{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.539 visninger | Oprettet:

Plag - problemer med smed {{forumTopicSubject}}

Vil gerne starte med at undskylde hvis dette bliver en længere forklaring, men jeg er selv nået til et punkt hvor jeg tænker "Hvad pokker kan jeg snart gøre anderledes?", så jeg håber lidt at nogle her kan have en idé...

Lad os starte ved begyndelsen:

Jeg har en skøn og herlig 1½ års hingst som jeg har haft siden han lå i sin mors mave. Han er lidt en hidsigprop fra naturens side, men det har vi fået rigtig godt styr på og i dagligdagen er han den sødeste, blideste hest jeg nogensinde har arbejdet med - han er cool og altid "med" (her mener jeg at han er meget engageret og interesseret - han vil gerne lære og arbejde ). Vi har dog ét enkelt "lille" problem - han er nemlig (for at sige det rent ud) en kæmpe lort når vi har smed.

Vi har gennem tiden haft 3 smede...

Smed 1 (fra fødsel til 9 måneders alderen)
Ingen problemer - Moonwalk (som min mule hedder) havde smed da han var 14 dage gammel for første gang. Her fik han bare løftet sine forhove og filet en lille smule så han kunne prøve det. - Tog det i stiv arm (og da han endnu ikke havde lært at få grime på stod han uden noget - ingen problemer). Han holdes med smed hver 6 - 8 uge og er et vidunderbarn. Min smed sagde (og jeg citerer) at "han kunne tælle på 2 fingre hvor mange heste i den alder der havde stået så pænt igennem hans 30 år med heste".

Smed 2 (fra 9 måneders til 1 år og 4 måneder)
Første gang står Moonwalk ikke på alle 4 ben på ét eneste tidspunkt - anden gang står han pænt men efterfølgende er det en "kamp" uden lige gang på gang. Smeden arbejder også som "horsemanshiptræner" og vi tager tingene meget stille og roligt. Problemet er ikke at Moonwalk ikke "vil" løfte men at han er ufokuseret og ikke koncenterer sig og gerne vil gå rundt og hele tiden flytter sig - og det på trods af at vi altid har hans bedste ven med i stalden. Til sidst foreslår smeden en kollega, da det kan være at kemien bare ikke passer sammen.

Smed 3:
I dag har vi så for første gang prøvet den nye smed og det gik væsentligt bedre end normalt. Moonwalk fik ordnet begge sine forhove og stod rigtig fint men så snart hun skulle til hans baghove begyndte han igen at gå rundt og var ikke til at komme i kontakt med. Jeg foreslog et "forsøg" og jeg bandt ham og prøvede selv at løfte hans baghove - intet problem. Hesten stod præcis som han plejer.
Smeden foreslog så at jeg løftede og hun gik ned og overtog benet da det nogle gange virkede - dette resulterede desværre i at Moonwalk gik totalt i selvsving, sprang tilbage og hang sig i tovet (altså: han panikkede for alle pengene). Vi fik ham til at gå frem og blev enige om at jeg selv løftede begge baghove mens smeden stod ved skulderen, så vi ikke stoppede med noget ubehageligt. Igen stod han pænt og løftede sine hove rigtig fint.

Jeg kan ikke rigtigt se hvad jeg snart kan gøre. Vi bruger altid godbidder (når han står pænt får ham en godbid), i dag forsøgte vi os med en sliksten - men den var kun god indtil hun begyndte på hans bagben.

Til daglig er han - som sagt - en engel uden lige. Han kan håndteres af alle (selv min kusines søn på 3 år kan trække, nusse, strigle og vimse rundt omkring ham). Han er i hænder dagligt og trænes ca. 3 gange om ugen hvor vi laver en masse hyggelige ting - strigler, går ture på marken, laver lidt tricks og en masse jordarbejde. Jeg har INGEN problemer med at løfte hove til daglig - kan løfte, rense, lave øvelser og holde hoven ligeså længe jeg vil uden antydning til problemer. (Jeg passer meget på med ikke at presse ham - de ting vi laver er meget ens og han trænes ikke mere end omkring 30 minutter)

Jeg har også lavet mange øvelser som skulle give ham en bedre fornemmelse med sine bagben - "cirkeløvelser" med bagbenene, gå over tæpper, bomme osv., bakke, gå på depodie, skridte + trave over cavalettis (meget sjældent pga. hans alder) og jeg kunne blive ved... Her har jeg heller ikke oplevet noget underligt og han virker til at have super kontakt med sine bagben og bagpart i det hele taget.

Smeden spurgte i dag om han kunne have smerter, men det har jeg svært ved at forestille mig... Han står (som nævnt) rigtig pænt når jeg selv løfter hove og tumler også rigtig meget rundt på folden med vores pony (og så går det altså vildt for sig). Desuden har dyrlægen næsten lige kigget på ham og der var ikke noget iøjenfaldende.

Jeg er fuldkommen på bar bund - jeg har prøvet i perioder at løfte hove dagligt også, men det hjælper ikke overhovedet. Som han er nu kan jeg bare gå ud på folden og løfte hans hove uden at have ham i grime eller ligende. Jeg har også haft en veninde til at løfte hove på ham før - og da stod han præcist ligeså pænt som han normalt gør.

Nogle gode idéer?
Mvh F&F


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag - problemer med smed
  • #1   15. nov 2012 Vokseværk?

    Husk også at giv hesten lov til at være en hest. Træning kan overdrives.


  • #3   16. nov 2012 Det kan også være han har lavet et styrt på folden og bækkenet er blevet skævt og når smeden løfter jo bagbenet oftes højre op og tilbage end når man renser hove og så gør det måske ondt?
    Jeg selv bruger en kiroprakter (ikke en dyrlæge der lige har taget et 3 ugers kursus)


  • #5   16. nov 2012 Rebecca: Han står meget stille angående at vokse for tiden.
    Træning kan overdrives? Synes faktisk jeg har givet ham utrolig meget plads til at være hest smiley

    Camilla: Smeden bruger ikke hovtrimmemaskine, nej smiley
    Der kommer ingen bremse på, det kan jeg ligeså godt sige - min førhenværende dyrlæge lagde det skidt på min hoppe én gang, siden har hun ikke fået lov at tilse nogle af mine dyr. Jeg kan sagtens se hvorfor man skulle overveje det, men kunne aldrig drømme om at ligge sådan noget på hesten - og det kunne smeden heller ikke (heldigvis) smiley

    Anette: Jeg har på det sneste selv løftet hans hove højere op end normalt (og holder dem der længe). Jeg opdagede at smeden løftede hovene anderledes end jeg selv gør og fik ham til at vise præcis hvor højt han løfter, så jeg kunne træne det - når jeg gør det er der ingen problemer. I starten spændte han en smule op, da det jo var nyt, men efter et par gange tog han det som en selvfølge.


  • #7   17. nov 2012 Camilla: Selvfølgelig - tonen skulle bestemt heller ikke være sur smiley
    Det er bestemt heller ikke rart, for mig at se ville jeg hellere have hesten haft bedøvet så... Resultatet giver jo i bund og grund det samme. Jeg var i hvert fald tosset på dyrlægen da hun gjorde det og anbefaler en dyrlæge det igen er der kun én vej: ud!

    Smeden kommer igen om en uges tid hvor han kun skal have ordnet bagben - så finder vi jo nok ud af om det "bare" er koncentrationsproblemer. Hun har også en veninde som er hordemanshiptræner som nogle gange har været med, som hun overvejer at tage med - måske nogle øjne udefra (i selve situationen) kan se om vi gør noget helt forkert smiley


  • #8   17. nov 2012 Du kunne prøve at give en måned frit udover det daglig pleje (foderne, osv) og så se om det gøre en forksel. Vi giver altid vores unger en del ferie til at "fordøje" det de har lært og de glemmer ikke.

    Hvis hesten står godt for dig, få en rasp og lære at file lidt. Så kan du vænne ham regelmæssigt til det samtidig med at der er mindre smeden skal lave med hans hov, så det går hurtigere.

    Det ene af vores havde lidt problem i hendes unge dage (hun er 7 nu og helt over det). Der hjælp det med en tredje person, der stå ved hendes anden hofte når hun skulle beskæres. Det var en balance problem hun vokset hurtig ud af. Med en person hun stolet på der at "støtte" sig lidt op ad, faldt hun mere til ro. Ellers forsøg at stille den side hun ikke arbejder på op ad en væg eller noget han kan støtte sig lidt til. Og så hjalp det også på unghoppen hvis hun fik lov at stille benet ned lidt mere ofte end smeden ellers plejet.



  • #9   17. nov 2012 Rebecca. Pause er også prøvet (ikke bevidst dog - havde travlt med studier) - det gav heller ingen effekt.

    Jeg har også prøvet at stille ham op af en væg og selv at støtte ham fra den anden side, det hjælper ikke overhovedet - han bliver bare voldsom og vil væk i en hulens fart smiley

    Det er nok ingen dårlig idé selv at lære og file lidt - det vil jeg prøve at snakke med smeden om smiley


  • #10   20. nov 2012 Min hest havde også lidt problemer med at blive beskåret førhen, derfor begyndte jeg også at bruge hovrenseren som hammer mod hoven eller lignende for at vende ham til det. Jeg ved dog ikke om det er det der har hjulpet eller om han bare er blevet ældre og mere erfaren smiley Men tror bestemt også at filen er en god ide smiley Held og lykke med ham smiley

  • #11   21. nov 2012 Karoline: det gør jeg også - altså det med hobrenseren smiley
    Smeden kommer mandag så vil jeg da snakke med hende om det smiley


  • #13   22. nov 2012 Camilla: jeg vil forsøge at skrive hvordan det går på mandag smiley
    Hesten går i løsdrift og der er ingen udskiftning i flokken - altså er der altid ro på og ham og hans "buddy" mosler og leger meget smiley

    Det er meget vigtigt for mig at der altid er ro på og at hestene ikke stresses i hverdagen - har heller ingen problemer overhovedet i andre situationer - normalt er han simpelthen den sødeste, mest kærlige hest jeg kender smiley


  • #15   26. nov 2012 Så har smeden lige været her og det gik over al forventning smiley

    Havde "snydt" ham for morgenmad så han ikke ville være mæt når hun kom (til middag :)), så da han fik ordnet fusser fik han en ordentlig spand mad (på "tom" mave - så han var meget interesseret i fodret). Han stod rigtig fint og smeden kunne sagtens løfte hovene (hun tog kun hans baghove dag). Hun tog hovene lidt groft, så han ikke skulle stå så længe - og når han stod så pænt var vi enige om at vi bare skulle stoppe hurtigt, så han fik en god oplevelse smiley

    Vi er blevet enige om at han får ordnet hove hver 3. uge sammen med vores fjordhest i stedet for hver 6. uge med de andre - på denne måde behøver hun ikke være helt så grundig (fordi hoven er i facon), det tager kortere tid og han oplever "smedesituationen" oftere end ellers. Så håber vi at det kan hjælpe på situationen smiley

    Smeden var meget positivt overrasket (hvilket jeg også selv var) - hun havde frygtet at vi slet ikke kunne få lov at løfte hoven, men han stod bare bum stille, så det var jo rigtig fint smiley !


  • #17   26. nov 2012 Vi satser på at han ikke kan koncentrere sig længere efter de 30 minutters tid og det er derfor han begynder at hoppe rundt smiley

    Ja det er super skønt - hun havde også foreslået at hun bare kunne køre forbi et par gange om ugen og gå ud og sige hej på folden, men nu prøver vi dette - vi har jo alligevel én som skal have smed hver 3. uge, så kan han jo ligeså godt komme med og få en masse (forhåbentligt positive) oplevelser smiley


  • #19   27. nov 2012 Bum bum jeg har ingen hjemmeside til hende men kan sende hendes nummer hvis det er? smiley

  • #20   27. nov 2012 Men hun hedder Marie Lund smiley

  • #21   27. nov 2012 At få ham beskæret med mindre mellemrum er klart en god ide. Så er der mindre arbejde, hvis det går galt kan han bedre tål at resten venter til næste gang, og han vil bedre huske det som en kort og positiv oplevelse. Vi begyndte med at opdele beskæring på forben og bagben på nogle af vores, da den ene hoppe blev gammel og ikke kunne tåle at stå til alle fire så godt. Hun blev beskåret parvis--begge forben eller begge bagben og så den anden par på et andet tidspunkt. Det samme kan være godt for en ungheste også. Hvis han fortsætter med problem, kunne beskære ham før fjorden og så den anden par efter fjorden, så han lige fik en hvile pause.


  • #22   27. nov 2012 Rebecca: Det lyder jo fornuftigt smiley

    vi tager også "en halv Moonwalk" pr gang - så næste gang er det hans forben og gangen efter hans bagben smiley


  • #24   1. dec 2012 Aah på den måde smiley

    Det er da værd at huske hvis vi får flere problemer smiley


Kommentér på:
Plag - problemer med smed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce