{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.361 visninger | Oprettet:

Klipning af hest {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vi har snakker rigtig meget om at klippe min konkurrencehest, fordi hun simpelthen sætter enorm meget pels, og sveder og puster rigtig meget efter ikke meget træning. Vi snakker om at give hende dette klip http://hesteklip.dk/index.php/706452 (Tæppeklip/jagtklip). Hun har alle de andre år været klippet klassisk, hvor det kun har været på bringen og under manen, men det er bare ikke nok. Hun står på boks om natten og er om vinteren ude fra ca.8-16 Da vi aldrig har haft en halv fuldklippet hest før er vi lidt i tvivl om hvor mange gram i dækkenet det kræver osv:

Skal vi klippe det hele af en gang eller klippes det af to gange så hun vender sig til det?
Hvornår skal vi klippe hende?
Hvornår skal overgangsdækkenet ligges på og hvor mange gram skal det indeholde?
Hvornår skal vinterdækkenet ligges på og hvor mange gram skal vinterdækkenet indeholde?
Tror i det er bedre at fuldklippe hende (minus ben og hovede samt sadelleje) for bedre kan styre temperaturen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning af hest
  • #1   27. jul 2013 Og skal dækkenerne have hals på?
    og hvordan med stalddækken?


  • #2   28. jul 2013 Min blev klippet for første gang nogensinde i oktober sidste år, han blev fuldklippet. Han fik et regndækken med fleece på. Ca slut november skiftede jeg til 250 g. Som han gik med hele vinteren og holdt fint varmen. Han fik ikke et dækken på med hals, da der slider manen.

  • #3   28. jul 2013 Okay, ja ved godt det slider manen, men tænkte bare at det ikke var godt at de var helt bare på halsen ;-(

  • #6   28. jul 2013 okay tak for rådene, havde bestemt også tænkt mig at købe nogle dækkener af god kvalitet som dem du nævner ;-D

  • #7   29. jul 2013 Mine Rambodækkener slider ikke manen. Elfa fik Jagtklip, og der var ingen problemer overhovedet - Rambodækkenerne er også super åndbare, så de lader hesten tørre videre hvis ikke du fik det hele inden dækkenet kom på. Dvs ingen mug.

  • #8   29. jul 2013 Okay tusind tak for alle rådene, tror hun bliver fuldklippet så, det er også noget pænere smiley går ikke på kompromis med kvalitet og har hørt fra flere at jeg skal købe bucas så det vil jeg gøre smiley

  • #9   29. jul 2013 Nu hopper jeg lige med her! smiley
    Jeg har også selv stået med tanken om at fuldklippe til vinter. Men er det ikke besværligt at skulle til at bruge skridttæpper når man varmer op? Hvad/hvor meget giver i dem på hvis de af en eller anden grund skal på boks i stedet for løsdriften?

    Lige en lille undren fra mig smiley


    Mht til dine spørgsmål, jeg plejer at klippe en stribe under manen, det er super for at mindske risikoen for lus, samt gør de ikke får det ligeså varmt under ridningen. Også udover det plejer jeg også at klippe det første eksempel der er på siden. Det fungere okay for mig, men føler dog stadig at min hest sveder for meget i forhold til om sommeren. Min vallak sætter også super meget vinterpels, så jeg skal ofte have 2-3 fleece dækkener på og han skal stå længe i stald (ofte natten over) før han er helt tør og klar til at komme tilbage i løsdrift. Bla derfor jeg overvejer at fuldklippe smiley


  • #10   29. jul 2013 ja, min har alle de andre år også været klippet på bringe og under manen, det har også hjulpet, men hun puster og sveder stadig rigtig meget, og jeg syntes at det er træls jeg ikke kan ride hende "ordenligt" pga. det:-D Hvítasunna sætter enorm meget pels, og hun "lukker" nærmest ned om vinteren fordi det er så varmt for hende når jeg prøver på at ride hende som jeg normalt gør:-D

  • #11   29. jul 2013 Jo, det var nemlig også det jeg tænkte. Så ville lige høre om i følte det var besværligt. smiley
    Jeg er nemlig træt af at skulle skifte dækken 3 gange før han er tør nok til at komme på fold! Og det er jo heller ikke sjovt for hesten at stå alene i boks i 2 timer alene og tørre...


  • #12   30. jul 2013 De sætter hellere ikke lige så meget hvis du er tidligt ude med overgangsdækken. Så er du ikke nødt til at kæmpe med en tyk vinterpels hvis/når klipning bliver aktuelt.

    Caroline - da min er jagtklippet er skridttæppe ikke nødvendigt. Hun holder OK på varmen selv.


  • #13   30. jul 2013 Er der nogle af jer der ved, hvor tidligt man skal ligge dækken på sin hest, hvis man vil undgå klipning, men bibeholde den korte pels vinteren igennem? Synes jeg har set heste med en sommerpels-lignende pels om vinteren også.. smiley

  • #15   31. jul 2013 Julie

    det afhænger af temperaturen. Min fik overgangsdækken på i midt september sidste år, men havde nået at sætte lidt for meget pels. Jeg ved ikke om jeg gør noget ved det i år.. Det afhænger af hvor meget jeg kan arbejde med hende mens hun er drægtig.


  • #16   1. aug 2013 Men hvordan og hvorledes hvis jeg vælger og fuldklippe min vallak til vinter. Skal han så have skiftet til varmere dækken om natten? Han går i løsdrift. Eller vil han godt kunne holde varmen i det samme dækken hele dagen?

  • #17   1. aug 2013 jeg har ikke mulighed for at have overgangsdækken på hende så hun ikke sætter så meget pels, men har også prøvet det et af de andre år og der hjalp det ikke smiley

Kommentér på:
Klipning af hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce