{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.068 visninger | Oprettet:

Hove flækker! Hvad gør jeg?! {{forumTopicSubject}}

Min hest har næsten lige fået smed og der gik ikke lang tid før hovene flækkede!
Jeg tvivler meget stærkt på at det er smeden der har gjort noget galt idet han er super dygtig, så kan det være varmen?? og hvad kan man gøre for at forbedre det?? jeg smører hendes hove med hovfedt eller irsk hovolie fra Blue Hors hver gang jeg har været ude og ride. Hun skal til kåring til august så hun skal jo helst have pæne hove!
Kan i hjælpe?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hove flækker! Hvad gør jeg?!
  • #1   14. jul 2013 alle døjer med det her i sommervarmen (",) vi gør det at når vi fylder vand i lader vi vores vandkar løbe over så der bliver en vand/mudderpøl de træder i når de drikker

  • #2   14. jul 2013 Ja det er desværre langt de fleste der har de problemer i varmen, incl. mine egne. Vandet til mine står indenfor så jeg har ikke mulighed for at lave en vandpyt de kan stå i..

    Jeg har læst mig til at vandklokker skulle være gode til dette problem, har dog ikke selv prøvet det endnu...

    Forøvrigt pas på med at bruge for meget hovolie, olien forhindre vandet i at trænge ind i hoven


  • #3   14. jul 2013 Desværre er det en ret stor fold min står på og de tilbringer ikke så meget tid der hvor vandet står, de er ofte helt i den anden ende, selvfølgelig drikker de vand men de får drukket det de skal have og så går de hurtigt derfra igen smiley og der er tit vand omkring vandkaret men det tørrer jo også hurtigt her i varmen smiley kan det hjælpe at jeg vasker hendes hove hver gang jeg har redet så? smiley

  • #4   14. jul 2013 Vask hovene efter hver ridetur og hold hovfedt osv væk fra dem, skal du absolut bruge noget så brug torskelevertran eller madolie. Min havde selv meget tørre hove der flækkede og der fik jeg af vide af min smed at vand var godt og hovfedt var fy

  • #5   14. jul 2013 Meget stort problem for de fleste, her om sommeren.
    Der har været varmt og tørt et stykke tid nu, så hovene får ikke den fugt de har brug for.

    Du kan gøre de ting der er blevet nævnt, med at smøre dem og vande dem jævnligt osv. - men det kan også være en rigtig god idé at få sko på,for at holde hovene sammen. Når de begynder at flække, er der også en risiko for at de ændrer form og forværrer hestens benstilling - fx at hoven breder sig ud ad, pga. flækkerne. Jeg synes du skal snakke med din smed om det, og høre hvad han har at sige om det, om hoven er ved at ændre sig og om sko kan hjælpe på det. smiley


  • #6   14. jul 2013 Jeg havde hendes part med ude idag og vi blev enige om at vaske hovene hver gang smiley

    CTS: Jeg vil helst ikke have sko på hende hvis jeg kan undgå det da jeg sys de ofte bliver mere ømtået hvis man så tager skoene af igen og der er større risiko for at hun kan falde om vinteren hvis hun har sko på (hun er lidt et fjols om vinteren så det er sket hun er røget på røven) Men vil da lige prøve at høre ham når han skal derud igen smiley

    Tak for alle de fine råd smiley


  • #7   14. jul 2013 Det er som regel ikke pga varmen/det tørre vejr at de flækker, men mere pga al sukkeret de får i græsset..

    Mines flækker ikke nu selvom det har været tørt længe, men de får til gengæld heller ikke sukker og stivelse tilført i deres daglige krybbefoder...

    Nygaard: Revner de opad eller flækker der bare små stykker af?


  • #8   14. jul 2013 Hov fedt plejer at hjælpe:)

  • #9   14. jul 2013 Nygaard - Det forstår jeg godt. smiley Men de fleste heste kan godt finde ud af, at omvende sig til ikke at have dem på igen. Det kender jeg ihvertfald rigtig mange der gør, men jeg gør det ikke selv. smiley

    Jeg synes ihvertfald, at du skal snakke med smeden om det, han kan helst sikkert rådgive dig, i hvad der vil være bedst mht. evt. sko smiley


  • #10   14. jul 2013 Vask hovene og put derefter madolie (madolie må puttes overalt på hoven fordi den er så naturlig - ved det fra min dyrlæge) da det holder fugten inde smiley

  • #11   14. jul 2013 Johanna: Det er små stykker der ryger af så hoven ser ujævn ud smiley

    CTS: Jeg har haft et par stykker der blev meget ømtået når jeg tog skoene af selvom det kun var en sæson de havde sko på så var de ømtået i flere år efter, men kan være jeg bare har haft mere sensitive heste smiley Jeg vil spørge ham men åh jeg håber jeg kan undgå det smiley

    Vicky: Tak for rådet! smiley


  • #12   14. jul 2013 Hvis det bare er små fliger, og ikke revner, er det måske bare hoven der "selv trimmer"... Du kan jo sagtens file kanterne til, så det ikke ser så grimt ud og der ikke er skarpe kanter... Tror bestemt ikke det er nødvendigt med sko!
    Det er yderst sjældent det rent faktisk er nødvendigt med jernsko, ofte er det bare en bekvemmelighed smiley


  • #13   14. jul 2013 Jeanette: Det kan være, har ikke en fil selv så det tør jeg ikke at gå i gang med da det alligevel er stykker der er ok store der er røget af smiley
    Men vil prøve at snakke med smeden om det smiley


  • #14   14. jul 2013 God ide, og han vil sikkert give dig ret i at du sagtens kan file selv, og vise dig det næste gang han kommer smiley

  • #15   14. jul 2013 Hvis det bare er stykker der går af, og den ikke direkte flækker opad, så tror jeg bestemt heller ikke, at sko er nødvendigt. smiley Så er det jo mest bare skønhedsfejl. smiley

  • #16   14. jul 2013 Super smiley
    Tak for svar alle smiley


  • #17   14. jul 2013 hov balsam er godt-

  • #18   15. jul 2013 HUSK:

    Ved brug af hovolier, balsam, fedt osv. skal hovene ALTID vandes først, ellers har det den modsatte effekt.

    Hvis du smøre et lag på tørre hove, forhindre man fugten i at komme ind til hove. Fedtet er for at holde vandet inde i hoven.


  • #19   15. jul 2013 Okay dette har jeg aldrig hørt, det var min smed der gav mig dette råd, og har nu gjort det i 3 mdr og hovene ser allerede bedre ud,

  • #20   15. jul 2013 Det er selvklart RENE hove man smører noget på, og for optimalt resultat har de fået lov at suge fugt i 15-20 minutter og lige tørre inden man smører noget på.. Og så længe man bruger et produkt der tillader udefrakommende fugt at trænge ind, men samtidig holder på fugten er man godt på vej....

Kommentér på:
Hove flækker! Hvad gør jeg?!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce