel fra dyrskuepladsen, lige midt i Odense.


  • #6   19. feb 2012
    Min søster fangede det på video:
    http://www.youtube.com/watch?v=DACWaSsAWcI


  • #7   20. feb 2012 Min er også forårs kød og var alle gårdens heste igår.. de legede rodeo dyr og sprang igennem leddet på hegnet..

    longerede min hoppe og kun tonsede bare derud af i fuld galop på banen.. var bange for hun ville falde da den er meget våd så prøvede hele tiden at få hende ned i tempo men hjalp ikke rigtig.. så prøvede jeg at stoppe hende og gå med hende og der troppede hun ved siden af mig men faldt så til ro igen..

    Tror de har meget energi de skal af med pga foldene går været fyldt med frost og sne så de ikke har kunnet bevæge sig særlig meget..


  • #8   20. feb 2012 Ud fra videoen (Det jo altid lidt svært at komme med en god kommentar når man ikke ser det rigtig og ude af kontekst) smiley
    Så synes jeg mere det ligner at du har en hest, der ikke reagere ordenligt på dine signaler. En hest gør kun hvad der kan betale sig for den selv. Jeg tror det evt. er dit stop signal der ikke er stærkt nok til at overgå hans lyst til bare at løbe væk fra dig og tøjlen - For at opnå hestens yperste mål = Frihed.

    Hvis du prøvede at træne dit stop signal, først fra jorden og så i sadlen, så tror jeg du vil kunne mærke en forskel.
    Har selv erfaringer på det punkt.


  • #9   20. feb 2012
    Hestens stopsignal er yderst glimerende - det er nærmere det modsatte der plejer at være problemet.

    Han var i sit normale dvadske humør derovre, luntede rundt i trav - der skulle et tjat til før han ville gå i trav men kun et "prr" før han stod bom stille fra trav af..

    Jeg galoperede også rundt før dette, hvor han stoppede fra "prr" i galop promte.
    Så han ønsker ofte at bruge mindst energi muligt og er ofte uenergisk.

    Også kommer der ind imellem nogle udbrud midt ud af ingenting, hvor han er rolig før og efter udbrudet.

    Hvis jeg bare kunne slippe ham ud på banen og lade ham brænde energi af, men der er han helt nede på jorden og nada energi.
    Han er ikke lige til at få til at sponse rundt i fulde buk spring.


  • #10   20. feb 2012 Jeg ser bare en typisk klog fjordhest, der nok har lavet det trick et par gange før smiley

    Jeg ville ikke investere i et stærkere bid, men bare et bid med parer stænger eller et såkaldt fullcheeck, så du har lidt bedre kontrol de skuldre (ja jeg er stadig på dem smiley )

    Han har lært, at hvis han gør sådan og sådan, så får han frihed.. Hvad han så vil undgå.. Ja det er så spørgsmålet...
    Han bliver belønnet med frihed her, derfor skal han ikke have lov at løbe..

    Det er derfor fjordheste har sådan et dårlig ry, de er dumme, stærke og gør hvad de vil..
    Jeg synes de er kloge og desværre hurtige til at lære smiley he he


  • #11   21. feb 2012
    Den står på skridt tur i naturen fra nu af, ind til han er faldet til ro smiley
    Var ude og ride samme sted, hesten fuldstændig rolig - alt få rolig og dvadsk.

    Galoperede sammen med den anden, pludselig stak han af, han væltede, jeg røg med = hjernerystelse.

    Hans stopsignal ER iorden, som sagt nærmere mangler der fremmad drift. Han kal stoppes perfekt, helt perfekt for sæde, for mundlyd for tøjle og pludselig så tager fanden ved ham.
    Stopsignalet virker når hesten bliver bange men ikke når den slår fra oppe i hovedet som det sker når hesten bliver bange, seriøst skræmt for livet eller stikker af og der ingen kontakt er.
    Jeg kan IKKE stoppe ham, ej heller hvis signalet er på plads.
    Og har jeg aldrig ment man kunne. Slår hesten først mentalt fra så kan man sidde med 117 stærke bid også er chancen for at stoppe nok ikke større, hesten er helt "i sig selv".

    Så nu står den på skridt og max. trav. ind til han er normal igen. uden for banen.
    Skal ikke nyde noget af en til hjernerystelse smiley


  • #12   21. feb 2012 Synes du ikke det er dumt bare at lade ham få hans vilje? Jeg mener at man skal ride sig ud af problemet (hvis problemet forgår mens man rider). Han lærer jo ikke noget af at du bare skridter ham lidt osv. Synes du skal starte med at ride ham på en lukket bane, som du plejer. Når du føler dig klar kan du tage ud på marken igen. Det er ikke en 'kamp' du vinder hvis du bare skridter ham. Når du så har skridtet ham i et par uger fx. Så tager du ud på marken eller ind på banen igen, og så laver han måske sammen nummer.
    Hvorfor er det du tror det ville hjælpe at lade ham skridte og få en pause? smiley


  • #13   21. feb 2012
    Som sagt kan jeg ikke forhindre det.
    Jeg kan IKKE nå at gribe ind før han er skredet, jeg kan ikke bare lige ride mig ud af det.
    Det kunne jeg HVIS jeg vidste hvornår han skred, men det gør jeg ikke. Der er ikke noget tegn jeg når at se. Han bukker ikke før, han gør det ikke konsekvent 3 gang jeg sætter i galop, han gør det ikke konsekvent alene osv.
    Hvis der bare var noget jeg kunne kigge efter og træne på, men det er der ikke.

    Jeg kan sagtens ride på banen - han er rolig som altid på banen og jeg kan sagtens ride rundt ovre på dyrskuepladsen uden han skrider.
    Men pludselig når man rider der, så er han skredet.

    Jeg vil ikke se det som at vinde eller tabe. Hader det udtryg når det kommer til ridning og omgang med heste, med at hesten vinder.

    At skridte ham vil hjælpe på at folk, ham og jeg ikke kommer mere til skade end det der er sket.
    Det kan jo ske at jeg ikke kan standse ham, jeg ryger af, brækker noget eller værre og han styrter hjemmad men når aldrig hjem da han bliver kørt ned.
    Hvorfor risikere det bare fordi jeg SKAL "vinde"? Når jeg ingen chance har for at se det kommer overhovedet?


  • #14   21. feb 2012 Jeg har ikke sagt at du skal vinde, men hesten føler jo måske at den har 'vundet'. Men du kunne jo evt. gøre det i en hal eller på en lukket bane, så kan han ingen steder løbe... Det er også lige meget jeg tænkte bare at han måske havde endnu mere energi når du havde skridtet i så lang tid og så skal til at fx. galopere igen. Så gør han det måske bare igen ;-)..

  • #15   21. feb 2012
    Han stikker ikke af i en hal eller lukket bane :o) Han er det helt rolig og måske lidt for rolig.

    Han skal skam nok blive galoperet med, det bliver evt. ovre på væddeløbsbanen hvis den er til at være på uden vandpytter. Den ligger lige ved siden af opstaldningsstedet, så der er ikke nogen risiko for biler eller andre folks liv.
    Ellers må jeg se om banen forsat er glat, dyb og fyldt med vandpytter.

    Han udtrykker ikke behov for at sponse rundt og er som sagt lettere doven istedet for. Hvis han bare udtrykte behov for at tonse rundt på banen, men gør han ikke.

    Så han skal skam nok galopere og få andet end skridtet - jeg skal bare ikke risikere mit, andre og hans liv ved at gøre det ovre på dyrskuepladsen.
    Er endnu lidt usikker på tusindårsskoven da han der også kan stikke af og skal hjem over en endnu mere befærdtet vej og nogle små veje.


  • #16   23. feb 2012 Jeg har ikke læst kommentarerne.
    Engang begyndte min pony også pludselig bare at løbe indtil man enten fik stoppet ham (som kun jeg kunne, og på tidspunktet brugte den rideskole han stod på ham som elevhest...). Her red vi i ridehus. Det var dog om efteråret.
    Vi forstod ikke lige hvorfor, men min ridelærer kom med forslaget med, at han havde ondt. Vi fik en hestemassør ril ham og det viste sig, at han havde en del spændinger i ryggen og bagparten. Da vi havde fået ham ''behandlet'' forsvandt problemet totalt.
    Jeg synes på INGEN måder, at du skal have et stærkere bid, for det giver ham overhovedet ikke lyst til at samarbejde med dig hvis du bare tvinger ham (og det skal ikke forståes som et ´´angreb'' (-; ). Jeg synes i stedet for at du skal jordtræne med ham, ikke nogle bestemte øvelser, bare lege lidt med ham, få ham til at falde lidt ned, hvis du forstår. Men jeg vil klart anbefale at få ham tjekket (-:


  • #17   23. feb 2012
    Jeg er en part og jeg er på SU så det er begrænset hvor meget jeg har og gøre med :o) Havde jeg mange penge til overs, så havde jeg givet ham dem.

    Kan ikke lige se hvad jordøvelser skal gøre godt for når hesten er komplet rolig, HELT rolig. Det hjælper jo ikke på at hesten stikker pokker i vold med rytter på lige pludselig, at man har trænet ting fra jorden.
    Det mønster han er ved at få lavet skal stoppes NU. Da det han har gang i er livsfarligt for mig, ham og andre omkring.


  • #18   23. feb 2012 Det var også noget jeg skrev som alternativ til et stærkere bid.
    Og hvis et problem ikke har noget med smerte at gøre, kan jordtræning klare næsten alt.


  • #19   23. feb 2012
    Jordtræning kan ikke standse hesten i en adfærd :o)
    Hvis han har fundet ud af at kan han smutte hjem, når han får den idé at han vil hjem - så hjælper det ikke en dyt at jordtræne, så hjælper det kun at stoppe ham i adfærden så han ikke har sucess med det.


  • #20   24. feb 2012 Jordtræning kan ikke stoppe, jordtræning kan forebygge.

  • #21   24. feb 2012
    Kan ikke lige se hvordan jordtræning et sted han ikke stikker af og jordtræning der intet har og gøre med hvorfor han stikker af kan forebygge det.


  • #22   24. feb 2012 Det kommer jo selvfølgelig an på, om hesten føler smerter.
    Men ellers, så får man et bedre forhold til sin pony af jordtræning, og man kommer til at samarbejde. Det kan være, at din pony så stoler mere på dig, når du er begyndt at jordtræne, og derfor vil stole mere på dig, og stole på, at du ikke ville ''udsætte'' den for noget farligt (hvis det nu var fordi den blev skræmt...)
    Lad være med at misforstå min kommentar..(-:


  • #23   24. feb 2012 - og jeg siger ikke, at din hest ikke stoler på dig allerede (-:

  • #24   24. feb 2012 , okay, bare glem min kommentar, den giver ingen mening og jeg kan ikke slette den -.-'

  • #25   24. feb 2012
    Hesten blev ikke skræmt, han har bare fundet ud af at han kan :o)
    Tror heller ikke på at heste stoler på mennesker smiley


  • #26   24. feb 2012 Altså fx når en hest ligger ned på folden (hvor at ligge ned jo er den mest sårbare position en hest kan være i), og et menneske kommer hen til den, sidder ved den og oven på den, er det så ikke tillid?

  • #27   24. feb 2012
    Det er en rolig hest der er tryg i omgivelserne :o)
    En "touchy" hest, følsom vil nok ikke lige lade gud og hver mand gøre det lige som den heller ikke vil lade gud og hver mand klø den i hovedet fordi den bare er mistroisk over for 117 ting og mennesker.
    Imens andre er pænt ligeglade med om det er hende der altid snakker med den, eller en de lige har mødt.

    Min nu døde part lå ned og snork boblede på folden, lgie så hendes fold buddie - vældig dumt naturmæssigt set da ingen af dem holdte øje.
    Men de har bare været så trygge at de ikke har lagt noget i det.

    Har der udover kunne gå hen til mange heste, liggende ned på folden, som jeg ikke har trænet med, snakket med osv. men de har alligevel bare ligget ned og jeg har kunne sidde der og snakke med dem.
    Hvor skulle tilliden så der komme fra? At jeg har kløet hesten i panden 2 gange om måneden og trukket den ind fra fold?


Kommentér på:
Uforudsigelig hest/forårs bims

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce