{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
472 visninger | Oprettet:

Vitaminer - opblæst eller ej? {{forumTopicSubject}}

Ja kort og godt, synes det det er opblæst, mht at give heste vitaminer?

Giver det selv, men kender så mange (også store stalde og tilridnings-steder), som ikke giver vitaminer, men blot fodre med hø/wrap og så supplere med fx lidt havre eller anden lignende energikilde. Og har aldrig set nogle af disse heste, som ikke ser fine ud. Ofte synes jeg faktisk de ser virkelig fine ud!
Heste i naturen for jo heller ikke "vitaminpiller".

Hva mener DU? smiley

Er det "nødvendigt" med vitaminer, for at have en sund og afbalanceret hest, eller er det opblæst, at vitaminer er noget af det vigtigste? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vitaminer - opblæst eller ej?
  • #1   19. jul 2013 Det tydeligste tegn på at det virker, er at kigge på hestens hove.
    Tag en hest der ik har været på korrekt foder, kig på hovene, giv den korrekt foder og kig så på hovene igen efter 3-6 måneder med rigtig fodring!
    Der er en verden til forskel.
    Og derfor sørger jeg altid for at min hest er dækket rigtigt ind!


  • #2   19. jul 2013 Heste ude i naturen går ikke til ridning! Det kræver en ret stor portion ekstra næringsstoffer og vitaminer/mineraler at udføre det arbejde, det er at være ridehest. I naturen sparer hestene på energien, så man ser dem ikke drøne rundt i en time på en 20x60 m firkant smiley Noget helt andet er, at vildtlevende heste har kæmpe store arealer at søge føde på. De får derved en langt mere varieret kost end vi kan give dem via græs eller hø/wrap. Alt vores jord er jo kultiveret på en eller anden måde, og rigdommen af forskellige plantearter kan på ingen måde sammenlignes med hvad en vild hest kan finde.

    Så i min optik har domesticerede heste brug for et tilskud af vitaminer/mineraler for at kunne fungere optimalt under de forhold, vi holder dem....


  • #3   19. jul 2013 Synes det giver sig selv. Vi ved hvor mange vitaminer og mineraler hesten har brug for, for at fungere. Så propper man sit foder ind i et foderprogram og ser om man rammer normerne. Hvis man ikke gør er hesten selvsagt i vitaminmangel og kan af den grund ikke fungere optimalt. Fx vil den, hvis den mangler magnesium, begynde at bruge at det magnesium den har i skellettet = den nedbryder sine egne knogler.

    Havre og græs kan ikke tilnærmelsesvis dække en hest ind, og jeg forstår ikke at der er nogen der fodrer sådan i dagens danmark smiley

    En vild hest spiser en mere varieret kost med urter. Men hvis du spørger mig, så synes jeg ret ofte at vildheste (fx de australske) er virkelig grimme i pelsen. Tvivler også på at de bliver ret gamle.


  • #4   23. jul 2013 TS, Hvis du stadig mener at vitaminer er opblæst, så læs Stine Blom J's indlæg igen!

    Derudover kan jeg tilføje at den jord, vores afgrøder kommer op af indeholder mineraler og videregiver disse mineraler til det man spiser der kommer op af jorden og det vand vi drikker som kommer op af jorden. I Danmark er jorden desværre mineralfattig og vi kan derfor ikke tilbyde vores hesten jorden mineraler som en vildhest ville kunne finde på deres vandring gennem store arealer. Wrap/hø indeholder også både vitaminer og mineraler, men slet ikke nok til at få hesten til at fungere optimalt.

    At store stutterier og ridesteder ikke fodre med vitaminer er skuffende - tænk hvad de kunne drive det til, hvis deres heste blev fodret optimalt. Forestil dig selv når du er i vitaminmangel fx hvis du lever af McD - Du bliver doven, træt, din hud glinser og springer ud, du mister energi og har ikke løst til noget. Du er ofte sulten, men bliver aldrig rigtig mæt. Forestil dig så hvis du blev bedt om at føde børn eller trække en vogn - du kan godt, men du ville kunne klare det langt bedre, hvis du fik varieret kost med alle de vitaminer og mineraler som du havde brug for smiley


Kommentér på:
Vitaminer - opblæst eller ej?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce