{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

Den sejeste 5 års! + Hjælp til trailerlæsning! {{forumTopicSubject}}

Ja, tænkte at nu ville jeg lige dele min glæde og stolthed over min bette (host) fem års, og så lige spørge om hjælp mht. et meget nyligt opstået problem ..

Jeg købte i slutningen af Juni verdens skønneste 5 års! Hun er helt perfekt for mig, også selvom vi har haft nogle store diskussioner om hvorvidt vi skal løbe ad helveds til eller lade være smiley .

Vi har gennem hele sommerferien redet dressurundervisning hver uge, men da min underviser startede uddannelse efter sommerferien, havde hun ikke tid til det mere.
Så vi har fået ny underviser - og WAUW! Jeg var rigtig glad for min første underviser, men hold kæft hvor har jeg bare fået en helt anden hest efter bare én lektion hos min nye underviser! Og det er ikke bare på dressurbanen det har givet afkast!!

I fredags havde vi vores bare 3. springtime! Chantell var fuldkommen hysterisk da jeg varmede op. Hun stak hovedet i vejret og løb hver gang hun kunne komme til det - hun lyttede overhovedet ikke til mig!
Så jeg havde faktisk sagt til min underviser (tidl. dressurunderviser) at det nok skulle blive sjovt, for hun var helt hys.

Hvad gør min baby? Hun tager fusen på både underviser og mig! Hun var intet mindre end en stjerne!
Hun kunne gå afslappet rundt på banen, reagerede på mine mindste signaler, var til at stoppe (det er næsten det mest overraskende smiley ) og så sprang hun fantastisk! Hun ventede på mig, kom tilbage til mig og løb ikke, selvom jeg støttede op med schenklen!

Hun smed godt nok skulderen til tider, men det er fair nok når pilotten glemmer at støtte op!
Hvis hun bliver ved med at udvikle sig så meget - så er vi sgu snart klar til at komme ud og sparke noget røv på stævnebanerne!

I går valgte jeg så at hun skulle have lov til at lave noget über afslappende. Så jeg hørte min veninde om vi skulle ride tur. Chantell står så et godt sted fra hvor min veninde bor, så vi hentede baby med trailer - hvilket gik rigtig godt. Vi brugte samlet 5 min. på at læsse hende (vi havde et svagt træktorv der gav op første gang hun gav lidt modstand, så efter at have hentet hende i boksen igen, gik hun faktisk lige op) og så skulle hun ellers på BONDEGÅRDs besøg inden vi drog på eventyr.

Min stakkels hest synes godt nok at køerne var noooooget så skræmmende! Fra den boks hun stod i havde hun udsigt til alle køerne i stalden, og de var godt nok bare farlige!
Da vores turkammerat kom ind fra fold, faldt hun godt nok lidt til ro! Selvom alle køerne vi mødte på turen blev ved med at være skræmmende smiley

Hun var egentlig med som støttepædagog til dobbelt så gamle Flet - der er lidt en kylling - og det gjorde hun til UG!
Det passede lige med at de steder hvor Flet trykkede sig, var Chantell fuldkommen ligeglad og fik Flet med - og det ene sted Chantell ikke synes var sjove, var Flet den voksne og så kunne Baby jo godt følge med smiley .
Der var lige et sted, de var enige om ikke var fedt. Der bakkede Flet forbi og så gik Chantell ellers forbi uden at værdige den faaaaarlige container til døde grise, et eneste blik.

Hun var generelt røv sej! Vi red i en kæmpe skov i nærheden, og der var så strækninger hvor trav og galop passede ind.
Jeg var lidt ræd for at hun måske ville løbe, som hun plejede - men hun var SÅ nem! Jeg skulle ikke en gang lave halve parader, for hun blev bare ved mig hele tiden og stoppede på stemmekommando!
Selv da vi hoppede nogle træstammer, kom hun tilbage til mig med det SAMME og stoppede når jeg bad hende om det!
Var SÅ stolt da vi kom hjem - og så var køerne ikke engang farlige mere da vi kom hjem smiley .

Til gengæld blev hun noget af en spade da vi skulle læsse hende igen.
Hun kan godt være træls og stille sig på rampen, og så ikke ville videre - men så plejer hun bare at skulle se en longepisk indenfor en radius på 10 meter, og så går hun op.

Da hun skulle hjem i går var hun ligeglad med at der var en longepisk, foder eller noget som helst. Hun skulle bare ikke længere op end på rampen.
Tror vi brugte 20 minutter på at læsse hende, og der var hun flere gange gået i vejret, trukket mig ned af rampen og havde i sin hidsighed slået hovedet mod taget fordi hun halvvejs oppe besluttede sig for at der skulle hun altså ikke ind ...
Da hun endelig kom ind var der intet - hun fik masser af ros og stod bomstille hele vejen hjem, blev lidt stresset da vi kom hjem fordi hende foldkammerat stod og kaldte på hende, men gik stille og roligt ud.

Har i oplevet noget lignende? Tidligere på dagen skulle der intet til at hun gik stille og roligt op, men da vi skulle hjem kunne den trailer have slugt hende i et stykke?

Har i evt. råd til trailertræning?
Håber nemlig at kunne tage det i opløbet, så vi ikke skal få en dårlig oplevelse med læsning næste gang vi skal hjem et sted fra ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den sejeste 5 års! + Hjælp til trailerlæsning!
  • #2   8. sep 2013 Altså Chantell fandt hurtigt ud af at hvis hun sprang tilbage, så fløj jeg med. Klogt af en lille tøs på 160 cm/50 kg. at købe en 171 cm/650 kg. hest ikke? smiley

    Jeg tror lidt problemet med hende er at hun stikker hovedet i vejret når hun ikke vil gå mere (to ben på rampen, hovedet kun lige inde) - og så er loftet altså i vejen smiley .

    Dominant kropssprog var vi netop opmærksomme på, da vi fra min svigerindes hest ved hvor meget det betyder. Men det var hun egentlig jævnt ligeglad med. Ligeså snart hendes hoved var ude af traileren, var jeg igen overhovedet og hun hørte efter - ligeså snart hovedet kom ind i traileren så var hun rimelig ligeglad med mig.

    Vi skiftede så, så min svigerinde trak hende - hun er ikke ligeså nem at flytte på som mig. Og så fik hun torvet om snuden således at hun ikke kunne smide hovedet op i taget - ligeså snart hendes hoved var mere nede, gik hun faktisk op efter 2 minutter.

    Gider bare ikke at det skal være så besværligt - og har faktisk overhovedet ikke lyst til at skulle smide torvet om snuden på hende for at holde hende fra at slå hovedet i loftet smiley .


  • #3   8. sep 2013 trailer læsning er aldrig sjovt når de ikke gider og er en måde som nærmest alle heste forstår og hurtigt lære er simpelthen med et red om rumpen på dyret, kræver lidt hjælp i starten hvis den nu skulle vælge at være besværlig men ofte er det sådan at det rebet bare rør dem så er de nærmest hoppet ind for det er presset de flytter sig for,

    og du har jo muligheden for at køre ud til din svigerinden med hende og tage en tur i skoven og så læsse hende igen på den måde får den opfriskningen to gange på en dag,

    må dog sige mine egene aldrig har haft trailer problemer, men flere af de slagsheste jeg har redet har haft det..


  • #4   8. sep 2013 Et reb om røven tror jeg ikke vil hjælpe, da hun ikke flytter sig for et reb. Vi holdt nemlig en longe stram ved siden af rampen i går, og det vadede hun flere gange op ad selvom det jo så gav pres. Hun flytter sig dog hvis hun ved der er en pisk i nærheden, men ville jo egentlig helst at det slet ikke var nødvendigt smiley .

  • #5   8. sep 2013 der forskel for et red der går hele vejen rundt om og presser under rumpen end på en longe der skal agere støtte i siden... og de fleste lækker kæmpe pres på tovet første gang de skal lære det det spørgsmål om at være vedholdende og ikke lade den løbe igennem, jeg har selv holdt en 700kgs hest på et reb om rumpen fordi ejeren ikke kunne finde ud af at læsse dyret

  • #6   8. sep 2013 Ja selvfølgelig smiley . Der var da også en klar forskel da min svigerinde holdte hende fremfor da jeg gjorde, hun kan lidt nemmere flytte med mig end en der har lidt mere fylde smiley .

    Men det vil jeg da i hvert fald prøve hvis der bliver problemer igen smiley .


Kommentér på:
Den sejeste 5 års! + Hjælp til trailerlæsning!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce