{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Hjælp til stald og fold indretning til shetter :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Jeg står og skal til at bruge foråret på at indrette stald og fold til mine kommende 2 shettere smiley Jeg ønsker selvfølgelig at de skal have det super godt, så jeg søger derfor et par praktiske råd mht noget indretning:
- Hvor højt skal krybbe og vandkop hænge i boksene?
- Hvor højt over jorden er det smart at hænge nederste tråd i hegnet og hvor meget mellemrum om til den næste (jeg tænker der skal være 3 tråde).
- Jeg har 3 store bokse og 2 mindre, ville 2 shettere helst gå sammen i en stor boks eller i hver deres boks?
- Hvilket foder bruger i?
- hvilket strøgelse bruger i?

Det er ikke fordi jeg intet ved om heste, jeg har haft med heste at gøre siden jeg var 10, men jeg har aldrig haft hest hjemme hos mig selv, derfor er der nogle praktiske ting der nu kommer på bordet smiley

Jeg har planer om at få lavet en skøn stald og fold og så anskaffe min ponier i efteråret eller nok i foråret næste år. Så skal de gå og græsse ned og jeg vil så bruge dem til at træne tricks, køre med vogn og lade min nevø ride dem.

Håber nogle vil kommentere og hjælpe med de praktiske ting smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til stald og fold indretning til shetter :)
  • #1   20. mar 2012 Højde på krybbe og vandkop kommer an på shetternes højde, mine vandkopper er sat efter højden på ponyerne, og krybber har de ingen af da de ikke få krybbe-foder, skulle de have undtagelsesvis får de af en spand

    Jeg har to tråde, nederste er ca lige over støvlehøjde (gummistøvle str mand), den øverste ca hoftehøjde, nogle steder lavere. Der går heste og ponyer i alle størrelser, inkl føl.

    Om de kan gå i samme boks eller skal have hver sin, er helt op til ponyerne, mine går sammen, men det er ikke alle der kan enes om det. Går de to sammen SKAL de kunne bindes op når de får krybbefoder, hvis de får det, og du skal være sikker på at de begge får lov til at æde af grovfoderet, hav det evt. i to dynger. Desuden er det nødvendigt at de har nogenlunde samme foder behov, da den ene ellers vil blive for tyk, hvis den anden skal have det grovfoder den har brug for. (Jeg har selv to damer til at gå sammen i løsdrift hvor det ikke er særlig optimal da den ene bliver for tyk af at få alt det hø hun kan æde, og den anden skal have det.)

    Mine højdrægtige damer får ikke andet end høj og en vitamin/mineral blanding, det kan de fleste shetlændere leve på, også selvom de bliver brugt, hvis ikke vil jeg starte med at tjekke for orm, hvis de ikke er i hårdt arbejde. Det er også det foder de har bedst af, wrap kan også gøre det.

    Strøelse er det du selv fungerer bedst med, mine har stået både på halm og træpiller, jeg foretrækker træpiller, men kun for min skyld. Der burde ikke være problemer med at de æder for meget halm hvis du ikke putter en masse krybbefoder i dem, så det bliver nødvendigt at spare på høet. Skulle de æde lidt halm, gør det heller ikke noget


  • #3   20. mar 2012 Krybe højde kommer an på ponyen, min shetter er rædselsslagen for hegn og løbe derfor ikke ud. Men hvis d går både shettere og storhedstid på samme fold skal man passe på idet det er let for de store at få benet i den laveste tråd, f.eks. Med brunstigt hopper der slår med forbenet osv.:-) held og lykke med dem

  • #4   10. apr 2012 Hej alle,
    Vi har ca 750 m2 som laves til dejlige græsfolde, vil i ikke mene det er nok plads? Det er planen ponierne kommer ind til natten (vi har en fin stald) og at de kommer på sommergræs hos en vi kender som har et område som er lige ved siden af hvor vi bor og hvor de ville kunne gå og hygge sig 1-2 mdr i sommerperioden.


  • #5   10. apr 2012 Super smiley Der står nemlig noget i i bekendtgørelse med at der skal være 800 m2, og hvis der er over 4 heste skal der så være mere.. men 2 shettere har jo ikke brug for det samme som 4 store heste, så jeg mener også godt 750 m2 er nok. Ville bare lige sikre mig hvad andre mente smiley

Kommentér på:
Hjælp til stald og fold indretning til shetter :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce